Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

  1. #1

    Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Funderar på att jobba X-tra några timmar per vecka och undrar vad man ska begära i ersättningsväg.
    I vanliga fall så fakrurerar jag 495/h+moms men det är ju knappast rimligt att göra det om man ska hjälpa till några timmar i veckan på en bensinstation.

    Så min fråga är hur lågt öppningsbud ska jag ge?

    OBS! Det här gäller alltså vad jag ska ge för bud ex moms och sociala avgifter.

    Aldrig varit fackansluten så ringa till dom är nog meningslöst.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Nu har jag ju inte en aning om sociala avgifter osv vad det uppgår till.
    Men en normal timlön ligger väl någonstans 80-100kr för butiksbeträde beroende på vart i landet du befinner dig och vad du har för arbetsuppgifter.

    Skulle ju även gissa på att i nuläget är det inte direkt smidigt att begära några större summor, finns säkert 2000 pers som skulle kunna tänka sig att ha det jobbet då det inte kräver några större utbildningar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    frågan är ju dock om de verkligen tänkt att köpa din arbetstid av dig överhuvudtaget? Det finns som sagt massor med människor som kan ta såna här jobb och de får nog lön enligt avtal så frågan är varför du skulle vara mer värd?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    596

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    frågan är ju dock om de verkligen tänkt att köpa din arbetstid av dig överhuvudtaget? Det finns som sagt massor med människor som kan ta såna här jobb och de får nog lön enligt avtal så frågan är varför du skulle vara mer värd?


    Rattar diesel...

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ..... och de får nog lön enligt avtal så frågan är varför du skulle vara mer värd?
    Men är inte frågan egentligen just vad den avtalsenliga lönen kan tänkas vara , inte att trådskaparen tänker begära MER?

    Har företaget kollektivavtal kommer de mest största sannolikhet tillämpa detta även för den anställde som inte är fackligt ansluten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ..... och de får nog lön enligt avtal så frågan är varför du skulle vara mer värd?
    Men är inte frågan egentligen just vad den avtalsenliga lönen kan tänkas vara , inte att trådskaparen tänker begära MER?

    Har företaget kollektivavtal kommer de mest största sannolikhet tillämpa detta även för den anställde som inte är fackligt ansluten.
    jag tänkte mest på det att han jämförde med vad han normalt fakturerar för arbete han utför själv i egen firma? Även om han nu brukar utföra arbete på det viset så är det knappast ett alternativ för bensinstationen. Om han nu inte besitter särskilt ovanliga kunskaper som de suktar efter förstås men då borde det inte finnas nått tvivel om att man kan ta betalt.

    Om uppgörelsen mellan dem är så att de ska köpa in tjänsten av han i dennes firma (så att de inte behöver anställa han) så skulle då jag aldrig dumpa min ordinarie debitering. Det han debiterar är ju ungefär vad som krävs för att det ska gå runt med allting och att sälja sig för mindre låter bakvänt. Då kan man ju lika gärna låta sig anställas och få gällande avtal och rättigheter.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Men är inte frågan egentligen just vad den avtalsenliga lönen kan tänkas vara , inte att trådskaparen tänker begära MER?

    Har företaget kollektivavtal kommer de mest största sannolikhet tillämpa detta även för den anställde som inte är fackligt ansluten.
    jag tänkte mest på det att han jämförde med vad han normalt fakturerar för arbete han utför själv i egen firma? Även om han nu brukar utföra arbete på det viset så är det knappast ett alternativ för bensinstationen. Om han nu inte besitter särskilt ovanliga kunskaper som de suktar efter förstås men då borde det inte finnas nått tvivel om att man kan ta betalt.

    Om uppgörelsen mellan dem är så att de ska köpa in tjänsten av han i dennes firma (så att de inte behöver anställa han) så skulle då jag aldrig dumpa min ordinarie debitering. Det han debiterar är ju ungefär vad som krävs för att det ska gå runt med allting och att sälja sig för mindre låter bakvänt. Då kan man ju lika gärna låta sig anställas och få gällande avtal och rättigheter.
    TS (Hamilton) har ju redan svaret på detta...


    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Funderar på att jobba X-tra några timmar per vecka och undrar vad man ska begära i ersättningsväg.
    I vanliga fall så fakrurerar jag 495/h+moms men det är ju knappast rimligt att göra det om man ska hjälpa till några timmar i veckan på en bensinstation.

    Så min fråga är hur lågt öppningsbud ska jag ge?


    OBS! Det här gäller alltså vad jag ska ge för bud ex moms och sociala avgifter.

    Aldrig varit fackansluten så ringa till dom är nog meningslöst.
    Hamilton inser ju själv detta, dvs hur långt ner kan man gå för att "vinna" en budgivning i lönesammanhang...

    För att komma någon vart i samtalet... Jag drar till med typ 120:- i timmen. De kan det väl vara värt?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    så du menar på fullt allvar att han som egen företagare ska debitera 120 kr i timmen ?
    Jag ser också att han inser att de inte kommer att betala 495kr men då är det som sagt bättre att bli anställd och ta lönen vad kollektiv avtalet ger, han lär ju knappast lägga sig under det för att vara snäll och de lär knappast betala mer eftersom det kryllar av människor som vill ha arbete.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Blandar ni inte ihop begreppen nu?
    Företagaren fakturerar en summa som inkluderar sociala avgifter, lönen till en anställd som nämns är exkluderad detta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Nu stillar vi oss en sekund. Jag blandar inte ihop ett dugg här...

    Att ta ett extrajobb (timjobb) som vanlig privatperson så skulle 120:-/tim inte vara något konstigt.

    Om man har en egen firma där man hyr ut sig själv (bemanningsföretag med en person) så är siffror runt 495:-/tim inget konstigt.

    Som riktpris hyr vi ut "Grovarbetare" genom vårt företag och fakturerar då 335:-/tim. Allt handlar ju om vem man vänder sig till och vad för typ av kompetens man söker... I vårt fall är det om man beställer en lastmaskin/hjulgrävare/bandgrävare osv inkl förare men behöver en extra gubbe vid sidan om.
    Det jag menar är att på en bensinstation inte är rimligt att försöka hyra ut sig genom ett företag, då man kommer bli utkonkurrerad med glada ungdommar som gärna jobbar extra vid sidan om sina studier och kostar 120:-/tim (eller kanske mindre).

    Nu tror jag Hamilton får komma in här och berätta hur han har tänkt sig det hela, dvs som privatperson eller som bemanningsföretag.

    Mvh Johan

  11. #11

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Jag har blivit ombedd att jobba x-tra och den tilltänkta macken vill ha mig och vill även att jag ska lämna ett pris per timme för mina tjänster.
    Dom har sökt upp mig och inte tvärrtom.

    Det handlar alltså inte om att jag söker jobb som butiksbiträde utan det här är lite omvänt dom vill ha just mig.

    Jag tar givetvis ingen anställning utan kör med fakturering per timme.

    Självklart finns alla tillstånd samt F-skatt så att det inte blir mera missförstånd i tråden.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Jag har blivit ombedd att jobba x-tra och den tilltänkta macken vill ha mig och vill även att jag ska lämna ett pris per timme för mina tjänster.
    Dom har sökt upp mig och inte tvärrtom.

    Det handlar alltså inte om att jag söker jobb som butiksbiträde utan det här är lite omvänt dom vill ha just mig.

    Jag tar givetvis ingen anställning utan kör med fakturering per timme.

    Självklart finns alla tillstånd samt F-skatt så att det inte blir mera missförstånd i tråden.

    Skönt att du bringar lite ljus i tråden.
    Vad gör du för sysslor när du "normalt fakturerar 495:-/tim"?

    Som jag skrev tidigare... Våra gubbar som vi då hyr ut tillsammans med tex en grävmaskin eller liknande, för att gräva med spade eller manuellt justera in fjärrvärmeledningar osv tar vi 335:-/tim för. Då är vi Sveriges andra största Maskin- och transport-tjänsteföretag.

  13. #13

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp

    Skönt att du bringar lite ljus i tråden.
    Vad gör du för sysslor när du "normalt fakturerar 495:-/tim"?

    Som jag skrev tidigare... Våra gubbar som vi då hyr ut tillsammans med tex en grävmaskin eller liknande, för att gräva med spade eller manuellt justera in fjärrvärmeledningar osv tar vi 335:-/tim för. Då är vi Sveriges andra största Maskin- och transport-tjänsteföretag.
    IT-konsult som det så fint heter, där tar jag 495:- tycker jag ligger bra där då jag inte har några anställda och i princip 0 i utgifter.

    Att som någon tidigare skrev skulle vara billigare att anställa vill jag nog inte hålla med om. Anställda kostar mera än "bara" lönen.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    aha, där ser man.

    För att dra till med något så kanske 350-400:-/tim vore något?'
    Självklart kostar en anställd bra mycket mer (än de 120-150:- man får i lön) just eftersom det tillkommer sociala avgifter, arbetsgivaravgifter och massa annat tjafs.

    Det är jättesvårt att gissa.

    Lycka till

  15. #15
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Nu stillar vi oss en sekund. Jag blandar inte ihop ett dugg här...

    Att ta ett extrajobb (timjobb) som vanlig privatperson så skulle 120:-/tim inte vara något konstigt.

    Om man har en egen firma där man hyr ut sig själv (bemanningsföretag med en person) så är siffror runt 495:-/tim inget konstigt.

    Som riktpris hyr vi ut "Grovarbetare" genom vårt företag och fakturerar då 335:-/tim. Allt handlar ju om vem man vänder sig till och vad för typ av kompetens man söker... I vårt fall är det om man beställer en lastmaskin/hjulgrävare/bandgrävare osv inkl förare men behöver en extra gubbe vid sidan om.
    Det jag menar är att på en bensinstation inte är rimligt att försöka hyra ut sig genom ett företag, då man kommer bli utkonkurrerad med glada ungdommar som gärna jobbar extra vid sidan om sina studier och kostar 120:-/tim (eller kanske mindre).

    Nu tror jag Hamilton får komma in här och berätta hur han har tänkt sig det hela, dvs som privatperson eller som bemanningsföretag.

    Mvh Johan

    Kommentar:

    Bemanningsföretag hyr ofta ut personer på "kollektiv-jobb", tex truckföraare, montörer, receptionister och andra "lätt ersättliga" yrken.
    Där är inte några 495 kr/tim normal taxa...
    Snarare 300-350 kr/tim till kund.

    Som IT konsult låter 495 klart i undre halvan, men visst, kör man själv, debbar 80 % eller mer blir det vettiga pengar kvar. Så länge man har jobb...


    Men åter till frågan:
    2007 sa väl kollektivavtalet på transport ca. 93 kr/tim + ev, OB + semester ersättning för en bensinmacksarbetare.

    Så 2008 års nivå borde väl då vara 96-97 kr/tim i grundlön. Gissar att transport's avtal för 2009 inte heller är klara, och om/när de blir klara hamnar på max 1-2%...

    Så begär en hundring per tim + 25-30 kr/tim för normal kvälls-ob + semesterersättning (ca 12-13% beroende på avtal), och då ligger du sannolikt i överkant....

    Lycka till!!

    Skulle de hyra in dig landar du (som du säkert vet) på strax över 200 kr/tim för lönetäckning + 10% som får anses vara nån form av minimi-överlevnads-nivå för ett företag. (Räknat på 80% beläggning.)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    perr: men då var ju mitt riktpris på 335:- för "gubbtid/grovarbetare" som vi har på jobbet ganska vettig då...
    495:- menar jag inte är konstigt beroende på vad för tjänst det handlar om så klart. Det finns ju flera olika jobb från att vara lagerarbetare till inhyrd konsult inom IT, ekonomi och ingenjörsjobb.

    Mvh Johan

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Tycker perr har en viktig poäng i att han tar med beläggningsgraden som en parameter.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tycker perr har en viktig poäng i att han tar med beläggningsgraden som en parameter.
    Tror det är ett av de vanligaste felen folk gör när de jämför timlön och timkostnad...

    Kanske lite OT:
    Och 80% låter kanske lågt, men räkna bort "normal" sjukdom, och semester några klämdagar o.s.v. Man jobbar inte sååå många timmar som man kan tro.

    Drar man bara bort 25 dgr semster och normal sjukfrånvara på ca 3% från de 252 dgr som är arbetsdagar i år, så är man nere i 219 dgr, eller ca 86%, dock skall man ha lön 100% av dagarna, eller hur?? Tar man sedan bort klämdgr som man som företagare har svårt att få jobb (typ inna trettonhelgen i januari, skärstorsdan, valborg, mellandagarna runt jul, så tappar man ytterligare 8-10 dgr. Nu är man ner i. låt säga 212 dgr per år, eller 84%.
    Då har man inte ens 8tim per månad kvar att missa innan man är nere under 80%...

    Men fortfarande vill de flesta ha sin lön alla dagar per år...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #19

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Blandar ni inte ihop begreppen nu?
    Företagaren fakturerar en summa som inkluderar sociala avgifter, lönen till en anställd som nämns är exkluderad detta.
    bladar du inte ihop lite nu...

    företagaren fakturerar den summa företaget skall ha för jobbet + moms.

    sociala avgifter betalar han för den del av summan han tar ut i lön...
    JAGUAR - spinner som en katt

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Hur mycket kan man begära i lön som butiksbiträde?

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Blandar ni inte ihop begreppen nu?
    Företagaren fakturerar en summa som inkluderar sociala avgifter, lönen till en anställd som nämns är exkluderad detta.
    bladar du inte ihop lite nu...

    företagaren fakturerar den summa företaget skall ha för jobbet + moms.

    sociala avgifter betalar han för den del av summan han tar ut i lön...
    Jo, jag förenklade lite väl mycket för att det skulle bli tydligt men det är ju bra att någon är uppmärksam.

    Poängen är dock att timkostnaden för att leja ett företag inte direkt kan jämställas med vilken timpenning en anställd får i lön.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Sälja. Hur mycket kan jag begära?
    Av PG_9000 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 16:06
  2. Vad kan jag begära för min bil?
    Av TurboLover i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 22:08
  3. Hur mycket kan man begära för en borttappad vxllåda?
    Av TalladegaSvensson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 01:40
  4. Hur mycket kan jag begära för bilen
    Av Nozfer i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-09-24, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •