Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    25

    Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Har precisskaffat en 9-3ss 1.8t vector -03 som pendlarvagn.
    Klarar inte riktigt av att den är så slö och undrar därför vad folk här kör med för chip och vad ni rekommenderar?
    Finns ju väldigt varierande prisklasser och effektsteg verkar det som.
    9-3ss Vector

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Ett vanligt alternativ är ju BSR, då får du en PPC-box! vet inte om Maptun kör samma sak, men dom vanligaste leverantörerna är väl SP, Bsr, Maptun & Nordic.

    Och på effektstegsfrågan så kanske det är lämpligt att hålla sig till steg 1 då du inte har en aero! Är väl klenare turbo etc... på 1,8t. S1 är ju endå från 150/240 - 204/310 enligt SP/BSR o då får du ju en liknande "9-3 Aero" karaktär på motorn!

    Finns folk här på forumet som lägger in nya setuper oxå.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 905

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Som sagt steg1 ger mycket "bang for the buck", finns ju en del leverantörer, personligen har jag valt Nordic för att jag tycker att dom haft bästa karaktär på mjukvaran. Men är ju inget fel på Maptun eller BSR för den delen, passar inte mig bara.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    25

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Tack för bra svar!
    Vet inte om jag vill lägga ut så mycket som 6-7 tusen på ett chip till den bilen. Den har precis passerat 20000mil och borde väl egentligen inte chipas alls
    Vad är det för folk här på forumet som optimerar bilarna? Kanske kan va ett vettigt alternativ och säkert billigare.
    9-3ss Vector

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Lägg ut en förfrågan under fliken köpes och kolla om någon pm:ar, dom brukar hålla hyffsad låg profil, annars blir de väl nertjatade! Är bilen körd med kärlek innan du köpte den så skulle ja inte vara så orolig!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 687

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Vad är skillnaden mellan att "chippa" och att "optimera" då?

    Betänk också skillnaden mellan att handla av ett företag och att handla svart av en privatperson då det gäller eventuella reklamationer.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    25

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Ska prova att göra det, tack!
    Bilen känns väldigt fräsch i motor o låda och är välservad enligt boken. Men ska inte köra som en biltjuv med den utan bara skönt att ha lite bättre flås om man ska susa om nån på motorvägen
    9-3ss Vector

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    25

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Räknar inte med att jag hade fått så många garantier om jag hade chipat hos ett företag heller då bilen gått rätt långt.
    9-3ss Vector

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Hmm, vet inte hur ja ska förklara chippning på ett bra sett, men optimering för mig är en förbättring på befintlig produkt! Då skulle man visserligen kunna säga att "chippning" är som utbyte av befintlig produkt och ersatt av något!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 687

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Citat Ursprungligen postat av Voyce
    Räknar inte med att jag hade fått så många garantier om jag hade chipat hos ett företag heller då bilen gått rätt långt.
    Menade mest om bilen går som en påse nötter med ny mjukvara och du då behöver support och hjälp med felsökning, inte om du drabbas av hårdvarufel pga ökade påfrestning på en sliten bil.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Hmm, vet inte hur ja ska förklara chippning på ett bra sett, men optimering för mig är en förbättring på befintlig produkt! Då skulle man visserligen kunna säga att "chippning" är som utbyte av befintlig produkt och ersatt av något!
    Om du kan får du gärna utveckla det där lite.

    I mina ögon är chippning och optimering samma sak.
    Ordet chippa kommer väl från gamla tider då man faktiskt lödde på ett chip i styrboxen, men ordet har hållt sig kvar trots att man inte gör något med något chip, utan bara ändrar mjukvaran i den befintliga boxen.

    Optimering är väl ett nyare ord som uppkommit som låter himla bra. Att optimera (göra något så bra som möjligt) innebär ändå samma sak som att "chippa", d.v.s. ändra i mjukvaran.

    Rätta mig om jag har fel, men det är så jag har uppfattat det.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    25

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Voyce
    Menade mest om bilen går som en påse nötter med ny mjukvara och du då behöver support och hjälp med felsökning, inte om du drabbas av hårdvarufel pga ökade påfrestning på en sliten bil.
    Jaha okej Nej det har du klart rätt i, i dom lägena är det nog skönt att ha en seriös firma man kan vända sig till!
    9-3ss Vector

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Hmm, vet inte hur ja ska förklara chippning på ett bra sett, men optimering för mig är en förbättring på befintlig produkt! Då skulle man visserligen kunna säga att "chippning" är som utbyte av befintlig produkt och ersatt av något!
    Om du kan får du gärna utveckla det där lite.

    I mina ögon är chippning och optimering samma sak.
    Ordet chippa kommer väl från gamla tider då man faktiskt lödde på ett chip i styrboxen, men ordet har hållt sig kvar trots att man inte gör något med något chip, utan bara ändrar mjukvaran i den befintliga boxen.

    Optimering är väl ett nyare ord som uppkommit som låter himla bra. Att optimera (göra något så bra som möjligt) innebär ändå samma sak som att "chippa", d.v.s. ändra i mjukvaran.

    Rätta mig om jag har fel, men det är så jag har uppfattat det.

    Ska försöka förklara mig Har faktiskt användet order "optimering" själv när jag i själva fallet menat omprogramering etc..

    Om jag skulle lägga in dessa ord i en ordbok skulle ja beskriva följande!

    Chippning/omprogrammering - Ersättning av befintlig produkt, ändring av grundinställningar mer omfattande!

    Optimering - Uppdatering av befintlig produkt med mindre omfattande ingrepp, "förbättring av befintlig produkt"!

    Att öka motoreffekt genom omprogramering kallar jag inte optimering då man i själva fallet gör ett omfattande ingrepp!


    ex 1. köp sumitomo sommardäck, lägg på värmemattor innan du åker ut på bana = optimering

    ex 2. Byt ut dina sumitomo mot ett par R-däck och ge dig ut på bana = ersättning av produkt!

    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Själv hade jag valt Trollspeed. De har riktigt trevlig karaktär på sina programvaror samt att alla säkerhetssystem i motorstyr fungerar som original.

    Man ska tänka på att de siffror på effekter m.m. som företagen uppger är inte riktigt värda att jämföra. Beror på bromsbänkar m.m.

    De 2 bästa leverantörerna av trimprogram är Trollspeed och Maptun enligt mig. Jag har sett och fått förklarat för mig vad man gjort i mjukvaran.

    Billigare effektökning än ett steg 1 trim kan du inte få.

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Om du kan får du gärna utveckla det där lite.

    I mina ögon är chippning och optimering samma sak.
    Ordet chippa kommer väl från gamla tider då man faktiskt lödde på ett chip i styrboxen, men ordet har hållt sig kvar trots att man inte gör något med något chip, utan bara ändrar mjukvaran i den befintliga boxen.

    Optimering är väl ett nyare ord som uppkommit som låter himla bra. Att optimera (göra något så bra som möjligt) innebär ändå samma sak som att "chippa", d.v.s. ändra i mjukvaran.

    Rätta mig om jag har fel, men det är så jag har uppfattat det.

    Ska försöka förklara mig Har faktiskt användet order "optimering" själv när jag i själva fallet menat omprogramering etc..

    Om jag skulle lägga in dessa ord i en ordbok skulle ja beskriva följande!

    Chippning/omprogrammering - Ersättning av befintlig produkt, ändring av grundinställningar mer omfattande!

    Optimering - Uppdatering av befintlig produkt med mindre omfattande ingrepp, "förbättring av befintlig produkt"!

    Att öka motoreffekt genom omprogramering kallar jag inte optimering då man i själva fallet gör ett omfattande ingrepp!


    ex 1. köp sumitomo sommardäck, lägg på värmemattor innan du åker ut på bana = optimering

    ex 2. Byt ut dina sumitomo mot ett par R-däck och ge dig ut på bana = ersättning av produkt!

    Så med optimering menar du att man åker till t.ex. Svenska Bil och får mjukvaran uppdaterad till den senaste versionen, men att ingen effektökning sker?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman


    Ska försöka förklara mig Har faktiskt användet order "optimering" själv när jag i själva fallet menat omprogramering etc..

    Om jag skulle lägga in dessa ord i en ordbok skulle ja beskriva följande!

    Chippning/omprogrammering - Ersättning av befintlig produkt, ändring av grundinställningar mer omfattande!

    Optimering - Uppdatering av befintlig produkt med mindre omfattande ingrepp, "förbättring av befintlig produkt"!

    Att öka motoreffekt genom omprogramering kallar jag inte optimering då man i själva fallet gör ett omfattande ingrepp!


    ex 1. köp sumitomo sommardäck, lägg på värmemattor innan du åker ut på bana = optimering

    ex 2. Byt ut dina sumitomo mot ett par R-däck och ge dig ut på bana = ersättning av produkt!

    Så med optimering menar du att man åker till t.ex. Svenska Bil och får mjukvaran uppdaterad till den senaste versionen, men att ingen effektökning sker?

    Exakt men alla är vi olika o har olika syn på saker o ting!

    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    25

    Re: Vad kör folk här med för chip i 9-3ss?

    Inga på forumet som kör med vtech?
    Bara nyfiken för på min gamle bil, en octavia 2 rs, så hade jag och nästan varenda jäkel på forumet vtech-programvara i bilarna.
    Men skiljer sig klart från märke till märke
    9-3ss Vector

Liknande ämnen

  1. Vad har folk för försäkringsomfattning?
    Av PartyDavid i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 23:33
  2. Hur tänker folk eg?
    Av Mr_SunBear i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 02:31
  3. Vad är det för fel på folk?!
    Av _Strongman_ i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 18:28
  4. Letar folk som kan mappa om mitt chip.
    Av Iceman1985 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •