Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: EDIT: Hjälp med Vista och iTunes

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    EDIT: Hjälp med Vista och iTunes

    EDIT:
    Dator är redan köpt..... men nu finns det frågor om Vista och iTunes en bit ned
    Tacksam för all hjälp

    //David
    ----------------------------

    Är inte så jättehaj på det här med datorer och flickvännen är ännu sämre, men nu ska fröken köpa sig en bärbar dator.

    De två maskiner som det just nu står mellan är dessa:
    http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... 00ua9i2slg

    Själv tror jag på Acer'n men det ryktas om att de har en högre felfrekvens än HP vilket kan kännas lite avskräckande. Tösen min gillar HP'n bättre, men det baseras nog mest på att de eventuellt har lägre felfrekvens samt att hon anser att den visuellt ser trevligare ut.
    Personligen gillar jag formatet på Acern bättre och tror att vi kommer ha större glädje av det bättre minnet än av det dedikerade grafikminnet i HP.... men å andra sidan så vet jag ju knappt när det ena eller andra gör nytta.

    Så kom med infallsvinklar och om ni har något bättre förslag så kom gärna med det.
    "Krav" på alternativa datorer är att den är liknande i storlek (vilket suddar ut 15" skärmar) och ungefär samma prisklass.


    En annan högst viktig fråga i ämnet. Hur är batteriteknologin i dagens bärbara datorer? Finns det någon batteriteknologi som är att föredra? Ska man välja en annan dator än dessa pga batteri?

    Datorn kommer i första hand vara en surfdator, men lite Excel och Word kommer rulla med, samt ITunes för musik.
    Inga spel "what so ever", och inte så mycket videouppspelning. Kanske någon film en gång ibland.


    Tacksam för all input i ämnet//
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Hjälp med val av bärbar dator

    Länken funkar nog inte riktigt som du vill, jag antar att det skulle vara två eller fler datorer med i länken. Din länk visar endast en dyr Acer, som jag personligen inte skulle välja för ditt ändamål.

    Och HP går före Acer alla dagar på året.

    Surfdator, med lite itunes säger du?
    http://cdon.se/hemelektronik/hp_550-na9 ... am-4217427
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hjälp med val av bärbar dator

    Hmmm
    Jag kollade så att länken fungerade när jag gjort inlägget, men nu är den mest intressanta datorn borttagen från Elgigantens hemsida....

    Men det gör inget. Vi åkte ner och köpte Acer'n..... även om HP kanske gör bättre datorer så verkade Acer'n billig i jämförelse.


    Följdfråga:
    Bra virusprogram.... gärna gratisvarianter??
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Hjälp med val av bärbar dator

    Sånt här kan göra mig lätt irriterad, du skapar en tråd 10:24 för köpråd av en laptop.
    Drygt två timmar senare har du redan köpt datorn...

    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Hjälp med val av bärbar dator

    Ibland går det fort som flickvännen min brukar säga...

    "Ingenting är gratis" som min käre far brukar säga. Med det vill jag nog påstå att inget antivirusprogram som är gratis är någon vidare höjdare.
    Kika på Kaspersky Internet Security, Norton Internet Sercurity eller liknande.
    Det kostar lite, men är värt ständiga uppdatering osv.

    Gratisprogrammen brukar vara ganska ojämna i sin säkerhet och inte alltid lika uppdaterade.

    "Mvh" som jag brukar säga...



  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hjälp med val av bärbar dator

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Sånt här kan göra mig lätt irriterad, du skapar en tråd 10:24 för köpråd av en laptop.
    Drygt två timmar senare har du redan köpt datorn...

    Två saker irriterar mig
    1. Tråd skapas och strax därefter försvinner angivna datorer från affärens hemsida, för att nu åter ha dykt upp på hemsidan.
    2. Vissa beslut tas snabbare än man själv önskar, men det var inte jag som betalade så........

    Efter att köpet var gjort av flickan min så hade jag tänkt att radera denna tråd, men då hade det kommit in svar i tråden... och därmed så fick den ligga kvar.....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Hjälp med val av bärbar dator

    Skulle säga att Avast eller AVG är minst lika bra som Norton och liknande. Framförallt så segar dessa inte ner dator så himla mkt. Kör Avast säger jag, har själv gjort det i 5 år och det fungerar klockrent och är gratis


    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Hjälp med val av bärbar dator

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Skulle säga att Avast eller AVG är minst lika bra som Norton och liknande. Framförallt så segar dessa inte ner dator så himla mkt. Kör Avast säger jag, har själv gjort det i 5 år och det fungerar klockrent och är gratis


    Mvh
    Magnus




    Norton har en väldig tendens att sega ner datorn rejält så det går väldigt bort.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Hjälp med val av bärbar dator

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Efter att köpet var gjort av flickan min så hade jag tänkt att radera denna tråd, men då hade det kommit in svar i tråden... och därmed så fick den ligga kvar.....
    Oj, förlåt att jag svarade i din köpråds tråd...det ska inte upprepas.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hjälp med val av bärbar dator

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Efter att köpet var gjort av flickan min så hade jag tänkt att radera denna tråd, men då hade det kommit in svar i tråden... och därmed så fick den ligga kvar.....
    Oj, förlåt att jag svarade i din köpråds tråd...det ska inte upprepas.
    Värst vad folk på forumet verkar snarstuckna idag

    Först ett inlägg om att köpet kick för fort..... vilket inte riktigt var något jag kunde påverka. Sedan detta inlägg.

    Jag är tacksam för din input du kom med Falcy. "Tyvärr" bestämde sig damen lite snabbare än jag trott... Hon har ändock velat om inköp i något år. Men nu när det började vara intressant igen så tog hon ett beslut snabbare än jag någonsin kunde tro.


    Nu gäller det bara att förstå det där Vista.. Jag är gammalmodig och tragglar fortfarande med XP.
    Eller ska man gå över på "7" nu? Tydligen så ingår en övergång till "7" i köpet.

    OM man går över till "7", hur är det med mjukvaror? Är de kompatibla med 7?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Hjälp med val av bärbar dator

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Värst vad folk på forumet verkar snarstuckna idag

    Först ett inlägg om att köpet kick för fort..... vilket inte riktigt var något jag kunde påverka. Sedan detta inlägg.
    Hoppas du inte tolkade mitt inlägg som snäsigt. I så fall ber jag om ursäkt.
    Det var snarare tänkt som ett litet humoristiskt inslag "som jag skulle säga".

    Hoppas min tanke om A-virus tillförde något iaf.

    Mvh Johan

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Hjälp med val av bärbar dator

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Jag är tacksam för din input du kom med Falcy. "Tyvärr" bestämde sig damen lite snabbare än jag trott... Hon har ändock velat om inköp i något år. Men nu när det började vara intressant igen så tog hon ett beslut snabbare än jag någonsin kunde tro.

    Nu gäller det bara att förstå det där Vista.. Jag är gammalmodig och tragglar fortfarande med XP.
    Eller ska man gå över på "7" nu? Tydligen så ingår en övergång till "7" i köpet.

    OM man går över till "7", hur är det med mjukvaror? Är de kompatibla med 7?
    Ingen fara Om du misstolkade mig, ber jag om ursäkt.

    Win7 kan jag bara meddela är helt underbart.
    På min laptop ingick också Vista, jag installerade det och körde typ 2 timmar. Sen åkte WinXP in. Vista är verkligen inte bra.

    Win7 kommer ut i Oktober. Tills dess hade jag kört XP, men lägg in Vista och testa innan.

    Jag kör Win7 x64 på min stationära sedan ett antal månader tillbaka och allting fungerar klockrent.

    Edit: Vad jag menade med mitt tidigare inlägg var snarare att(det verkade som) ni redan innan ni skapade tråden hade bestämt er.
    Man impuls köper inte en dator för 6000:- eller gör man det? Inte jag iaf, men med dagens kreditsystem och avbetalningar är det ju plätt lätt
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: EDIT: Hjälp med val av bärbar dator - Dator köpt

    Hejsan igen.

    Nu sitter jag med en laptop i knät och surfar efter att ha tragglat med installationer och sådant en stund igår.

    Inlägget skrevs faktiskt innan det var något bestämt. Nu jobbar fröken på ElGiganten och det var därför som det var två datorer där ifrån som var aktuella. Vi kollade som hastigast på de två datorerna som jag försökte länka till kvällen innan. På morgon efter (när jag hade tid) så lade jag ut denna tråd, men flickan blev snabbinkallad till jobbet då det var lite strul..... Helt plötsligt ringer hon och säger att hon ska köpa datorn..... och hipp som happ så var jag och ni utspelade. Så jo, man kan impulsköpa en dator
    Nu tror ju jag att denna maskin är överkvalificerad för hennes typ av användande, så jag är övertygad om att hon/vi kommer att bli mycket nöjda med den, sålänge inte det där med Acer's felfrekvens visar sig stämma.

    I datorn fanns massor program förinstallerade, bland annat en 60dagars test av ett virusprg. Jag ville dock gå över till något gratis och surfade runt lite på nätet och lät mig luras att tro att Avast ska uppfylla våra krav. Så nu skyddas maskinen av Avast....

    Nu ska jag bara försöka förstå hur tusan iTunes fungerar och hanterar filer och mappar som jag vill
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: EDIT: Hjälp med val av bärbar dator - Dator köpt

    Skojsigt! Hoppas ni blir nöjda med datorn.
    I vår familj har vi ett I-lands problem... Den stationära är inget kul att sitta vid och vi har bara en bärbar, så jag måste köpa en egen nu. Vi får se vart det landar.

    Mvh Johan

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: EDIT: Hjälp med val av bärbar dator - Dator köpt

    Några frågor om Vista samt iTunes:

    Dator får rulla med Vista ett tag nu (tror jag). Fröken fräken vill antagligen ha det så.
    Men hur jag än letar så lyckas jag inte hitta vissa inställningar som jag vill ändra.

    Jag har äntligen lyckats stänga av UAC, eller vad det hette. Men kan jag få datorn att ge tusan i att ständigt varna mig för att den inte är 120% skyddad?
    Jag skulle kunna ha UAC påslagen om jag bara slapp alla förbaskade dialogrutor så fort man ska göra minsta lilla grej....

    Ägarinnan vill gärna ha utseendet av Vista. "Snyggt", som det heter vilket jag till viss del kan hålla med om. Men går det att stänga av funktioner som jag antar snor en hel del speed. Som exempel halv genomskinliga fönster, "Mjuk" öppning och stängning av fönster, och liknande saker? Kollar jag under teman så finns bara Vista och Klassisk.... och jag antar att det är någon form av mellanland jag vill vara i.


    iTunes.
    Hur är det tänkt att filerna ska ligga i iTunes?
    Ska den mapp med musik som jag tar från den gamla datorn bara läggas in i mappen iTunes Music eller ska jag ha mappen med musik på en annan plats?
    Jag fipplade lite igår, och lade en mapp med musik (ej under iTunes Music), Denna var jag sedan tydligen tvungen att lägga till under "bibliotek".
    När jag sedan importerade några CD-skivor hamnade dessa under iTunes Music. Således hamnade musiken på två olika ställen... precis som man inte vill ha det.
    Hittade sedan "samla ihop bibliotek", och helt plötsligt har jag massor dubletter, samt att programmet verkat kopiera hela musikmappen över till iTunes Music.
    Raderar jag sedan musiken som finns i mappen Musik så ligger det massor låtar i iTunes som han inte kan hitta, för att de är flyttade.....

    Nu kanske texten blev rörig, men jag hoppas att ni förstår problemet.... Hur fasen ska det sorteras för att allt ska ligga på ett ställe, utan dubletter, och hur justerar jag nu iTunes så den enbart använder mappen iTunes Music som källa till sitt bibliotek?

    Tack på förhand//
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: EDIT: Hjälp med val av bärbar dator - Dator köpt

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    ...sålänge inte det där med Acer's felfrekvens visar sig stämma,
    Jag har haft en Acer i 3 år snart. När det blir dags för byte så blir det aaaaaldrig en Acer igen. Usch. Hårdvaran har jag inte haft några direkta problem med, det är väl samma skräp som i övriga märken. Däremot är supporten URUSEL. En USB-port funkade inte vid leverans. Efter mycket tjat med supporten skulle den lagas. I Tyskland. Vips, så skickades min nyinköpta dator till Tyskland i 3 veckor. Någon utbytesdator var det inte tal om. Efter "reparationen" så fick ja tillbaka datorn med en lapp där det stod att det inte var något fel. 3 fungerande USB av 4 fick duga.

    Byggkvalitén är usel. Det första som hände var att alla gummifötter trillade loss. Efter 6 månader började färgen på touchpad-knapparna att försvinna. Inte så snyggt. Dessutom slets den silvriga färgen på datorn bort och den svarta plasten under blev synlig. DVD'n lever ett eget liv och kan hoppa ut när som helst. I början trodde jag att jag stötte till knappen men så är inte fallet. Skärmen fick en lång rand med trasiga pixlar efter 2 år. Skärmen är dessutom så klen att den har spruckit i fästena. "Gångjärnen" går numera så trögt att det inte längre går att fälla ner skärmen. Gör man det så bryter man garanterat av den. Batteriet visar aldrig högre än 1% trots att det är fulladdat. Något kalibreringsprogram ingår inte. Låsningen till batteriet är så dålig att det lika gärna kunde kvitta.

    Datorn har knapp för bluetooth och kontrollampa för bluetooth men inget bluetooth. Inget fel men det ser dumt ut. Datorn var givetvis full med massa skräpprogram när man fick men det är väl inte direkt Acer-specifikt.







    Detta är vad jag kan komma på spontant. Har säkert missat något.
    Hoppas du har bättre tur än jag.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: EDIT: Hjälp med Vista och iTunes

    Egentligen vet jag inte om jag orkar skriva detta, men okej då...

    Nr det gäller iTunes (och iPhoto, whatever Apple-program) så är det inte meningen att man skall "sortera" själv i mappar osv. Man låter programmet hantera allt alldeles själv. Man bara drar filerna man vill ha in till programfönstret och låter programmet hantera resten. Vill man sen ha ut filer ur sitt bibliotek för att t.ex. ge till någon annan så drar man filerna man vill ha ur fönstret till skrivbordet eller USB-sticka el.dyl.
    Man _kan_ ha en egen struktur och sen be iTunes hitta filerna men det är väl egentligen inte tänkt så och funkar bara sådär, enligt mig.
    Så länge man har vettiga ID3-taggar så sköter iTunes det där med bravur. Manuell hantering känns väldigt mycket WinAmp 1997...

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: EDIT: Hjälp med Vista och iTunes

    Aha.... tack Bollman.
    Den första delen hade jag nog börjat förstå, men att man även kunde använda iTunes om/när man ska flytta filerna hade jag inte en susning om. Det gjorde det hela betydligt "enklare". Då förstår jag helt plötsligt logiken i programmet betydligt bättre.

    Jag har dock fått "problem" med att iTunes har svårt att söka upp titlar till låtar, men det kanske beror på att jag tydligen skulle importera låtarna till iTunes "på något sätt". Jag lade bara in dem och körde.... Ska se om jag orkar fippla med det ikväll eller om det blir imorgon......
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: EDIT: Hjälp med Vista och iTunes

    Som sagt, det viktiga är att man har vettiga ID-taggar och inte har använt filnamnen som enda sätt att veta artist/låt i filen.

    Sorry om jag lät dryg innan, det här kommer upp rätt ofta och slutar gärna i Apple-PC-krig vilket får mig att bli så trött

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    67

    Re: EDIT: Hjälp med val av bärbar dator - Dator köpt

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Några frågor om Vista samt iTunes:

    Dator får rulla med Vista ett tag nu (tror jag). Fröken fräken vill antagligen ha det så.
    Men hur jag än letar så lyckas jag inte hitta vissa inställningar som jag vill ändra.

    Jag har äntligen lyckats stänga av UAC, eller vad det hette. Men kan jag få datorn att ge tusan i att ständigt varna mig för att den inte är 120% skyddad?
    Jag skulle kunna ha UAC påslagen om jag bara slapp alla förbaskade dialogrutor så fort man ska göra minsta lilla grej....

    Ägarinnan vill gärna ha utseendet av Vista. "Snyggt", som det heter vilket jag till viss del kan hålla med om. Men går det att stänga av funktioner som jag antar snor en hel del speed. Som exempel halv genomskinliga fönster, "Mjuk" öppning och stängning av fönster, och liknande saker? Kollar jag under teman så finns bara Vista och Klassisk.... och jag antar att det är någon form av mellanland jag vill vara i.


    ...................

    Tack på förhand//

    Om du har engelskt windows så högerklickar du på Computer --> properties --> advanced system settings. sedan under fliken advanced trycker du settings, så får du upp en meny där du har lite inställninngar å leka med

    /johan

Liknande ämnen

  1. iTunes
    Av Cabmange i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 11:57
  2. Separata bibliotek i itunes?
    Av benke_berguv i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 01:21
  3. Byta från Vista till XP igen. Hjälp.
    Av K.Andersson i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 16:07
  4. Argh!, blir galen på itunes..
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 17:44
  5. hjälp og9-3 (T5)startar ej (edit: problem löst)
    Av 9-3 Robin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •