Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 201

Ämne: Vibrationer OG9-5

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    21

    Vibrationer OG9-5

    Hej!
    Finns det någon mer på detta forum som har problem med kaross-
    vibrationer på saab 9-5 aero -01 med automatlåda.
    Vibrationerna börjar vid ca:90km/h och är som värst vid 113Km/h,
    125km/h.
    Jag har provat med nya michelin på orginalfälgar,balanserat ett antal
    gånger,köpt nya navringar i metall,nya bromsskivor,köpt nya fälgar
    och däck utan resultat.
    En saabmek har provkört bilen och vet inte vad det kan vara för fel.
    Han ska i sin tur kolla med någon tekniker på saab i trollhättan vad det kan vara för fel.
    Kommer nu att lämna över bilen till en saabverkstad som ska "FÖRSÖKA"
    få ordning på bilen.
    Jag var ute och provkörde en annan 9-5 identisk med min i helgen,
    och döm om min förvåning den hade samma vibrationer.
    Är detta ett känt problem?

  2. #2
    Lyfter lite och i mitt fall gäller det en 9-5 2006 som gått 13500mil (2.0t aut)

    har vibrationer i hastigheter kring 120km/h och uppåt testat till 140km/h, avtar något vid vissa hastigheter där emellan.
    skakar både i ratt och i stolen.

    Det som är bytt/gjort är:
    Nya Bilstein B8 dämpare runt om
    Nya FK sänkfjädrar runt om -40mm
    Hjulinställning
    Nya Biltema hjullager fram
    Nya Pagid främre bromsskivor+belägg
    "12000mils" service gjord precis (även Växellådsolja+multirem)

    däcken är goodyear-däck med bra mönster (mer än 3mm) utom ett som är ca 2-3mm, orginal fälgar.

    vad ska man byte här näst?
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av danielduchon Visa inlägg
    Lyfter lite och i mitt fall gäller det en 9-5 2006 som gått 13500mil (2.0t aut)

    har vibrationer i hastigheter kring 120km/h och uppåt testat till 140km/h, avtar något vid vissa hastigheter där emellan.
    skakar både i ratt och i stolen.

    Det som är bytt/gjort är:
    Nya Bilstein B8 dämpare runt om
    Nya FK sänkfjädrar runt om -40mm
    Hjulinställning
    Nya Biltema hjullager fram
    Nya Pagid främre bromsskivor+belägg
    "12000mils" service gjord precis (även Växellådsolja+multirem)

    däcken är goodyear-däck med bra mönster (mer än 3mm) utom ett som är ca 2-3mm, orginal fälgar.

    vad ska man byte här näst?
    Balansering av hjul.
    Testa en annan uppsättning hjul.
    När det är gjort kan man börja byta saker.
    Signaturlös

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Balansering av hjul.
    Testa en annan uppsättning hjul.
    När det är gjort kan man börja byta saker.
    har en annan uppsättning 18"-hjul men det sitter kassa Sunny-däck på.
    känner att det börjat kosta lite väl mycket nu så man vill ju vara säker på att man inte byte saker i onödan.
    Ska dock börja med en balansering och se om det blir bättre. Tror inte de gjorde det när de gjorde hjulinställningen eller är det "standard"? Var på en mekonomenverkstad.
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941
    Har du kollat så hjulen har balans samt att däcken är runda? Leta upp en verkstad som har en Hunter GSP9700 balanseringsmaskin som kan mäta vägtrycket (road force) & göra en dynamisk balansering. http://www.hunter.com/balancer/index.cfm http://www.gsp9700.com/ Vägtrycket skall absolut inte vara mer än 8kg, då är däcket generellt sett att klassa som "kasst". Vissa biltillverkare har lägre gräns än så, t.ex. Porsche. De har 2kg eller om det var 4kg. Så det kan kanske vara ide & köpa Porsche Nx klassade däck för att få däck som är "garanterat" runda & fina (har inte fått detta bekräftat, utan är ett antagande).

    Kolla med Hasse hos http://www.opusequipment.se/ för att ta reda på vem som har sådan i dina trakter. Väldigt få har dessa då de kostar ca 150kkr+moms. Många Volvo-verkstäder har samt även BMW-verkstäder då den finns i en speciell "BMW-edition", men inte alla.


    En vanlig balanserar kan inte få fram om ett däck är ovalt. Men de kan denna Hunter maskin med sin Road Force Mätning, då appliceras det 625kg via en vals som känner av däckytans rörelser. Den kan även med sin Smart Weight funktion se till att minimera balansvikterna. Samt att den klarar göra matchning (dynamisk balansering) mellan däck & fälg. Vilket innebär att den kan tala om att däcket skall vridas t.ex. 22grader för minsta viktsättning. Denna maskin ska även kunna mäta upp fälgen för att se om den är rund.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2014-08-13 klockan 20:46.

  6. #6
    Måste väl finns någon i Växjö som har en uppsättning hjul du kan få låna bara för att testa? Eller har du inga vinterhjul?
    Signaturlös

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 975
    På min bil verkar det sitta i däcken. Skulle tro att 9-5 sliter bakdäck på ett skumt sätt vilket gör hjulen ovala med tiden.
    Jag har alltid kört på Michelin innan men nu när jag har Hankook vibrerar det betydligt mindre.
    Fredrik J

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Måste väl finns någon i Växjö som har en uppsättning hjul du kan få låna bara för att testa? Eller har du inga vinterhjul?
    Har tyvärr inga vinterdäck ännu då jag bara haft den någon månad! =(
    men får åka förbi Växjö-däck imorgon och fråga om de kan göra en balansering först och främst. Får väl kolla om de har den varianten som kan göra en dynamisk sådan och mäta vägtrycket.

    det sura är att vi sticker till Tjeckien nästa fredag så man vill ju ha det vibrationsfritt på Autobahn!

    Kom på att min syrrans man ju fan har en 9-5:a 2010! får nog låna hans vinterdäck en runda!
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941
    9-5 har, om jag minns rätt, ganska mycket toe-in i bakvagnen enligt original spec. Det för att ge den en sportigare feeling, men sliter däck i onödan. Så be er hjulinställare att sätta bakhjulen så nära rakt det går, ja ytterst lite toe-in. Då rullar hjulen med, utan att slita & belasta däcken i onödan.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    9-5 har, om jag minns rätt, ganska mycket toe-in i bakvagnen enligt original spec. Det för att ge den en sportigare feeling, men sliter däck i onödan. Så be er hjulinställare att sätta bakhjulen så nära rakt det går, ja ytterst lite toe-in. Då rullar hjulen med, utan att slita & belasta däcken i onödan.
    Ska tänka på det vid nästa hjulinställning, har inte koll på vilka värden de ställde in men antar enligt standard. Spelar andra dämpare/sänkfjädrar in på vilka värden som är "rätt"?
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av danielduchon Visa inlägg
    Spelar andra dämpare/sänkfjädrar in på vilka värden som är "rätt"?
    Nej, inte vad gäller toe värdet.C

    ambern är ju den svåra/omständiga att justera, men går att schimsa. Det är även av största vikt att den främre bärarmsbussningen är frisk. Lämpligen av stabil polyuretan-typ så som PowerFlex.

  12. #12
    tro det eller ej men mina vibrationer har nästan försvunnit helt!
    Var förbi Växjö-däck idag för att göra en vanlig balansering, tänkte att 150:-/hjul var helt ok och då slipper jag lägga tid på att låna hjul mm, man vet ju heller inte om de lånade hjulen är perfekta.
    De hade även en dynamisk balansering men då kostar det 500:-/hjul så det fick blir en "vanlig" balansering smålänning som man är!

    när de fick in bilen så dömde de direkt ut mina framdäck (de var vågiga) och jag fick pris på ett par begagnade Continental (235:or, kanske inte optimal med 225/??/17 bak men de tyckte inte det skulle ha en jättestor betydelse) då de tyckte det var som att slänga pengarna i sjön annars att bara balansera de jag hade på.

    2 begagnade framdäck tillsammans med "vanlig" balansering av alla däck + låsbultar gick på 995:- och bilen går nästan helt perfekt upp till 140km/h! (kunde inte testa mer!!! )
    Har en liten svar vibration kvar (mest gaspedalen+ratt) eventuellt att det är något glapp i framvagnen och bakdäcken kanske då inte är så jättebra även om det är rätt mycket mönster kvar.
    Fälgarna var det inget fel på för övrigt.

    Så tack till alla som tipsat om däcken!
    Senast redigerat av danielduchon den 2014-08-14 klockan 18:15.
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  13. #13
    Det är något som inte är helt 100 i framvagnen, när man gasar upp på en låg växel och släpper gasen så hör man hur det klonkar till lite, man får lyssna ordentligt för att höra det och det är inte alltid det låter när man släpper gasen.
    det är ju vikten som åker fram och förmodligen någon bussning som är lös eller, för det kan inte vara motorfästet?
    vad gissar ni på?
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    76
    Hej,

    Tänkte väcka liv i tråden igen. Verkar vara den största tråden som har med vibrationer att göra. Har haft vibrationer i min bil en längre tid. Haft 3 olika uppsättningar däck och fälg under årens lopp. Efter balansering har det försvunnit lite men inte helt. I ovisshet har jag åkt tillbaka till däckverkstan för en ny balansering och i desperation inbillat mig att det blivit bättre. Men egentligen inte... Förra året började vibrationerna öka. Denna sommarens uppsättning är vanliga original saab -15 med nästintill oslitna men gamla däck som legat mörkt. Balanserat, blev absolut inte bättre men började givetvis komma till insikt att det förmodligen inte är obalans i däcken utan något annat.

    Svärfar har en lyft, körde dit, tog tag i kofoten och börja slita som en björn i leder och allt vad det är men allt var så fint så. Åkte till däckverkstan igen och berättade att jag kollat på framvagnen men kan inte hitta något. Dem provar balansera igen men berättar att där är så lite obalans att jag skulle inte känna det om det så inte var att jag körde över 200 knyck. Dem skrattade och sa att det fixar aldrig en SAAB ändå haha. Lyckligtvis sitter där en SAAB-snubbe under en saab ng9-3 och han säger att det alla gånger är drivaxeln som felar eftersom drivaxeln är för klen gentemot kraften som SAAB släpper ut. Har kollat igenom hela denna tråden och kommit fram till att jag nu ska investera i en höger drivaxel och byta skiten. Förhoppningsvis nu i helgen. UPPDATERAR

    Om det nu är drivaxeln som är kass blir jag lycklig och däckverkstan ska få sig en tårtjävel som dem kan mumsa på

    Min bil: SAAB og9-3 -00 Manuell Steg1+ från Nordic.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 975
    Citat Ursprungligen postat av grobs Visa inlägg
    Lyckligtvis sitter där en SAAB-snubbe under en saab ng9-3 och han säger att det alla gånger är drivaxeln som felar eftersom drivaxeln är för klen gentemot kraften som SAAB släpper ut. Har kollat igenom hela denna tråden och kommit fram till att jag nu ska investera i en höger drivaxel och byta skiten. Förhoppningsvis nu i helgen. UPPDATERAR

    Om det nu är drivaxeln som är kass blir jag lycklig och däckverkstan ska få sig en tårtjävel som dem kan mumsa på

    Min bil: SAAB og9-3 -00 Manuell Steg1+ från Nordic.
    Provade att byta bägge drivaxlarna inklusive mellanaxel på min. Gjorde ingen skillnad på vibrationerna.
    Fredrik J

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    76
    UPPDATERING: Fick hem höger drivaxel i veckan och bytte idag. Ingen förbättring, problemet kvarstår Däremot sjöng den kanske på siste versen, en av ringarna på knutarna lossnade! Får undersöka vidare!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    116
    Sorry att jag "lånar" tråden lite. Men jag är en till med samma bekymmer, alltså vibrationer I bakvagnen som börjar vid 95km till 120km. Gäller en 9-5 Kombi Areo -00 (19k på mätaren). Vad som gjorts är:

    Bytt i framvagn:
    länkarmarna
    länkarmsbussningarna (främre och bakre)
    spindellederna
    styrlederna
    fjädrar (saab aero orginal blå/vit för sport)
    bilstein b4
    Nya bromskivor och belägg
    Nya sulor, Goodyear efficiency Grip 235/45/17

    Bytt bak:
    A-bussningen (gjordes för för två år sedan) Powerflex
    Bakjhulslagren
    samtliga bussningar till övre och under länkarm (8st totalt)
    fjädrar (saab aero orginal blå/vit/orange för sport)
    bilstein b4
    Nya bromskivor och belägg
    Nya sulor, Goodyear efficiency Grip 235/45/17

    Fyrhjulsinställning och balansering gjordes vid samma tillfälle som de nya däcken monterades på.


    Jag blir inte riktigt klock på det. Jag börjar fundera på om Powerflex är sämre än orginalbussningen och att de inte pallar de 235 breda sulor (vilket gör att när hjulen börjar pressas inåt pga av toe in av farten sedan fjädrar ut när kraften blir för stor, vilket gör att de börjar bete sig som slitna bussningar och man får (obalans i bakvagnen). Det förklarar varför man får ner vibrationerna när man går till smalare däck (vilket verkar hjälpa vissa).

    Eller... om det kan var de 4 stora bussningarna som håller hela bärarmen mot chassit (under sisten/vid tanken) bak som är slitna. En tanke är om dessa fyra bussnigar är trötta och allt annat är tight, så börjar bakhjulen "knuffa bärarmen bak (bakvagnen)" mot varandra när bussningen inte orkar hålla emot, vilket gör att det hamnar i någon form av egensvägning.

    Någon som har en annan möjlig förklaring?
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  18. #18
    Trådlyft.

    Jag gissar på en kombination av olika saker i bakvagnen. Mina vibrationer i nämnda hastigheter känns i själva karossen och inte i ratten som så. Jag utesluter något i framvagnen då besiktningen inte hittade något glapp överhuvudtaget för en vecka sedan. De yttre tvärlänkbussningarna bak tyckte han dock inte om. Han klagade på alla men anmärkning endast på vänster nedre.

    Lägger jag automatlådan i N i 120 (ajabaja) vibrerar det precis lika mycket som i D. Detta utesluter glapp i motorfästen med mera. De enda tillfällena då jag märker mindre av vibrationerna är när jag accederar duktigt och bilen sätter sig där bak och allt liksom trycks ihop. Så fort jag lättar på gasen och bilen reser sig där bak så ökar vibrationerna.

    Ska byta bussningarna i tvärlänkarna bak och återkommer. Längslänkarnas främre bussningar bak är redan bytta till powerflex utan att för den skull minska vibrationerna. Har vi inte samma bakvagn som en Opel Vectra? Vibrationer i en Vectra? Någon som vet?
    Senast redigerat av Bosse99 den 2016-06-08 klockan 18:31.

  19. #19
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220
    Någon typ av egensvängning har vart uppe förut ang. vibrationerna.
    Och det är just hastigheterna mellan 90-120 som alla upplever vibrationerna, och de är inte alltid hela tiden utan kommer och går väldigt sporadiskt.
    Så var det iaf för mig med min 00a, inget på nuvarande 06a än så länge och ifall det kommer så är det något i bak som blir slitet.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Någon typ av egensvängning har vart uppe förut ang. vibrationerna.
    Och det är just hastigheterna mellan 90-120 som alla upplever vibrationerna, och de är inte alltid hela tiden utan kommer och går väldigt sporadiskt.
    Så var det iaf för mig med min 00a, inget på nuvarande 06a än så länge och ifall det kommer så är det något i bak som blir slitet.

    Mvh
    Egensvängning köper jag. På grund av något fel i bakvagnen. Vid full belastning bak vid kraftig acceleration så trycks som sagt allt ihop och vibrationerna minskar i min bil. När jag provkörde min 9-5 -99 med 22 000 mil på mätaren för snart två år sedan innan köp så var en del av avgörandet att köpa bilen till det låga priset av 12 000 kr (dock med kass turbo) att det fanns inga vibrationer överhuvudtaget i bilen oavsett hastighet. Den kändes som en ny bil att köra och jag drog slutsatsen att den varit välservad på alla sätt under lång tid. Nu 3 500 mil senare har jag vibrationer och det kan ju inte tyda på något annat än att något är slitet. Jag köper inte det som någon verkstad tydligen sagt ang vibrationerna att "det får man leva med".

Liknande ämnen

  1. Vibrationer vid acc og9-3 -99
    Av MrTurbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 18:29
  2. vibrationer 9-3 ss
    Av Karmark i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 10:28
  3. Vibrationer og9-3
    Av Styrman_Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 13:50
  4. Vibrationer 9-5a!
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 15:11
  5. Vibrationer i mon 9-3a
    Av bananmanen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •