Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Behöver data hjälp

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Behöver data hjälp

    Är så förbannad på Mediamarkt just nu..
    Köpte en extern Hårddisk på 1TB pga jag har massvis med viktig data på datorn som måste räddas. Har virus och fått omformatera.

    Det jag sa till försäljaren var följande:

    Jag struntar fullständigt i utseende och kraftförsörjning, däremot måste det minst vara 1TB då mina filer är uppemot 980GB, och vissa 8GB stora.

    Så i god tro köpte jag en för 900kr.

    När jag kommer hem, är det bara 930GB på hårddisken. Min bror förklara att en byte är 1024. Kunde inte den förbannade försäljaren påpekat det??
    Sen kan jag bara överföra MAX 2GB stora filer, annars säger den ifrån och stoppar överföringen. Va i helvete ?!

    Så nu har 2års arbete försvunnit, och jag har fått sitta massvis i telefon med mina chefer och förklarat läget.

    Den här externa är skit för mig om jag inte kan överföra mer än 2GB stora filer, finns det inget sätt att kringgå detta ?
    Saablös dåre

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Behöver data hjälp

    Det kan vara så att den är formaterad i FAT32, formatera i så fall om disken till NTFS så kan du ha större filer på disken, dock tappar du allt på den ifall du formaterar om.

    Vad det gäller storleken så är det ju så att i windows så är det som din bror säger, på hårddiskar är det däremot så att 1000 byte blir 1 kbyte etc. samt att filsystemet tar ju lite plats också så man kan aldrig få ut max.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3

    Re: Behöver data hjälp

    Finns flera sätt. Ett är som ovan att formatera om den i ntfs. Ett annat är att dela på filerna i mindre delar och sen föra över. Trist men sant är det att 1000 gb bara i verkligheten är typ 930.

    Vet inte vilket program som är smidigast då det är så mycket data. Winrar, fast utan att packa men bara göra volymer av filerna i lagom storlek. Eller nåt file spliter program

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Det kan vara så att den är formaterad i FAT32, formatera i så fall om disken till NTFS så kan du ha större filer på disken, dock tappar du allt på den ifall du formaterar om.

    Vad det gäller storleken så är det ju så att i windows så är det som din bror säger, på hårddiskar är det däremot så att 1000 byte blir 1 kbyte etc. samt att filsystemet tar ju lite plats också så man kan aldrig få ut max.
    Den är i Fat32, vilket inte säger mig ett dugg
    Hur gör jag för att formatera den till ntfs?
    Saablös dåre

  5. #5

    Re: Behöver data hjälp

    Plugga in den i en fungerande dator. Välj egenskaper på den, sen formatera och ta då ntfs

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Behöver data hjälp

    Om du redan har data på den kan du ju alltid konvertera enligt:

    http://support.microsoft.com/kb/307881/sv



    Sen är det ju såhär finurligt när dom skriver hur mycket data det är.

    1 000 000 000 000 Byte = 931.322 574 62 Gb



    Alltså gör dom inget fel när dom skriver 1TB.
    Har alltid funkat såhär tyvärr

    mer att läsa på: http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive

    (1 Terabyte = 1 099 511 627 800 Byte)
    (1 Byte = 9.0949470178e-13 Terabyte)

    Mer exempel:

    En 10gb disk blir: 10 000 000 000 Byte = 9.313 225 746 2 Gigabyte (GB)
    en 100gb disk blir: 100 000 000 000 Byte = 93.132 257 462 Gigabyte (GB)
    em 500gb disk blir: 500 000 000 000 Byte = 465.661 287 31 Gigabyte (GB)
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  7. #7
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 450
    Medlem#
    6988

    Re: Behöver data hjälp

    När är jue 1TB på den.
    Sen att någon i datorernas historia tyckte att 1000 och 1024 var samma sak, tja..

  8. #8

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    När är jue 1TB på den.
    Sen att någon i datorernas historia tyckte att 1000 och 1024 var samma sak, tja..
    Ja säljaren på Mediamarkt tyckte nog det

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Är så förbannad på Mediamarkt just nu..
    Köpte en extern Hårddisk på 1TB pga jag har massvis med viktig data på datorn som måste räddas. Har virus och fått omformatera.
    Har du redan formaterat om "virusdisken"?

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Behöver data hjälp

    Ursäkta men jag måste nog ändå försvara säljaren lite grann.
    Man säger en 1TB, det är så allmänt kännt att 1000potenserna är cirkavärden så att man pratar inte om det längre. Jag tror väldigt få försäljare nämner detta.

    Titta tillexempel på properties på någon hårddisk så ser du ett värde i Bytes och ett i GigaByte.

    Inte mindre synd att det blev fel i det här fallet dock.
    Som de andra tippsat om så formatera till NTFS. Strular det så öppna chassit och släng in disken i din dator.

    Om du vill, använder du xcopy eller robocopy för kopieringen.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Ursäkta men jag måste nog ändå försvara säljaren lite grann.
    Man säger en 1TB, det är så allmänt kännt att 1000potenserna är cirkavärden så att man pratar inte om det längre. Jag tror väldigt få försäljare nämner detta.

    Titta tillexempel på properties på någon hårddisk så ser du ett värde i Bytes och ett i GigaByte.

    Inte mindre synd att det blev fel i det här fallet dock.
    Som de andra tippsat om så formatera till NTFS. Strular det så öppna chassit och släng in disken i din dator.

    Om du vill, använder du xcopy eller robocopy för kopieringen.
    När jag nämner att jag har filer på 970GB så borde försäljaren hajja till.
    Men men, åkte tillbaka idag och slängde tillbaka exakt ALLT jag hade köpt utav honom förutom hårddisken då den redan är använd. Snacka om snopen han blev, gav han oxå en ganska fet utskällning framför andra.
    Det var fler saker han hade sålt till mig som inte klarade mina krav, t ex DVD-spelaren som inte hade optisk ljudingång, klarade inte skala av till 1080 etc.

    Får hjälp utav min bror ikväll, tack alla som tipsat!
    Saablös dåre

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: Behöver data hjälp

    Anledningen till att den har FAT32 är för att den ska kunna användas av dem flesta operativsystemen, tycker då oxå att det är riktigt korkat att dom inte skriver det PÅ kartongen att filsystemet ÄR fat32 och att man inte kan lagra filer större än 2 gb stora filer..

    Här är lite hjälp iaf

    Konvertera en FAT- eller FAT32-volym till NTFS
    Obs! Även om risken för att data skadas eller går förlorade under konverteringen är minimal rekommenderar vi att du säkerhetskopierar data på volymen du vill konvertera innan du börjar konverteringen.

    Så här konverterar du en befintlig FAT- eller FAT32-volym till NTFS:

    1. Klicka på Start, peka på Alla program, peka på Tillbehör och klicka på Kommandotolken.
    2. Skriv följande vid kommandotolken, där enhetsbeteckning är enheten du vill konvertera:
    convert enhetsbeteckning: /fs:ntfs
    Skriv till exempel följande kommando om du vill konvertera enhet E till NTFS:
    convert e: /fs:ntfs
    Obs! Om operativsystemet finns på enheten du konverterar tillfrågas du om du vill schemalägga aktiviteten när du startar om datorn, eftersom konverteringen inte kan slutföras medan operativsystemet körs. Klicka på JA.
    3. När följande meddelande visas vid kommandotolken skriver du volymetiketten för enheten du konverterar och trycker sedan på RETUR:
    Filsystemet är av typen FAT.
    Ange den aktuella volymetiketten för enhetsbeteckning
    4. När konverteringen till NTFS har slutförts visas följande meddelande vid kommandotolken:
    Konverteringen är klar
    5. Stäng kommandotolken.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Behöver data hjälp

    Vilka operativ är det som inte kan läsa NTFS?
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Vilka operativ är det som inte kan läsa NTFS?

    Bra fråga, måste vara gammalt tänk som ligger kvar...

  15. #15

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Vilka operativ är det som inte kan läsa NTFS?
    Ja Windows 3.11, Win95, DOS 6.2, Linux för 10 år sedan (typ)... hm, gamla mac, osv

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Är så förbannad på Mediamarkt just nu..
    Köpte en extern Hårddisk på 1TB pga jag har massvis med viktig data på datorn som måste räddas. Har virus och fått omformatera.

    Det jag sa till försäljaren var följande:

    Jag struntar fullständigt i utseende och kraftförsörjning, däremot måste det minst vara 1TB då mina filer är uppemot 980GB, och vissa 8GB stora.

    Så i god tro köpte jag en för 900kr.

    När jag kommer hem, är det bara 930GB på hårddisken. Min bror förklara att en byte är 1024. Kunde inte den förbannade försäljaren påpekat det??
    Sen kan jag bara överföra MAX 2GB stora filer, annars säger den ifrån och stoppar överföringen. Va i helvete ?!

    Så nu har 2års arbete försvunnit, och jag har fått sitta massvis i telefon med mina chefer och förklarat läget.

    Den här externa är skit för mig om jag inte kan överföra mer än 2GB stora filer, finns det inget sätt att kringgå detta ?
    Menar inte att va spydig eller otrevlig eller så, men jag undrar hur arbetet har försvunnit.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av granturismo
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Vilka operativ är det som inte kan läsa NTFS?
    Ja Windows 3.11, Win95, DOS 6.2, Linux för 10 år sedan (typ)... hm, gamla mac, osv
    Windows 98 kan inte heller hantera NTFS, har för mig att Windows ME inte heller klarade NTFS.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Behöver data hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Är så förbannad på Mediamarkt just nu..
    Köpte en extern Hårddisk på 1TB pga jag har massvis med viktig data på datorn som måste räddas. Har virus och fått omformatera.

    Det jag sa till försäljaren var följande:

    Jag struntar fullständigt i utseende och kraftförsörjning, däremot måste det minst vara 1TB då mina filer är uppemot 980GB, och vissa 8GB stora.

    Så i god tro köpte jag en för 900kr.

    När jag kommer hem, är det bara 930GB på hårddisken. Min bror förklara att en byte är 1024. Kunde inte den förbannade försäljaren påpekat det??
    Sen kan jag bara överföra MAX 2GB stora filer, annars säger den ifrån och stoppar överföringen. Va i helvete ?!

    Så nu har 2års arbete försvunnit, och jag har fått sitta massvis i telefon med mina chefer och förklarat läget.

    Den här externa är skit för mig om jag inte kan överföra mer än 2GB stora filer, finns det inget sätt att kringgå detta ?
    Menar inte att va spydig eller otrevlig eller så, men jag undrar hur arbetet har försvunnit.
    Dessutom kan man ju undra vad det är för företag som inte tar backup? Alla vet ju att en hårddisk kan sluta fungera när som helst så att förvara viktig data på bara en hårddisk är ju väldigt riskabelt, detta är tänkvärt även för privatpersoner, lagra allt data (filmer, foton etc.) på fler än en hårdisk.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  19. #19

    Re: Behöver data hjälp

    blir väl inte lätt för din bror att hjälpa dig, när alt har försvunnit.
    JAGUAR - spinner som en katt

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Behöver data hjälp

    Gammalt djungelordspråk:
    Tuffa killar tar inte backup!!




    (Sen finns det företag som kan hjälpa dig med din orginal-disk...)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27
  2. Jobbigt data-problem. HJÄLP!
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 14:31
  3. Behöver hjälp av er!
    Av Conny2857 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •