Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: En ahaupplevelse!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223

    En ahaupplevelse!

    Tjena!
    Jag måste bara berätta om min mycket positiva upplevelse ang avgassystem.
    Jag har ägt min 9000 i ett antal år och har kört med ett steg 1chip från bsr ganska länge. Nu slumpade det sig som så att en bekant sålde av sina saab-delar och hade ett komplett 3" system från jt med sportkat som bara rullat några hundra mil. Jag fick alltihopa för ett rimligt pris och monterade systemet utan några större förhoppningar, men ack vad jag bedrog mig....
    Jä**ar vad bilen går!!!
    Nu har inte bsr nån spes vad deras chip med detta system gör, men om man kollar in speedparts sida så motsvarar detta steg tre och ska ge 254hp.
    Iaf så är jag f-baskat glad att jag köpte detta system och ber en bön att v-låda och allt annat kul håller ihop...*L*
    Tack för ordet.
    Mvh/Bengan
    9-5 aero salomon sedan -03

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: En ahaupplevelse!

    Självklart blir det ju en jäkla skillnad, då om du använder dig utav original system så får du på tok för mycket mottryck och du får inte det ladd du egentligen ska ha.
    Växellådan håller nog, ett tag iaf. vet att polaren min fick en skårrande 3a efter ett tags körning med chip, och 3" system. Men som sagt, det tog ett bra tag, och ja.. ingen av oss växlar speciellt snällt när det väl gäller, breror ju helt klart på lite om hur man kör också

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223

    Re: En ahaupplevelse!

    Visst är det ju så att man måste "köra med insidan", men det gäller nog alla våra saabar. Dom kräver lite kärlek och handpåläggning med jämna mellanrum...*L*
    Ett faktum som nog har gällt sen 99-turbon kom -77.
    9-5 aero salomon sedan -03

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: En ahaupplevelse!

    ja, så är det ju helt klart . men å andra sidan, ser man en jä*la m3a ute på vägen, så måste man visa vart skåpet ska stå .

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223

    Re: En ahaupplevelse!

    Ja det är ju lite tråkigt med bmw:na med M i röven, för dom går ju som fan...*L*
    Men jag gör mitt bästa för att ha flaggan i topp.
    Jag har tom en logga med namnbytet i rätt typsnitt och allt på bagageluckan... ;-)
    9-5 aero salomon sedan -03

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: En ahaupplevelse!

    hehe härligt, jo det är därför man ska ha en trimmad saab, så man kan köra ifrån sådana där bilar . Alltid lika kul att höra deras ursäkter sen om varför dom fick stryk m.m.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223

    Re: En ahaupplevelse!

    Det är ju detta saab handlar om. Att alltid skjuta underifrån för att använda fotbollstermer...Hehe
    Men ända sen jag åkte med polarens motortrimmade 99T sedan från 1980, så har jag alltid älskat saab och det kommer nog fortsätta så till "the bitter end"... :-)
    9-5 aero salomon sedan -03

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Gnosjö
    Inlägg
    52

    Re: En ahaupplevelse!

    Ja visst blev det skillnad? Jag bänkade min Aero till 255hk med enbart öppet filter samt 3" JT med sportkatt vid 24.000 mil. Så att det är 225hk original i motorn är en väldigt blygsam uppgift som SAAB lämnat. 260 pållar är nog närmare sanningen. I och för sig bättre det är så än vice versa
    Mattias Nordenström
    SAAB 9-3 Aero 2005

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    166

    Re: En ahaupplevelse!

    Du får ju inte steg 3 bara för att du byter avgassystemet utan du måste uppgradera programvaran med.
    Ng900 2,0i -94
    Ng900 2,0i -95

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: En ahaupplevelse!

    Citat Ursprungligen postat av HenkeTIC
    Du får ju inte steg 3 bara för att du byter avgassystemet utan du måste uppgradera programvaran med.
    ...måste han inte alls! Det sitter ett Steg 3 ifrån Placebo Tuning i hans bil...

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: En ahaupplevelse!

    Ja hde en gång en ....... osv.

    9000CSE2,3t-170 -95 som iaf momentant lämna över 200 pållar. Nåt som fick den ladda mer än den skulle trots avsaknad av MV.

    Nästan alla 2,3-turbos lämnar betydligt mer effekt än fabriksuppgifterna talar för.

    De flesta andra bilmärken lämnar effektuppgifter s.a.s. upp till ex.vis 255Hk. Maxeffekten de mätt upp på respektive motortyp.
    Saab gjorde tidigare så att de uppgav "garantieffekten" på den motorserie som var aktuell. Alltså vad de kunde garantera kort sagt.
    När ja drog ifrån chefens 855turbo med 255 originalhästar med min 170-hästars ltt bidde han lite paff. Sen va den borta nåra dagar. uj va den gick sen. Bromsad till 318 och en liten sänkning. Fast då började han tröttna på sin Porsche 928S4 med 325 originalpållar. Volvojäveln va ju snabbare så hans fruga fick ta den ett tag.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Re: En ahaupplevelse!

    Citat Ursprungligen postat av Norden
    Ja visst blev det skillnad? Jag bänkade min Aero till 255hk med enbart öppet filter samt 3" JT med sportkatt vid 24.000 mil. Så att det är 225hk original i motorn är en väldigt blygsam uppgift som SAAB lämnat. 260 pållar är nog närmare sanningen. I och för sig bättre det är så än vice versa
    Det är känt att original 9000 Aero blir pigga med 3" dp plus avgas. Det beror på att du får lågt mottryck och skenande grundladdtryck pga för liten wastegate som inte orkar med. Det man skall veta om är att under de förutsättningarna får bilen "tunt" med soppa i det högre varvtalsregistret. Har man otur en varm sommardag och gör ett högfartsprov kan det resultera i motorskador (skadade kolvar pga värme).

    Det man bör göra i dessa fall är att "porta upp" wg:n en aning.

    Så man bör tänka igenom om vad som kan hända i samband med byte av DP.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Gnosjö
    Inlägg
    52

    Re: En ahaupplevelse!

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av Norden
    Ja visst blev det skillnad? Jag bänkade min Aero till 255hk med enbart öppet filter samt 3" JT med sportkatt vid 24.000 mil. Så att det är 225hk original i motorn är en väldigt blygsam uppgift som SAAB lämnat. 260 pållar är nog närmare sanningen. I och för sig bättre det är så än vice versa
    Det är känt att original 9000 Aero blir pigga med 3" dp plus avgas. Det beror på att du får lågt mottryck och skenande grundladdtryck pga för liten wastegate som inte orkar med. Det man skall veta om är att under de förutsättningarna får bilen "tunt" med soppa i det högre varvtalsregistret. Har man otur en varm sommardag och gör ett högfartsprov kan det resultera i motorskador (skadade kolvar pga värme).

    Det man bör göra i dessa fall är att "porta upp" wg:n en aning.

    Så man bör tänka igenom om vad som kan hända i samband med byte av DP.

    //B
    Wastegaten är "upp-portad". Det är otroligt vad man kan åstadkomma med en dremel.
    Mattias Nordenström
    SAAB 9-3 Aero 2005

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Gnosjö
    Inlägg
    52

    Re: En ahaupplevelse!

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    När ja drog ifrån chefens 855turbo med 255 originalhästar med min 170-hästars ltt bidde han lite paff.
    Just detta som är så roligt, att piska ifrån en bil med betydligt mer effekt på pappret gör ofta ägaren till den mer hästkraftstinna bilen lite konfunderad
    Mattias Nordenström
    SAAB 9-3 Aero 2005

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Re: En ahaupplevelse!

    Citat Ursprungligen postat av Norden
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Det man skall veta om är att under de förutsättningarna får bilen "tunt" med soppa i det högre varvtalsregistret. Har man otur en varm sommardag och gör ett högfartsprov kan det resultera i motorskador (skadade kolvar pga värme).

    Det man bör göra i dessa fall är att "porta upp" wg:n en aning.

    Så man bör tänka igenom om vad som kan hända i samband med byte av DP.

    //B
    Wastegaten är "upp-portad". Det är otroligt vad man kan åstadkomma med en dremel.
    Sorry off tpoic,
    Sant, men räcker bränslet till?

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Gnosjö
    Inlägg
    52

    Re: En ahaupplevelse!

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Sorry off tpoic,
    Sant, men räcker bränslet till?

    //B
    Ser tyvärr ingen avgastemp men effektkurvan var väldigt fin, inga tendenser till brist på bränsle (spikar) vad jag kunde utläsa utan den var väldigt mjuk.
    Mattias Nordenström
    SAAB 9-3 Aero 2005

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: En ahaupplevelse!

    Citat Ursprungligen postat av Norden
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Sorry off tpoic,
    Sant, men räcker bränslet till?

    //B
    Ser tyvärr ingen avgastemp men effektkurvan var väldigt fin, inga tendenser till brist på bränsle (spikar) vad jag kunde utläsa utan den var väldigt mjuk.
    Avgastempen lär inte vara en vacker syn på toppen om du fått mecka med wastegaten för att motverka kolvhaveri.. låter som att du skulle behöva fetta på lite på toppen i ditt program istället för att dremla din wastegate :]
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: En ahaupplevelse!

    Kan bara säga att min 9-5Aero 2003 kändes likadant på. Helt original allting när jag smällde på ett fullflödessystem Streetgear och Simons 2,5" - och det var som att chippa bilen. Enorm skillnad i respons, mkt varvilligare!

    Sen kan man ju tillägga att det troligen blir större skillnad om manöver genomförs på en gammal bil med slitet/igensatt system, jämfört med på en helt ny bil tex.
    MEDLEM 7032.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223

    Re: En ahaupplevelse!

    Placebo Tuning?
    9-5 aero salomon sedan -03

  20. #20

    Re: En ahaupplevelse!

    Citat Ursprungligen postat av Norden
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    När ja drog ifrån chefens 855turbo med 255 originalhästar med min 170-hästars ltt bidde han lite paff.
    Då var det nog knappast 170hk i din ltt iaf T5-R = 250hk, T5 = 226hk, R = 241hk
    Min cse 170 ltt är sjukt slö, flyttar ju knappt på sej, ändå laddar den som den ska.
    Min V70 2,5t -99 med 190hk känns ju som rena raketen jämfört med saaben :O
    Hoppas det ska bli ändringar på det iaf med ett chipp o grövre avgas :P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •