Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Stulen parkeringsplats

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    78

    Stulen parkeringsplats

    Vilken rolig syn man möts av när man kom hem nyss, någon j*vla idiot har parkerat på min parkeringsplats! Det är klart och tydligt utmärkt att det är endast hyrda p-platser som dessutom är nummrerade.

    Skickade ett sms till fordonsupplysningen men fick aldrig något svar, antar att de har bytt nummer nu när det är transportstyrelsen som håller i det?

    Ringde störningsjouren hos min hyresvärd som sa att de inte ansvarar för parkeringsplatser utan att det var parkeringsbolaget som skötte detta.

    Ringde det aktuella parkeringsbolaget som tydligen inte hade någon jour utan man fick tala in på talsvar! Trodde de var angelägna om att få in böter...

    Blev tillslut förbannad och ringde polisen 11414 för att be om råd, de kunde i varje fall ge mig personuppgifter på bilens ägare. Äntligen något svar!

    Sökte på personen på alla diverse sätt och vis på det stora allvetande internet men det var lika informativt som parkeringsbolaget, dvs nada.

    Ringde polisen ytterligare en gång för att se ifall de kunde ge ut information om personens telefonnummer. Men nej se det gick inte, de hade tydligen inte mer information än vad jag kunde få fram . Antar att de inte får ge ut nummer eller dylikt, dock så fick jag reda på att personen var känd av polisen sedan tidigare. Han hade tydligen gjort liknande saker innan och var en citat: "Sådan som antagligen inte svarar när man ringer". Polisen gav mig rådet att gå ut och fota bilen och sedan ställa mig utanför lägenheten och om jag eventuellt skulle få böter så hade jag bevis för att min parkeringsplats inte gick att nyttja vid tillfället.

    Nu var min ork slut så istället för att kanske få brottas med ett parkeringsbolag som blankt säger nej så fick jag surt går ut och betala 30kr för att kunna ställa mig på en betalparkering.

    Blir så förbannad på folk som inte kan respektera lagar och bestämmelser, är fruktansvärt frustrerad och man känner sig helt hopplös när inget går att göra. Man är helt utlämnad tills sig själv att lösa problemet som inte går att lösa utan att ta till olagliga metoder vilket inte är ett alternativ för min del.

    Ursäkta ifall det blev lite långt men kände att jag var tvungen att skriva av mig min ilska lite

    Mvh RzR
    "Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."
    Kör: Volvo 854 GLT -93

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Re: Stulen parkeringsplats

    Surt såntdär..
    Det fanns inte plats så du kunde ställt dig bakom honom utan att blockera andra? I så fall hade du ju kunnat blocka honom så att han inte kunde komma nånstans och lämnat ditt nummer på hans vindruta och en lapp där det stog att han kunde ringa när han ville komma där ifrån
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Stulen parkeringsplats

    Jag hade utan att tveka parkerat så han inte kunnat åka därifrån , jävla idioter det finns...
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Stulen parkeringsplats

    Samma sak har hänt mig ett antal gånger...

    Vid ett tillfälle kom jag hem så förbannad från jobbet att när jag såg en bil på min plats dog min känsla för vett och etikett direkt.
    Jag bakade intill bilen, kopplade på ett 4tons spännband till min dragkrok och i hans bakre balk. Drog helt enkelt iväg hans bil ett kvarter.
    Vet dock inte hur växellåda eller något annat mådde efteråt, men handbromsen var åtdragen och växel låg i.

    Så här i efterhand kanske de inte var så klokt gjort, men bilen var inte hemmahörande i stan, det var ingen som råkat ta fel på min och sin egen hyrplats så jag hoppas att jag inte orsakade för mycket skada åt någon granne.

    Mvh Johan

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Stulen parkeringsplats

    Citat Ursprungligen postat av RzR
    Skickade ett sms till fordonsupplysningen men fick aldrig något svar, antar att de har bytt nummer nu när det är transportstyrelsen som håller i det?
    Mvh RzR
    Transportstyrelsen har lagt ned denna tjänst för att spara pengar, återuppstår som en betaltjänst from 1 september, kommer att kosta 3kr/sms och det nya numret blir 72503, allt enligt Transportstyrelsens hemsida
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  6. #6
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Stulen parkeringsplats

    Citat Ursprungligen postat av RzR

    Skickade ett sms till fordonsupplysningen men fick aldrig något svar, antar att de har bytt nummer nu när det är transportstyrelsen som håller i det?

    Tjänsten har upphört tillsvidare, det kostade för mycket sas det.
    (Hmm.. är väl bara att slänga på några spänn i kostnad per sms tycker jag).

    Smstjänsten har legat nere sedan sista dagarna i Juni iaf, försökte själv få reda på ägaren till en liten blå Opel som stod med nyckelknippan i bagageluckelåset,
    via polisen fick jag reda på att det var Arvid 92år som var ute och åkte och med hjälp av nummerupplysningen fick jag tag på hans fru som sa att han skulle handla å gå till apoteket. I affären fick jag bara tag på en äldre gubbe men han var tysk och på Apoteket såg alla ut att vara 92 så det fick bli lite upprop så fick Arvid sin bilnyckel.






    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Stulen parkeringsplats

    Nu tror jag TD04 laggar lite... Se inlägget ovanför.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Stulen parkeringsplats

    Skruva bort hjulmuttrarna på bilen, han lär ha lite problem att komma iväg sedan

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9

    Re: Stulen parkeringsplats

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Smstjänsten har legat nere sedan sista dagarna i Juni iaf, försökte själv få reda på ägaren till en liten blå Opel som stod med nyckelknippan i bagageluckelåset,
    via polisen fick jag reda på att det var Arvid 92år som var ute och åkte och med hjälp av nummerupplysningen fick jag tag på hans fru som sa att han skulle handla å gå till apoteket. I affären fick jag bara tag på en äldre gubbe men han var tysk och på Apoteket såg alla ut att vara 92 så det fick bli lite upprop så fick Arvid sin bilnyckel.





    Mvh TD04
    fy fan va snyggt jobbat...... underbart gjort....
    JAGUAR - spinner som en katt

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    178

    Re: Stulen parkeringsplats

    Vissa bryr sig bara inte, det är helt tragiskt.
    Jag skulle på fest en gång och en av tjejerna skulle köra oss in till stan. Vi undrade hur hon hade hittat parkeringsplats så nära, eftersom det var jättedåligt med besöksP? När vi lite senare gick ut till bilen så hade hon ju fått en liten lapp på rutan om att "Du står på min plats, jag har betalat för den här, så var vänlig flytta på den"- och hon flippar! Blir skitförbannad, står och skriker och vill ha tag på den j*veln som har satt lappen på rutan. Får man inte låna rutan en kväll ens utan att det blir trams bla bla, bor man i bostadsrätt har man väl för f*n råd att ta en bot? bla bla.

    Jag var helt chockad. Jag försökte förklara för henne hur hon skulle känna själv, om hon kom ut till sin P-plats hemma och någon hade tagit den för att det var den närmaste? Hon var helt oförstående.

    Ibland när såna här konstiga saker händer så försöker jag tänka på den här tjejen, och att det ibland inte ens är en idé att bli arg- för dom BRYR sig verkligen inte. Helt sanslöst.

    Precis som Niklas mammas gubbe som välte en soptunna (grön hårdplast) med vår bildörr. Går ur bilen, ställer upp tunnan igen och bonkar upp dörren i den en gång till när han ska tillbaka in i bilen. Jag tittar på honom och han ser ut som : Va?

    Bryr sig inte.
    Barn omtalar vad de gör, gubbar vad de gjort, och narrar vad dom ska göra./Johan Oxenstiern

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Stulen parkeringsplats

    Tyvärr är man ganska rättslös när någon "lånar" ens parkeringsplats. Det man riskfritt kan göra är att sätta en lapp på vindrutan där man talar om att platsen faktiskt är hyrd och att försöka få tag på en p-lisa som kan ge p-böter. Jag skulle inte vilja förarga personen som äger den felparkerade bilen för mycket. Han/hon vet ju trots allt var man parkerar sin egen bil och kan lätt få för sig att "hämnas".

    Jag var nyligen på Gran Canaria. Där hade man löst detta problem med ett uppfällbart hinder med lås på. Det var alltså omöjligt att köra in eller ut från parkerinsplatsen utan att först låsa upp och fälla ihop hindret. Ganska idiotsäkert tills det att man glömmer att fälla ned hindret när man kör i väg en dag... :-)
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: Stulen parkeringsplats

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Samma sak har hänt mig ett antal gånger...

    Vid ett tillfälle kom jag hem så förbannad från jobbet att när jag såg en bil på min plats dog min känsla för vett och etikett direkt.
    Jag bakade intill bilen, kopplade på ett 4tons spännband till min dragkrok och i hans bakre balk. Drog helt enkelt iväg hans bil ett kvarter.
    Vet dock inte hur växellåda eller något annat mådde efteråt, men handbromsen var åtdragen och växel låg i.

    Så här i efterhand kanske de inte var så klokt gjort, men bilen var inte hemmahörande i stan, det var ingen som råkat ta fel på min och sin egen hyrplats så jag hoppas att jag inte orsakade för mycket skada åt någon granne.

    Mvh Johan
    Jag hade lätt gjort samma sak.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    78

    Re: Stulen parkeringsplats

    Tja

    Verkar som om det är många som råkat för samma sak som mig, ger ju en liten inblick i hur samhället ser ut idag. Respekten för mitt och ditt suddas ut mer och mer tyvärr.

    Ägaren flyttade tillslut på bilen, den var borta när jag kom hem från jobbet igår. Min sambo hade sett att han dessutom hade fått en p-bot, känndes som en mycket fin "hämnd" . Får hoppas att det sved ordentligt i plånboken, men å andra sidan så skiter han säkert i att betala.

    Hoppas bara att det inte blir som någon annan i tråden skrev att han kommer att hämnas på mig. Han vet ju var min bil står nu...

    Men men den dagen den sorgen!

    Mvh RzR
    "Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."
    Kör: Volvo 854 GLT -93

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Stulen parkeringsplats

    Knappast ditt fel att personen i fråga fick p-bot..

  15. #15
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Stulen parkeringsplats

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    fy fan va snyggt jobbat...... underbart gjort....
    Tack tack.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    78

    Re: Stulen parkeringsplats

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Knappast ditt fel att personen i fråga fick p-bot..
    Jag ringde till p-bolaget dagen efter och sa att han stod på min plats, de skulle åka ut direkt och ge honom en bot. Tror inte det är så ofta de åker ut och bötfäller en bil som står på en hyrd parkering utan att de fått in klagomål.
    "Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."
    Kör: Volvo 854 GLT -93

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Stulen parkeringsplats

    Citat Ursprungligen postat av RzR
    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Knappast ditt fel att personen i fråga fick p-bot..
    Jag ringde till p-bolaget dagen efter och sa att han stod på min plats, de skulle åka ut direkt och ge honom en bot. Tror inte det är så ofta de åker ut och bötfäller en bil som står på en hyrd parkering utan att de fått in klagomål.
    Jag skulle inte oroa mig över det. Det är fullt legitimt att tillkalla ett p-bolag om nån har "lånat" ens plats och det tror jag att folk accepterar. De vet ju med sig att de egentligen inte får stå där de valde att stå. Att göra åverkan på den felparkerade bilen (som har nämnts i tråden) hamnar på en helt annan nivå.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    78

    Re: Stulen parkeringsplats

    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Citat Ursprungligen postat av RzR

    Jag ringde till p-bolaget dagen efter och sa att han stod på min plats, de skulle åka ut direkt och ge honom en bot. Tror inte det är så ofta de åker ut och bötfäller en bil som står på en hyrd parkering utan att de fått in klagomål.
    Jag skulle inte oroa mig över det. Det är fullt legitimt att tillkalla ett p-bolag om nån har "lånat" ens plats och det tror jag att folk accepterar. De vet ju med sig att de egentligen inte får stå där de valde att stå. Att göra åverkan på den felparkerade bilen (som har nämnts i tråden) hamnar på en helt annan nivå.
    Jo man kan ju alltid hoppas att han inte är hämndlysten, dock så står han på platsen till vänster om mig nu! Där står det en blå skåpbil i vanliga fall så antar att han inte äger denna heller, ska bli intressant att se vad ägaren till denna parkeringen gör.
    "Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."
    Kör: Volvo 854 GLT -93

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    465

    Re: Stulen parkeringsplats

    Citat Ursprungligen postat av RzR
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Jag skulle inte oroa mig över det. Det är fullt legitimt att tillkalla ett p-bolag om nån har "lånat" ens plats och det tror jag att folk accepterar. De vet ju med sig att de egentligen inte får stå där de valde att stå. Att göra åverkan på den felparkerade bilen (som har nämnts i tråden) hamnar på en helt annan nivå.
    Jo man kan ju alltid hoppas att han inte är hämndlysten, dock så står han på platsen till vänster om mig nu! Där står det en blå skåpbil i vanliga fall så antar att han inte äger denna heller, ska bli intressant att se vad ägaren till denna parkeringen gör.
    Nå? Har det hänt någe nytt? Står han kvar på platsen bredvid?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    78

    Re: Stulen parkeringsplats

    Citat Ursprungligen postat av Syltarn
    Citat Ursprungligen postat av RzR

    Jo man kan ju alltid hoppas att han inte är hämndlysten, dock så står han på platsen till vänster om mig nu! Där står det en blå skåpbil i vanliga fall så antar att han inte äger denna heller, ska bli intressant att se vad ägaren till denna parkeringen gör.
    Nå? Har det hänt någe nytt? Står han kvar på platsen bredvid?

    Han flyttade på sig senare på kvällen samma dag, dock så kom han som äger parkeringsplatsen hem ännu senare på kvällen. Så vet ej ifall han hade sett att han stod på hans plats, nu har han inte synts till sen dess så man kan ju hoppas att han har lärt sig .

    Mvh RzR
    "Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."
    Kör: Volvo 854 GLT -93

Liknande ämnen

  1. Stulen SAAB 9-5 -06
    Av LG i forum Allmänt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2014-02-14, 13:20
  2. [LÖST] Stulen bilnyckel NG9-3
    Av vester i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 20:44
  3. Konstig skyltning på parkeringsplats?
    Av Brandten i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 12:45
  4. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 19:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •