Liten update: Har nu bytt beläggen bak. Fick till slut bort fjädrarna. Vänster sida gick bra, vågade ta i mer när jag hade nya att sätta dit så den ploppade av efter ett par väldigt bestämda ryck med polygripen. Höger sida var värre. Det gick verkligen inte rubba "pinnarna" i oket. Två ryck sen sa det *plonk* varvid resterande bitar satt fast i oket. Givetvis inget kvar att gripa tag i . Fick vända oket och driva ut bitarna med passande 5-kantsbits jag hade över (smalt drivdorn hade såklart underlättat). Drygade ut hela bromsbeläggsoperationen med en timmes extraarbete... Total tid: ca 3 timmar, inklusive justering av handbromsen.

Det gick däremot väldigt bra med skruvtving/polygrip-metoden för att få in kolvarna. Man får bara vara försiktig och ha koll så att man inte nabbar tag i gummit.

Nu ska skivorna också bytas. Måste bara iväg och införskaffa mig invändiga torx-hylsor.

Lärdom från detta nybörjarprojekt: Plocka ner bromsarna varje vår och höst, rengör, smörj, rinse, repeat. Rätt verktyg underlättar