Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 94

Ämne: Bojkotta ICA-handlarna......

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Bojkotta ICA-handlarna......

    Komunismen var nog inte så dum ändå jämfört med kapitalisterna på ICA.

    Fick höra en sak som tydligen skall vara sann.

    De åkerier som kör för ICA har vissa åkt ut, De har köpt fina ekipage med förhöjt tak och som är anpassade för dessa leveranser av burar.
    De behöver ha typ 112 kr milen för att kunna köra åt ICA på deras fasta turer, Västerås - Luleå, Västerås - Göteborg och så vidare.

    ICA:s ekonomidirektör talade bara om att de får 97 kr milen, vilket nu har slutat med att vissa åkare har en mängd bilar stående och de som kör åt ICA är en mix av svenskreggat och Polskt, Estländskt ...med chafförer från dessa länder. Och svenska chafförer är arbetslösa samtidgt som ICA tjänar hiskligt med pengar.

    Detta med fri rörlighet och allt har sina baksidor, vissa saker var bättre förr.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Komunismen var nog inte så dum ändå jämfört med kapitalisterna på ICA.

    Fick höra en sak som tydligen skall vara sann.

    De åkerier som kör för ICA har vissa åkt ut, De har köpt fina ekipage med förhöjt tak och som är anpassade för dessa leveranser av burar.
    De behöver ha typ 112 kr milen för att kunna köra åt ICA på deras fasta turer, Västerås - Luleå, Västerås - Göteborg och så vidare.

    ICA:s ekonomidirektör talade bara om att de får 97 kr milen, vilket nu har slutat med att vissa åkare har en mängd bilar stående och de som kör åt ICA är en mix av svenskreggat och Polskt, Estländskt ...med chafförer från dessa länder. Och svenska chafförer är arbetslösa samtidgt som ICA tjänar hiskligt med pengar.

    Detta med fri rörlighet och allt har sina baksidor, vissa saker var bättre förr.

    //MH
    Jag antar att din frustration har med att göra att åkarna borde få sina 112kr/mil och inte 97 som dom erbjuds? På vilket sätt skulle det då bli bättre om dom bojkottas? Då får dom ju ännu mindre pengar att betala åkarna med.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Detta gäller ju dock i stort sätt alla privata företag, alla vill maximera vinsten, sedan spelar det ingen roll att underleverantörer har köpt in specialprylar, accepterar man inte priset så åker man ut som leverantör. Sedan är det upp till leverantören om han kan överleva på 97kr istället för 112kr, kan han sälja sin tjänst för 112kr till någon annan så får han avkastning på sin investering, säger han nej till 97kr och låter specialbilarna stå still, ja då är man nog bra dum, 97kr är ju bättre än 0kr.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Jobbar själv i transportbranschen och har god insyn...
    Det stämmer som Cabmange skriver, tyvärr är det inte ovanligt.

    Något förslag på förändring för att detta ska ändras på har jag dock inte.

    Mvh Johan

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    det blir ju så här när saker och ting tenderar till att bli för dyrt, när jag går och handlar så tycker iaf inte jag det är kul att betala 10 spänn extra hos Ica för en limpa bröd för att det behövs en specialbyggd lastbil för att transportera skiten i.

    Hur skulle det ge mer jobb åt svenska chauförer om ICA betalade mer?
    Som jag ser det så skulle det inte göra mer än att åkeriet får in lite mer pengar, har ju ytterst svårt att se att man skulle gå och plocka in dyrare personal för att man får lite mer betalt, när man istället kan höja vinsten.

    Vi anställer inte mer folk på jobbet för att vi lyckats öka förtjänsten på nått vi säljer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Åkeribranschen är väldigt speciell, det finns alltid någon som kör billigare och för att kunna klara det måste det snålas på något och det blir då oftast äldre fordon som är skitigare och kanske inte alltid så trafiksäkra (hur ofta kollar Polackerna bromsarna?) + att man fifflar hejdlöst med kör och vilotider.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Som sagt, ICA är knappast ensamma om beteendet.

    Det blir måånga företag att bojkotta.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jag antar att din frustration har med att göra att åkarna borde få sina 112kr/mil och inte 97 som dom erbjuds? På vilket sätt skulle det då bli bättre om dom bojkottas? Då får dom ju ännu mindre pengar att betala åkarna med.
    Eftersom 112 kr är räknat till vad som behövs för att driva verksamheten, så vore det bra att de kunde få det, att bara betala 97 kr så blir det sämre för svenskarna, och att risken att det kommer in bilar som inte är i det skick som ändå svenska bilar är idag.

    Och om man inte som konsument börjar protetstera, så kommer framtiden vara att det bara finns Ica Maxi lador med ICA-handlarnas produkter. Själv är jag så trött på dessa lador, varför skall de sälja allt? nu senast har ett bagaeri/kondis fått slå igen pga konkurensen från Maxis bagerier, och själv köper jag hellre en vetelängd eller Wienerbröd på ett bageri iställt för de trissta bröd de värmer på hos Maxi.

    Sedan kommer bara reklamen vara det uttjatiga Stig och hans butik på TV eftersom det inte finns några andra märken, utan bara tillverkad för ICA-handlarna.

    Vissa saker var faktiskt bättre förr,

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange

    Eftersom 112 kr är räknat till vad som behövs för att driva verksamheten, så vore det bra att de kunde få det, att bara betala 97 kr så blir det sämre för svenskarna, och att risken att det kommer in bilar som inte är i det skick som ändå svenska bilar är idag.

    //MH
    97kr är räknat till vad ICA behöver för prisnivå för att kunna driva sin verksamhet.

    Om vissa tradare inte kan leverera till önskad prisnivå så må det vara så och man ska troligen se över sin verksamhet.

    15kr skillnad är ju trots allt en del och skulle jag som upphandlare kunna få tag i samma tjänst/leverans för 15kr billigare är valet väldigt enkelt i dessa tider.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Jag antar att din frustration har med att göra att åkarna borde få sina 112kr/mil och inte 97 som dom erbjuds? På vilket sätt skulle det då bli bättre om dom bojkottas? Då får dom ju ännu mindre pengar att betala åkarna med.
    Samma sak gäller ju alla branscher egentligen. Vi skulle inte importera något utan bara konsumera egenproducerat.
    Jag tycker du ska gå och köpa en ny bil....
    Fredrik J

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J


    Jag tycker du ska gå och köpa en ny bil....
    Jag har tolv så jag klarar mig ett tag, blir lite reservdelar som de får sälja så jag bidrag på mitt sätt.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Jag förstår att ICA har det så himla svårt att de måste "mangla" sina speditörer till 97 kr/milen, det ser man ju på hur vansinnigt svårt det är att tjäna pengar som ICA-handlare i dessa "lador". Det tar ju för sjutton 2-4 år innan de skrapat ihop en privat mångmiljonförmögenhet.....



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Jag förstår att ICA har det så himla svårt att de måste "mangla" sina speditörer till 97 kr/milen, det ser man ju på hur vansinnigt svårt det är att tjäna pengar som ICA-handlare i dessa "lador". Det tar ju för sjutton 2-4 år innan de skrapat ihop en privat mångmiljonförmögenhet.....



    MVH Tony

    För ägare av Åkerier brukar ju oftast leva på nästintill existensminimum.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Det är ju billigare att åka ICA bil än att åka taxi till krogen så det borde väl gå att hitta körningar för dom stora ekipagen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Kan som en parentes nämna att åkerier ofta har en marginal på ca 1-2% av sin årsomsättning...
    Sänker man ett transportpris med 15:-/mil kan det vara mycket för ett mindre åkeri där det kanske inte finns större möjligheter till personalnedskärnngar eller andra effektiviserande åtgärder.

    Åkeribranschen är ingen lukrativ bransch i alla lägen.

    Mvh Johan

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Jag förstår att ICA har det så himla svårt att de måste "mangla" sina speditörer till 97 kr/milen, det ser man ju på hur vansinnigt svårt det är att tjäna pengar som ICA-handlare i dessa "lador". Det tar ju för sjutton 2-4 år innan de skrapat ihop en privat mångmiljonförmögenhet.....



    MVH Tony

    För ägare av Åkerier brukar ju oftast leva på nästintill existensminimum.

    Tja, visa mig hur många som startat åkeri och på 2-4 år redan lyfter millen eller mer i lön och har skapat sig en personlig förmögenhet på mångmiljonbelopp. Du lär inte hitta dem i varje kommun om man säger så.

    De allra flesta åkare som har gjort sig stora slantar, handlar oftast om familjeföretag i flera generationer som under en massa år ha lyckats skrapa ihop en stor peng. Sällan nån som startade åkeri för bara nåt år sedan.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  17. #17

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian

    97kr är räknat till vad ICA behöver för prisnivå för att kunna driva sin verksamhet.

    Om vissa tradare inte kan leverera till önskad prisnivå så må det vara så och man ska troligen se över sin verksamhet.

    15kr skillnad är ju trots allt en del och skulle jag som upphandlare kunna få tag i samma tjänst/leverans för 15kr billigare är valet väldigt enkelt i dessa tider.
    nu förstår inte jag.
    brukligt i varuhandelsföretag är att man tar ut det pris man betalat för varan, frakt, och den marginal man behöver till personal, hyra mm. slutligen lägger man på momsen.
    så hur dom kan räkna ut att maxgränsen går vid 97:- kanske du talar om för oss andra nu.

    mycket bättre med svenskar i arbete i sverige än polaker estländare mm

    en bojkott... ja då skulle ica få räkna om och upptäcka att 112:- var faktiskt en bra siffra för transporten

    själv undvikaer jag ica i största möjliga mån redan innan...
    JAGUAR - spinner som en katt

  18. #18
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Vad sägs om cabotagetrafiken Lidl håller på med då?
    Utlandsreggade ekipage med utländska chaufförer kör inrikestrafik i Sverige.
    All makt åt Thengil!

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Vad sägs om cabotagetrafiken Lidl håller på med då?
    Utlandsreggade ekipage med utländska chaufförer kör inrikestrafik i Sverige.

    Samma skit det med, företagen är på en marknad då måste de också låta spelarna få vara med på samma plan, och inte som nu att ha höga marginaler och låta svensken vara arbetlös och ha en utländsk som utför jobbet, i slutändan blir det inte bra.

    Ica värnar om de lokala företagarna säger de, fine. Vi har råvarukostnader som har ökat med 20 % så nu måste vi omförhandla prislistan säger leverantören till ICA och de kontrar trevligt, då sänker vi priset med 12 % till dig.

    Så låter det förmodligen vid förhandlingar med ICA.


    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Bojkotta ICA-handlarna......

    Med tanke på att tex ägaren till Kvantum i Torslanda lyckades betala tillbaka hela etableringsinvesteringen på två år så verkar det ju som att ICA-handlarna har lite marginaler att ta på. I hur många branscher går det så fort?
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

Liknande ämnen

  1. Nya oilsludge åtgärden ute hos handlarna!
    Av 9-5 halmstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •