Sidan 21 av 21 FörstaFörsta ... 11192021
Resultat 401 till 420 av 420

Ämne: Saab 900 Turbo 16S Aero -91 nu SÅLD

  1. #401
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Hej, någon som har koll på ett ställe där man kan lägga upp bilder utan att de försvinner eller pajar länkarna efter ett tag. Hade ju varit kul om man kunde se alla bilderna i tråden även de som är några år gamla.

  2. #402
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Tja, det går alldeles utmärkt att tanka upp bilderna här på forumet numer, just för att slippa döda bilder

    Sen, när det gäller din stereo. Jag tror att du eventuellt saknar en kabel.
    På en 9000 med denna stereo (har en, och det bör fungera exakt lika på 900) så sitter ju enheterna uppe i panelen, men steget sitter under passagerarstolen. Anslutningarna till högtalare, ström osv, sitter ju i kablaget bakom övre stereofacket som ju används om man har eftermarknadsstereo.
    Vad som då krävs, och som jag har till 9000, är en kabelhärva man sätter i de 2 kontakterna bakom stereon som sen går ner till steget under passagerarstolen, och sen tillbaka upp till huvudenheten. Huvudenheten har sen en sladd ner till CD-spelaren.
    Jag skall se om jag kan hitta vad sladden, plus monteringsjärnet (som passar og900) kan heta.

  3. #403
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tja, det går alldeles utmärkt att tanka upp bilderna här på forumet numer, just för att slippa döda bilder

    Sen, när det gäller din stereo. Jag tror att du eventuellt saknar en kabel.
    På en 9000 med denna stereo (har en, och det bör fungera exakt lika på 900) så sitter ju enheterna uppe i panelen, men steget sitter under passagerarstolen. Anslutningarna till högtalare, ström osv, sitter ju i kablaget bakom övre stereofacket som ju används om man har eftermarknadsstereo.
    Vad som då krävs, och som jag har till 9000, är en kabelhärva man sätter i de 2 kontakterna bakom stereon som sen går ner till steget under passagerarstolen, och sen tillbaka upp till huvudenheten. Huvudenheten har sen en sladd ner till CD-spelaren.
    Jag skall se om jag kan hitta vad sladden, plus monteringsjärnet (som passar og900) kan heta.
    Schysst!
    Jag har ganska dålig koll på vad jag behöver för prylar. Har sparat på mig en hel hög med olika saker. Vore mycket tacksam om man kunde få lite hjälp att få igång prylarna. Har troligen inte säkerhetskoderna till alla huvudenheter heller.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  4. #404
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det är ju direkt dåligt. Det är ju 5-siffrig kod till stereon, CD-spelarna åker bara snålskjuts på den, så till dem behövs ingen kod.

    Okej, jag kollade EPC, för 9000 så heter kabeln mellan bil och steg 40 84 034 och från steget till stereon 40 84 026.
    För 900 så kan man se på bilden att det finns kablage på bilden, med nummerhänvisning, men i listan finns inte dessa nummer med Man får nog kolla i en äldre EPC i så fall.
    Den som heter 40 84 026 är en kabel med runda kontakter, jag tror du hade en sån?
    40 84 034 däremot har 2 stycken "klassiska" saab-kontakter, de 8-poliga, en hane och en hona, som passar i kontakterna bakom stereon, och en mindre som passar i stereon. I andra ändan är det en bred kabel med typ 20 stift.
    Monteringskonsolen till 9000 heter 40 83 069, men det är i stort sett omöjligt att bedöma på sprängskissen om det är samma i 900, men den finns på bild iaf, men inget artikelnummer.
    Eventuellt har jag någon gammal verkstadshandbok till og900 inscannad där det möjligen skulle kunna finnas närmare information.

    Det är inte så svårt att koppla in det hela, bara du har dessa 2 sladdar så är du mycket nära att få det att starta!

  5. #405
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Tack så länge, jag lär återkomma när det är dax att få igång grejerna. Detta ligger högt upp på priolistan att hinna med till nästa sommar.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  6. #406
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag tror jag kan bistå med lite bilder på kablarna i 9000 iaf, så vet du ju hur de skall se ut när du letar. Jag är rätt övertygad om att det funkar med 9000-kablar, möjligen är de inte långa nog så man får ner dem till steget under stolen, men då kan du ju placera steget på annan plats, kanske?

  7. #407
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Tjenare! Galet länge sedan jag gjorde en uppdatering. Det har skett lite saker gällande 900:an.
    Bilen har stått helt orörd i många månader. Men i mitten på mars gjorde jag en liten uppstart samt plockade ur förarsätet för att laga justeringen av ryggen.
    Min kompis Magnus Axelsson hjälpt mig med att ta isär och byta vires.
    Sedan så justerade jag laddtrycket. Wastegateklockan hade blivit lite slapp grupptrycket låg på 0,3 och fulltryck på 0,6. Fick skruva en del på wastegateklockans stång, men till slut blev det precis som de ska vara, 0,45 i grundladd och 0,85 pikar den på fulladd.
    Har även fått lagat läckaget på AC:n. Det var ett rör som läckte. Det gick inte få tag i något originalrör så de fick lagas. BR JONSSONS kylarservice i Trollhättan hjälte mig att fixa detta. Måste skicka ett stort tack för hjälpen.

    Till sist så var jag uppe på Maptun Meet och hade en mycket trevlig dag. Blev vinst i klassen Best Condition. Det var faktiskt 3:e året i rad.






    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

    10 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Sjöan den 2017-05-31 klockan 07:12.

  8. #408
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 469
    Fantastiskt fin 900. Kul att se. Grattis!

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #409
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 483
    Medlem#
    5254
    Grattis!!

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  10. #410
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 696
    tror jag har några originalrör liggande i nåt förråd

    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Tjenare! Galet länge sedan jag gjorde en uppdatering. Det har skett lite saker gällande 900:an.
    Bilen har stått helt orörd i många månader. Men i mitten på mars gjorde jag en liten uppstart samt plockade ur förarsätet för att laga justeringen av ryggen.
    Min kompis Magnus Axelsson hjälpt mig med att ta isär och byta vires.
    Sedan så justerade jag laddtrycket. Wastegateklockan hade blivit lite slapp grupptrycket låg på 0,3 och fulltryck på 0,6. Fick skruva en del på wastegateklockans stång, men till slut blev det precis som de ska vara, 0,45 i grundladd och 0,85 pikar den på fulladd.
    Har även fått lagat läckaget på AC:n. Det var ett rör som läckte. Det gick inte få tag i något originalrör så de fick lagas. BR JONSSONS kylarservice i Trollhättan hjälte mig att fixa detta. Måste skicka ett stort tack för hjälpen.

    Till sist så var jag uppe på Maptun Meet och hade en mycket trevlig dag. Blev vinst i klassen Best Condition. Det var faktiskt 3:e året i rad.






    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  11. #411
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    tror jag har några originalrör liggande i nåt förråd
    Du menar avgassystemet? I så fall har jag de också. De som sitter på nu är original tillbehör.
    Tack för erbjudandet.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  12. #412
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 696
    tänkte på AC-rör

  13. #413
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    tänkte på AC-rör
    Jaha!

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  14. #414
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Ja då kom den dagen som jag aldrig trodde skulle ske. Efter att fått frågan om jag skulle vilja sälja 900:an har tankarna snurrat runt i huvudet oerhört mycket. Tyvärr så har jag inte riktigt så mycket tid att lägga på bilen som jag anser att den kräver, samt att vissa saker som jag lagt energi och pengar på skulle behöva göras om igen.
    Detta gjorde att jag beslöt mig för att sälja den samt att jag fick de pengarna som jag begärt.
    Nu hamnar bilen i ett hem där den kommer bli väl omhändertagen och få sin fortsatta resa till nyskick.
    Idag hände något som jag aldrig trodde skulle ske.
    Hoppas att bilen kommer trivas bra i Frankrike hos Romain Mariani.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #415
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt
    Bilen verkar hamna hos någon som kommer ta väl hand om den, och det är den värd efter allt jobb du har lagt ner på den.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #416
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Bilen verkar hamna hos någon som kommer ta väl hand om den, och det är den värd efter allt jobb du har lagt ner på den.
    Tack Mioh!
    Ja jag hade inte sålt den till vem som helst. Nu vet jag att den kommer tas hand om. :-)

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #417
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Fick några bilder nu i veckan...
    Verkar vara lite problem med att regga i Frankrike p.g.a. SAABs konkurs, men Orio är tydligen inkopplade för att lösa problemet.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #418
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Kul att han köpte den, han är en skön prick, men synd att den lämnade landet och dig givetvis.

  19. #419
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Kul att han köpte den, han är en skön prick, men synd att den lämnade landet och dig givetvis.
    Tappade sugen lite när saker som jag renoverat blev dåliga igen.
    Sen så kunde jag inte riktigt motstå när jag fick så bra betalt.
    Tyvärr blir de ju så när alla svenskar är så snåla.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #420
    Steg 4 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 053
    Medlem#
    3471
    Oj var det här den hamnade. Känns som att dessa vagnar blir väl omhändertagna, spec en i detta skick.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero SC -02
    Av 9000rsT i forum Projekt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 11:13
  2. Ett par nya foton på garaget
    Av 9000rsT i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 20:26
  3. Ännu fler Saab-foton
    Av Mr Dezent i forum Foto & film
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 14:31
  4. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •