Hej!
Med viss tvekan lägger jag upp det projekt jag håller på med just nu, bara för att visa nått slags livstecken ifrån mig Tvekan består i att jag just tittat igenom en drös fina projekttrådar med tokrenoveringar av og900 osv...
Detta projekt är inte mitt eget dock, utan är tänkt som en bra familjebil till min äldste vän bosatt i GBG. En ganska strikt budget finns, så kommer därför inte att bli något extravagant på något sätt
Bilen är en mörkblåmetallic 9000 A50 jubileumsmodell från -97 med ca 24600 mil på mätaren, och jag åkte ner till Vetlanda och hämtade denna i början av juni hos Weggen,för en billig penning. Bilen är i helt ok bruksskick, med vissa skavanker såsom en buckla på förardörren efter ett inbrottsförsök, och en klassiskt rostig vänster framskärm. I övrigt är den bra i lack och utan direkta bucklor. Invändigt finns någon skavank, men även där helt ok!
Så här ser skadan i dörren ut:
Invändigt:
En budget och en lista att bocka av har gjorts och den ser ut så här:
- Baklyktor bak, spruckna
- Vänster ABS-givare fram
- Vänster ABS-givare bak
- Tändlås+låscylidrar dörrar och baklucka (Fixat?)
- Rattslinga
- Lyktglas höger fram, stenskott, fukt i lamphuset
- Vänster framskärm, rosthål
- Förardörr, bucklor
- Färddator
-Plastplåt under kylare
- Backventil vevhusvent.
- Bromsskivor bak
- Belägg bak
- Saabemblem på reflexramp
- Gripen-dekal
- JR luftfilter
- Dumpventil
- Laddtrycksmätare
- Rep.sats drivrem
- Spännare
- Olja 5w-40 Swedool
- Oljefilter
- Tändstift
- Kupéfilter
- Ljuddämpare
- Blinkersspak
- Komplett sportchassi, Sänkfjädrar+dämpare GE
- Super aero 16" fälgar
Övrigt Fix:
- Hjulinställning
- Motortvätt
- Åtdragning jordskruv till vattentempmätare
- Hålborra luftfilterburken
- Rengöring av skinnklädseln
- Släcka srs-lampan med tech ll efter byte av rattslinga
- Felsökning farthållare + Översikt av länkarmsbussningar och div. bussningar
Först ville jag fixa felen så en splirrans ny vänster abs-givare köptes genom forumet för under en 3:e dels nypris, tackar för detta! Som vanligt sitter de som fastsvetsat men blir klart lättare om man lossar lite.
Även rattslingan för SRS och tuta byttes innan det blev dags för att Tech II:a. Dessvärre så blev vi inte av med ABS-lampans gula bländande sken, utan fick upp en ny felkod, denna gång på vänster givare bak. Så då var det ju bara att jaga fram en sådan, tack för hjälpen! Dock har jag inte bytt denna än.
"Musbion", alltså färddatorn levde sitt eget liv vid köpet, så istället föra att leta fram en ny, så gjorde jag en variant med den gamle färddatorn med analog klocka. Klockan fick lämna plats för en laddtrycksmätare istället, tyvärr har jag inga bilder på själva ombyggnaden, men det innehöll en del sågande och filande i själva huset med min dremmel Belysningen löddes dit inuti, så endast orginalkontakt (+ vacuumslang) behövs anslutas.
Jag passade även på att fixa den hängande tempmätaren och byta alla lampor i instrumenthuset på hastighetsmätaren, inkl. färddatorn under.
Vid köpet fattades ljuddämparen längst bak, där fanns endast ett rör med ett stoort snedkapat ändrör.
Så här såg det ut innan, lite svårt att se kanske..:
Såg lite knepigt ut, plus att 240-ljudet inte passar på en familjevagn Så jag tog en chans och köpte Biltemas minsta runda 2,5" ljuddämpare med lite böjar, och hoppades att det skulle dämpa tillräckligt mycket,men ändå behålla ett visst "sportigt" sound.
Och jag måste säga att det blev perfekt!
Numera sitter också ledlampor för skyltbelysning samt parkeringsljus monterat. Likaså är luftburken borrad med ett JR-filter huserandes i burken för lite öppnare luftväg.
Snart blir det mer, återkommer då.
MVH Lerne