Ursprungligen postat av Dippen
Ursprungligen postat av Dippen
Saab 9-3ss Aero 2004
http://www.garaget.org/?car=219488
De bilarna tror jag, komma säljas ut till ett kraftigt rabatterat pris. Ungefär som de gjorde med den sista batchen av roverbilar för några år sedan...
Hoppas att andrahandsvärdet inte kommer sjunka till botten som en sten på våra bilar.
Man vet inte om folk kommer att reagera "Nu när Saab läggs ner måste vi sälja bilen innan värdet sjunker och reservdelarna tar slut" och på det viset dumpa priset på Saabar.
Ps.
Mina tankar går till alla Saabanställda som fick ett slag i magen som julklapp
Fy fan, vilken upplevelse. Ska dessa säljas lär det väl bli budgivning och ett jävla drag efter dem? Vill ha besked. Jag orkar inte med denna väntan hela tiden.Ursprungligen postat av the_Mattsson
Ursprungligen postat av Glader91
det är ingen som vet... allt dom saabanställa vet står redan på internet eller sägs på TV vi får se vart de sägs på måndag tillbaka på jobbet
Kör: 9000 Aero -91
Jag gissar att de nya 9-5orna kommer tas hand om inom GM. Kanske har fel, men dom innehåller nog rätt mkt teknik och lösningar som GM inte vill släppa ut om det nu inte blir nåt med Saab. Sticker även ut näsan och gissar att GM kommer släppa nya 9-5ans teknik i Amerikaniserad form (eller kanske Opel???) inom sina egna märken. Aldrig att dom bara släpper den, efter alla pengar dom lagt ner. Kanske därför dom lägger ner Saab, dom insåg att det gick att tjäna pengar på nya bilen, men under ett annat märke. OBS ren spekulation från min sida. Det är mkt som försigår som vi inte vet om. Ska bli spännande att läsa någon företagsledares memoarer om 15 år när den riktiga sanningen om spelet bakom Saab kommer ut, för det lär dröja!
På Saabklubben finns redan diskussion om Saabmuseet, denna skatt som vi måste värna om att behålla! En utförsäljning vore ödesdiger. Lite för tidigt sia om detta än såklart, kanske ingår i den "långsamma avvecklingen" att på något vis rädda det, men är nog bra med lobbying från klubbarna. Jag antar att det inte är högsta prio hos kommunledningen just nu att rädda museet, men frågan kommer bli aktuell troligen, kanske fortare än vi vill veta.
MEDLEM 7032.
Hej,Ursprungligen postat av LM
Förvisso kanske det känns bättre att bli arg, dock så är detta en affärsrelation så man bör skilja på känslor och affären..
Men de styrande kunde ha ställt högre krav på ägaren.
Maud Olofson anser att SAAB nu kan börja bygga vindkraftverk (vilka har vissa negativa miljöeffekter såsom lokalisering, buller, djurliv osv), med detta utalande bevisar hon att hon inte förstår skillnaden på kunskapen som krävs för att konstruera fordon resp. vindkraftverk.
Viss kännedom bör man ha om de sakerna som man jobbar/beslutar med, anser i alla fall jag.
Det har varit så mycket skitsnack och osanningar som har följt denna affär.
Att SAAB har varit en liten biltillverkare som det sägs på nyhetsändningarna, tja GM är väl inte så stora...
Tex GM inte vill sälja SAAB till ryssarna (bla Spyker till viss del ägs av ryss som bla innehar 5 procent av Ferarri), för att sprida teknik/know how till dem, men det gick bra för GM att köpa SAAB och dränera företaget på just de sakerna och därefter så utarmas företaget av beslut som är förödande för företaget.
Om man driver ett företag så är det få företag som har en del som går med förlust, undrar hur många VD/styrelser osv som får sitta kvar om de har en del som går med förlust i 20 år!
Sålda bilar kanske har varit en förlustaffär, men kunskapsmässigt som SAAB har tillfört GM-koncernen dessa siffror visas ej så jag tror att GM har överlag tjänat på det
Att SAAB har varit en liten biltillverkare som det sägs på nyhetsändningarna, tja GM är väl inte så stora...
Har GM varit intresserade överhuvudtaget att få SAAB sålt, den fråga ställer jag mig.
Som Perr skrev i tråden tidigare, kan jag bara instämma!
"om den obotolige optimist jag är hoppas jag verkligen att det löser sig ändå, på nåt sätt i elfte timmen..."
Varför inte tillverka nya 9-5:an i någon månad för att se hur det går?
Synd att man inte han se/provköra/köpa den!
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Saabmuséet är allt vi har just nu Men hoppas mest på de anställda på Saab just nu! Se framåt just nu i tiden så kan allt bli bra igen!
Nu: 9-3 2,0t
Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!
Som så många andra av er kollegor härinne så känner jag en stor tomhet inom mej en sorts vakum jag inte vill ta till mej....
För mej så kommer SAAB alltid att vara förknippat med en stor ömhet och respekt för märkets magi.
Hoppas ändå att det ändå på något sätt ändå ordnar sej för SAAB snacka om att stupa på mållinjen....
Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...
Kan bero på att Försvarsmakten sedan tidigt 90-tal befunnit sig i en störtspiral och vissa gånger lyckas ersättningsjobben än andra gånger. Många gånger har orter där FM funnits slagits rätt så hårt vart fjärde år och när avvecklingen väl kommer så kan man lägga energin på annat.Ursprungligen postat av Mats 2720
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Det var väl det man befarade, men vad ska man göra?
Man får hålla 9-5:an levande så länge det går.
Och hoppas på något nytt.
Jag undrar hur förhandlingarna gick med presumptiva kunder. Därför att:
GM skulle kräva royalty på den teknik man "betalat" utvecklingen av. Denna skulle man nog gärna fakturera lika dyrt som hur man låtit SAAB betala för delar som ingår i dagens modeller. Skulle man varit beredd att sälja komponenterna till självkostnadspris? - Knappast.
En presumptiv kund måste ha beräknat rörelseresultat baserat på antalet sålda bilar och den kostnad man skulle fått betala för GM-tekniken.
Skulle inte förvåna mig om det var en av anledningarna till varför KvK drog sig ur: Man insåg att man med GM's prissättning inte inom rimlig tid skulle kunna/hinna utveckla en ny modell med egenutvecklade detaljer.
Sett ur det perspektivet inser man att GM aldrig över huvud taget avsåg att låta något av sina mindre märken finnas kvar. Möjligen skulle man ha släppt SAAB när man fortfarande avsåg att sälja/avveckla Opel. När det beslutet återtogs ville man inte ha en konkurrent i Europa som använde delar man var kontraktsbunden att sälja.
Mina tankar går till alla vänner och bekanta jag har i Trollhättan.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Jag delar den uppfattningen.Ursprungligen postat av Uky
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
[quote=J.K Nilsson]Kan bero på att Försvarsmakten sedan tidigt 90-tal befunnit sig i en störtspiral och vissa gånger lyckas ersättningsjobben än andra gånger. Många gånger har orter där FM funnits slagits rätt så hårt vart fjärde år och när avvecklingen väl kommer så kan man lägga energin på annat.Ursprungligen postat av "Mats 2720":2538zeyn
J.K Nilsson[/quote:2538zeyn]
Menar du att Trollhättan kommer att drabbas hårdare? I så fall hänger jag inte med i dina tankebanor...
Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.
jag tror nog att Gm aldrig avsåg att sälja det hela till någon som hade en sportslig chans att vända skutan.
De letade helt enkelt efter ett företag som med nöd och näppe hade råd med köpet för att sedan låta dem ta kostnaden för konkursen.
Varför skulle GM vilja sälja till någon med pengar som kunde bli en farlig konkurrent?
Fördelen med detta nu är ju att GM får ta alla kostnader och allt arbete.
Nä nu får det bli att hitta en fin og900 att vårda...
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06
Ursprungligen postat av LM
Har haft dom känslorna i magen jag med. GM ville nog aldrig sälja Saab till någon ägare som hade nån chans att vända skutan.
SAAB har många lik i garderoben men GM har ställt dit en del själv. NG900 hade ju sina rötter i Ascona C och konstigt nog så fick SAAB 900 inte vara en systerbil till Vectra B utan den skulle inte få konkurera med Opel. Saab 9000 Borde i så fall ha fått ersättas av en Vectra B klon men den fick vänta i onödigt många år, dyr att producera med lösningar som inte går att ta betalt för i bilhallen.Ursprungligen postat av Airflow
Man har vad jag förstått utvecklat bottenplatta med Fiat för att ha något att ersätta 9-5 men Fiat avyttrades och Trollhättan blev hänvisad till ännu en face lift av 9-5.
Men ingen idé att gråta över det som varit men det är märkligt hur man ville satsa på att försöka sälja en bil dyrt men inte får ha teknik som gör att den kan konkurera ens med koncernsyskon för svenssonbilar.
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Även jag instämmer till fullo!!Ursprungligen postat av Larry Larsson
Det här med att nya saabarna rasar i andrahandsvärde, om man nu tycker om saab varför byta bil? vill man ha en ny saab idag kan den ju iaf inte bli nyare än så någonsin. Behåll den bilen tills du dör och vårda den väl eller köp 2st om dom nu ändå ska rabattera ut dom till 75-90% som dom säger. Ha den ena som sommar bil och den andra som vinter bil, då klarar du dig i 30 år fram över eller mer. Så tänker jag, och jag säljer inte mina saabar för allt i världen, dom ska med mig i graven och det med basta, ja 99:an kanske jag testamenterar till nån släkting typ: "och bertil får 99:an i nyskick" det vore ju trevligt. Jag är sjukligt saab störd jag vet, det borde alla vara och som sagt reservdelar lär finnas kvar så läng efterfrågan finns, GM sade Saab kommer fortfarande tillverka reservdelar efter nedläggningen av personbilstillverkningen. Och det finns ju faktiskt reservdelar till saab 96 v4 att få tag på nytt fortfarande.
Så nu har man skrivit av sig lite.
Saab 900 GL -84 Bruksbil, Saab 900i 16v -90 Finbil,
Saab 900 T16 -90 Finbil, Saab 900 T16 -91 Bruksbil
Saab 99 GL -83 Finbil 100% rostfri
Ursprungligen postat av Freddi
En god iakttagelse. Volvo, likval som t.ex. BMW eller Audi har en biltyp for i stort sett varje kundtyp som ar spekulant oavsett om det ar smabil, familjebil, stor bil, sportig bil, SUV eller vad det nu kan vara kunden vill ha. Kunden kommer nastan garanterat hitta en modell som passar oavsett vem kunden ar. Hos Saab ar det mer Sovjet-feeling... Det finns tva olika modeller att valja pa och det ska kunden vackert ratta sig efter. Hur ser den affarsstrategin ut egentligen?
Vad jag menar är att alla orter inte har lyckats särskillt väl, Söderhamn och sollefteå tänker jag på i första hand, i dessa byggder är det svårt att suga upp anställd arbetskraft. Det jag läst om är att på många orter så verkar det som att man är lättad över att det inte blev ett nattsvart utfall utan arbetskraften växlats in det lokala arbetslivet. D.v.s att edt inte blev bättre eller sämre, ur ett politiskt - ideologiskt perspektiv så är flera mindre företag att föredra framför en större statlig myndighet som anställer.Ursprungligen postat av Mats 2720
Jag har inga tvivel om att Trollhättan med omnejd kommer att klara sig galant ifrån det här. När Östersunds garnison avvecklades så påverkades ungefär 2000 arbetstillfällen, varav 1330 direkt. Om inte västra götaland klarar av att suga upp de som påverkas av GMs avveckling är det inte mycket med den regionen.
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Nya saab 92! du får välja vilken färg du vill bara du väljer grön.
Saab 900 GL -84 Bruksbil, Saab 900i 16v -90 Finbil,
Saab 900 T16 -90 Finbil, Saab 900 T16 -91 Bruksbil
Saab 99 GL -83 Finbil 100% rostfri