Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Bedragare som huserat på forumet?

  1. #1
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Bedragare som huserat på forumet?

    Läste detta på zatzy, och blev väl lite extra intresserad då det står att han även haft annonser ute här.

    http://www.zatzy.com/allmaent/345439-va ... elgar.html
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Vilket anv-namn här?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vilket anv-namn här?

    får man skriva ut det då, han kan ju bli kränkt stackarn

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    "kvistarn"? Eller "LM" kanske? Eller var det "RZ"?

    Har den senaste veckan raderat ett antal inlägg och trådar där folk inte inser osäkerheten och problematiken i detta och dessutom trampar över forumreglerna. Därför citerar jag vad root skrivit så tydligt ett antal gånger:

    viewtopic.php?p=1370827#p1370827

    Citat Ursprungligen postat av root
    Hej,

    Den som hänger ut någon annan användare på detta forum kommer att bli avstängd omedelbart under minimum 60 dagar då detta är förtal och vi som driver forumet riskerar påföljder om vi inte agerar på detta.

    Enligt svensk lag så kan sådana här saker inte diskuteras på forumet då det i praktiken handlar om förtal tills dess att personen i fråga har blivit dömd i domstol och den brottsliga handlingen har lagförts - och inte ens då kan vi nämna det då det handlar om personuppgifter, och då lyder vi under PUL. Om vi inte agerar på det så kan vi få en polisanmälan och bli ålagda av domstol att förhandsgranska alla inlägg - till exempel. Det finns ett antal exempel på forum som har fått detta problem och i andra EU-länder så lägger flera stora diskussionssiter ned verksamheten helt och hållet på grund av en hårdare lagstiftning och diverse domstolsbeslut.

    Mer information finns här:

    viewtopic.php?t=189461

    Jag förstår fullt och fast att det finns ett "intresse" av att hänga ut någon som blåser andra användare på forumet men om vi skulle tillåta det så skulle jag enkelt kunna påstå att någon här blåst mig på 5000 spänn för en turbo som han skulle ha skickat - eller påstå att samme person har våldtagit någon.

    Man kan lätt föreställa sig det problematiska i att hitta rätt i vår härliga gemenskap efter att ha blivit utsatt för den typen av påståenden även om det inte finns den minsta uns sanning i det hela.

    Slutligen - ALL handel på forumet sker på egen risk. Forumet ska inte blandas in i uppgörelsen om affären eller vid eventuella tvister. Använd Internetgirot, och använd helst insidan av huvudet när ni handlar. Bedragare finns överallt.

    viewtopic.php?t=136599
    viewtopic.php?t=183679

    Den här tråden låses.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Nu hade jag inte skrivit ut något användarnamn, men tyckte att det kunde vara bra att höjja ett varningens finger. Räddar det en från att bli blåst så är jag nöjd
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Nu hade jag inte skrivit ut något användarnamn, men tyckte att det kunde vara bra att höjja ett varningens finger. Räddar det en från att bli blåst så är jag nöjd
    Tycker det är ett bra initiativ. Tyvärr daltas det aldeles för mycket med såna där idioter, dom borde få vad dom tål.

    LM: Jag vet att ni inte kan hänga ut någon men ändå.
    9-3 2,0t -01

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av root
    Hej,
    Enligt svensk lag så kan sådana här saker inte diskuteras på forumet då det i praktiken handlar om förtal tills dess att personen i fråga har blivit dömd i domstol och den brottsliga handlingen har lagförts - och inte ens då kan vi nämna det då det handlar om personuppgifter, och då lyder vi under PUL.

    M.a.o. så intar STCS forumet en snarlik inställning som blocket.se, nämligen den att det är fritt fram att sälja stöldgods och blåsa folk.
    NEJ, givetvis tycker man inte att det är OK ! Men, å andra sidan tänker/kan man inte göra något åt saken
    förräns det är bevisat i domstol då det dessförinnan står ord mot ord - och detta sker inte i första taget.
    (om ens någonsin) vilket leder till att det därmed är "fritt fram".

    I mitt fall så skedde en polisanmälan, blocket informerades, försäkringsbolaget gjorde en anonym kontroll och konstaterade
    att det var mina fälgar. Trots detta skedde ingen husransakan i tid och Blocket tog inte bort annonsen eftersom en fällande
    dom saknades. När väl husransakan genomfördes så var mina fälgar sålda med blockets hjälp och således saknades bevis
    (inga fälgar) och ärendet lades ner i brist på bevis trots att "Bob" och hans bror hade detta som affärsmodell.

    Jag ställde en fråga till Blocket om huruvida dom gjort sig skyldiga till häleri eftersom dom visste att det var frågan om stöldgods,
    men den frågan undvek man att besvara.... men det är kanske är något som forumet är intresserad att svara på ?
    Hur ställer ni/vi oss till frågan om häleri och medhjälp till bedrägeri ?

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Verkar vara samma kille som misslyckades med att blåsa mig.
    Kände på mig att något inte stämde och begärde att få fälgarna skickade mot efterkrav, men dom har inte dykt upp än
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    NEJ, givetvis tycker man inte att det är OK ! Men, å andra sidan tänker/kan man inte göra något åt saken
    förräns det är bevisat i domstol då det dessförinnan står ord mot ord - och detta sker inte i första taget.
    (om ens någonsin) vilket leder till att det därmed är "fritt fram"
    Du har ingen aning om vad vi som jobbar med forumet gör och inte gör i frågan så det påståendet betraktar jag som direkt oförskämt.
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Hur ställer ni/vi oss till frågan om häleri och medhjälp till bedrägeri ?
    Jag tycker att vi tar bort möjligheten att annonsera på forumet helt så behöver frågan inte besvära oss mer.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    SAABoholic,

    Du får gärna passa på att ge mig mina 5000.- som du är skyldig för den där GT28BBn som jag skickade, detta helst innan du har alldeles för många åsikter om hur annonseringen sker här på forumet och mitt tålamod gällande ditt kontos existensberättigande på forumet tar slut.

    Kontonumret har du sedan tidigare mailkonversation.

    Utöver det så kan du passa på att läsa igenom det som LM har citerat en gång till.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    1 383
    Medlem#
    6410

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av root
    SAABoholic,

    Du får gärna passa på att ge mig mina 5000.- som du är skyldig för den där GT28BBn som jag skickade, detta helst innan du har alldeles för många åsikter om hur annonseringen sker här på forumet och mitt tålamod gällande ditt kontos existensberättigande på forumet tar slut.

    Kontonumret har du sedan tidigare mailkonversation.

    Utöver det så kan du passa på att läsa igenom det som LM har citerat en gång till.

    Hmmm börjar kännas lite kyligt här....
    Trodde det var sommar snart...
    Körde Aero Wannabe..
    9-3 SportWagon---------->SÅLD!! Nya Bilen Hämtad 7/10 2013....

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    det är ju himla tråkigt att det jämt och ständigt ska vara på säljesforumet som det ska bli problem.
    En avdelning som för min del känns som en viktig del av forumet, många affärer har det blivit gjort.

    Det mest konstiga jag råkat ut för var att köpa en grej och bestämde möte med säljaren som aldrig dök upp?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Den här pundaren verkar ju härja även på köpesforumet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av root
    SAABoholic,

    Du får gärna passa på att ge mig mina 5000.- som du är skyldig för den där GT28BBn som jag skickade, detta helst innan du har alldeles för många åsikter om hur annonseringen sker här på forumet och mitt tålamod gällande ditt kontos existensberättigande på forumet tar slut.

    Kontonumret har du sedan tidigare mailkonversation.

    Utöver det så kan du passa på att läsa igenom det som LM har citerat en gång till.
    nu vet jag inte om det du skrev var ett skämt men man ska inte föreläsa om forumets ståndpunkt och regler om sånt här och sen själv blanda in privata affärer ................

  15. #15
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    NEJ, givetvis tycker man inte att det är OK ! Men, å andra sidan tänker/kan man inte göra något åt saken
    förräns det är bevisat i domstol då det dessförinnan står ord mot ord - och detta sker inte i första taget.
    (om ens någonsin) vilket leder till att det därmed är "fritt fram"
    Du har ingen aning om vad vi som jobbar med forumet gör och inte gör i frågan så det påståendet betraktar jag som direkt oförskämt.
    Vad gör ni då?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Jag förstår inte problemet. Klubben och forumet tillhandahåller en tjänst för försäljning men står inte för någonting mer. Inte det minsta konstigt då det hela är gratis.

    Det ligger i det eget intresse och under ditt eget ansvar att affären går rätt till. Passar det inte får du göra affärer någon annanstans med andra garantier.
    Dessutom klargör LM mycket tydligt varför lagen inte gör det möjligt att hänga ut personer varför jag har mycket svårt att se problemet.

    Sluta med det här tjafset så vi kan få ha kvar vår fina annonsavdelning.

  17. #17
    Guest

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Du har ingen aning om vad vi som jobbar med forumet gör och inte gör i frågan så det påståendet betraktar jag som direkt oförskämt.
    Vad gör ni då?
    Det är hemligt och angår inte oss vanliga dödliga.

    Och som vanlig dödlig så förstår jag inte problemet i att hänga ut oseriösa här på forumet som livnär sig på att lura andra.
    Nicket kan ju hängas ut som en varning till andra, det är ju inte så att det skrivs ut namn och address till personen i fråga. Men uthängningen skall göras av en moderator efter noggrann koll.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan

    Vad gör ni då?
    Men uthängningen skall göras av en moderator efter noggrann koll.
    och hur menar du att den "noggranna kontrollen" skall göras då? Skall moderatorn agera polis och rättsväsende samtidigt och själv bestämma vem som är skyldig?
    Vad händer med den som blir uthängd och sen blir friad rättsligt?

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Nä, nu känner jag att jag måste gå igenom det här en gång för alla.

    Ett tips kan ju vara att LÄSA IGENOM reglerna för annonsering så har ni svart på vitt vad som gäller. Där står det även TIPS på hur ni på bästa vis kan undvika att bli blåsta.


    Klubben är snäll och ger er möjlighet att posta annonser som en tjänst för er egen skull. Att ha annonstorg är ingen rättighet utan som sagt en tjänst som klubben tillhandahåller för ER skull. Och när ni använder annonstorgen så är de regler som finns där av en orsak och är till för att förstås och följas.


    SJÄLVKLART hjälper vi gärna till så gott vi kan om ett bedrägeri har skett. Detta kan vara att hjälpa till att prata med annonsören, medla i en konflikt, förse polisen med IP-nummer och användaruppgifter etc om de vill ha den informationen.

    Men det accepteras INTE att man på eget bevåg hänger ut folk till höger och vänster i några "svarta listor". Ska någon användare hängas ut, stängas av, eller nekas publiceranderätten i annonsedelen så är det med all respekt VI som måste få besluta om det när vi känner att vi har ett nog stabilt underlag för att fatta ett sådant beslut.

    Vänligen, acceptera detta, och är ni övertygade om att ni har blivit bedragna på forumet, eller har tips, hör av er till polisen och oss i så fall.
    Men posta INTE en tråd "Han den jäveln bedrog mig" eller "Varning för dessa användare" på forumet.





    Orsakerna till detta är många. För att nämna några så är risken med att hänga ut folk är att det blir orättvisor åt båda håll. Kanske det inte är så att den som ni köpt saker av försöker blåsa er utan att det är andra hinder som föreligger? Kanske han/hon blivit sjuk eller har skickat och posten slarvat bort? Om NI i så fall hivar in den personen på "svarta listan" hur ska den personen kunna hävda sin oskuld och sedan kunna fortsätta vistas på forumet utan att halva forumet tror han/hon är en bedragare?

    Det kanske är något pucko som registrerar sig på forumet och hävdar att just DU har blåst denne person. Kanske något gammalt X som har ett horn i sidan till dig får för sig något sånt. . Eller så har DU skickat ett paket till någon utan säkerhet eller liknande som kommit bort. Om DU blir uthängd på forumet, hur ska i så fall DU kunna hävda din oskuld utan att halva forumet sedan tar dig för en bedragare?

    Flera användare har skrivit sina namn som användarnamn eller har namnet med i signaturen. Hur gör vi med dessa i så fall?

    Ja, anledningarna är som sagt många.



    Nä, hörrni. Acceptera annonstorgen för vad de är och de regler som finns där. Följer ni de tips som finns (lysande exempel på ett bra agerande från Urban 1041 där. Med VÄLDIGT enkla men ack så vettiga lösningar så undvek Urban 1041 från att bli blåst. Om ni skickar pengar i förskott utan minsta garanti så MÅSTE ni väl själva begripa att det är en STOR risk ni tar, och att ni på sätt och vis accepterar att ni kan bli lurade genom att vara ett jättelätt offer?)

    Läs igenom reglerna (Finns klistrade längst upp i varje annonskategori) så har ni både vad som gäller, och en del råd ni kan försöka ta till er. Följer ni råden så minskar risken för att ni blir blåsta. Och ser ni till att läsa igenom reglerna så förstår ni också vad som gäller när ni använder annonstorgen.

    Mvh/
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    40

    Re: Bedragare som huserat på forumet?

    Funderar på detta med o hänga ut folk .

    Om man nu råkar ut för en bedragare pga. dumhet eller oaktsamhet och skriver en tråd om detta misstag som har hänt ,för att officiellt informera om saken ifråga och höja ett varningens finger till andra som tänkt handla via annonser på nätet .

    Om då någon Pm:ar och helt inofficiellt frågar vad / vilket användarnamnet på annonsören eller annonsmaterialet ifråga är.
    Den stora frågan är då: hänger man verkligen ut personen ifråga eller kringgås detta ?

    Bara jag som sitter o klurar lite på detta ?
    Äntligen Turbo igen
    Saab 9-5 2,0t Aut. Linear sportkombi - 03
    Saab 900i Aut. Sedan -85

Liknande ämnen

  1. Bedragare som svarar på blocketannonser!
    Av Rickard i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 10:10
  2. Varning för bedragare på blocket !
    Av Steine01 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 11:09
  3. [LÖST] Åtgärder mot bedragare, finns det?
    Av Almy i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 23:27
  4. Intressant läsning om en bedragare
    Av Davve_aero i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •