Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 5W-40 i og9-3 T7, big no-no eller OK?

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    5W-40 i og9-3 T7, big no-no eller OK?

    Goddag,

    finns väl kanske ett hundratal likadana trådar, men sökmotorn suger när det kommer till så vanliga sökord, så here goes...

    Tänkte ev. slå till på några dunkar 5W-40 olja till ett bra pris, men till T7orna rekommenderas ju en GM-märkt 0W-40 olja.
    Bilen i fråga är en og9-3 Aero '02. Motorgarantin gäller inte längre då tidigare ägare drog över tiden någon månad. Bilen drar en del olja, runt 4dl på 350mil.

    Så, kan man spilla i 5W-40 utan komplikationer?
    Tänkte prova WD-40 metoden i samband med oljebytet med och en lite tjockare olja kanske kan ge bukt litegrann på oljeförbrukningen?

    Tacksam för svar.
    /Nicklas

  2. #2

    Re: 5W-40 i og9-3 T7, big no-no eller OK?

    Om den uppfyller övriga spec.krav så går det bra. Att den börjar på 5W istället för 0W spelar minimal roll om du inte bor i nordligaste Lappland.

    Minst lika viktigt som att ha bästa oljan i en T7-motor och sköta intervallerna, tycker jag är att byta även den olja som befinner sig i oljekylaren.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391

    Re: 5W-40 i og9-3 T7, big no-no eller OK?

    Min 9-5 2.3t -99 med Nordic st3 har rullat ca 15 000mil på 5w40 olja.
    Och såg fin ut i motorn när den inspekterades i somras

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 5W-40 i og9-3 T7, big no-no eller OK?

    Tackar för svaren.
    Jag tror inte oljan i fråga har GM-märkningen. Gör det något egentligen då bilen iaf inte har någon garanti kvar? Den märkningen är väl bara för att dom inspekterat ett visst antal oljor och konstaterat att dom funkar, men det betyder väl inte att oljor av annat fabrikat absolut inte går att använda?

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: 5W-40 i og9-3 T7, big no-no eller OK?

    Någon av märkningarna säger att oljan är en longlifeolja och skall klara 2k mil och 3k mil mellan bytena. Om du byter efter 1k mil 1,5k mil så behöver du inte ha den märkningen iaf... Andra märkningar definierar säkert andra krav, men hur deessa krav ser ut är omöjligt att få reda på, det är mycket hyschhysch runt detta
    /Johan

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 5W-40 i og9-3 T7, big no-no eller OK?

    Okej, jag kör inte längre än 500 mil innan jag byter så just den biten är lugn.
    Under min tid som ägare har den haft Mobil1 och Castrol 0W-40 olja med rätta märkningarna. Men den drar ju olja som ett såll, ändå ser jag alltid till att köra bilen varm, blåryker inte eller nåt heller. Fattar inte var allt tar vägen.

    @Mitsu Bitche
    Ang. oljan i oljekylaren...måste man tömma den separat? Jag trodde oljan följde med ut ur den också när man drog pluggen.
    Hur går man tillväga för att tömma den?

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33
  2. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •