Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Hej hej.....En saab 9-5 Hirsch Har en annan större IC, BTR, och Insug till T....Är det Någon "fara" attt höja laddet något för att få ut lite mer kräm från bilen!? Den har 305 HK 420 NM Org. och om jag har fattat det rätt så sitter det en T28BB som pallar för minst 350 HK? (kan dock vara ute och cykla) Jag tror att spridarna är Aero Org...och vad laddar en Hirsch org? jag har hört siffrorna 1.5Bar kan det stämma?


    Tacksam För alla svar, både negativa och positiva

    MVH

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Höja laddet? Hur hade du tänkt göra det?

    Det finns INGENTING annat än att mappa om bilen (dvs tanka i ny programvara med laddtrycket uppställt i så fall) men då är det ju inte Hirsch längre...
    Med andra ord så mister du allt vad garantier osv som ditt Hirsch-trim erbjuder.
    I min mening så förlorar du halva poängen med att ha ett Hirsch-kit


    Mvh Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Höja laddet? Hur hade du tänkt göra det?

    Det finns INGENTING annat än att mappa om bilen (dvs tanka i ny programvara med laddtrycket uppställt i så fall) men då är det ju inte Hirsch längre...
    Med andra ord så mister du allt vad garantier osv som ditt Hirsch-trim erbjuder.
    I min mening så förlorar du halva poängen med att ha ett Hirsch-kit


    Mvh Johan
    OK!
    En del som har sagt att det inte ska vara nån fara att öka laddet med 0.1 0.2 även fast du inte ens har en BTR eller annan IC..fast nu e det ju de så det borde väll funka utan fara egentligen!?

    vilka garantier pratar vi om!? Jag har hört att det bara är Bull och att när det väl kommer till kritan så får man inte ett skit för de!?

    Jag förstår dock vad du menar med Hirsch-kitet

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 555
    Medlem#
    8163

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Det är svårt att försöka trimma bara genom att använda "skruvmejsel och shiftnyckel" då det är programvaran som styr allt, det är inte att rekommendera att "bonntrimma" en sådan bil. Så vill du trimma den så får du göra som Soundcorp säger byta programvara, det är inte bara att skruva på wg-axeln.
    /Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Det är svårt att försöka trimma bara genom att använda "skruvmejsel och shiftnyckel" då det är programvaran som styr allt, det är inte att rekommendera att "bonntrimma" en sådan bil. Så vill du trimma den så får du göra som Soundcorp säger byta programvara, det är inte bara att skruva på wg-axeln.
    /Johan

    Ok förstår! Då blir det inget "Bonnatrim" då....tack för svaren och uppläxningen

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Tydligen tacksamma att byta progg på.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Höja laddet? Hur hade du tänkt göra det?

    Det finns INGENTING annat än att mappa om bilen (dvs tanka i ny programvara med laddtrycket uppställt i så fall) men då är det ju inte Hirsch längre...
    Med andra ord så mister du allt vad garantier osv som ditt Hirsch-trim erbjuder.
    I min mening så förlorar du halva poängen med att ha ett Hirsch-kit


    Mvh Johan
    OK!
    En del som har sagt att det inte ska vara nån fara att öka laddet med 0.1 0.2 även fast du inte ens har en BTR eller annan IC..fast nu e det ju de så det borde väll funka utan fara egentligen!?

    vilka garantier pratar vi om!? Jag har hört att det bara är Bull och att när det väl kommer till kritan så får man inte ett skit för de!?

    Jag förstår dock vad du menar med Hirsch-kitet

    Hirsch Performance skriver så här:
    Som exklusiv officiell samarbetspartner till Saab Automobile AB för motoruppgraderingar och sportiga tillbehör erbjuder Hirsch Performance ett komplett utbud av prestandahöjande komponenter och tillbehör, samtliga med bibehållen Saab Originalgaranti.

    Nu vet inte jag om din bil är gammal eller ny, men det är ingen dussinleverantör av trim. Hirsch är aukt. av SAAB och innebär att alla garantier hos SAAB finns kvar om du skulle få problem med din bil.
    Andra firmor som tex Nordic, Maptun, BSR osv har EGEN maskingaranti att erbjuda eftersom deras trim inte är godkända av SAAB.

    Oavsett om du har annan BTR eller IC så spelar det ingen som helst roll vad du gör. En SAAB med Trionic 7 skall ha rätt programvara för den hårdvaran som sitter i, annars finns risken att bilen får fel information och det kan ge dig SÄMRE effekt och i värsta fall motorskador.
    Att "klämma slangen till BTR", skriva på WG-stång eller på annat sätt mixtra med delarna kommer inte att förbättra din bil, snarare förkorta livslängden avsevärt!

    Hoppas du är med i tänket.
    SAAB med Trionic 7 ska INTE ha vare sig öppen dumpventil, skruvade stänger, klämda slangar eller annat. Bara nya delar och till det programvara som "vet" vad för komponenter som sitter i bilen och säger "vad".

    Mvh Johan

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle

    OK!
    En del som har sagt att det inte ska vara nån fara att öka laddet med 0.1 0.2 även fast du inte ens har en BTR eller annan IC..fast nu e det ju de så det borde väll funka utan fara egentligen!?

    vilka garantier pratar vi om!? Jag har hört att det bara är Bull och att när det väl kommer till kritan så får man inte ett skit för de!?

    Jag förstår dock vad du menar med Hirsch-kitet

    Hirsch Performance skriver så här:
    Som exklusiv officiell samarbetspartner till Saab Automobile AB för motoruppgraderingar och sportiga tillbehör erbjuder Hirsch Performance ett komplett utbud av prestandahöjande komponenter och tillbehör, samtliga med bibehållen Saab Originalgaranti.

    Nu vet inte jag om din bil är gammal eller ny, men det är ingen dussinleverantör av trim. Hirsch är aukt. av SAAB och innebär att alla garantier hos SAAB finns kvar om du skulle få problem med din bil.
    Andra firmor som tex Nordic, Maptun, BSR osv har EGEN maskingaranti att erbjuda eftersom deras trim inte är godkända av SAAB.

    Oavsett om du har annan BTR eller IC så spelar det ingen som helst roll vad du gör. En SAAB med Trionic 7 skall ha rätt programvara för den hårdvaran som sitter i, annars finns risken att bilen får fel information och det kan ge dig SÄMRE effekt och i värsta fall motorskador.
    Att "klämma slangen till BTR", skriva på WG-stång eller på annat sätt mixtra med delarna kommer inte att förbättra din bil, snarare förkorta livslängden avsevärt!

    Hoppas du är med i tänket.
    SAAB med Trionic 7 ska INTE ha vare sig öppen dumpventil, skruvade stänger, klämda slangar eller annat. Bara nya delar och till det programvara som "vet" vad för komponenter som sitter i bilen och säger "vad".

    Mvh Johan

    TACK!!!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Tydligen tacksamma att byta progg på.
    Och med det menar du? Fin bil du har för övrigt

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Hej!

    Med tanke på att kolvarna i en T7a inte är något att hänga i julgranen så kan du inte ha mkt mer än 310-315hk innan kolvarna säger hej då.
    Det du kan göra är ju att höja vridet lite men ändå ligga kvar på samma hk som nu, mitt tips är att du tar kontakt med någon större trimfirma och frågar vad man kan göra.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Tydligen tacksamma att byta progg på.
    Och med det menar du? Fin bil du har för övrigt
    Tack, du mé

    Mig veterligen finns det trim-progg till dessa.
    Men Hirsch är Hirsch...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Med tanke på att kolvarna i en T7a inte är något att hänga i julgranen så kan du inte ha mkt mer än 310-315hk innan kolvarna säger hej då.
    Det du kan göra är ju att höja vridet lite men ändå ligga kvar på samma hk som nu, mitt tips är att du tar kontakt med någon större trimfirma och frågar vad man kan göra.

    Mvh
    hej.
    det har väll varit de som jag velat göra (höja vridet)...jag tycker att det e lite tamt Vrid i den om man jämför med många andra trimfirmors....Tex Maptun deras steg 6 ligger ju på 305 hk 445 nm...25 nm e väll ändock en del?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle

    Och med det menar du? Fin bil du har för övrigt
    Tack, du mé

    Mig veterligen finns det trim-progg till dessa.
    Men Hirsch är Hirsch...

    You got a point there)) Hirsch Rules

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Nu har jag hört mer info om trim-progget till Hirschen, förbättring med ca 2sekunder 100-200km/h.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Nu har jag hört mer info om trim-progget till Hirschen, förbättring med ca 2sekunder 100-200km/h.
    Jaså fan vad trevligt. give me info

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    PM:at.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 756
    Medlem#
    10798

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Med tanke på att kolvarna i en T7a inte är något att hänga i julgranen så kan du inte ha mkt mer än 310-315hk innan kolvarna säger hej då.
    Det du kan göra är ju att höja vridet lite men ändå ligga kvar på samma hk som nu, mitt tips är att du tar kontakt med någon större trimfirma och frågar vad man kan göra.

    Mvh
    Är det något som är skadligt för kolvarna så är det att öka vridmomentet på mellanregistret, det är där cylindertrycken brukar vara som högst. Speciellt om man kombinerar detta med att öka förtändningen.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Nu har jag hört mer info om trim-progget till Hirschen, förbättring med ca 2sekunder 100-200km/h.
    Jaså fan vad trevligt. give me info
    Här är en till intresserad, får man ett pm?

  19. #19
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Nu har jag hört mer info om trim-progget till Hirschen, förbättring med ca 2sekunder 100-200km/h.
    Ca 35-40 hkr extra alltså ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Höja laddet på en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Nu har jag hört mer info om trim-progget till Hirschen, förbättring med ca 2sekunder 100-200km/h.
    Med ens i närheten av samma marginaler? Känns då tyvärr som att man mosar sig förbi kolvhaverigränsen.

    Är väl även orginalspridare i en Hirsch?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Höja laddet på en 900s och andra trimtipps tack?
    Av Rapid85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 16:12
  2. höja laddet på 900 t16??
    Av Kwimmm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 15:19
  3. Var är laddet!?!?!?
    Av Spawn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 10:28
  4. Höja laddet lite?
    Av Macke3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •