Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 95 -98 2.3T laddtrycks fråga

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5

    95 -98 2.3T laddtrycks fråga

    Har använt sökfunktionen men inte funnit den info jag är ute efter, antar att infon finns men efter att ha sökt på alla ord jag kommer på ger jag upp och frågar istället.

    Har en 95 2.3T (stora T) som jag lämnat in för chipning, satt i en laddtrycksmätare idag och ser att den laddar lite olika men maxar 0.8 och pendlar mellan olika växlar och belastning vid fullgas 0.6-0.8. Nu till frågan: Kan jag ställa upp laddtrycket till 1.0 via wastegaten och ungefär hur många varv skall den då skruvas? Jag behöver inga förmaningar vilket är allt jag hittat då folk ställt frågor ang detta tidigare, har du inte svaret på frågan hoppa över att svara...

    Jag tar däremot gärna emot tips som "den motorn tål inte mer än max 0.x" lr "det spelar ingen roll hur mycket du ändrar wg för denna bil är elektroniskt styrd" Men bara från dig som vet vad du pratar om.
    Att det är bättre för bil och motor att inte skruva behöver man ju inte vara raketforskare för att förstå så svara endast om du har något vettigt att säga så slipper nästa som gör en sökning i detta ämne läsa inlägg efter inlägg hur utvecklingsstörd han/hon är som ens tänker tanken.

    tack på förhand

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5

    Re: 95 -98 2.3T laddtrycks fråga

    Förtydligande: 1. Är det möjligt att mekaniskt höjja laddtrycket med 0.2 bar via justering av wastegatestaget?
    2. Vad är rek max laddtryck för en 95 -98 2.3T chippad av powership i övrigt orginal?
    3. vad är ungefärlig höjning per skruvat varv på staget (om svar 1 är ja)?

    Tack på förhand!

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: 95 -98 2.3T laddtrycks fråga

    Hej!

    1. Nej! stången justerar man endast GrundLaddTryck och det har inget med MAX laddtryck att göra så den ska du inte röra.

    2. Det beror på vad du har för "steg" på chipet? Att själv höja laddtrycket (pys-trimma) ska du INTE göra om du vill att moton ska hålla en stund. Sök på pys trimm så kan du läsa varför.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242

    Re: 95 -98 2.3T laddtrycks fråga

    Men om man höjer GLT förbi maxladdet så bör den ändras.
    Om det nu går att skruva stången så pass långt...

    Ser däremot ingen anledning till att göra så då allt SKA skötas genom datorn.
    Känns dumt att lura den och köra utanför mappningen...

    Inte så att du har läckage eller så därav har du rätt lågt laddtryck även fast den är chippad?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5

    Re: 95 -98 2.3T laddtrycks fråga

    tackar! Har sökt på alla sätt och vis och redan läst tråden du pekar på men hittade inte något inlägg som besvarade frågan om det ens var möjligt utan bara svar som sade att det var dumt osv vilket det givetvis är, men jag hade tänkt köpa en spikningsmätare som nämns i ett par trådar och inte skruva sönder utan tänkte lägga mig en bit under vad max laddtryck nu är orginal. Jag gasar dessutom väldigt sällan max gas o varv utan kör lugnt och städat, nu behöver jag ju inte fundera över det mer eftersom det inte ens är möjligt att göra som jag tänkt

    Powership har inte olika steg vad jag förstår utan erbjuder en variant som skall gå från 170hk-ca 230hk. Jag kan säga direkt att jag inte fått några 50kh+ dock, tippar på max 10+ bränsleförbrukningen ändrades från 0.82 - 0.71 lugn landsvägskörning. Jag tycker den laddar på tok för lite, känns lite som att springa med en gummisnodd fäst i ryggen när den laddar, börjar fundera om det är något läckage i någon slang som släpper ut tryck ju mer den belastas.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: 95 -98 2.3T laddtrycks fråga

    Citat Ursprungligen postat av makarran
    Har en 95 2.3T (stora T) som jag lämnat in för chipning, satt i en laddtrycksmätare idag och ser att den laddar lite olika men maxar 0.8 och pendlar mellan olika växlar och belastning vid fullgas 0.6-0.8.
    Citat Ursprungligen postat av makarran
    Powership har inte olika steg vad jag förstår utan erbjuder en variant som skall gå från 170hk-ca 230hk. Jag kan säga direkt att jag inte fått några 50kh+ dock, tippar på max 10+
    Vadå stora T? 170 / 185hk är väl standard?

    Powerchip?
    Ja, jag gillar inte att säga det men man får vad man betalar för. Hade du nu valt de som är lite i framkant, typ Maptun och BSR så hade de hjälpt dig och du hade inte ens behövt tänka på att skruva på nån wastegate stång...
    Jag antar att eftersom du funderar på det har varit i kontakt med "powership" och inte fått hjälp?

    Jag kan säga att jag märkte en jävla skillnad från min "stora T" med 185hk standard till 229hk iaf. BSR.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5

    Re: 95 -98 2.3T laddtrycks fråga

    Tänkte också att 170 hk borde vara lilla t men i pappren har den ett stort T, förmodligen jag som misstolkar...

    Har nu bytt alla slangar och kan konstatera att dom var oskyldiga, har ett rejält tapp på 2:an och 3:ans växel där laddtrycket sjunker efter att ha maxat vid 0.6 på 4:an maxar den 0.7 med tapp till 0.5 innan växling på 5:an når den 0.8 och tappar till 0.7 efter ett litet tag.

    Har ej vart i kontakt med powership ännu då jag installerade laddmätaren idag, trodde först att det var fel på den så jag provade en annan med samma resultat.

    Det jag betalade för var en mappning som skulle ge från 170 orginal till 230 hk efter. Oavsett pris så skall ju leverantören stå för utlovad vara / pris, verkar som om det är dags att höra av sig och begära återställning och pengar tillbaka. Vart åker jag i stockholm för att få det gjort rätt? url vore fint

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: 95 -98 2.3T laddtrycks fråga

    Citat Ursprungligen postat av makarran
    Det jag betalade för var en mappning som skulle ge från 170 orginal till 230 hk efter. Oavsett pris så skall ju leverantören stå för utlovad vara / pris, verkar som om det är dags att höra av sig och begära återställning och pengar tillbaka. Vart åker jag i stockholm för att få det gjort rätt? url vore fint
    Självklart är det så. Jag tolkade dig som att du redan varit i kontakt med powerchip och du inte fått hjälp.

    Det är något fel på mjukvaran iaf.

    Powerchip i Stockholm:
    http://www.powerchip.se/stockholm.html
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5

    Re: 95 -98 2.3T laddtrycks fråga

    Ska kontakta Stefan på måndag, har vart där 2 ggr. Första gången rasade hans verktyg och det vart inget gjort, andra gången var dom 3 st där varav en tysk som tydligen är den som driver Powership, den var då där hela dagen varav jag var på plats halva dagen. Min Check Engine lampa lös efter första försöket och dom gjorde om det med en annan mappning som jag har nu, check engine lampan slocknade andra försöket. Eftersom förbrukningen gick ner så pass mycket så antog jag att jag fått utlovad tjänst fast jag inbillat mig att det skulle kännas bra mycket mer än vad det gjorde. Idag är som sagt första dagen med mätare och nu ser jag vad jag kände förut och den går inte alls som den ska.

    Vilket ställe rekomenderas i Stockholmstrakten? jag jagar inte pris utan ett ställe som ger vad som utlovas, www adress vore jag väldigt bra

    Hittade en intressant pdf fil ang att lära om boxen: http://genuinesaab.com/psi/files/Servic ... -adapt.pdf
    är det någon idé att testa detta (boxen skulle vara självlärande även efter omprogramering) lr bör jag låta bli?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    23

    Re: 95 -98 2.3T laddtrycks fråga

    Citat Ursprungligen postat av makarran
    Ska kontakta Stefan på måndag, har vart där 2 ggr. Första gången rasade hans verktyg och det vart inget gjort, andra gången var dom 3 st där varav en tysk som tydligen är den som driver Powership, den var då där hela dagen varav jag var på plats halva dagen. Min Check Engine lampa lös efter första försöket och dom gjorde om det med en annan mappning som jag har nu, check engine lampan slocknade andra försöket. Eftersom förbrukningen gick ner så pass mycket så antog jag att jag fått utlovad tjänst fast jag inbillat mig att det skulle kännas bra mycket mer än vad det gjorde. Idag är som sagt första dagen med mätare och nu ser jag vad jag kände förut och den går inte alls som den ska.

    Vilket ställe rekomenderas i Stockholmstrakten? jag jagar inte pris utan ett ställe som ger vad som utlovas, www adress vore jag väldigt bra

    Hittade en intressant pdf fil ang att lära om boxen: http://genuinesaab.com/psi/files/Servic ... -adapt.pdf
    är det någon idé att testa detta (boxen skulle vara självlärande även efter omprogramering) lr bör jag låta bli?
    Du har blivit lurad av Powerchip och deras samarbetspartners. Begär pengarna tillbaka och original programvara så fort det bara går och vänd dig till ett riktigt företag som har bättre rykte en dessa ""fula ord...."".
    Tänk dock på att Powerchip själva säger att dom inte säljer SAAB chip utan att det kommer från ett annat företag.
    Läs mellan raderna.... och välj nytt företag därefter.

    Du kan absolut testa att adaptera om boxen men du kommer inte att märka någon större skillnad då boxen adapteras om direkt då den fick ny (i ditt fall felaktig) mjukvara.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799

    Re: 95 -98 2.3T laddtrycks fråga

    Hej

    Kör du på 98-99 oktan eller standard 95 oktan? Brukar ju vara optimerat med 98. Kanske dum fråga men men.


    MVH Christian
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

Liknande ämnen

  1. Laddtrycks fråga på 9-5 2,0t 150hk
    Av KenZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 23:46
  2. Laddtrycks fråga 9-5 Aero bsr steg1
    Av JonasN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 15:53
  3. Laddtrycks fråga
    Av FredrikA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 21:56
  4. laddtrycks fråga
    Av gamle svarten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •