Sidan 9 av 11 FörstaFörsta ... 7891011 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 205

Ämne: Problem relaterade till 1,9TiD

  1. #161
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    hej
    Har en -08 SC Vector Tid som jag är supernöjd med.
    Har i dagsläget rullat strax över 24k mil på c:a 0,65 milen.
    Jag valde -08 pga faceliften och div förändringar på motorn,
    såsom vattenpump, egrventil ( bakåtkompatibelt neråt), inloppsrör med svirlspjäll.
    Reparationsmässigt så har jag fått byta en bärarm, bägge xenonlamporna( bara lamporna), AC kondensorn, sotat egren utöver service grejer.
    Enda smolket i bägaren är väl då Dieselvärmaren och dess underliga programmering.
    Assså en värmare som man startar med sk äggklocka o inte "när man vill ha bilen" och den korta gångtiden ( går att ändra med Tech2).
    Det låter ju bra, och om inte jag är felinformerad så är även min 07:a något uppdaterad med vattenpumpen osv.
    Jag hoppas att jag fått tag på ett bra exemplar. Välskött är den i alla fall.
    Och får jag bara koll på värmaren borde min chansning vara vettig.

  2. #162
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    ...den korta gångtiden ( går att ändra med Tech2).
    Går det att ändra från standard 30min? Har du mer info om detta?

  3. #163
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    955
    Ja med Teck2.
    går att ändra upp till 60 min, man kan även ändra så att fläkten blåser mer eller mindre.
    går även att ändra arbetssätt på den 100% värme eller "vanlig" värme ( enligt acc inställning)
    blir väl inte så himla mycka varmare ändå tycker att den är lite halvklen i värmen...
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #164
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941
    Jo min värmare ändrades i somras från 45L/s till 50L/s värmarfläkthastighet, samt värme inställningen från Auto till 100%. Har dock inte noterat någon direkt skillnad. Men att tiden gick att justera från 30min till 60min var det nog ingen som fann ut att det gick att ändra. Ja det är ju inte så bra drag i parkeringsvärmen som man kanske skulle önska. Speciellt om man jämför med andra bilfabrikat.

  5. #165
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Jag har märkt att min td1 -07 luktar lite dieselavgaser i bilen.
    Inte jättemycket, men nästan jämt.
    Inte bara om man står stilla någonstans, utan även vid längre motorvägskörning.
    Det är inte värmaren heller för den är avstängt just nu.

    Nån som känner ingen detta?
    Får man räkna med det med dieselbilar, eller är det nåt fel som man kan åtgärda?
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  6. #166
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    955
    Njae det tycker jag nog inte att du ska räkna med.
    luktar det dieselavgaser så är det antagligen nåt litet läck innan dpf

    Min 9-3 -08 hade såna hyss för sig för ett tag sen o då var det flexen som gått isär pga markkänning ... ( sportchassie, grusväg,djupa spår...)
    hittade en alternativdel på arbetet som jag svetsade dit
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  7. #167
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    Njae det tycker jag nog inte att du ska räkna med.
    luktar det dieselavgaser så är det antagligen nåt litet läck innan dpf

    Min 9-3 -08 hade såna hyss för sig för ett tag sen o då var det flexen som gått isär pga markkänning ... ( sportchassie, grusväg,djupa spår...)
    hittade en alternativdel på arbetet som jag svetsade dit

    Aj fan där ser man.
    Får kolla detta då.
    Tack!
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  8. #168
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    hej
    Har en -08 SC Vector Tid som jag är supernöjd med.
    Har i dagsläget rullat strax över 24k mil på c:a 0,65 milen.
    Jag valde -08 pga faceliften och div förändringar på motorn,
    såsom vattenpump, egrventil ( bakåtkompatibelt neråt), inloppsrör med svirlspjäll.
    Reparationsmässigt så har jag fått byta en bärarm, bägge xenonlamporna( bara lamporna), AC kondensorn, sotat egren utöver service grejer.
    Enda smolket i bägaren är väl då Dieselvärmaren och dess underliga programmering.
    Assså en värmare som man startar med sk äggklocka o inte "när man vill ha bilen" och den korta gångtiden ( går att ändra med Tech2).
    Upplever inte några större förändringar av vattenpumpen själv. Bytt för andra gången på min TTiD -09 nu vid 28.000mil (rullat 13.000mil sedan senaste bytet). Då läckte den lite glykol och glappade något i lagret. Förmodligen fanns det risk att den hade skurit om jag hade låtit den rulla ända till 15.000 mil som är bytesintervallet.

  9. #169
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    955
    Klart glappar pumpen så bör man nog byta den, men en servicebulletin från augusti 2007 / 260-2678 säger att
    "kylvätskedroppar eller spår av kylvätskeläckage kan finnas vid kylvätskepumpen. det är normalt att en mycket liten mängd kylvätska passerar via kylvätskepumpens axeltätning för att smörja denna. vätskan kommer sedan ut genom ventilationshålet. detta utgör endast ett kosmetiskt problem."
    det svåra i detta är väl att avgöra när det "bara" är ett kosmetiskt problem eller ett riktigt problem
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #170
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 088
    Aha, bra att känna till! Jag föredrar dock att ta det säkra före det osäkra. Nästa byte blir ju vid 40.000mil

  11. #171
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Min automat tycker jag klonkar, eller skrapar/rasslar i när den driver i väg från 0 dvs till ettan skulle jag tro.
    Har googlat med hittar inget.
    Nån som känner igen detta?
    Jag har en 07:a
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  12. #172
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av Bowman Visa inlägg
    Min automat tycker jag klonkar, eller skrapar/rasslar i när den driver i väg från 0 dvs till ettan skulle jag tro.
    Har googlat med hittar inget.
    Nån som känner igen detta?
    Jag har en 07:a

    Ingen?
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  13. #173
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 110
    Medlem#
    2555
    Kan vara motorbussningen i framkant.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #174
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kan vara motorbussningen i framkant.
    Ok, då kan det alltså klonka lite?
    Hur illa är det, och blir det dyrt?
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  15. #175
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Bowman Visa inlägg
    Ok, då kan det alltså klonka lite?
    Hur illa är det, och blir det dyrt?
    Hej!

    Intressant forum. Har en viktig fråga dock. Jag kör en Saab 9-3 1.9 tid -07. Felkod P0400 efter sökning och ny egr ventil beställd. På väg hem igår så uppförde sig automatlådan konstigt oxå. Växlar till 1,2 3:an..sedan när 4:an ska i så slirar den.....växeln tar inte i, känns som friläge. Nu är min fråga, kan en dålig egr ventil med allt vad det innebär bara felet med växlingen?

    Ska dock sägas att jag provkörde bilen idag och då funkade lådan bra......hjälp nån!

    Mvh Thomas

  16. #176
    Har också hört om fler automatare 1.9 TTiD med fel på växel fyra.

  17. #177
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    ok

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Har också hört om fler automatare 1.9 TTiD med fel på växel fyra.
    Ok, min har bara uppträtt så en gång. Ska till åre nu vecka 7..lite orolig. Kanske funkar att köra i läge M upp? Har du hört något hur det har gått för dina vänner med detta problem?

    Mvh Thomas

  18. #178
    Hej på er!

    Nu behöver jag eran hjälp! Har en 9-5 1,9 tid 150hk -07 (tillverkad 0702)
    Problemet är att tätningen runt axel på virvelsjället på cyl 4 är helt kass.
    Det läcker som fan och det bolmar ut avgaser vilket jag är lite fundersam till.
    Det enda jag kan tänka mig är ju att det skulle vara egr avgaser.......

    Har någon råkat ut för detta? Och skulle inte det här förbannade spjället vara fixat på -07 orna.
    Är det nytt motorinsugningsrör som gäller eller kan man fixa just axeltätningen på ett bra sätt.

    Om någon även kan förklara ur jag lätt ser skillnad på den gamla vs nya modellen av insugningsrör.


    Otroligt tacksam för all sorts hjälp!!!!!

  19. #179
    Hej. Nya modellen har plast bussningar för spjällaxlarna. Nytt insug behövs. Vissa byter även vridmotorn som styr stället. Mvh

  20. #180
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej. Nya modellen har plast bussningar för spjällaxlarna. Nytt insug behövs. Vissa byter även vridmotorn som styr stället. Mvh
    Ok, tack för infon!
    Men är det vanligt att även den nya modellen av insug ger up?

Liknande ämnen

  1. AC-problem felkod P0530
    Av potifar i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2022-04-29, 08:31
  2. Problem med kopplingspedal och frikoppling NG9-3 1,9TiD
    Av Chronaus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-06-08, 15:29
  3. Problem relaterade till 1,9TTiD
    Av v70 tdi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-27, 09:59
  4. 9-3 1,9tid-06 150 laddtrycks problem
    Av Batte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 23:05
  5. Hjälp med två cupefläkts relaterade problem 9-3 2.0t -99
    Av wlidh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 16:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •