Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Tjena!
    Lite almänt nyfiken bara hur era steg3 beter sig från maptun??? Tänker främst på og9-3 aero då. Vad ligger laddtryck på osv???
    Tacksam för svar
    Mvh Pontus
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Tjena!
    Lite almänt nyfiken bara hur era steg3 beter sig från maptun??? Tänker främst på og9-3 aero då. Vad ligger ladtryck på osv???
    Tacksam för svar
    Mvh Pontus

    har dock inte testat steg3 till t7 aero men har för mig att t7 inte har något laddutan det är olika ladd beroende på luften och värmen?
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Tjena!
    Lite almänt nyfiken bara hur era steg3 beter sig från maptun??? Tänker främst på og9-3 aero då. Vad ligger ladtryck på osv???
    Tacksam för svar
    Mvh Pontus

    har dock inte testat steg3 till t7 aero men har för mig att t7 inte har något laddutan det är olika ladd beroende på luften och värmen?
    ja men de är ju inte direkt så att ett steg3 laddar 1.2bar på en bil och 1.5bar på en annan med likvärdig hårdvara om det inte är annorlunda program, eller???
    Och det svenska klimatet diffar ju inte så mkt runt om i sverige därför frågar jag efter era andras erfarenheter! inte om hur t7 reglerar laddtrycket
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Citat Ursprungligen postat av Euroman


    har dock inte testat steg3 till t7 aero men har för mig att t7 inte har något laddutan det är olika ladd beroende på luften och värmen?
    ja men de är ju inte direkt så att ett steg3 laddar 1.2bar på en bil och 1.5bar på en annan med likvärdig hårdvara om det inte är annorlunda program, eller???
    Och det svenska klimatet diffar ju inte så mkt runt om i sverige därför frågar jag efter era andras erfarenheter! inte om hur t7 reglerar laddtrycket
    Frågan gällde väl bland annat hur mycket det programmet "laddar"? Som Euroman försökte beskriva så skiljer sig laddet beroende på temperatur och atmosfärstryck. Nu under vintern har tex min 9-5'a laddat dryga 1,1 bar mot att på sommarn ladda 1,4 bar, detta justerar T7'an. T7 systemen går inte på laddtryck, där handlar det om luftmassa. Trycket ökas/sänks tills begärd luftmassa uppnås. Basicly
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa

    ja men de är ju inte direkt så att ett steg3 laddar 1.2bar på en bil och 1.5bar på en annan med likvärdig hårdvara om det inte är annorlunda program, eller???
    Och det svenska klimatet diffar ju inte så mkt runt om i sverige därför frågar jag efter era andras erfarenheter! inte om hur t7 reglerar laddtrycket
    Frågan gällde väl bland annat hur mycket det programmet "laddar"? Som Euroman försökte beskriva så skiljer sig laddet beroende på temperatur och atmosfärstryck. Nu under vintern har tex min 9-5'a laddat dryga 1,1 bar mot att på sommarn ladda 1,4 bar, detta justerar T7'an. T7 systemen går inte på laddtryck, där handlar det om luftmassa. Trycket ökas/sänks tills begärd luftmassa uppnås. Basicly
    joo jag fråga hur mkt det laddar men det var menat som en generell fråga hur mycket de laddar mellan era olika bilar... ställer du två likvärdiga bilar bredvid varandra som är friska så ska dom ju fortfarande ladda lika mycket. Dock att laddet kan skilja så mkt från sommar till vinter trodde jag inte, har bara kört min bil under sommar/hösten och då märkte jag ingen skillnad.

    Men för att få någon vettig riktning på den här tråden så kan vi säga att det ska vara väderförhållanden såhär på vårkanten då tempen ligger strax över 0-strecket...
    capish??
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    kan ju lika gärna berätta varför jag undrar detta...
    det gäller en og9-3 aero från 2001!
    vilken trimprogramvara det gäller spelar nog ingen större roll egentligen, bara det att det satt en "maptun" "steg3"box i bilen... men nu har jag även testat med orginalboxen. Det som är gjort hårdvarumässigt är 3"dp, grövre insugsrör till turbon.
    Det som nyligen är bytt på bilen och funkar felfritt är:
    -Turbo
    -Lmm
    -vakumslangar
    Magnetventilen böts förra sommarn (misstänkt bov)

    Problemet jag har är att laddet verkar ligga lite för högt... det skenar inte eller liknande utan ligger helt stabilt. Med orginalprogram så laddar den ca 1.0-1.1bar, och med "steg3" 1.4-1.5bar... Har en graderad mätare från speedparts. Likaså om man kollar turbomätaren i bilen som mäter luftmängd/förbränning så ligger den några mm in på det röda konstant vid gaspådrag, vilket för mig betyder att den får mycket för mycket luft.

    Vad ska jag göra härnäst? Kan det kanske vara tändkasseten som krånglar???
    Får aldrig bukt på bilen haha
    Mvh
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Jag tycker att det låter helt normalt för att vara steg3... är ju ingen fara alls att originalmätaren går in på det röda.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Hej,

    det är väl inte speciellt konstigt att bilen laddar mer med maptunstyrdonet i? Trimmet begär mer luft(massa) vilket betyder att det laddar mer. 1,4 bar låter inte orimligt, det har mina tidigare trimmade bilar också laddat (har ingen mätare på min nuvarande, men antar den laddar ungefär samma).
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Hej,

    det är väl inte speciellt konstigt att bilen laddar mer med maptunstyrdonet i? Trimmet begär mer luft(massa) vilket betyder att det laddar mer. 1,4 bar låter inte orimligt, det har mina tidigare trimmade bilar också laddat (har ingen mätare på min nuvarande, men antar den laddar ungefär samma).
    nej det fattar jag att den laddar mer med maptunstyrdon, men problemet är ju att den laddar lite väl mkt tycker jag... 1.5bar, den ska väl inte ens vara upp där omkring?? och turbomätaren i bilen går ju efter luftmassa/förbränning så det har ju inget med laddtrycket att göra... eller ska man tuta och köra med laddtryck upp mot 1.4-1.5bar+ utan att oroa sig? lite oroande tycker jag:S
    den laddar ju trots allt upp mot 1.1bar med orginalprogramvara, har inte hört någon annan som kommit upp i de trycket med korrekt glt osv...
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Hej

    Först undrar jag när du märkte att bilen laddar 1,0-1,1 bar med original program, före eller efter steg 3 programmet monterats?
    När byttes LMM, före eller efter steg 3?


    MVH Christian A
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    64

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Min steg 3 från maptun med samma spec som din laddar en bra bit in på det röda vid fullgasrepa. Har du open sid ? där kan du se hur mycket luftmassa du har.
    Saab 9-5 Aero SportCombi
    Saab og900s Sedan

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Har kört orginal både för och efter steg 3, lmm byttes före steg 3.
    den hade samma problem innan steg3 också men då trodde jag det var annan programvara, nu är det checkat och det var orginal.

    Jag har open sid, det är lite svårt att se men mReq tror jag låg på typ 1100 när jag kika med steg3, det var svårt att se vilken luftmassa den får pga pixelfel och att värdena bläddrar förbi så jävla snabbt...

    jag prövade att köra en annan magnetventil nyss, som jag böt förut... då laddade den inte ens 0.7bar, så känns att den typ är kass och den som sitter på bilen nu fungerar...
    ska pröva en annan mv på onsdag som jag vet fungerar!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Jag har ett steg 3 chip me 3" dp och race katt,OG 9-3 aero 2001, och just nu ligger laddet runt 1,4 1,5 oftast och luftmassan ligger runt 1200 har ja för mig. och den laddade 0,9 1,1 med orginal program så det är nog fullt normalt med det laddtrycket du har.
    OG 9-3 Aero 2001 T7 // Chris

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Citat Ursprungligen postat av frinki
    Jag har ett steg 3 chip me 3" dp och race katt,OG 9-3 aero 2001, och just nu ligger laddet runt 1,4 1,5 oftast och luftmassan ligger runt 1200 har ja för mig. och den laddade 0,9 1,1 med orginal program så det är nog fullt normalt med det laddtrycket du har.
    okeej där ser man, vad kör du för steg3???
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Haha vet inte chippade av nån kille på blocket, men den går ruskit bra iaf, piskade en ny audi tts som har 275hk orginal så specifikatonerna han lämna verkar stämma iaf 275hk 380nm, har biopower chip så kan köra både bensin och etanol.
    OG 9-3 Aero 2001 T7 // Chris

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Har du varit i kontakt med Maptun och ställt frågan till dem?
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: maptun steg3 og9-3 aero, hur funkar era???

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Har du varit i kontakt med Maptun och ställt frågan till dem?
    nepp för grejen är att jag köpt boxen på forumet i andra han så funderar om det kanske är något lurt med den...
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 15:40
  2. [LÖST] Ojämt laddtryck ibland 900t -94 Maptun steg3
    Av Frippe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 21:23
  3. Ärdet någon som kör med MAPTUN steg3 i NG900??
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-02-17, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •