Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Bil i sign.

    Jag låg och körde 100 på E4 och hade gjort så i c:a 50km.
    Sedan kom jag fram en bil som jag skulle köra om så jag gasade till lite. Automaten växlar ner och hinner precis få en sekunds acceleration när den istället bromsar in kraftigt.

    Damn.

    Nu kändes motorn rätt orkeslös även om den gick rent, inga varningar.

    Jag puttrar långsamt framåt, nu låter det som ett svagt rasslande ljud när jag svagt belastar motorn. Jag svänger in till närmsta avfart som är någon km bort.

    På parkeringsplatsen låter jag motorn gå på tomgång, den går rent och fint men när man lägger i en växel är det svaga rasslande ljudet där. Det låter från botten av motorn. Sedan börjar det låta även med växelväljaren i läge P.

    Efter någon minut får jag vitrök och då stänger jag direkt av motorn.

    VAD GICK SNETT!?!

    Motorn är utbytt pga oil sludge för 500 mil sedan. Den har hittils gått väldigt fint, inga missljud eller några konstigheter alls.

    Sedan detta? Känns så jävla ruttet att sånt här ska hända mig som verkligen TAR HAND om mina bilar. Jag vet hur vissa kör skiten ur sina bilar, men jag som verkligen vårdar dom som mina egna barn råkar ut för sånt här.

    Jag har väl haft för mycket flyt på andra fronter, så någon ville väl jämna ut det!

    edit: Så. Nu ska jag iofs låta bilen bärgas till lämplig verkstad. Någon som vill vara med o gissa vad som gått sönder? Svaret kommer inom några dagar får jag hoppas
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Hej!

    Bytes även turbon lr var det bara själva motorn?
    Ibland kan det vara svårt att se ifall det är blå lr vit rök, om du nu var helt säker på att det var VIT rök så är det ju för att vatten kommer in i förbränningsrummet med andra ord trasig toppackning.
    Har den dragit någon vatten?
    Kollat oljan?
    Är oljan grå? (vatten i oljan)

    Har du tur så är det turbon som slängt in handuken.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Turobon byttes ej enligt vad jag kan se.

    Det KAN väl ha varit blå rök, den rök så lite o jag stängde av direkt då jag blev lite skraj.

    Ingen olja i kylarvattnet, nivån som vanligt.

    Kollat oljan varje gång jag tankat, alltid sett fin ut o legat vid MAX.
    Inte kollat oljan efter "raset".
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Kolla nivån på vattnet och på oljan, då ser du ju även om det är vatten i oljan om inte så är det nästan garanterat att det är turbon som rasat.

    Detta ska du köra hårt på att du får med det på garanti för detta är ett resultat av oilslugde.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Jaha... Turboras

    16 000:- skall Svenska bil ha för att byta den, och det går inte på blockets försäkring.

    Motorn är ju utbytt för oil sludge, kan den ha dragit med sig turbon o slitit ut den månne?

    Frågan är hur komplicerat det är att byta för två normalt begåvade hemmamekaniker. Vi ligger i nivån att vi byter drivknutar osv själva.

    För då kommer man ju undan c:a 10 000 kr billigare.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  6. #6
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Man kan byta själv.
    Innan förra sommaren kunde jag knappt byta bromklossar, sen åkte jag på turbobyte.
    Tog mig ensam 3 timmar, och inga problem.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Byta turbo är inte så komlicerat...det kan va trångt och så men har du en komplett turbo och bara byter jämt av så är det inga problem.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Om du inte har någon "specialare" så finns det ju Kina-turbo som utbytes till GT17 på Biltema för vettiga pengar. Skall funka hur bra som helst!

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Jag ser att du har en Aero, då behöver du en TD04, det var ju synd. GT17-ersättare finns det ju billigt och så var det ju denna:
    viewtopic.php?f=19&t=254600

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Jaha... Turboras



    Frågan är hur komplicerat det är att byta för två normalt begåvade hemmamekaniker. Vi ligger i nivån att vi byter drivknutar osv själva.

    För då kommer man ju undan c:a 10 000 kr billigare.
    Lugnt och metodiskt så är det inga större problem
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Okej, då hämtar jag nog bilen från Svenska bil imorgon och bogserar den så byter jag turbon själv.

    Den står dessutom på Akalla, och dom har jag RIKTIGT dålig erfarenhet av sen tidigare. TRE backjobb och det blev ändå inte bra, så dom får verkligen inte skruva i min bil till fullpris.

    Törs man bogsera bilen trots att det är automat? Vet att det står nåt i stil med max 50km, max 50km/h (ska kolla mer noggrant i boken imorgon), men hur väl stämmer det med verkligheten?

    Sista jag vill åka på är att lådan också rasar nu. Några tjuvtrick att tänka på vid bogsering? Motorn går ju att köra lite, skall man ta korta pauser varje mil och köra några meter så den får trycka runt lite växellådsvätska?

    Finns det något bättre ställe att köpa utbytesturbo på än t.ex speedparts? Misstänker att det inte går att komma under de dryga 6000 de tar för en utbytes...
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  12. #12

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    jag bytte min sj, gick väldigt simpelt med hjälp av en haynes gds bok.. tog ca 5 timmar allt som allt.
    lite svåråtkommliga skruvar o skit men inget som alls var för svårt att lösa.
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Hej!

    Fixa en bärgare det lär ju vara värt det ist för att riskera att lådan rasan. Sen är det nog värt att kolla med försäkringsbolaget ifall de står för del av bärgaren.

    Priserna ligger ungefär som på speedparts för en utbytes dom är alltid bra att ha och göra med och mkt snabba leveranser.

    Ett förslag är ju att byta snurran till en aero snurra från -06 och nyare då får du även på den så kallade kungskobran (insugsrör) bra mkt grövre än orginal
    Ja gjorde samma sak från speedparts och kostade inget extra förutom insugsröret för runt 700:-

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Okej, då hämtar jag nog bilen från Svenska bil imorgon och bogserar den så byter jag turbon själv.

    Den står dessutom på Akalla, och dom har jag RIKTIGT dålig erfarenhet av sen tidigare. TRE backjobb och det blev ändå inte bra, så dom får verkligen inte skruva i min bil till fullpris.

    Törs man bogsera bilen trots att det är automat? Vet att det står nåt i stil med max 50km, max 50km/h (ska kolla mer noggrant i boken imorgon), men hur väl stämmer det med verkligheten?

    Sista jag vill åka på är att lådan också rasar nu. Några tjuvtrick att tänka på vid bogsering? Motorn går ju att köra lite, skall man ta korta pauser varje mil och köra några meter så den får trycka runt lite växellådsvätska?

    Finns det något bättre ställe att köpa utbytesturbo på än t.ex speedparts? Misstänker att det inte går att komma under de dryga 6000 de tar för en utbytes...
    Det finns bra beg turbo på skroten också....ca 3000 kr.

    Satsa gärna på en från 06 och nyare.
    Hinner inte med allt.....

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/ uppdaterad: TURBORAS

    Jaha mina vänner, nu har jag tagit isär det mesta runt turbon och tagit mig en titt på kompressorsidan och så här ser det ut: (klickbar och zoombar bild)



    Om man tittar noggrant ser det ut som att det saknas något i mitten.
    Dessutom ser väl bladen lite blästrade ut?
    Den axeln går dessutom att dra c:a 4mm i axelns djupled, inte normalt antar jag?

    Mina tankar så här långt;

    1. Det som lossnade från kompressorn, kan det månne ha skadat något annat i motorn och i så fall vad. Era tankar om vad jag bör rensa? Intercooler t.ex, hur rengör man den?

    2. Angående turbon från -06. På speedparts hittar jag inte ens något inloppsrör, och på maptun tar de 1100 för ett sådant, och då kostar dessutom turbon 550 kr mer, dvs 6300 kr för den -06 o nyare. Värt det även om man bara tänkt köra originalprogram eller bara om man trimmar den några steg?

    3. Oljerören, räcker det med att ta isär dom och spola med hetvatten?

    4. Något annat? Helst skulle jag vilja se en guide som tar upp alla viktiga saker, men det är väl att hoppas på för mycket

    edit: tack för all input hittils, jag älskar medlemmarna på det här forumet, ni är grymma!
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Hej!

    IC'n tar du ner och gör rent i t.ex badkaret med en bra avfettning och varmvatten se till att torka den ordentligt torr invändigt efteråt. Ta gärna tryckrören mellan IC och spjället i samma veva.

    VIKTIGAST av allt är oljeröret IN till turbon som ska göras kliniskt rent invändigt vill du göra det enkelt så köper du ett nytt sånt rör kostar inte många kronor.

    Sen är det packning mellan grenrör-turbo, nya packningar till alla banjokopplingar köp gärna nya banjo bultar till oljan lr gör noga rent de du har, ny oring mellan kompressor och insugsrör.

    Beställer du från speedparts så hänger det med en del packningar och nya pinnskruvar till grenrör och avgasrör.

    Ang. turbon så är det samma pris på båda iaf på den sidan ja kollar på. Kungskobran köper du på SAAB, ja gav 750:- för min plus ett plast rör till vevhusventen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/ nu: Turboras

    Hej igen, tänkte bara komma med en liten uppdatering.

    Så här ser kompressorn ut, bättre bild än den förra. Klick- och zoombar:





    Och turbinsidan, Klick- och zoombar:




    Finn ett fel på varje bild Turbinen sitter HELT FAST, går inte att röra en mm, och som ni ser saknas det ett blad. Det har väl fastnat i en av kattarna antar jag, inget att bry sig om kanske...

    Men på kompressorsidan har väl skiten flugit in i ICn, så den ska nog isär även om det innebär en massa extrajobb eftersom det dessutom är en automat så ytterligare ett system att tappa på vätska. För jag läste i HAYNESboken att man måste ta den kylaren först...

    Sen rekommenderas ett "värmetåligt antikärvningsfett", att smörja bultarna med. Förslag?

    "Laddtrycket bör kontrolleras av saabverkstad" säger Haynes också. Det låter som lite överkurs eller?
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/ nu: Turboras

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Sen rekommenderas ett "värmetåligt antikärvningsfett", att smörja bultarna med. Förslag?
    Kopparpasta kanske?

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    "Laddtrycket bör kontrolleras av saabverkstad" säger Haynes också. Det låter som lite överkurs eller?
    Bör inte behövas om du byter till annan turbo av samma modell som den gamla.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Järna
    Inlägg
    73

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Nyfiken fråga, du skrev att kompressorhjulet gick att röra 4mm in och ut.. Men turbinhjulet sitter helt fast? Skulle det vara så att axeln gått av?

    Nästa fråga, varför har det lossnat en bit från turbinhjulet? Slagits sönder, av någon annan främmande del?
    Saab 9-5 2007 Aero SC
    Saab 9-3 2006 1.8t SC

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Järna
    Inlägg
    73

    Re: Motorras; slammer, vitrök. Elände :/

    Såg att det gick att förstora bilderna, och det måste vara så att axeln gått av så att turbinhjulet rört sig i axiell led. Man ser på bladen att de tagit i huset rätt rejält!

    Som sagt, undrar varför axeln skulle gått av?
    Saab 9-5 2007 Aero SC
    Saab 9-3 2006 1.8t SC

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vitrök och går dåligt OG9-5 B235R -00
    Av svensson86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 03:11
  2. Slammer OG9-5
    Av Mr.Rosenthal i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •