Har en 9-5 -06 som verkar ha ett välkänt knak i ratten vid lite olika tillfällen... Har hört något om att smörja splines?! Vad är det och hur gör man detta?
FAQ: Fixa klickande/klonkande ratt Saab 9-5
Har en 9-5 -06 som verkar ha ett välkänt knak i ratten vid lite olika tillfällen... Har hört något om att smörja splines?! Vad är det och hur gör man detta?
FAQ: Fixa klickande/klonkande ratt Saab 9-5
Senast redigerat av Moderator den 2020-09-27 klockan 18:11. Anledning: Länk till FAQ
9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch
Har samma fenomen på min 06:a det knäpper i ratten lite närsomhelst man känner att det kommer från rattstången, inget styrledsklonk så att säga. Ska lämna in detta på saab nu på fredag, dom tar 1000:- för att byta splines och trycka in mer fett i själva leden för att det ska bli lite mer motstånd. Därmed bör knäppet i rattstången försvinna.
Mvh
Johan
Hälsningar Johan i Uppsala
Saab 9-3 SS 2,0t Vector 2003
Det räcker med att smörja splinsen, tar ca 5min att skruva loss och smörja samt montera ihop, så 1000Kr låter väl häftigt.
Tycker tråden passar betydligt bättre i "Chassi, bromsar och transmission" så jag flyttar den dit.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Det låter ju onekligen som att man borde göra ett försök själv och avboka verkstadstidenUrsprungligen postat av gazer3312
Skulle du kunna förklara lite lätt hur man går tillväga samt vilket fett? Behövs något specialverktyg? Gör man detta under instrumentbrädan inifrån?
Mvh
Johan
Hälsningar Johan i Uppsala
Saab 9-3 SS 2,0t Vector 2003
Finns det någon som kan förklara lite närmre hur det går till, gärna någon bild
Hälsningar Johan i Uppsala
Saab 9-3 SS 2,0t Vector 2003
Ja det vore nice med en snabb förklaring och/eller några bilder. Det verkar ju lätt enligt många, och att åka till saab för 1200kr känns ej värt om man har chans att göra det själv...
9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch
Så nu var det färdigtnäppt i ratten, gav mig på eländet själv till slut
Det var förvånadsvärt enkelt faktiskt. Tänker redogöra steg för steg hur jag gjorde, tyvärr ingen bild men det kan gå att ordna.
Svårighetsgrad: 2/5
Tidsåtgång: ca 10min går på 5 min när man gjort det en gång.
Verktyg: "13 ringnyckel" till att lossa rattaxelknuten, samt rätt strl på torch till plast panel. Arbetsbelysning. Samt spritpenna för markering.
Matriel: I mitt fall inget, men man kan behöva ett special fett till plasthylsan med splines som sitter på rattstången finns att köpa på saab. Köp RÄTT fett! annars kan det skada plastsplinesen samt att resultatet kanske inte blir så bra.
VIKTIGT!!!! När man lossar rattaxelknuten från fästet i golvet se verkligen till att ratten INTE rör sig typ snurrar runt ett varv el så. Detta pga av kablage i ratten till Airbag och ev rattknappar kan gå åt fanders, be någon hålla i ratten el tejpa fast den i rakt läge. Fetta INTE in rattaxelknuten ska något fettas in så är det splinesen.
1. Ställ hjulen helt rakt.
2. Ta bort plastpanelen under ratten 3 skruvar samt en plastbricka en bit in till vänster, lite svår att se.
3. Vik ner mattan tillräckligt för att se rattstång och rattaxelknut där den går ner mot golvet.
4. Känn på stång och knut så känner man glappet om man ruckar på ratten med vänster hand samtidigt som man har höger på knut el stång.
5. I mitt fall räckte det att bara dra åt 13 mm skruven så var problemet löst. Men detta visste jag inte då utan lossade skruven helt och hållet. Nu när knuten är loss från sitt fäste i golvet så är det dags att markera innan något görs, "se nu till för allt i världen att ratten är fixerad.
6. Ta fram en spritpenna markera ett jämt streck över rattstång och övre delen av rattaxelknuten du kommer se. Gör detta innan du lyfter upp knuten uppåt så den glider upp på rattstången en bit, vik sedan knuten åt sidan och låt den löpa ut från stången helt. Blir sedan lätt att få den på samma ställe då man markerat.
7. Lägg nu på fett på de nu blottade splinsen vid behov.
8. Montera i motsatt ordning, nu blir det lätt att få tillbaka axeln i rätt läge i splinsen då man markerat bara att trä på så att markeringarna är i linje lixom.
9. När man nu trätt över knuten på sin plats i golvet igen är det viktigt att skruva åt den på rätt sätt helst med "moment nyckel" jag gjorde utan. Viktigt att den sitter fast som ni kan förstå Dra inte hårdast du kan då kan gängorna förstöras.
10. Som sagt jag behövde inte fetta in splinesen då felet var att knuten med sin 13mm bult satt aningen för löst mot golvet. Hade alltså bara varit att dra den liite hårdare bara. Så tipset blir att testa och dra åt den lite grann och provkör innan ni går längre.
Hoppas detta hjälper någon!
Mvh
Johan
Hälsningar Johan i Uppsala
Saab 9-3 SS 2,0t Vector 2003
Blev med andra ord ganska billigt
riktigt bra beskrivning... Här har du en bild...
Var förresten ner på saab här i stan och dom använder vanlig klisterolja för att smörja just de här delarna...
bild: http://img413.imageshack.us/img413/1539/img1068b.jpg
Fungerar fint nu... ganska enkelt och sparade 1000kr
9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch
Kanon bild verkligen ...roligt att det löste sig för dig med, det va inge kul att köra med det där knäppandet. Förresten CC12 tror jag klistersmörjoljan hette.
Hälsningar Johan i Uppsala
Saab 9-3 SS 2,0t Vector 2003
Vart fick du tag på detta klister. Var idag ner på lokala saab firman och frågade om detta. Dom tyckte det var rent omöjligt att detta skulle förorsaka detta och något klister visste dom inte vad det var.
Inte "klister" utan "Krypsmörjfett på spray med unika smörjegenskaper. Klistereffekt med extrem fästförmåga."Ursprungligen postat av PaleRider
http://www.lensona.se/cc12-p-32.html
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Ja,jag använde denna;
Billigt o fungerar fortfarande perfekt efter några månader...
Ps. Om saab handlaren inte vet något om detta, tvekar jag på dess kunnande Verkar ju vara ett av de nya "standard" felen på 9-5or.
9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch
Lyfter denna gamla tråd igen: har ni som åtgärdat detta med kedjesparyen/klisteroljan fortfarande en knakfri ratt? Blev lite orolig över kommentaren att plastsplinesen kan förstöras av fel fett.
Jag har ett knäppande som snarare känns än hörs i ratten och det känns som om det glappar lite då man ruckar på splineskopplingen. Fyller kedjesprayen verkligen ut glappet eller bör man kombinera med något fast fett?
Har följande på hyllan:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... fett-MoS2/
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... ersalfett/
http://biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Cyke ... edjespray/
Kan även tipsa om en bra bildguide för problemet:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=186569
SAAB 9-5 Aero 2002 kombi
Ja, det fungerar alldeles utmärkt fortfarande.
Min SAAB handlare använde samma spray som jag använde, så den borde inte förstöra något.
Det "knaket" jag hade var heller inget knak som hördes direkt. Det kändes som om det glappade rejält någonstans, riktigt oskönt när man körde. Och jag kan nästan fortfarande inte förstå hur lite tunn olja kunde fixa det.
9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch
Tack!
Jag antar att du torkade bort allt befintligt fett från slinesen innan du sprayade på nytt?
Enligt säkerhetsdatabladen innehåller Biltemas produkt även mineralolja (utöver det som finns i CRC:s), vet inte hur den går ihop med plasten. I CRC:s produktbeskrivning står uttryckligen att den inte angriper plast så det är nog bäst att köpa en sådan flaska.
SAAB 9-5 Aero 2002 kombi
ojdå ! var sitter kablaget ?Ursprungligen postat av Nightwish72
Lyfter en äldre tråd.
Har Würth HHS 2000 (som är högtrycksbeständig syntetisk klisterolja)
Funkar denna att smörja splines?
Den har en tendens att samla smuts... Skulle rekommendera Würth HSP1400 (tror den heter så, inte helt 100) istället som är en antikärvpasta anpassad för splines i kardanaxlar m.m.Ursprungligen postat av H20
Den torkar efter en stund och kladdar inte men har ändå en smörjande verkan.
9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower