Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 6789 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 167

Ämne: Underlätta andningen på en OG9-5 B2x5

  1. #141
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Passar inte på 9-3:an.

    Mvh/Patrik
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 21:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  2. #142
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418
    Hej

    Ok då får jag fortsätta med att köra med hål i luftburken istället.


    Mvh Kristian
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 21:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #143
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Byt ut orginalsnoken mot ett 3" basrefelkrör, fast det kanske du redan har gjort.

  4. #144
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Så där då har man beställt ett rör.
    Lyckades förhandla ner det till 129 kr med lite rabatt.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  5. #145
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Torshälla
    Inlägg
    78
    har skummat igenom tråden å inte lyckats få ett korekt grep om den passar även till 9-5 kombi -99.. såg att någon frågat emn fann inget svar...


    Någon som vet?
    MaCCe
    9-5 kombi 2.0T 192 Hk -99 - Black Gold
    Opel Corsa GSi 109 HK -95

  6. #146
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Jag vet och ja den passar.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 21:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #147
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Torshälla
    Inlägg
    78
    Kanon .. Ringde å prata med dem på saab så jag får den imorogn
    Men den jag pratade med på reservdelar visste knappt vad det var å vart den satt..

    Men det fanns ingen speciell för disel,Det var samma för bensin från M98- M07 sa han..

    sååå ja hoppas det var rätt Snorkel

    Gick loss på 173 kr ink moms men det kan det vara värt..
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 21:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MaCCe
    9-5 kombi 2.0T 192 Hk -99 - Black Gold
    Opel Corsa GSi 109 HK -95

  8. #148
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168
    Man kan ju alltid, till Saab, ange artnumret som anges i tråden. Då får man säkerligen rätt

  9. #149
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Torshälla
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av AcidSleeper
    Man kan ju alltid, till Saab, ange artnumret som anges i tråden. Då får man säkerligen rätt
    jo jag angav den men han var inte säker på att den var grövre eller om det var sådan till TDI.. eller något..



    För övrigt vad är det för slangklämma som behövs? 1 st 2?
    MaCCe
    9-5 kombi 2.0T 192 Hk -99 - Black Gold
    Opel Corsa GSi 109 HK -95

  10. #150
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg / Skåne
    Inlägg
    62
    Idag monterade jag dieselsnorkeln och det gick på ca: 20min på uppfarten.

    Jag vet inte om det gav någon mera effekt, men det känns som den andas på "rätt" sätt nu!!
    //DFMSWEDEN
    __________________________
    - 300hk - 480Nm -

  11. #151
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Mr cba
    Så där då har man beställt ett rör.
    Lyckades förhandla ner det till 129 kr med lite rabatt.

    jag lyckdes få ner den till 120 kr

  12. #152
    Och jag fick den för 0:-

    Om inte jag fattat fel så sitter den orginal på alla 07:er och tror den är lite ändrad till och med.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 21:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    There Is No Power Without Power

  13. #153
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363
    Plockar upp tråden igen då jag själv inskaffade ett nytt och fint "luftrör". Tycker det är ett bra och billigt tips för alla som har lust att förbättre andningen. Köpte det för 170kr i Lund.

    Någon skrev tidigare en bra beskrivning för nya fronten! Klistrar in den här också.

    "1. Lossa den mittersta grillsektionen genom att lyfta den uppåt så att den lossnar nertil. Sedan drar du grillen snett nedåt så den lossnar där uppe.

    2. Innanför hittar du två stycken signalhorn, du skruvar först loss snorkeln från det vänstra signalhornet. Sedan lossar du på det vänstra signalhornet och lägger det åt sidan.

    3. Hissa upp bilen, helst på GDS hall. Lossa det plastskydd som sitter ivägen under motorn där framme och ta bort det helt.

    4. Lossa på slangklämman som sitter vid luftburken där snorkeln går in.

    5. Lirka ut den gamla snorkeln, nedåt.

    5. Lirka dit den nya snorkeln (inte helt lätt).

    6. Montera snorkeln mot luftburken med slangklämman.

    7. Sätt tillbaka signalhornet och skruva fast snorklen igen.

    8. Montera tillbaka grillen i omvänd ordning.

    9. Klart "

    Man behöver inte en GDS hall och lyft, men det underlättar säkert. Är ett snabbt ingrepp, ca 20-30min

    Artikelnumret är 105327424, ca 150-170kr.

    Den ska enligt tråden passa alla 9-5or utan modifikation. Enkel att installera. Läs nån/några sidor bakåt så står det även nåt om att de nyare modellerna har dessa rör orginalmonterat, så spring inte iväg och köp direkt kolla först. De "gamla" rören får du ner ungefär 4 fingrar i, röret som det talas om i denna tråd får du ner knytnäven in.

    Öppna huven och stirra ner vid huvlåset så ser du, kan även stoppa in handen och känna efter.

    Tack till trådskaparen och de som skrivit innan! kanontips!

  14. #154
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    34
    Köpte en på SDCC för 85kr dock när jag kom för att hämta den så fick jag den vanliga lilla. Efter mycker snack visade det sig att det var fel i datorn. Vi gick ut på baksidan och plockade en från en slacktad disel.

    När jag väl skulle montera den så var först slangkläman helt igenrostad, och sedan så satt den gammla som berget på fästet till burken. Nu är den nya på plats och det känns ricktigt bra.

    Tack för alla tips

    MVH Jonas

  15. #155
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    37
    En sån måste jag köpa
    Vill jag ha komfort åker jag saaben, vill jag leka åker jag KTM:en!

  16. #156
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Monterade Dieselsnoken idag på min 03:a med Hirschfront. Det gick ganska smidigt, fick lossa mittsektionen av grillen och det högra motorskyddet undertill. Lossade även den ena tutan sen va det bara att lossa slangklämman vi luftburken och skruven upptill och trockla ut snoken....

    Gjorde sedan bilen strömlös en stund och drog ut på motorvägen för lite adaption. Jag tror faktisk den blev lite vassare, inte gick den sämre iallfall.

    Skulle sitta fint med en ny kobra nu oxå....
    Måste man göra bilen strömlös efter ingreppet ?

    Adaption ? Motorn anpassar sig till att lättare få luft ?
    För MER luft får vi ju inte. Möjligtvis får vi lättare den luft LMM vill ha.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  17. #157
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Bara att tuta och köra, blir ju ingen herrejösses skillnad...

  18. #158
    Hej.

    Har läst igenom hela tråden nu i hopp om att finna något inlägg om att någon har mätt accelerationen från olka hastigheter 0-50, 0-100 100-150 Km/H exempelvis både före och efter denna förändring, men ingen har skrivit något om detta. Att mäta är att veta heter det enligt ett talesätt.

    MvhJohn i Bollnäs.

  19. #159
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Det blir nog ingen skillnad. Motorn får inte i sig mer luft för att man monterar den grövre modellen utan den får i sig den mängden luft den behöver betydligt lättare, Ex. prova och sug genom ett sugrör och sen ett 3"rör lite skillnad.

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 21:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #160
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Kristianstad (3 mil utanför iaf :P)
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Jag använde artikelnummret DrBoost nämnde på sidan 2 i denna tråd: 5327424. Om det skall stå 10 framför vet jag inte.

    Men när jag stövlade in på svenska bil och nämnde nummret kunde de hitta rätt pryl i datorn. Det går ju fråga lite om det är insugsröret till en dieselsaab han hittat i datorn innan du beställer så är du säker på att det blir rätt.
    10:an framför artikelnummret är vad jag vet bara till för att GM-återförsäljaren ska veta att delen ifråga är till en saab.

    Saab-delar heter alltså 10xxxxx, cheva 20xxxxx, opel 30xxxx osv (nej cheva och opel vet jag inte säkert men Saabs nummer är iaf 10 vad jag hört).

    Ska genast ringa min favorit Saab-handlare och beordra att dom plockar fram en sån här till servicen som ändå ska göras den artonde.

    Även lite annat Saab-godis ska tas hem och slängas på, håll koll på http://www.garaget.org/?car=71293 om ni är nyfikna :P

    Slänger in vad snorkeln kostar på saab i hässleholm när jag telefonerat dom


    EDIT: Glömde ju såklart att fråga efter priset när jag beställde den hos Newmanbil >.<

    Men den kostar iaf 181kr hos Bilcity i Kristianstad

Liknande ämnen

  1. Startproblem OG9-5 B2x5
    Av Kemppi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2022-03-21, 23:58
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5 B2x5
    Av Rostdiggarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-03-22, 09:27
  3. Någon bra mutterdragare för att underlätta byte av fjäderben
    Av iNQUAM i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-12, 23:42
  4. Insugsrör och andningen OG9-3
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 18:33
  5. [LÖST] La av under färd OG9-5 B2x5
    Av Christer R. i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 15:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •