Hej på er!
Köpte en 9-5 2,0 13000mil med rasad turbo för inte så länge sedan.
Enligt tidigare ägare hade motorn totalrenoverats vid ca. 10000mil pga. kolvras.
Rengjorde intercooler och tillhörande slangar och monterade en ny turbo.
Efter uppstart gick bilen fint förrutom att den rök så in i helskotta pga. all den gamla oljan som låg kvar i avgassystemet efter det tidigare turboraset.
Lät den stå på tomgång ett tag för att kolla efter ev läckage mm. Därefter beslutade jag mig för att ta en liten sväng för att rensa ut systemet någon annan stans än i mitt villaområde. (arga grannar )
Kom ca 12km och efter en kort fullgasrepa rasslade det till i motorn som därefter inte längre gick att få runt. Game Over tänke jag och fick bilen hembogserad där den fick stå en månad pga. tappad lust.
Hur som helst tog jag mig i kragen idag och lyfte toppen.
Det var som jag misstänkte att en avgasventil hade gått av och flugit runt som ett flipperspel mellan kolv och topp. Kolven är köttfärs och toppen destå värre.
Otroligt nog har cylinderloppet klarat sig mer eller mindre oskatt
Tänkte leta upp en kolv och byta den på plats tillsammas med vevstaken.
(Går det att plocka av tråget med motorn på plats?)
Frågan är nu om vilka kolvar jag har i motorn.
På kolvtoppen står det: AB5236 Z44 PM4 SAAB
Den tidigare ägaren sa att verkstaden som utfört renoveringen hade stoppat i andra kolvar (smidda?) än original och en steg 1 mjukvara. Hade även detta som försäljningsargument... Är kolven på bild en T7 eller T5 kolv??
Ser i vart fall ut som det är vanliga standardkolvar.
Här är lite bilder på eländet.