Sidan 112 av 114 FörstaFörsta ... 1262102110111112113114 SistaSista
Resultat 2 221 till 2 240 av 2265

Ämne: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

  1. #2221
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    Vart under damasken ska detta "hål" som han pratar om sitta?
    Har inte 100% koll på detta men framför spaken nedanför där om jag minns rätt. Bästa vore om Fredde vidareutvecklade detta då han har bäst koll
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  2. #2222
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    Vart under damasken ska detta "hål" som han pratar om sitta?
    det sitter i plasten till backspärren och finns ett hål i sargen om man håller spaken mellan 1:an och 2:an mot kanten utan att lyfta backspärren. Där kan man sticka ner en insexnyckel eller skruvmejsel i lämplig storlek. Finns ett hål ovanpå växellådan med en plastplugg, den tar man bort och stoppar ner en insexnyckel och rör på växelföraren tills man får ner insexnyckeln och låser växelföraren. Kan vara så att du måste lossa bulten på länkaget mot grova stålpinnen som går genom torpeden för att få lådans växelförare i rätt position. När du har låst fast växelspaken och växelföraren i lådan så justerar du in länkaget och drar fast det. Sen håller man på så tills växelspaken känns bra och alla växlar finns där.

    Vet att Travis har en annan variant som låter lättare. Han kan säkert berätta
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #2223
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    Det är femman & sexan som är svåra att få i. Men vad var der Fredde pratade om & vad är det exakt du vill att jag ska ta kort på Travis?
    Länkaget. Den ihopsättning av delar som sitter fast i pinnen som går genom torpedväggen och pinnen som går ut från lådan.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #2224
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    Vet att Travis har en annan variant som låter lättare. Han kan säkert berätta
    Jag tror jag skrev den för några dagar sedan här i tråden, men ingen lyssnar ju på mig...
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #2225
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Att "pilla" med ett hål under damasken lät betydligt lättare än att göra en ny del till växellådan, Travis Men med facit i hand (efter ditt inlägg Schollin) så verkar det nästan vara döttlopp

  6. #2226
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    Att "pilla" med ett hål under damasken lät betydligt lättare än att göra en ny del till växellådan, Travis Men med facit i hand (efter ditt inlägg Schollin) så verkar det nästan vara döttlopp
    Göra en ny del? Vad menar du?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #2227
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Man gör ju mer eller mindre en ny del, men om du nu måste ordmärka så "modifiera" en befintlig del dåh...

  8. #2228
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Har nu läst hela tråden från start till slut .
    Imponerande och lärorik tråd !

    Har du satt bilen i bänk ännu ?

  9. #2229
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Det var inte dåligt att du orkade med det! Men ja, jag har lärt mig en del jag med (speciellt om människor men det behöver vi ju inte gå djupare på nu).

    Nej, ingen bänk. Kommer nog under nästa år, i år är det bara att fixa med småsaker så att bilen blir top notch

  10. #2230
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    Man gör ju mer eller mindre en ny del, men om du nu måste ordmärka så "modifiera" en befintlig del dåh...
    För att justera länkaget och/eller kolla att du har monterat det rätt så behöver du inte modifiera eller bygga någon ny del.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #2231
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    Man gör ju mer eller mindre en ny del, men om du nu måste ordmärka så "modifiera" en befintlig del dåh...
    För att justera länkaget och/eller kolla att du har monterat det rätt så behöver du inte modifiera eller bygga någon ny del.
    +1..

    Uteslutningsmetoden kostar dessutom gratis
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  12. #2232
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Du visade/länkade en bild där man skulle kapa av en bit så att den blev kortare & sätta dit det som blev "över" på motsatta sida så att den blev längre. Hur kan det inte vara att modifiera?

  13. #2233
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Ja, det med, men jag trodde den diskussionen var över för tillfället och att du nu hade problem med att justera länkaget och få i alla växlarna. Eller har jag missat något?

    För att justera länkaget så kolla någon sida bakåt så hittar du hur jag brukar göra, vilket för mig fungerar utmärkt.

    Vill du vara säker på att du fått ihop länkaget rätt så kan du ta en bild på det och visa oss.

    Vill du bygga short shift så gör du som jag berättade om, att du modifierar länkaget, men det är kanske inte prio ett och ger dessutom ingen skillnad i sidled.
    Vill du fixa kortare slag i sidled så går givetvis det med.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #2234
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Då missuppfattade jag dig Travis, trodde det var ett sätt att fixa mitt problem (alltså det om i sidled). Men du menar alltså att detta är det man ska göra för att rätta till det hela?

    "Det sitter i plasten till backspärren och finns ett hål i sargen om man håller spaken mellan 1:an och 2:an mot kanten utan att lyfta backspärren. Där kan man sticka ner en insexnyckel eller skruvmejsel i lämplig storlek. Finns ett hål ovanpå växellådan med en plastplugg, den tar man bort och stoppar ner en insexnyckel och rör på växelföraren tills man får ner insexnyckeln och låser växelföraren. Kan vara så att du måste lossa bulten på länkaget mot grova stålpinnen som går genom torpeden för att få lådans växelförare i rätt position. När du har låst fast växelspaken och växelföraren i lådan så justerar du in länkaget och drar fast det. Sen håller man på så tills växelspaken känns bra och alla växlar finns där."

  15. #2235
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Jag tror inte du har något problem med att spaken går för långt i sidled, det ska vara så.

    Nje, den där metoden med pinne i hål har jag inte testat.
    Jag brukar köra på känsla genom att lossa länkaget från staget, lägga i ettan (t.ex.) i lådan och lägga spaken där jag tror att ettan ska ligga.
    Sen skruvar jag ihop det och testar.
    Märker jag att alla växlar inte går i eller att de ligger lite tokigt så lossar jag och flyttar spaken lite, lite åt det håll som den ska flyttas åt för att alla växlar ska komma rätt.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #2236
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Okej, då får jag prova detta. Tack

  17. #2237
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Kopplingen slirar fortfarande, trots att jag numera kör med Spec steg 2 (pallar 700nm?) & katten är spräckt. Det är nästan alltid lika roligt med (trimmade) bilar !

  18. #2238
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 241
    Medlem#
    7499

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Ja, att dubbla effekten i en bil leder till en del bekymmer

  19. #2239
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Förstår dock verkligen INTE hur kopplingen kan slira. Den ska palla med mina fjuttiga nm som ingenting, men det gör den inte. Låg på motorvägen & hade i sexan, tro det eller ej ni som läst de senaste inläggen , & turbon laddade upp sig till ungefär 1,2-1,4 bar & varvmätaren stack iväg, samma problem med den kopplingen som satt i tidigare (Viggen tryckplatta & Spec lamell). Det kan inte vara något annat som spökar? Har inte provat att göra "slirtestet" som någon skrev i tråden tidigare, ska ut & göra det när det inte regnar så förbannat har jag tänkt..

  20. #2240
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: [Steg X] - Saab 9-3 Aero Coupé -

    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    Förstår dock verkligen INTE hur kopplingen kan slira. Den ska palla med mina fjuttiga nm som ingenting, men det gör den inte. Låg på motorvägen & hade i sexan, tro det eller ej ni som läst de senaste inläggen , & turbon laddade upp sig till ungefär 1,2-1,4 bar & varvmätaren stack iväg, samma problem med den kopplingen som satt i tidigare (Viggen tryckplatta & Spec lamell). Det kan inte vara något annat som spökar? Har inte provat att göra "slirtestet" som någon skrev i tråden tidigare, ska ut & göra det när det inte regnar så förbannat har jag tänkt..
    Först och främst måste du köra in kopplingen enligt anvisningarna INNAN du fullgasar. Men det känns som att det ändå är något fel om det slirar. Kanske något med slavcylindern eller något annat kring hydrauliken som strular? (kan inget om hydralisk koppling, van att köra den underbart okomplicerade vajern)
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero Coupé - Såld.
    Av xpca i forum Projekt
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 13:09
  2. SAAB 9-3 Aero Coupé -01. 2011!
    Av Fabian i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 00:18
  3. Barnstol i OG9-3 3-dörrars
    Av Saabpulver i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •