Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Jättetrött 9-5 2,3t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    26

    Jättetrött 9-5 2,3t

    Hej!

    Köpte en 9-5 2,3t automat igår...gick jättebra vid provkörningen och hela vägen hem, men imorse och under hela dagen idag har bilen varit hur trött som helst...händer verkligen ingenting när man gasar. Känns som turbon inte kickar in...kan nästan springa om bilen

    Känns lite surt att den börjar krångla när man ägt bilen 1 dag...någon som har en aning om vad som kan vara fel?

    Svenska bil trodde ev. magnetventil...vad tror ni proffs? Är det svårt att byta den själv isåfall?

    Ha det!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    216
    Medlem#
    6799

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Hej

    Jag skulle råda dig att installera en laddtrycks mätare får att se om det är något konstigt med laddtrycket.

    Ang magnet ventilen så är den mycket lätt att byta.

    MVH Christian
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 699

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Relativt vanligt att stången mellan WG-arm och tryckklockan hoppar av med avsaknad av laddtryck som följd.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Min wgate öppnade helt plötsligt men vägrade stänga.
    Fick skruva bort downpipen och meka lite för att lyckas stänga den.
    Bilen gick så jäävla slött..

    Mvh
    Uffe
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    26

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Bilen är verkligen slö...men nu på vägen hem började oljekannan blinka ibland vid inbromsningar...sen vid en inbromsning dog bilen och check engine började lysa.

    Starta om bilen och allt var som vanligt igen...förutom att bilen är lika slö fortfarande.

    Några nya idéer?

    Vad kostar en magnetventil förresten och kan man testa den man har?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av stirre
    Bilen är verkligen slö...men nu på vägen hem började oljekannan blinka ibland vid inbromsningar...sen vid en inbromsning dog bilen och check engine började lysa.

    Starta om bilen och allt var som vanligt igen...förutom att bilen är lika slö fortfarande.

    Några nya idéer?

    Vad kostar en magnetventil förresten och kan man testa den man har?
    Börjar oljelampan lysa när du bromsar så bör du kolla oljenivån innan du kör en meter till. Magnetventilen kan du kolla om du har en laddtrycksmätare, annars är det svårt att se om det blir nån skillnad alls.

    Har du kollat wastegatestången som LM tipsade om?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    26

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Är ute och kikar nu men tror inte den där armen är lös, är inte jätteduktig på bilar men lite kan jag. Den sitter hårt iallafall. Den stången som går precis unden det där skyddet som täcker allt.

    Kan man utesluta MV på något sätt? typ rycka någon slang och se om den laddar då?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    26

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Förresten, när man kollar på oljestickan så är det liksom olja över hela gula fältet..dvs långt över max...det kan ju inte stämma? Varför blir det så...

    Hällde inte lite olja och slocknade iallafall, blinkar till ibland bara..ska jag hälla i lite till?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av stirre
    Förresten, när man kollar på oljestickan så är det liksom olja över hela gula fältet..dvs långt över max...det kan ju inte stämma? Varför blir det så...

    Hällde inte lite olja och slocknade iallafall, blinkar till ibland bara..ska jag hälla i lite till?
    Torkade du av stickan innan du kollade?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    26

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Yes..självklart. Blir likadant hela tiden.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 964

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av stirre
    Förresten, när man kollar på oljestickan så är det liksom olja över hela gula fältet..dvs långt över max...det kan ju inte stämma? Varför blir det så...

    Hällde inte lite olja och slocknade iallafall, blinkar till ibland bara..ska jag hälla i lite till?
    GULA fältet??? Hmm tror du kollade stickan till automaten jag.

    Det stora gula locket i plastkåpan sitter det en sticka på till motoroljan

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    26

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Citat Ursprungligen postat av stirre
    Förresten, när man kollar på oljestickan så är det liksom olja över hela gula fältet..dvs långt över max...det kan ju inte stämma? Varför blir det så...

    Hällde inte lite olja och slocknade iallafall, blinkar till ibland bara..ska jag hälla i lite till?
    GULA fältet??? Hmm tror du kollade stickan till automaten jag.

    Det stora gula locket i plastkåpan sitter det en sticka på till motoroljan
    Hehe, yep...märkte det själv precis efter jag skrivit inlägget också pinsamt Aldrig haft en automat. Oljenivån var aningen låg, men åtgärdat nu.

    Men slö är den ju iallafall fortfarande.
    Stången mellan WG-arm och tryckklocka hoppar av...kan någon förklara det lite mer ingående för en idiot som jag?

    Om ågon som känner att dom kan ordna detta imorgon mot betalning, eller vet en verkstad som kan ta sig an detta imorgon, skicka ett pm eller ring mig. Viktigt att bilen blir fixad snabbt!

    Mitt nummer är 0734-238383

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av stirre
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312

    GULA fältet??? Hmm tror du kollade stickan till automaten jag.

    Det stora gula locket i plastkåpan sitter det en sticka på till motoroljan
    Hehe, yep...märkte det själv precis efter jag skrivit inlägget också pinsamt Aldrig haft en automat. Oljenivån var aningen låg, men åtgärdat nu.

    Men slö är den ju iallafall fortfarande.
    Stången mellan WG-arm och tryckklocka hoppar av...kan någon förklara det lite mer ingående för en idiot som jag?

    Om ågon som känner att dom kan ordna detta imorgon mot betalning, eller vet en verkstad som kan ta sig an detta imorgon, skicka ett pm eller ring mig. Viktigt att bilen blir fixad snabbt!

    Mitt nummer är 0734-238383
    Om någon ska ge dig på platsen hjälp kan det vara bra att veta vart du bor..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Men vart finns du då?

    Skriv det i din signatur så lär det bli lättare för folk att erbjuda hjälp.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    26

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Men vart finns du då?

    Skriv det i din signatur så lär det bli lättare för folk att erbjuda hjälp.

    Mvh
    Bra poäng där Jag finns i Stockholm/Enköping/Uppsala.

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 382
    Medlem#
    6935

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av stirre
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Men vart finns du då?

    Skriv det i din signatur så lär det bli lättare för folk att erbjuda hjälp.

    Mvh
    Bra poäng där Jag finns i Stockholm/Enköping/Uppsala.
    Eftersom du hade check-engine ett tag så borde det finnas en felkod sparad som kan ge tips.
    Hitta någon med ett OBD-interface som kan plocka ut felkoden åt dig, och varför inte kolla dina värden när han ändå håller på. Går att få ut det mesta med rätt kabel och rätt program.
    Har du vägarna förbi gävle så hojta till så läser jag ut det åt dig, annars finns det säkerligen folk i uppsala/stockholm med rätt grejer.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av stirre
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Men vart finns du då?

    Skriv det i din signatur så lär det bli lättare för folk att erbjuda hjälp.

    Mvh
    Bra poäng där Jag finns i Stockholm/Enköping/Uppsala.
    Jag finns i Nacka-trakterna, känns det intressant så dra iväg ett PM till mig så möts vi upp nånstans så pluggar jag in datorn i din bil och ser vad vi kan få fram.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    26

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Nu ryker det vit rök som fan och den slukar olja. Måste nästan vara turboras va? Trist när man ägt bilen en dag... Köpte den i Nacka och då fungerade allt. Hemma i Bålsta fungerade det inte. Jaja... Kan man köpa en begagnad turbo? Ny från Saab kostar tydligen 8500kr. Eller finns det någon bolton uppgraderingsturbo? Tack för alla svar

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av stirre
    Nu ryker det vit rök som fan och den slukar olja. Måste nästan vara turboras va? Trist när man ägt bilen en dag... Köpte den i Nacka och då fungerade allt. Hemma i Bålsta fungerade det inte. Jaja... Kan man köpa en begagnad turbo? Ny från Saab kostar tydligen 8500kr. Eller finns det någon bolton uppgraderingsturbo? Tack för alla svar
    Ta kontakt med säljaren... Risken att detta skulle hända precis när du köpte bilen och han inte visste om detta är minimal om du inte bokstavligen kört skiten ur bilen sen du hämtade den.

    I övrigt så funkar biltemas turbo som anges att vara utbytesturbo till dessa bra, kan vara värt att kika på en ny sån kanske?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    26

    Re: Jättetrött 9-5 2,3t

    Det är ca 1-2mil härifrån till Verkstan...vad händer om man kör bilen egentligen?
    Kan inte dra den pga automaten va?

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 09:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •