Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Akut !! Behöver veta lite om motorbyte på 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Akut !! Behöver veta lite om motorbyte på 9-5

    Jag ska IMORGON göra ett motorbyte på en 9-5a, Har gjort det en gång innan på en 9-5a men då lyfte jag motor+låda uppåt. Som jag har förstått det så är det betydligt enklare att släppa ner motorn istället och hissa upp bilen när man lossat allt. Har tillgång till lyft. hur går jag tillväga på bästa sätt ? vad ska lossas sist ? Kan motorn sitta ihop med lådan när den ska ut eller måste det delas innan ? är tacksam för alla snabba svar. mvh David
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Akut !! Behöver veta lite om motorbyte på 9-5

    Ja eftersom du gjort bytet innan så är det väll ingen ide att rabbla upp saker som du redan gjort. Men till skillnad från att dra den uppåt måste du.

    1: Ta bort Downpipen samt kanske den andra långa röret efter DP. Beroende vad det är för avgassystem på bilen och vart anslutningarna sitter.

    2. Binda fast IC och kylarpaketet i fronten/krockbalen. Sitter på subframen som ska ner.

    3. Släppa Subframe med bakrestödplatta.

    kan inte komma på något nu som skulle skulle skilja uppifrån mot nerifrån.

    Lådan kan sitta på motorn när du släpper. Sedan kanske det snabbaste/bästa sättet är att knacka ur drivaxlarna ur navet och låta dem sitta på motorn. Du kanske tog av dem helt när du drog uppifrån?

    MvH
    -Faen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Akut !! Behöver veta lite om motorbyte på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Ja eftersom du gjort bytet innan så är det väll ingen ide att rabbla upp saker som du redan gjort. Men till skillnad från att dra den uppåt måste du.

    1: Ta bort Downpipen samt kanske den andra långa röret efter DP. Beroende vad det är för avgassystem på bilen och vart anslutningarna sitter.

    2. Binda fast IC och kylarpaketet i fronten/krockbalen. Sitter på subframen som ska ner.

    3. Släppa Subframe med bakrestödplatta.

    kan inte komma på något nu som skulle skulle skilja uppifrån mot nerifrån.

    Lådan kan sitta på motorn när du släpper. Sedan kanske det snabbaste/bästa sättet är att knacka ur drivaxlarna ur navet och låta dem sitta på motorn. Du kanske tog av dem helt när du drog uppifrån?

    MvH
    -Faen

    Ja jag tog bort drivaxlarna helt när jag tog ur motorn uppifrån. Vilka komponenter sitter fast på subframen ? Vad behöver jag lossa för att få ner subframen ? mvh David
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Akut !! Behöver veta lite om motorbyte på 9-5

    På subframe:en sitter kylarpaketen i fronten samt motor och växellådsupphägningen.

    Ganska lätt att se vart man skall lossa om man ligger under bilen. Två bultar längstfram en vardera under lycktorna. Två bultar som sitter på vardera sida om subframen strax över krängningshämmaren. Sedan två långa bultar som går igenom stödplattan samt styrväxeln.

    Motorn bör vara uppstödd innan du drar i bultarna till subframen då motorn är ankrad i den.

    Men du kanske har löst allt nu?


    Mvh
    -Faen

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Akut !! Behöver veta lite om motorbyte på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    På subframe:en sitter kylarpaketen i fronten samt motor och växellådsupphägningen.

    Ganska lätt att se vart man skall lossa om man ligger under bilen. Två bultar längstfram en vardera under lycktorna. Två bultar som sitter på vardera sida om subframen strax över krängningshämmaren. Sedan två långa bultar som går igenom stödplattan samt styrväxeln.

    Motorn bör vara uppstödd innan du drar i bultarna till subframen då motorn är ankrad i den.

    Men du kanske har löst allt nu?


    Mvh



    -Faen
    Motorn är ur, tog den uppifrån ändå eftersom det lyckades förra gången. Det tog ca 5 timmar att få ur den ensam, utan billyft. Hoppas det går lika smidigt att få i den nya Tack för svaren, mvh David
    9-5 Vector Sportcombi -2003

Liknande ämnen

  1. Montera -04 9-5 elstolar i en -04 9-5, Vad behöver jag veta?
    Av karl_magnum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 08:34
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 20:50
  3. Motorn riven...behöver lite råd..Akut!
    Av Leop i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 09:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •