Sidan 56 av 122 FörstaFörsta ... 646545556575866106 ... SistaSista
Resultat 1 101 till 1 120 av 2429

Ämne: 9-3 Aero|Bagarmobilen - Såld

  1. #1101
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Kan rekommendera Biltemas "fickvariant". Liten och smidig. Dock stegar den med en noggrannhet på 0.05bar. Så t ex kan du ha 2.33bar i däcket men den visar 2.35. Men tryckskillnader nere på 100-delar är nog rätt ointressant för vår del

  2. #1102
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Lite temporärt stiltje här. Var och fick framvagnen justerad förra veckan iaf. Killen som gjorde jobbet ville köpa bilen av mig

    Pratade med Fredrik med. Maptun vill att jag lämnar ner bilen så dom får gå igenom den. Först och främst ska jag filma lite OpenSID parametrar och skicka ner och se om man kan utröna något därifrån. Är dock tveksam. Fredrik hajar inte heller varför det saknas effekt när det är "rätt" luftmassa.

    Har även ringt och konsulterat med Stacke på PEAN ang. mina problem med värmeutveckling i bromsarna.
    (NEJ Dunken! Det är inte för att jag bromsar som en kärring!)

    Skivorna blånade redan efter ett varv i Challenge-banan sist och börjar svampa lite smått. Sjukt varmt ute då iofs, men ändå. Enligt Stacke har man då en temp på över 750 grader. Som en jämförelse vill man på en STCC bil aldrig uppnå högre temp än 600-610 grader i skivorna.

    Värmen gjorde att bromsdammet brände fast i lacken på mina fälgar, så framfälgarna är inte vita längre. Går inte bort med avfettning. Gissa vilken fälg som satt fram?


    Oken är redan genomgångna, men magkänslan säger att något är knas där. Mina belägg vill gnissla lite även om man åker rakt fram och låter lite när man släpper pedalen och börjar rulla efter ett rödljus, ungefär som att trycket inte riktigt släpper så snabbt som det borde. Känns dock aldrig som att bromsarna ligger på. Svårt att jämföra då vanliga belägg kanske beter sig likadant men med skillnaden att dom inte gnisslar som XP8orna så man hör det. Jag ska riva bromsarna igen och kolla.

    I övrigt kom vi väl fram till att man skulle kunna testa ett något aggresivare belägg bak för att avlasta frambromsarna samt senare ev. gå upp till XP10 fram. Det vore såklart även att föredra en något större skiva, framförallt skivbredd för kylningens skull.

    Ångrar att jag sålde mitt 314mm-kit faktiskt...börjat spåna om man skulle satsa på det igen eller kanske TurboX 345mm givet att dom går under 17"...

  3. #1103
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Hmm, tror du har lite agg till mej..

    Tror nog tack vare det är glid-ok så kanske dom inte släpper beläggen lika fort som ett 4/6 kolvs-ok pga att det kantrar lite vid inbromsningar.

    Kanske TX-ok och Xc 90 skivor vore en medelväg, dom mäter ju 330mm typ..

    Sen det där med värmen, vet ej vad det beror på jag har inte märkt av nåt sånt fenomen..??

    Bromsdammet går ju att gå runt om man vaxar fälgarna regelbundet.
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  4. #1104
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Surt när det strular och man inte hittar felen. Riktigt strongt att du kämpar på och försöker lösa det utan att ge upp.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #1105
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Värmen gjorde att bromsdammet brände fast i lacken på mina fälgar, så framfälgarna är inte vita längre. Går inte bort med avfettning. Gissa vilken fälg som satt fram?
    Har sånt här hemma ifall du vill testa? http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=193

  6. #1106
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Har sånt här hemma ifall du vill testa? http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=193
    Det där är läskigt bra medel

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  7. #1107
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Haha nepp inget agg mot dig Dunken! Är bara surt att erkänna att du hade rätt ang. usel bromsteknik förut på Mantorp, men det är ett fel man gör bara en gång!

    Bromsarna fadear egentligen aldrig. Nyper bra hela tiden men pedalen tenderar att svampa och allt blir ju som sagt så satans varmt vilket leder till högre slitage på både skiva och belägg. Sen som sagt...när t.o.m ABS-sladden och ventilhattarna på fälgarna smälter är det varmt

    Problemet med värmen fanns även innan jag renoverade oken, så frågan är om man ska misstänka något i huvudcylindern. Men bakbromsarna blir ju aldrig sådär varma så. Något skit med slangarna eller banjobulten till oken?

    Aero+ ihop med XC90 skivor vore nåt. Problemet är väl att det inte blir lika bolt on med adaptern och sen offset och navdiameter etc. Givet att allt är schysst och det är min körstil som helt enkelt skapar värmeproblemen, känns det inte som man har jättemycket att vinna på att endast kliva upp på 314mm/28mm SS-skivor.

    Sanego brukar ju vara jävligt bra! Kanske ska testa det. Det släppte lite om man gnuggade med brake-cleaner, annars var det i princip rubbing som gällde men då lackar jag hellre om fälgarna. Ska prova köpa Biltemas motsvarande och se om det händer nåt.

  8. #1108
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Hör av dig om du vill ha wheel cleaner annars.

  9. #1109
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Haha nepp inget agg mot dig Dunken! Är bara surt att erkänna att du hade rätt ang. usel bromsteknik förut på Mantorp, men det är ett fel man gör bara en gång!
    Hehe ingen fara, bara lite konfunderad varför du har problem??!!
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  10. #1110
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Ska prova köpa Biltemas motsvarande och se om det händer nåt.
    Hör gärna av dig om resultatet sen.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #1111
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Hör av dig om du vill ha wheel cleaner annars.
    Har du vägarna förbi Uppsala nåt??

    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Hehe ingen fara, bara lite konfunderad varför du har problem??!!
    //Dunken
    Ja, jag hajar inte riktigt heller. Ska man se det krasst så är väl egentligen bromsarna (även med 9-5 grejer) något underdimensionerade att piska bana med, iaf frambromsarna. Stacke nämnde minimum på 330mm i teorin med min effekt och vikt. Men va fan, finns väl dom som kör original och inte får värmeproblem??
    Så mycket sämre hanterar jag väl inte pulkan så bromsarna blir flera 100 grader varmare än andras...

  12. #1112
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Ja, jag hajar inte riktigt heller. Ska man se det krasst så är väl egentligen bromsarna (även med 9-5 grejer) något underdimensionerade att piska bana med, iaf frambromsarna. Stacke nämnde minimum på 330mm i teorin med min effekt och vikt. Men va fan, finns väl dom som kör original och inte får värmeproblem??
    Så mycket sämre hanterar jag väl inte pulkan så bromsarna blir flera 100 grader varmare än andras...
    Jag åker ju 314mm iofs Brembo-ok och det funkar ju, har aldrig haft nåt probs med bromsarna.

    Ska du iväg på nåt annat event, så får du väl ändra på nåt du gör för att se om det blir nå bättre..

    Men som sagt det skulle nog inte bli sämre med bättre belägg ibak, hur är uppförandet av bakvagnen vid full broms?
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  13. #1113
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Hör av dig om du vill ha wheel cleaner annars.
    Har du vägarna förbi Uppsala nåt??
    Jag bor ju i Uppsala, du har mitt nummer så smsa bara så fixar vi d.

  14. #1114
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Jag bor ju i Uppsala, du har mitt nummer så smsa bara så fixar vi d.
    Ah! Hade för mig du höll till i Björklinge . Fan va grymt, jag hör av mig!

    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Jag åker ju 314mm iofs Brembo-ok och det funkar ju, har aldrig haft nåt probs med bromsarna.

    Ska du iväg på nåt annat event, så får du väl ändra på nåt du gör för att se om det blir nå bättre..

    Men som sagt det skulle nog inte bli sämre med bättre belägg ibak, hur är uppförandet av bakvagnen vid full broms?
    //Dunken
    Lite vassare belägg bak tror jag kan vara nåt. Trodde faktiskt StopTech skulle vara aningen aggressivare, men verkar vara mer för gata. Den är hyffsat stabil, den ormar sig lite men det gör den väl naturligt i chassit vid så hårda inbromsningar. Dock känns det som att man kan gå med högre bromsverkan bak utan att det blir "snuskigt".

  15. #1115
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Haft isär bromsarna idag och "inspekterat". Hittar inget som skulle antyda att det är nåt knas med oken eller annat.
    Alltså, klossarna ligger ju emot skivan lite hela tiden, men så är det väl med glidok eller...? Finns ju liksom ingen "retur".

    Släpper man bromsen kan man ju snurra hjulet och skivan direkt utan några konstigheter. Men hjulet snurrar ju inte 2 varv om man sätter lite fart på det. Men frågan är hur lätt det ska snurra? Det känns iaf inte konstigt.

    Drog om min bromskylningsslang lite grann oxå, så nu sitter den mycket bättre uppe på fjäderbenet nära skivcentrum. Hjälper kanske till lite.

  16. #1116
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    På begäran av Fredrik på Maptun har jag varit ute och filmat lite OpenSID-parametrar i felsökningssyfte. Får se om man kan uttyda nåt av det.

    Kastar upp filmen här i tråden med. Alltid roar det någon:
    http://www.youtube.com/watch?v=8leL1cB2 ... e=youtu.be

  17. #1117

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Jag bor ju i Uppsala, du har mitt nummer så smsa bara så fixar vi d.
    Ah! Hade för mig du höll till i Björklinge . Fan va grymt, jag hör av mig!

    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Jag åker ju 314mm iofs Brembo-ok och det funkar ju, har aldrig haft nåt probs med bromsarna.

    Ska du iväg på nåt annat event, så får du väl ändra på nåt du gör för att se om det blir nå bättre..

    Men som sagt det skulle nog inte bli sämre med bättre belägg ibak, hur är uppförandet av bakvagnen vid full broms?
    //Dunken
    Lite vassare belägg bak tror jag kan vara nåt. Trodde faktiskt StopTech skulle vara aningen aggressivare, men verkar vara mer för gata. Den är hyffsat stabil, den ormar sig lite men det gör den väl naturligt i chassit vid så hårda inbromsningar. Dock känns det som att man kan gå med högre bromsverkan bak utan att det blir "snuskigt".
    Att den ormar sig och ålar sig vid kraftig inbromsning tror jag har mycket att göra med bärarmarna som vrider lite på sig. Detta beteende brukar nästan försvinna om man byter till uniballs.

    //Fabbe

  18. #1118
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Ah! Hade för mig du höll till i Björklinge . Fan va grymt, jag hör av mig!



    Lite vassare belägg bak tror jag kan vara nåt. Trodde faktiskt StopTech skulle vara aningen aggressivare, men verkar vara mer för gata. Den är hyffsat stabil, den ormar sig lite men det gör den väl naturligt i chassit vid så hårda inbromsningar. Dock känns det som att man kan gå med högre bromsverkan bak utan att det blir "snuskigt".
    Att den ormar sig och ålar sig vid kraftig inbromsning tror jag har mycket att göra med bärarmarna som vrider lite på sig. Detta beteende brukar nästan försvinna om man byter till uniballs.

    //Fabbe
    Dunken som har mer erfarenhet från bankörning med uniballs får svara. Men min Cab har iaf aldrig ålat sig med uniballs. Varken vid fullbroms innan/i kurva eller vid full acceleration.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  19. #1119
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Uniballs hade varit grymt, men jag drar mig för det på samma sätt som med stora bromsar i kulörta färger. Är skraj för besiktningen. Inbillar mig att det sticker för mkt i ögonen på dom.

    Sen kan jag nästan för lite vad gäller hjulvinklar etc för att våga köra uniballs. Jag skulle nog ställa bort mig och aldrig bli nöjd om jag känner mig själv :P.

    Dom ställena jag lämnat in för justering av framvagn har inte känts som att dom har kompetensen för annat än OEM.

    Angående bromsarna så har jag testat mer i helgen och kan inte hitta något som tyder på att det skulle vara fel. Verkar som man får acceptera läget bara. Det jag kan tycka är att bakbromsarna kanske behöver hjälpa till mer. Dom är i princip helt kalla efter lite körning när det är varmt i fram. Har lite planer på bromsfronten, får se om det hinns med den här säsongen

  20. #1120

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Challenge #2, med incar-film

    Du kanske kan klä in uniballs i nått kabelskydd ev stripa org bärarmar ihop med uniballsen

    Eller köpa en burk spray on dirt föratt kamoflera dom.

    Man behöver ju inte ställa hjulvinklar bara föratt man har uniballs Men jag förstår vad du menar.

    Hur går de med maptun ??

Liknande ämnen

  1. 9k aero -97, ng9-3 cab såld 131112
    Av Break out i forum Projekt
    Svar: 526
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 18:47
  2. 9-5 SC Aero -06 *Såld*
    Av Saneringa i forum Projekt
    Svar: 123
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 20:29
  3. 9-3sc Aero -06 (Såld)
    Av Rickard i forum Projekt
    Svar: 215
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 22:44
  4. 9000 Aero facelift...Såld....
    Av MrLila i forum Projekt
    Svar: 501
    Senaste inlägg: 2009-08-08, 09:29
  5. 9-3 SS Aero SFR Edition - SÅLD!
    Av airflowfredde i forum Projekt
    Svar: 196
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •