Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Hur många kör med en ljuddämpare????

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    74

    Hur många kör med en ljuddämpare????

    Tjena

    Tänkte hör hur många som kör med en dämpare tänkte ta bort min mittre dämpare och sätta rör imellan, har hört att detta kan göra att den bakre dämparen kan brinna upp pga att den mittre funkar som flamdämpare.

    Hur mycket sanning ligger det i detta?? har hört detta från en saabtekniker i Malmö..

    Speedparts har ju system med endast en dämpare.
    Saab 9-3 AERO performance by Bollman

    Varför köra opel när man kan köra SAAB

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Jag har en 900a med ferrita system och jag har tagit bort mittendämparen. Har gjort det på nått JT också. FUnkar finfint

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    235

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Kör med Jt och 1 dämparen på gränsen till volvo raggar ljud, men låter gott ändå.
    Saab 9-3 2,0t -07

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    En dämpare på mitt egenbyggda.
    Fick 2:a på besiktningen förra året p.g.a ljudnivån......så nu får jag besikta med "moppe insats" i slutröret.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 951
    Medlem#
    Dolt

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Fick 2:a på besiktningen förra året p.g.a ljudnivån......så nu får jag besikta med "moppe insats" i slutröret.
    Det där lät som en bra lösning. Reglerna numera är ändrade vad jag förstått så istället för en max decibelgräns så ska besiktningsmannen inte tycka att bilen låter mer än en originalbil av samma modell. Min og900cv fick ett litet påpekande senast. Detta samtidigt som jag fick beröm för ett gott ljud.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Jag körde fattigmansmetoden på min og93. På orginalsystemet gick jag loss me vinkelslipen, kapade bort mittre dämparen och ersatte me ett 2,5" rör som jag svetsade dit.

    Helt okej ljudnivå, låter inte märkbart mycke i bilen. Utanför så är det lite dovare ljud, mullrar gott på tomgång.

    Hela kalaset kosta 69 kr tror jag, va bara 0,5m rörstumpa på Mekonomen som jag köpte.
    Dock så måste man nästan svetsa för att det ska bli riktigt bra, körde först me U-klammer men då läckte det som fan o puffa på rejält i skarvarna..
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Citat Ursprungligen postat av Flebbe
    Jag körde fattigmansmetoden på min og93. På orginalsystemet gick jag loss me vinkelslipen, kapade bort mittre dämparen och ersatte me ett 2,5" rör som jag svetsade dit.

    Helt okej ljudnivå, låter inte märkbart mycke i bilen. Utanför så är det lite dovare ljud, mullrar gott på tomgång.

    Hela kalaset kosta 69 kr tror jag, va bara 0,5m rörstumpa på Mekonomen som jag köpte.
    Dock så måste man nästan svetsa för att det ska bli riktigt bra, körde först me U-klammer men då läckte det som fan o puffa på rejält i skarvarna..
    Funderade just på att fortsätta med med 3" från katten och ta bort första dämparen och sedan behålla original dämparen bak. Borde väl minska avgasmotståndet en del i alla fall. Men svetsning är inget för mig, går det inte att få tätt ändå?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    En dämpare på mitt egenbyggda.
    Fick 2:a på besiktningen förra året p.g.a ljudnivån......så nu får jag besikta med "moppe insats" i slutröret.
    Rätt otroligt med tanke på alla Harry Parkinssons maskiner som dönar på så man håller på att bli döv när de drar förbi...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    De flesta Harry Parkinssons som låter sådär går väl iofs inte igenom besiktningen..

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Fick 2:a på besiktningen förra året p.g.a ljudnivån......så nu får jag besikta med "moppe insats" i slutröret.
    Det där lät som en bra lösning. Reglerna numera är ändrade vad jag förstått så istället för en max decibelgräns så ska besiktningsmannen inte tycka att bilen låter mer än en originalbil av samma modell.
    Precis va gubben sa.
    Kändes som att han ville testa de nya reglerna på något och såg min bil som en bra testkanin. Men moppe insatsen gör jobbet fint, klarade ombesiktning och årets besiktning med den

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    423

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    har endast en dämpare och tycker det funkar bra , låter fortfarande lite dock på mitt 2.5" system

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Hej !

    Betänk att det vid många motorbanor finns gränser för hur mycket en bil får bröta. Kanske värt att tänka på?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    567
    Medlem#
    6892

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Citat Ursprungligen postat av Mcgromit
    Kör med Jt och 1 dämparen på gränsen till volvo raggar ljud, men låter gott ändå.
    På gränsen?
    Det ÄR "volvo-kepspojke-18åring-raggar-fjortis-ljud"

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 250

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    De flesta Harry Parkinssons som låter sådär går väl iofs inte igenom besiktningen..
    En kollega med en såndär parkinsson moppe berättade att det regnade när han skulle besikta så han frågade SBP snällt om han fick stå inne och montera moppeinsatsen och det gick bra..
    Han fick även stå inomhus och montera bort insatsen innan han åkte därifrån

    Själv kör jag med en dämpare + kat på min og900 och tycker det låter för mycket. Blir nog en dämpare till där.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    235

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Citat Ursprungligen postat av Mcgromit
    Kör med Jt och 1 dämparen på gränsen till volvo raggar ljud, men låter gott ändå.
    På gränsen?
    Det ÄR "volvo-kepspojke-18åring-raggar-fjortis-ljud"
    Du är bara avis för att du inte är lika ball som jag
    Saab 9-3 2,0t -07

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Tycker det beror lite på effekten i bilen. Lite volvo-raggare är det ju om det brölar som fan och man har 120hk liksom. Men rör bilen på sig därefter tycker jag allt det är ok!

    Jag har JT 3" halvsats med en dämpare. Tycker det sjunger fint, men jag har förstått det att ljudnivån ökar mer med 3" DP och racekat också.

  17. #17

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Kör med 3" hela vägen, race cat och en ljuddämpare. låter rätt så gött förutom att vissa gammlel folk ska klaga på att den låter mycket dom på SBP klaga lite också men fick ingen 2a. kan bli värre när dom ska införa dom nya DB lagarna.
    Saab 9000 CS Aero 93a
    Saab og 9-3

    Om stavningen är kass beror det på att jag är dyslektiker!

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Hej !

    Att medvetet dra till sig (negativ) uppmärksamhet är kanske inte alltid det fiffigaste när det gäller bilåka. Inte nog med att folk kan störa sig på (o?)ljudet, det är lätt att få uppfattningen att bilen axar värre än den gör och att farten är högre än den verkliga.

    Jag tror att det är många som är "mycket tacksamma" för alla jävla bilar som åker runt o brötar som fan, tack vare dessa så får vi skärpta regler och negativ publicitet kring bilar. Tack så hemsk mycket!

    Med åldern bli man vis av samlad erfarenhet!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Åker med 1dämpare på min og900 cab, jt-3" och hagelbössa, sååå gött ljud med det slutröret, bes sa inte något om det iaf
    O faktiskt så dånar det inte mycket när man kör i 90-100, men när man fäller pedalen ,
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 312

    Re: Hur många kör med en ljuddämpare????

    Kör med dubbla dämpare på mitt monster, låter ungefär som att köra med 1 dämpare på ett JT 3" system, vilket mitt är iofs, men hade en dämpare innan.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Liknande ämnen

  1. Ljuddämpare
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 14:58
  2. ljuddämpare Jts
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 19:57
  3. ljuddämpare
    Av maruthi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 01:04
  4. Ljuddämpare 9-5
    Av Brun7 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 20:29
  5. ljuddämpare
    Av Davidt8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •