Manne_74 skrev:
Köpte en färdator av en viss herre här på for......
Tämligen enkelt å jag fattar inte varför folk jiddrar fram å tillbaka, snackar om att man ska vänta några dagar, posten/frakten har kommit bort etc. Varje kolli/paket som lämnas för befodran får ett kolli/id nr. Det spelar ingen roll om det är posten, Schenker, Fraktarna, Bussgods etc. ALLA!! har samma förfarande och det är för man skall kunna söka igen försvunna försändelser.
Om någon säljer å skickar iväg ett kolli så har denne någon ett dokument som styrker detta. Köparen BÖR!! alltid... (om inte så är köparen tämligen naiv) efterfråga detta kollinr/fraktsedelsnr dels för att få en bekräftelse om varorna är skickade OCH.. för att kunna följa paketets resa genom Sverige.
Jag förvånas varje gång hur en del personer utan att tveka sätter in tusentals kronor i förskott till okända och sedan sätter sej med armarna i kors å väntar utan att ens få ett litet kvitto på att säljaren i fråga har jort sin del i uppgörelsen.
Vi har internet, möjlighet att skicka bibeltjocka dokument till vilken del av jorden som helst på några sekunder. Vi har MMS/SMS, Faxar, mail, mobiltelefoner i alla fickor mm. Likt förbannat så luras folk varje dag pga. man inte tänker på möjligheterna som finns. Sen om det rör tio spänn eller en miljon spelar ingen roll och så länge folk gör på detta sätt får vi finna sej i att bli lurade oxå.
Never in my life att jag skulle sitta med kepsen i hand. har säljaren 1000 inlägg så fine!! Det handlar inte om att misskreditera men komer inte grejjorna fram å en vettig förklaring inte ges så skulle jag inte tveka en sekund att lägga ut namn nummer adress. Jag har sålt/köpt hundratals delar å massor med bilar. Förskottsbetalat, hämtat, skickat å aldrig blivit lurad. Antagligen för att redan i inledningskedet av affären sagt och dragit upp vilka riktlinjer som gäller med mailade kollinr/kvitton på insatta pengar mm. Minsta lilla frågetecken och jag drar mej ur direkt skall det vara så svårt?