Någon som vet mer?
Nu är man ju paranoid som bara den
Tycker fortfarande min automat växlar "klumpigt" speciellt när man kör iväg lite hetsigare än vanligt, dvs gasar till lite snabbare, men inte superaggressivt.
Någon som vet mer?
Nu är man ju paranoid som bara den
Tycker fortfarande min automat växlar "klumpigt" speciellt när man kör iväg lite hetsigare än vanligt, dvs gasar till lite snabbare, men inte superaggressivt.
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Återkoppling.
Det visade sig efter måååånga turer till verkstad osv att det var en liten fotocell eller nåt sånt som var kasst.
Styrenheten var t.o.m en tur till den där firman som lagar styrenheter, men dom hittade inga fel.
Tack o lov har jag en verkstad som jobbar hårt för att slippa bara byta allting så dom löste det för ett par tusenlappar, istället för över 16kkr för en ny värmare.
Menmen. Sur utgift ändå med tanke på att den skulle vara ok från början.
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Historien tog inte slut, värmaren fungerade i två dagar men sen slutade den fungera och bete sig som att sen inte funkade..
Sjuuuukt hur det kan gå troll i saker..
Åter till verkstad, felmeddelande säger att den är för varm, 137 grader tror jag för att vara mer exakt.
Verkstaden kollar med ebersprächer eller vad dom nu heter, och tydligen fanns det även en temeratursensor som kunde bytas.. Så nu väntar jag på den med... Frågan är vad som behövt bytas egentligen
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Jag har en 9-3SC -07 (Trafik från aug 06) med 1.9 TiD motorn på 150hk.
Igår när jag accelererade upp för en ganska brant backe med påfarten precis innan så tändes felkod P0234, tror jag var i 4an, kan ha varit 3ans växel.
Det hände en gång tidigare under en omkörning i somras, då släkte jag koden och den hade inte dykt upp igen innan nu.
Felkoden är för "Turbo Overboost condition", vad det nu betyder.
Borde jag göra något, eller ska jag fortsätta köra och se om den tänds igen? Då det är drygt ett halvår sedan den tändes senast.
Ni som renoverat dieselvärmaren själva, var köpte ni delarna och vad kostade de?
Med vänlig hälsning Jonathan
Jonathan Nilsson STCS#4021
Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973
Jag har fått min renoverad över månader av strul med att hitta delar och byta olika saker successivt, så det verkar vara struligt att hitta allt, dessutom så är det en egen lösning av Saab tydligen med egen programvara osv.
Min är fortfarande inte ok, trots styrenhet skickad till innosund osv. där dom sa att det inte var nåt fel på enheten.
Så min är helrenoverad, men går inte att starta manuellt, och går bara igång på timer 75% av gångerna typ, och startar bara tillskottsvärme då och då.
Lite tröttsamt..
Skall lämna in den igen om ett tag så får innosund kolla på den igen.
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Allt utom styrenheten är standard Eberpächer D5WS dieselvärmare, och delar går att få tag på lite överallt. Jag har bl.a. beställt från http://sales.butlertechnik.com/ebers...hydronic-d5w-s , men delar finns även på Ebay och närmre håll.
Styrenheten som är specifik för Saab går ofta att reparera (av bl.a. Innosund), men kan vad jag förstår även beställas som reservdel hos Saab.
Om du ska serva värmaren, behöver du framför allt:
- nya packningar: http://sales.butlertechnik.com/ebers...t-201820990001
- "strumpa" runt glödstiftet: http://sales.butlertechnik.com/ebers...t-252121990113
- Eventuellt kan glödstiftet behöva bytas
- Eventuellt behöver styrenheten repareras
Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)
Första problemet jag hade var att vissa startförsök misslyckades, samt ibland kraftig rökutveckling. Det avhjälptes genom att byta strumpan, som var sönderbränd. Passade även på att byta glödstiftet, men tror inte det var något fel på det gamla.
I höstas fick jag problem med styrenheten. Värmaren avbröt startförsöken tidigt och felkod på förbränningsfläkt sattes. Skickade styrenheten till Innosund, och nu funkar allt.
Bytte även startbatteriet i somras. Jag misstänkte att värmaren ibland avbröt startförsöken pga av underspänning.
Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Intressant info. Konstigt att jag inte haft "alla" dessa problem.
Min -06 Tid har precis rullat 53000 mil, ca 7000/år (ej taxi). Bytt en spridare, en startmotor, två batterier, två gånger bromsskivor fram, klossar fyra gånger, en gång skivor bak, klossar 2 gånger, tre kamremmar med vattenpumpar. En turbo, I övrigt inget mer, jo lite H7 lampor men inga blinkers lampor eller andra lampor. Sen glappade en vindrutetorkaren men den fixade jag med lite alufolie och drog åt skruven lite hårdare.
Nya däck varje höst och vår. "Fixat" partikelfiltret (hmmmm), rengjort ventilen bakom cylinder raden 2 ggr (vet ej vad den heter), länkarmar fram båda sidorna. Drog ur säkringen till dieselvärmaren när den började ryka under bilen. Har kört utan den i tre år nu, inga problem. Lite kall på vintern bara men den funkar fint. Aldrig stått i garage. Alltid ute. Startar jämt förutom när startmotorn la av och batterierna blivit dåliga.
Fortfarande originalmotor, låda, avgassystem, fjädrar och dämpare (slut jag vet men de funkar).
Väldigt skitig eftersom jag är i byggbranschen men jag har tvättat den 2 gånger de senaste 5 åren.
Byter olja och filter en gång om året (7000 mil) Gjort det på Automaten en gång. Fyller på lite glykol en gång om året och kollar av bromsvätska och styrservon en gång om året men aldrig fyllt på.
Har kört 600 kg kakel i den, såg ut som ett lågbygge.
Nu har dämparna till bakluckan gett upp så en 3tum3 gör jobbet manuellt.
Drar 0.75, automat med en snitthastighet på ca 130. Vid 140 varvar motorn 2000, mycket lägre än kompisens TTid-09.
Har tidigare haft MB, Audi, BMW, P-1800 etc. så jag har väl prövat på de flesta bilarna men denna är den absolut bästa bil jag någonsin haft.
Nu kommer den att fortsätta att få rulla bara för att jag vill se hur länge den funkar.
Så har ni frågor om hur långt era objekt kan rulla eller vilka problem ni än har så skriver jag gärna tips som jag vet funkar.
Senast redigerat av SaabGripen den 2015-03-28 klockan 01:35.
Intressant saabgripen!
Inte bara en problembil alltså, kul att höra.
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Min styrbox var iväg en gång på lagning, inga fel hittades, sen fel igen och sen iväg igen och då hittades fel som tydligen lagades.
Sen funkade den två gånger.
Men nu strular det igen.
När jag skall ställa timern att starta tex 06:30, så startar den med en gång, både när jag kör bilen eller när den var avstängd.
Börjar ju bli en fars detta här.
Snart skiter jag i allt, hade varit billigare att köpa allt helt nytt istället.
Jävla skitkonstruktion
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Vad var orsaken till tjuvlarmet? Jag har drabbats av samma problem. Den larmar klockan fyra på natten, en gång runt klockan fem. Om jag sätter larmet i "endast dörrar" så händer det inte men varje gång jag låser upp bilen så blir det ju "fullt stöldlarm" som default. Men varför händer det samma tid på natten? Är det fel på någon rörelse-/lutningssensor? Hur hittar man ett sånt fel?
- - - Uppdaterad - - -
Vad var orsaken till tjuvlarmet? Jag har drabbats av samma problem. Den larmar klockan fyra på natten, en gång runt klockan fem. Om jag sätter larmet i "endast dörrar" så händer det inte men varje gång jag låser upp bilen så blir det ju "fullt stöldlarm" som default. Men varför händer det samma tid på natten? Är det fel på någon rörelse-/lutningssensor? Hur hittar man ett sånt fel?
Startar värmaren eller något sånt vid den tiden eller strax innan? Om värmaren tidstyrs från SID:en så ska den själv stänga av kupésensorn till larmet. Kanske något där som strular?
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Lyfter tråden Har köpt en 07a 9-5 tid tillv 0610 2 ägare innan mig, den ha gått 34500mil.
Men jag har lite funderingar kring virvelspjället, står inför byte av dessa delar spjäll egr osv enligt alla tips jag läst i tråden. Men så hittade jag detta se länk
http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo...sAAOSwdGFY1THN
Man tar helt enkelt bort virvelplattorna o ersätter det med länkens pluggar.
Någons som gjort det eller vet vad det skulle innebära?
https://www.youtube.com/embed/eM7Yl3FxmPg?rel=0
filmen visar hur de gör.
För övrigt en bra tråd.
Har också obehag av dieselavgaser i min 9-3 tid -06 ( även sommartid ) . lukten kommer fram till vänster på motorn ( batterisidan )fram ner mot turbon . Har bytt packningar på båda sidor om katalysatorn . Någon som behövt byta röret mellan grenrör och egr ventil ? mitt ser rostigt ut vid grenröret lite sprucket ut i flänsen som insexbultarna går igenom , om man får loss bultarna ...typ sönder rostiga.
Eller vad kan det annars vara ? grenrörspackning , att nya plåt packningen inte tätar ändå vid turbon..
Känns i bilen , har tyvärr vant mej lite , men andra klagar på lukt när dom åker med .
Flexen är hel .
Glömde citat från Bowmans inlägg
Senast redigerat av janka den 2017-08-20 klockan 15:53.
9000 a50 ametyst violet körs dagligen
9000 a50 midnight blue
9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
9-5 -09 tid carbon grey vector
Jag bytte det röret förra sommaren. Området kring grenröret var misstänkt sotigt och vid inspektion hade röret spruckit på flera ställen vid de områden som ser ut som bälgar.
Kommer jag ihåg rätt lyckades jag inte hitta röret som separat del utan att samtidigt köpa egr-kylaren så det fick bli ett begagnad rör på skroten. Kolla bara att det är rätt rör. Det som sitter mellan egr-ventilen och kylaren är snarlikt, men passar inte alls.
Om du kollar på skroten kan det underlätta att titta på andra bilar med samma motor som t.ex. Opel Vectra, Alfa Romeo med fler.
Innan röret byttes råkade jag ett par gånger om året ut för att partikelfiltret inte kunde regenereras. Efter bytet har det inte hänt en enda gång.
Mvh Jonathan
Jonathan Nilsson STCS#4021
Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973
Pratade med hedin bil Linköping idag , och röret finns att köpa , men inte gratis ca 2500:- med packning , och det var bara röret lät det som .
Min bil går i övrigt bra . Men röret är lite sotigt vid anslutning till grenrör + sprickor . Känns mysko att lite avgaseläck. fram i motorn ska nå fläktintaget för friskluft så lätt , men blir väl så .
Hade nog lite läck vid turbon också som nu är bättre , för när jag köpte bilen var den v-bandklämman helt lös där, blev väl inte helt tätt efter bara åtdragning .
9000 a50 ametyst violet körs dagligen
9000 a50 midnight blue
9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
9-5 -09 tid carbon grey vector
Funkar det att plugga EGR inloppet vid grenröret utan att skapa problem?