Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: 9-5 Bränslepumpsbyte (stannade i morse)

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: Hur tömmer man enklast tanken på en 9-5?

    Jo, antagligen ska bränslepumpen bytas, jag ska felsöka lite mer innan jag börjar.

    Går det även om tanken är helt full (minus 3 mil), eller bör jag i alla fall tömma ut en del?

    Några andra knep än att använda bränslepumpen?

    /jonas

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Hur tömmer man enklast tanken på en 9-5?

    Äsch! Såvida du inte har tanken fylld ända upp i påfyllningsröret spelar det nog ingen roll. Det är ju tankens högsta punkt som pumparmaturen sitter i så om bilen står någorlunda plant kommer det säkert att gå bra.
    Kom ihåg att lyfta pumparmaturen långsamt bara så att bensinen inuti den hinner rinna tillbaka i tanken.

    Ta det lugnt med anslutningsnipplarna, många som klantar sig och förstör dessa pga oaktsamhet.

    Har du något bra verktyg att lossa "ringen" som håller tankarnaturen?


    Lycka till.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Hur tömmer man enklast tanken på en 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Har du något bra verktyg att lossa "ringen" som håller tankarnaturen?
    Lycka till.
    En hammare och en grövre mejsel fungerar alldeles utmärkt. Kan vara bra att ha siliconspray då förstås.
    MvH
    -Faen

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: Hur tömmer man enklast tanken på en 9-5?

    OK, men då försöker jag utan att tömma tanken. Tack för alla tips!

    Vad ska silikonsprayen vara till?

    Jag funderar på att såga till ett 'verktyg' i MDF eller hårdare trä om det inte håller, annars läste jag om tipset att använda hantagen på en polygrip som man spänner ut och trycker ned, och runt med för att få loss ringen.

    /jonas

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: 9-5 stannade i morse

    Med start-gas hostar motorn till lite grann i alla fall. Visste ni förresten att Biltema inte har start-gas längre!

    Jag ska läsa på lite mer om bränslepumpsbyte, sen börjar jag nog lite försiktigt.

    Tack alla ni som har hjälpt till!
    /jonas

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: 9-5 Bränslepumpsbyte (stannade i morse)

    Tyckte det blev rörigt med två trådar om samma bil & problem så jag slog ihop till en enda.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: 9-5 Bränslepumpsbyte (stannade i morse)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tyckte det blev rörigt med två trådar om samma bil & problem så jag slog ihop till en enda.
    Mmm...nu ser min post ännu dummare ut. Den tråd jag svarade i gick ut på hur man tömmer tanken...
    Fredrik J

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Hur tömmer man enklast tanken på en 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av joek
    OK, men då försöker jag utan att tömma tanken. Tack för alla tips!
    Vad ska silikonsprayen vara till?
    Först och främst, när du skall ta bort snabbkopplingarna/nipplarna. RETURN / PRESSURE. Så är det bra att spruta ner lite silicon, det underlättar och minskar risken att ha sönder dem. Dra dem rakt upp, håll så långt nere på nippel där den är som tjockast och inte i toppen där den är platt. Vicka sedan fram och tillbaka så kommer den lossna.

    Sedan spruta silicon runt ringen som låser armaturen (den du behöver specialverktyget till) Låt det rinna ner, sedan bara ta en större mejsel plus hammare och knacka. Så fort den rört sig någon millimeter kommer siliconet gå ner och man kan nästan skruva den för hand.

    Bytte själv tank med en proppfull tank, ända upp till röret. Så när jag drog ringen så rann det väll ut några deciliter, men hade en gammal trasa till hands.

    MvH
    -Faen

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: 9-5 Bränslepumpsbyte (stannade i morse)

    Det var bränslepumpen som var dålig. Jag och en kompis bytte idag utan större missöden. Vi gjorde några erfarenheter som kanske kan vara till nytta även för någon annan som gör detta jobb för första gången:

    - Luras inte av att pumpen tycks fungera fint när den väl är ute ur tanken. Det fick oss att tro att den var OK och att det bara var vi som inte hörde den när den satt i tanken. Vi började tvivla på att ett byte skulle fixa bilen. Men man hör lätt att en frisk pump går igång när man vrider på tändningen och locket under baksätet är borta.

    - Det är bra att vara två, det är speciellt pilligt att få upp burken ur tanken. Det finns inget bra sätt att bestrkiva hur man gör tycker jag, det är bara att lirka. Vi hade en slang som gick på sidan som kom i kläm mot kanten, när vi pillade den runt till en urgröpning som finns på burken gick det lättare.

    - Var beredda på att det kommer att stinka bensin och på att ni kommer att spilla bensin. Man behöver luta burken för att få ut den och då rinner det lätt ut bensin. Det gick alltså bra att byta med full tank men klä in med plast och tejp eller liknande i baksätet runt hålet i tanken. Se till att ventilationen är god.

    - Det gick snabbt att såga till ett verktyg i trä för att få loss den stora ringen, med verktyget var det bus-enkelt att lossa den.

    - Jag köpte pumpen på Mekonomen för ca 1200:-, de har två som de säger kan passa, för mig passade den med 6mm anslutning.

    Till slut, tack för all hjälp jag har fått i detta forum!

    (Jag gjorde två trådar för jag tänkte att tömma tanken var ett separat problem som andra än problem med pumpen vill läsa om, sorry om det blev onödigt rörigt)

    /jonas

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Icke funkade ABS,fläkt,fönster,torkare 9000
    Av björne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 08:04
  2. motorstopp i morse :-( di kassett?
    Av Steelis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 17:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •