Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740

    Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Hej !

    Tjejen ringde på lunchen idag och sade att bilen blivit "orkeslös". När jag kom hem tog jag en kort provtur. Bilen ryker vitt samt har "sporadiskt" laddtryck. Har försvunnit lite olja också (Bilen har inte dragit olja förut). Detta kanske är normalt för ett turboras.

    Jag har haft ett vinande ljud som följt motorvarvet ett tag och misstänkt turbon. Men varje gång jag lyft på huven har jag tyckt det låtit från multiremmen (då misstänkt löphjulen som jag tänkt byta).

    Jag antar att det är turbon eller vad tror ni? Jag skall lossa lite på downpipen och titta/känna. Är det någon särkilt man skall titta/känna efter?

    Blir väl till att leta efter ett beg. td04 Aero aggr. nu. Åker inte dit ett GT17 igen

    MVH
    - Styrman_Jansson
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Ryka vitt brukar det iofs inte göra om turbon är på väg att lämna va?
    Det kan ju vara någon vaccum slang eller backventil som gör att bilen går lite illa och svagt men oroande att den ryker vitt...är det mycket? Hela tiden? När?

    Byter man turbo så sätter man inte dit en GT17 igen, nej
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Jag sökte igenom forumet och det verkar vara flera som fått vit rök när turbon gett upp. Beträffande orkeslösheten så körde jag endast en kort sväng (rädd för att göra saken värre). Men kort så fick jag upp normalt laddtryck någon kort stund. Men annars typ inget alls. Knappt in på det gula.

    Vad jag kunde avgöra av den korta provturen rök den mest vitt under gaspådrag...

    Jag återkommer när jag lossat dp:n och kikat in. Motorn hann inte kallna innan det blev kolsvart ute...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Jag sökte igenom forumet och det verkar vara flera som fått vit rök när turbon gett upp.
    Då kan det nog vara så, är ingen expert alls

    Kan någon mer kunnig förklara varför den börjar ryka vitt? Har fått för mig att det är mer blårök vid turboras eller kolvar.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Oftast vitt när turbon är slut!

    Lossa DP och känn efter
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Har lossat dp:n och kännt efter lite. Axiellt (in/ut) känns ett väldigt litet glapp. Dock glappar den rejält radiellt. Gissningsvis 3-4mm om inte mer. Det är svårt att se men jag tycker mig se en skada på ett av bladen...



    Jag har markerat skadan. Ni får ursäkta den dåliga bilden, svår att få ner kameran dit...

    Dessutom var det ganska mycket olja i slangen från IC och upp i insugningsröret...

    Vad säger ni? Skall vi fastställa att turbon är slut?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Dock glappar den rejält radiellt. Gissningsvis 3-4mm om inte mer. .....

    Vad säger ni? Skall vi fastställa att turbon är slut?
    Glappar den 3-4 mm radiellt är det väl inget snack om saken?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Dock glappar den rejält radiellt. Gissningsvis 3-4mm om inte mer. .....

    Vad säger ni? Skall vi fastställa att turbon är slut?
    Glappar den 3-4 mm radiellt är det väl inget snack om saken?
    You tell me. Aldrig kännt på en turbo förut. Men visst misstänkte jag att det var slut!
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    617
    Medlem#
    6922

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Hej,


    Du kan jämföra med denna. Film från min rasade GT17 http://www.youtube.com/watch?v=tLW-x0A7zGQ

    Ska nämna att bilen rök aldrig något onormalt dock hade den tryckt ut sig några dl olja i intercoolen. Märkte att den hade/vart påväg ge upp när jag skulle ta ut motorn. Så glappar den som i filmen eller mer, ja då är det bara att byta.

    MvH
    -Faen

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    458
    Medlem#
    12559

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Jag sökte igenom forumet och det verkar vara flera som fått vit rök när turbon gett upp.
    Då kan det nog vara så, är ingen expert alls

    Kan någon mer kunnig förklara varför den börjar ryka vitt? Har fått för mig att det är mer blårök vid turboras eller kolvar.
    Hukar mej först innan jag skriver nåt.... Men jag har sett samma fenomen inom mitt yrkesområde, 15 år som lastbilschaufför. När turbos pajjar blir det nog ofta så att motoroljan kommer in i turbon, och i den värme som är där i förångas/kokar (eller nåt sånt) oljan och hamnar sedan i avgasröret. Då blir det tjock vit rök. Om det kommer vansinnigt mycket olja in i cylindrarna förmår väl inte motorn förbränna oljan, och då blir väl avgaserna ....tjock vit rök. Lite olja i cylindrarna förbränns väl 'bättre' och då blir röken svart. ....typ...
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Hej,


    Du kan jämföra med denna. Film från min rasade GT17 http://www.youtube.com/watch?v=tLW-x0A7zGQ

    Ska nämna att bilen rök aldrig något onormalt dock hade den tryckt ut sig några dl olja i intercoolen. Märkte att den hade/vart påväg ge upp när jag skulle ta ut motorn. Så glappar den som i filmen eller mer, ja då är det bara att byta.

    MvH
    -Faen
    Bra film. Min glappar betydligt mer än så. Ingen tvekan om saken.

    Tack alla för tips och kunskap! Forumet här är guld värt ibland!
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Då kan det nog vara så, är ingen expert alls

    Kan någon mer kunnig förklara varför den börjar ryka vitt? Har fått för mig att det är mer blårök vid turboras eller kolvar.
    Hukar mej först innan jag skriver nåt.... Men jag har sett samma fenomen inom mitt yrkesområde, 15 år som lastbilschaufför. När turbos pajjar blir det nog ofta så att motoroljan kommer in i turbon, och i den värme som är där i förångas/kokar (eller nåt sånt) oljan och hamnar sedan i avgasröret. Då blir det tjock vit rök. Om det kommer vansinnigt mycket olja in i cylindrarna förmår väl inte motorn förbränna oljan, och då blir väl avgaserna ....tjock vit rök. Lite olja i cylindrarna förbränns väl 'bättre' och då blir röken svart. ....typ...
    Jag har alltid haft tumregeln att:
    Vit rök = vatten
    Blå rök = olja
    Svart rök = för mycket soppa

    Men även mina tummar kan vara felaktiga

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Lite sen kommentar. Men för att knyta samman tråden så var det turbon som var paj.
    Såhär såg kompressorhjulet ut:

    Det konstiga är att det kom med en gång. Bilen har varken dragit någon olja eller kännts annorlunda på något sätt.

    Det som känns positivt är att det inte var något skräp i oljetråget. Meken som bytte turbon rekommenderade ändå ett extra oljebyte efter 100 mil. Känns som en bra idé. Dock fullt med bös i intercoolern.


    Nu är bilen glad med en TD04HL-15t istället! Laddtrycket svajde till några gånger första gången jag provkörde (adaption?) men nu går bilen aldeles ypperligt. Noterade att laddtrycksmätare nu visar något mer(precis in på det röda) än med GT17:en men fabriksmätaren är väl inte så exakt.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    797

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Det där hade sett sina bättre dagar du

    Härligt att bilen fungerar bra igen.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    jkpg
    Inlägg
    205

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Ryka vitt brukar det iofs inte göra om turbon är på väg att lämna va?
    Det kan ju vara någon vaccum slang eller backventil som gör att bilen går lite illa och svagt men oroande att den ryker vitt...är det mycket? Hela tiden? När?

    Byter man turbo så sätter man inte dit en GT17 igen, nej
    är dom dåliga Gt17 knutna till vissa år el liknande? för jag hör allt som oftast som även gäller mig själv att det även är ganska vanligt att dom håller över 20000mil, likaväl som 7-8000mil..

    tror mer på att lite tätare oljebyten med nya filter kan göra underverk på dessa agg. Jag va inte det minsta rädd för att peta dit ett GT17 igen, det gamla höll ju nästan 21000mil.

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 647

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Nu är bilen glad med en TD04HL-15t istället! Laddtrycket svajde till några gånger första gången jag provkörde (adaption?) men nu går bilen aldeles ypperligt. Noterade att laddtrycksmätare nu visar något mer(precis in på det röda) än med GT17:en men fabriksmätaren är väl inte så exakt.
    Kan man bara byta från GT17 till TD04 utan att anpassa programvaran i styrdonet?

    /Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  17. #17
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-

    Kan man bara byta från GT17 till TD04 utan att anpassa programvaran i styrdonet?

    /Fredrik
    Vad jag kan förstå vad det gäller motorstyrning, så behöver man bara mappa om när man ändrar flödet i motorn. Att byta turbo ändrar ju inte flödet på något sätt som inte sprutet kan kompensera.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-

    Kan man bara byta från GT17 till TD04 utan att anpassa programvaran i styrdonet?

    /Fredrik
    Vad jag kan förstå vad det gäller motorstyrning, så behöver man bara mappa om när man ändrar flödet i motorn. Att byta turbo ändrar ju inte flödet på något sätt som inte sprutet kan kompensera.
    Precis vad jag också har förstått. Är ju flera stycken som bytt till TD04 och kört på orginalprogramvara. Nu planerar jag dock inte att köra så för evigt utan det finns planer på mer anpassad programvara.

    Beträffande hållbarhet på GT17 och täta oljebyten så har jag nog bytt var 1000:e mil eller oftare så länge bilen varit i min ägo... Bilen hade gått 10 200 mil när jag köpte den och turbon gav upp vid 13 700.
    En del sägar att det kan spela roll om man uppdaterat vevhusventen. eller inte. Min fick v. 6 nu i samband med turbonbytet. Satsen låg ju ändå hemma och skräpa...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    138

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Om turbinen ser ut på det viset borde väl nästan något passerat igenom och då är det väl inte konstigt att den helt plötsligt bara gav upp?

    Ang att de små GT17 (antar att detta är lågtrycksturbon på 9.5 2.3t?) inte håller så bra, tror ni inte det har mer att göra med att de snurrar så förbaskat även på låga varv att man inte tänker på att man stänger av turbon utan avkylning? Lättare att låta bli att ha turbon jobbandes om den inte funkar under 3000varv än en av de som sitter på en 2.3t-saab, den laddar ju så fort man kommer över tomgångsvarvtal känns det som. Nästan svårt att köra utan laddtryck.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Re: Ännu ett GT17 aggr. som lämnat in?

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Om turbinen ser ut på det viset borde väl nästan något passerat igenom och då är det väl inte konstigt att den helt plötsligt bara gav upp?

    Ang att de små GT17 (antar att detta är lågtrycksturbon på 9.5 2.3t?) inte håller så bra, tror ni inte det har mer att göra med att de snurrar så förbaskat även på låga varv att man inte tänker på att man stänger av turbon utan avkylning? Lättare att låta bli att ha turbon jobbandes om den inte funkar under 3000varv än en av de som sitter på en 2.3t-saab, den laddar ju så fort man kommer över tomgångsvarvtal känns det som. Nästan svårt att köra utan laddtryck.
    Vattenkylningen klarar nog av GT17 utan problem (Den klarade ju T25:an).

    Tror inte något har passerat igenom utan snarare har den skurit och slagit i sidorna. Är inte helt ovanligt att axeln går av i dessa agg.

    Ren skräpkvalité!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. En OG har lämnat mig..
    Av lillen 761 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 23:47
  2. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 21:15
  3. Ingemar Johansson har lämnat oss R.I.P.
    Av rodge i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 14:07
  4. Har lämnat in bilen idag för toning av rutorna :)
    Av CPBBK84 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •