Någon som har några erfarenheter av dessa? Behöver köpa nytt och tänkte om dessa funkar bra?
Köper inte jättemycket saker från biltema, så tänkte lika bra att se om nån har nåt att säga om dom.
/Markus
Någon som har några erfarenheter av dessa? Behöver köpa nytt och tänkte om dessa funkar bra?
Köper inte jättemycket saker från biltema, så tänkte lika bra att se om nån har nåt att säga om dom.
/Markus
9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
Nordenström Racing
http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf
Testet har dock några år på nacken.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Inget biltema batteri för mig..:P
En följdfråga, är väldigt dålig på sånt här med el så. Kan man sätta i princip hur starkt batteri som hellst? Bara generatorn klarar av det?
/Markus
9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
Nordenström Racing
Tror dock dom blivit bättre nu, jag har haft ett Biltema batteri i min 9-5 i lite drygt 2 år nu & den startar snällt varje gång & jag kör nästan dagligen!Ursprungligen postat av LM
Okej, är ju bra pris med. Och jag kommer ju inte köra vinter heller så...
Men som sagt, kan man sätta i kraftigare, så länge generatorn klarar det?
/Markus
9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
Nordenström Racing
Kan säga det att det testet stämmer inte idag. Hade tidigare ett biltema i min gamla bil (Audi S6) och detta funkade MYCKE bra med tanke på vad man betalade.
Köper du deras silverkadmium(har för mej det heter så) så kommer det funka för dej.
Vad gäller storlek på batteriet så kan du lätt välja ett so har samma mått om din batterihylla. Runt 75-80Ah är inga problem.
Biltemabatteriet i testet är ett 55Ah, till SAAB finns bara 60Ah-90Ah från Biltema. Vet inte om kvaliten kanske är bättre på dem än det i testet. Jag har bara monterat Biltema startbatteri i fåtal (2) bilar men det har fungerat ok. Annars är ju Varta och Nordström givna val som jag av erfarenhet vet håller många många år.
Jag har använt Biltemabatterier i båten och de har fungerat utmärkt, men det är ju ett klart annorlunda användningssätt, inte så många starter och endast användning på sommarenUrsprungligen postat av Nordenstrom
Med "starkt" batteri antar jag att du menar kapaciteten på batteriet som mäts i amperetimmar (Ah) och den har inget med hur många ampere som generatorn kan leverera Lämpligt är väl att ha ett batteri med samma antal amperetimmar som du hade innan om det fungerade bra med det. Att köpa ett med mer kapacitet är ju dyrare och onådigt om du inte behöver det.
9-3 ss -05
Man bör nog läsa detaljerna i testet också: Att ett batteri "fungerar OK" i de allra flesta fall betyder inte att det fungerar vid -20. Är detta inget problem så kan man ju bortse från detta.
Själv har jag ett "Global" som inte gillade när det var -24 igår natt, annars har det också "fungerat OK"
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Har ett Tudor som sitter i som är 480ah och 55a har jag för mig...
Kan ju varit rätt gammalt också, men var ganska segstartad så fort den stått någon dag. Och var enbart sommartid.
Så tänkte att jag kan väl ta ett med lite mer kapacitet när jag väl ska ha nytt.
/Markus
9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
Nordenström Racing
Nu blandar du ihop begreppen lite: Ah (Ampèretimmar) anger mängden energi batteriet kan lagra, troligen 55 Ah i ditt fall, A anger hur mycket du kan ta ur batteriet momentant i ditt fall 480 A. Detta brukar även kompletteras med HUR detta kan avges tex CCA som är vid -18 grader.Ursprungligen postat av Nordenstrom
http://web.telia.com/~u40404287/BatteriMatning.htm
Tänk på att du skall ha ett "startbatteri" som har andra egenskaper än ett fritidsbatteri med samma ampèretal.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Hehe jo det gjorde jag nog. Som sagt, el är inte min starka sida
/Markus
9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
Nordenström Racing
hade biltemabatteri i förra hojen och dom är INTE sämre än yuasa eller vad dom heter.
Biltema i sista dieselbilen jag hade och den startade alltid snällt året runt.
Harald nyborg batteri i en volvo 945a jag hade och det batteriet var bara bra en gång... första starten utanför harald nybord där det gamla batteriet dog och sen var det sunkigt resten av tiden!
Om det inte skiljer alltför mycket i pris så skulle jag köpa ett märkes batteri som tex varta, i förra 9-5an jag köpte så satt det ett nytt vartabatteri med prislapp på 895kr, tror det är det jag kastade över i denna bilen och det funkar kalas, kan ev vara ett tudor (minnet är bra men jäkligt kort)
Saab 9-3 tid -05
superduke 1290R -14
Vill man inte ha biltema, som jag själv anser är ok. för pengarna och normalt användande, så skulle jag rek. DEKA (Batterilagret) AGM batteri. Har ett sådant just nu och är väldigt nöjd.
Kostar dock det dubbla mot Biltema, men dettaär då ett AGM batteri som tål lite mera djupurladdningar, samt har ett ganska så högt CCA värde.
Någon som vet vad GM:s 70 Ah batteri har för tillverkare?
Köpte ett sånt förra veckan då mitt gamla VARTA inte ville vara med längre vid -27 trots laddning några dagar innan.
9-3 SS 2.0t Vector -03
9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09
Får man fråga vad det kostade?Ursprungligen postat av wikander
9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch
1075 kr gick det på.Ursprungligen postat av Pette
9-3 SS 2.0t Vector -03
9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09
polisen använde bla banner 90ah. kanske inte finns så stora org batterier annan så kanske det är en anledning till att dom byter?
Saab 9-3 tid -05
superduke 1290R -14
Får de verkligen plats på org. batterihyllan? De brukar väl vara minst 31cm långa ellr något liknande..Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
satt iaf ett i den jag hade och det fick plats under täckkåpanmen det var inte samma kåpa som jag haft i nån annan 9-5,.. kanske är nåt spec från ana
Saab 9-3 tid -05
superduke 1290R -14