Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Byte av Xenonlampa höger sida, OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    426

    Byte av Xenonlampa höger sida, OG9-5

    Halvljusen (original xenon) i pappas 9-5a har blinkat mer eller mindre i några månader vilket är rätt irriterande, speciellt i mörker. Beställde hem ett par nya lampor från VVME och gav mig i kast med att byta dom idag. Den på vänster sida var enkel men den högra krävde lite mer jobb, hittade inget om hur man skulle göra så jag testade själv och det gick bra så nu tänkte jag beskriva mitt tillvägagångssätt här ifall nån mer ska göra samma operation.

    Lampan går nog att byta utan att göra något särskilt, men det är det är trångt! Därför så rekommenderar jag att man tar bort slangbiten som sitter på luftmassemätaren. Skruva bara lös dom inringade skruvarna några varv så går slangen enkelt att dra bort, lägg den därefter åt sidan.


    Nu kan man enkelt ta bort locket bakom lampan och därefter vrida runt plastringen som sitter framför tändmodulen för att till sist bara dra ut lampan rakt bakåt. Återmontering sker i omvänd ordning.


    Byte av den på vänster sida sker på samma sätt fast där behöver man inte ta bort nåt mer än locket på batterilådan.


    MVH// Christoffer

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    573

    Re: Enkel guide: byte av xenonlampa höger sida, Saab 9-5 -07

    vid byte av positionslampor.. tar man av hela insatsen eller det funkar denna vägen?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 038

    Re: FAQ: Byte av xenonlampa höger sida, Saab 9-5 -07

    På 9-5 årsmodell -06 och nyare sitter positionsljuset på en plastpinne som man drar ut. Således inget risk att man kan dra av några kablar. Sen hur lampan får ström genom en plastpinne övergår mitt förstånd
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    426

    Re: FAQ: Byte av xenonlampa höger sida, Saab 9-5 -07

    D1S är det som gäller i 9-5 med original xenon, i 9-3SS/SC med originalxenon är det D2S.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 491

    Re: FAQ: Byte av xenonlampa höger sida, Saab 9-5 -07

    I NG9-3 2008-, dvs facelift är det återigen D1S.. Är en krans på, men rätt säker den går flytta över.

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-04 klockan 15:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  6. #6

    Re: FAQ: Byte av xenonlampa höger sida, Saab 9-5 -07

    tyckte faktiskt det var väldigt lätt att byta xenonlampor på farsan 9-5 aero -04 gick galant

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    426

    Re: FAQ: Byte av xenonlampa höger sida, Saab 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    D1S är det som gäller i 9-5 med original xenon, i 9-3SS/SC med originalxenon är det D2S.
    I 9-3 2008-, dvs facelift är det återigen D1S.. Är en krans på, men rätt säker den går flytta över.

    Mvh
    Jaså, det var konstigt! Att ta ett steg bakåt i utvecklingen känns ju onekligen fel. Undrar just varför dom gjort så, D1S lamporna verkar ju inte lika stabila som dom nyare D2S.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    143
    Fick mina glödlampor bytta i torsdags.
    Jag frågade lite om vad han tyckte om att byta utan att ta loss stötfångaren. Han sa att det är ok få loss men desto svårare sätta tillbax.
    Med tanke på hur mina glödlampor satt så är jag benägen hålla med! Dom satt inte ens fast ordenligt..och "flänsringen" som ska hålla fast glödlampan var delvis intryckt.. (ursäkta det icke fackmannamässiga uttrycket).
    Inte konstigt att mina xenon har lyst så jädrans svagt..!
    Någon har tidigare helt klart försökt "spara" lite tid genom att ej ta loss stöfångare och därefter haft ett litet helsicke få tillbax glödlamporna och då bara chansat o tryckt till dom.. !!
    Jag vet hädanefter var jag INTE ska lämna in min bil när det gäller elektriska jobb. Lika säker är jag vart jag hädanefter SKA lämna in min Saab! (TACK Tony på NordlingsMotorTeknikAB!)

    Ni som har bytt själva- har ni tagit bort fronten först (så som det beskrivs i WIS) eller har det gått smidigt ändå utan ta bort..?
    Saab 9-5 2.0t SC Biopower-06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 390
    Det funkar att byta lampor ändå, men det är trångt. Jag använde en spegel för att se vad jag gjorde. Lossade övre batterikåpan på förarsidan och tryckrör samt mängdmätare på passagerarsidan för att komma åt.

    Tänk på att lampan sitter med ett "låshandtag" som skall vridas för att kunna demontera lampan.

    Kom på att jag tog bort batteriet också för att komma åt.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    143
    Tackar för svar!
    Ca tidsåtgång för hela momentet att byta?
    Saab 9-5 2.0t SC Biopower-06

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 390

    Re: FAQ: Byte av xenonlampa höger sida, Saab 9-5 -07

    30-60minuter (närmare 30 tror jag) och då ingick letande efter en spegel för att kunna se ordentligt samt Googlande för att hitta svaret på varför inte lampan gick att få loss! (Det var den där spaken som skulle vridas).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #12

    Re: FAQ: Byte av xenonlampa höger sida, Saab 9-5 -07

    Det är inget fel på lamporna som gör att det Xenon lamporna blinkar!
    Felet sitter i ballasten (en liten elektronikbox som sitter i strålkastaren, inte den som sitter på lampan).
    Lösningen för att komma tillrätta med detta problem är att Philips tillverkar en speciell lampa som kompenserar för detta fel.
    Philips har två olika lampor, en för SAAB 82541494 och en för övriga bilar 47711894 (Philips artikelnummer).
    Philips säger att det är bara emballaget som skiljer åt. Detta är inte sant.
    Det är så att dom mörkar denna uppgift.
    Den permanenta lösningen är att köpa lamporna hos SAAB.
    Auotexperten har den också, den heter på deras språk 85410 S
    Dom vanliga lamporna heter 85410 som inte är anpassade för SAAB
    Lycka till

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 390
    Förklara gärna varför det inte kan vara fel på lamporna om de blinkar tack!
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  14. #14
    Ballasten får 12 volt från bilens system, denna "burk" genererar 80 volt som sedan försörjer Xenonlampan med sitt egna drivdon som sitter där bak på lampan som ser till att lampan tänds med 20.000 volt.
    Felet ligger alltså i ballasten (den första "burken"). Om ballasten hade varit riktig tillverkad så hade alla olika fabrikat av lampor fungerat.
    Resume: Orsaken till att lamporna blinkar är ett fabrikationsfel på ballasten.
    Lösning på problemet: Använd lampor från Philips som har en siffra som är 147 eller högre som står stämplat på lampan i en serie om tio siffror. Dessa lampor är specialtillverkade av Philips för att kompensera för felet i ballasten.
    Lycka till

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 390

    Re: FAQ: Byte av xenonlampa höger sida, Saab 9-5 -07

    Då kanske du kan förklara varför det slutade blinka när jag bytte ut min Philipslampa som satt monterad innan mot en Kinatillverkad noname lampa?

    Jag tror att det finns andra anledningar för en lampa att blinka än att ballasten är feltillverkad, bland annat att lampan helt enkelt är trasig.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  16. #16
    Skillnaden mellan att tro och fakta är som religion och vetenskap.
    Svaret på många av dessa frågor finns för mig att läsa i rapporter från labbet så därför vet jag.
    Vad hade du för indexnummer på Philipslampan, var det 147 eller högre?
    Har du provat din "trasiga" lampa i en annan bil som har en ballast från en annan tillverkare?
    Jag vet svaret varför dom blinkar och vill gärna dela med mig av det till andra som undrar varför dom blinkar här på forumet. Jag har fått svaret och förstår svaret men jag inte röja källan här på forumet om denna fakta som är mörkad. Det finns inga andra anledningar som du antyder. Tyvärr är det så att din Philipslampa är hel MEN att den inte fungerar i kombination med ballasten från en specifik tillverkare som är bristfälligt konstrurerad.
    Att den kinesiska lampan fungerar tvekar jag inte om, men vilken livslängd och ljusutbud och verkningsgrad har den, vad har den för våglängd på ljuset, vet vi att den inte utsänder farligt UV ljus, vilka mekaniska toleranser uppfyller den, hur är jämn seriemässiga kvalitet säkrad, hur klarar den av mekanisk stress i en vibrationsbänk, vilka garantier har den, är den EMC testad och godkännd, uppfyller den reglementet, kommer nästa tillverkningsbatch att fungera med den defekta ballasten?
    Många av svaren finns på laboratoriumet som är kvalitetssäkrad med spårbar utrustning som kan analyserar dessa frågor.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    174
    Låter som ett bra svar, men kinalampor kostar ca 110:-/st och ph. lampor ca 1000:- på saab. Det är en viss skillnad och då kan då jag leva med att byta lite ofta. Allt stämmer nog om det du säger om kinalampor också. Men som sagt det får man ta tycker jag om man inte betalar mer. På våran saab från 06 är lamporna bytta 1 gång på garanti 08 och sen börja dom flimmra efter ca 4000mil, 141 serien satt dom i då. Man kan ju undra varför inte saab bytte ballaster då på våra saabar om det är den som är problemet. Men varför funkar det bra ett tag och börja flimmra ? Kina lampor har jag kört med ca 300mil nu utan problem få se hur länge dom lyser.

    Mvh Greger
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

  18. #18
    Håller med om att det finns massor av bra billiga produkter från Kina. Men rannsakar vi oss själva så kör varken du eller jag en bil från Kina eller Korea även om den skulle vara så mycket billigare och det hänger samman med att kvaliteten är tveksam. Jag ser jättesköna kopior men när vi synar de i detalj så finner man svaret varför dessa produkter är betydligt billigare. Allt är inte rätt tillverkat. Vidare så har inte dessa firmor i Kina några utvecklingskostnader utan bara kopieringskostnader, detta gör att produkterna blir så mycket billigare. Men vi har ett utryck här på jobbet ”köp billigt ofta eller köp dyrt en gång”.
    Att SAAB inte bytte ballasten hänger samman med att de får stå för kostnaden, för tillverkaren av ballasten anser att det inte är garanti. Detta är ett internt problem mellan SAAB och deras underleverantör som resulterar i att vi konsumenter hamnar i kläm.
    När de bytte lampan på garantin visste inte SAAB orsaken till felet så som dom vet i dag. Serie 141 var det som gällde då för det fanns ingen annan lampa.
    Normalt så håller en Xenonlampa 4.000 timmar i kontinuerlig drift. Varje gång lampan tänds så förkortas livslängden, normalt efter 8-12.000 mil börjar det bli dags att byta, men här finns det givetvis avvikelser åt bägge håll.
    En Xenonlampa fungerar genom att det är en ljusbåge som ger skenet. Det kan jämföras med en svetslåga (elsvets inte gas). Elektroderna där ljusbågen hoppar mellan kommer att förbrukas i lampan som gör att avståndet kommer att öka och då vill inte elektroniken vara med längre. Hur detta problem är löst är en hemlighet som utvecklingsavdelningen har tagit fram för dyra pengar som inte kineserna ska ha svaret på gratis.
    Lycka till i mörkret mot ljusare tidier.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    426

    Re: FAQ: Byte av xenonlampa höger sida, Saab 9-5 -07

    Testade nyligen en ny lösning i pappas bil för att få bukt med lampproblemet och få ner kostnaden på lampor. Nämligen en D1S igniter som gör så att man kan montera D2S lampor, funkar än så länge klockrent och nu har vi jämt ett par lampor hemma som passar i samtliga tre bilar.

  20. #20

    Re: FAQ: Byte av xenonlampa höger sida, Saab 9-5 -07

    Brukar kablagen gå i sönder?

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-07-19, 20:04
  2. [LÖST] Byte höger inre styrled OG900
    Av jonka i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 13:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •