Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Bensinkvalité

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Bensinkvalité

    Hej!
    Har en undran om bensinen som vi köper här i Sverige är av samma kvalisort överallt eller finns det bolag som fulblandar och hoppas att vi inte märker?

    Mest intresserad är jag av information om 98 oktan, dieseln är ointressant.

    Svar som "jag tankar på och är nöjd" är inte heller intressant.

    Frågan kanske inte är så svår som jag tror?
    Vi har vissa krav i det här landet, men går det att bluffa?

    Har det gjorts några "labbtester" från olika bolags bensin? Eller kan man utgå ifrån att all bensin är samma? Oavsett om den tas från en pump på Shell eller JET?

    Den typen av information är jag intresserad av.
    Att fråga bensinbolagen går ju inte...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Bensinkvalité

    tror nog inte de större bolagen håller på att fulblanda i någon större utsträckning.

    Men som med allt man tillverkar så finns det ju självklart toleranser vad man ska hålla sig inom.

    Ena gången kanske man kommer närmre max och andra så ligger man på gränsen neråt.
    Så nog kan kvaliten variera lite.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Bensinkvalité

    tror precis som pumpa att det kan skifta oavsiktiligt, sen kan det ju skifta om det är gammal soppa i tanken dom fyller på (dålig omsättning).
    Tror inte det är så mycket pengar på att fuska ändå eftersom majoriteten kör på 95 okt.

    Undrar du därför att bilen ligger på gränsen i mappningen o skulle haverera om du fick 97okt i tanken?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 556
    Medlem#
    8163

    Re: Bensinkvalité

    Mig veterligen finns det två raffinaderier i Sverige som bolagen köper sin bensin ifrån, så det bör vara ungefär samma saken hos alla bolag. Dock vet jag flera som säger sig märka skillnad när de tankar hos JET relativt de andra bolagen, ders fordon går bättre och startar lättare på icke-JET-bränsle.
    /Johan

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Bensinkvalité

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    Undrar du därför att bilen ligger på gränsen i mappningen o skulle haverera om du fick 97okt i tanken?
    Nej, knappast, inte än iaf
    Bara nyfiken, för jag har nämligen, precis som JSN skriver ovan, hört rykten om JET v andra bolag



    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Dock vet jag flera som säger sig märka skillnad när de tankar hos JET relativt de andra bolagen, ders fordon går bättre och startar lättare på icke-JET-bränsle.
    /Johan
    Det är intressant, kan det verkligen stämma...
    Jag får helt enkelt slå i annan 98 imorgon.
    Vilken tur att JET's 98 pump inte fungerade idag, så imorgon blir det OK/Q8 eller Statoil då...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Bensinkvalité

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    Undrar du därför att bilen ligger på gränsen i mappningen o skulle haverera om du fick 97okt i tanken?
    Nej, knappast, inte än iaf
    Bara nyfiken, för jag har nämligen, precis som JSN skriver ovan, hört rykten om JET v andra bolag



    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Dock vet jag flera som säger sig märka skillnad när de tankar hos JET relativt de andra bolagen, ders fordon går bättre och startar lättare på icke-JET-bränsle.
    /Johan
    Det är intressant, kan det verkligen stämma...
    Jag får helt enkelt slå i annan 98 imorgon.
    Vilken tur att JET's 98 pump inte fungerade idag, så imorgon blir det OK/Q8 eller Statoil då...
    kollar man i gamla trådar så kan man läsa att samma tankbilar hämtar ifrån samma tankar och fyller på både hos jet och de andra...
    rätta mig gärna om jag har fel, men Jet har väl inga egna raffinaderier, utan köper sitt från statoil eller vem som nu tillverkar? samma sak med de andra småmärkena.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    321

    Re: Bensinkvalité

    JET ägs ju numera av Statoil så det verkar väl troligt att soppan kommer från samma ställe....
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Bensinkvalité

    Ja, det känns iofs troligt.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Bensinkvalité

    Har tankat 98 oktan på preem, statoil och OK-Q8 då de är de enda i stan/byn som erbjuder detta... Kör oftast nästan helt tomt i tanken innan jag fyller fullt vilket innebär att det ju bara är en macks bränsle i tanken...
    Märker ingen skillnad alls faktiskt som jag kan koppla till bränslekvaliten, däremot skiljer det mer mellan vädret...
    Går inte att köra bilen hårt på 95 (lite väl aggressivt steg 1 enl min mening) så det kan inte skilja jättemycket mellan de olika stationerna då 3 oktan-enheter skiljer sig märkbart, 95 vs. 98 alltså...

    Jag försöker nu inte säga att det kommer bli någon skillnad mellan 95/98 på en gammal sugmotor som vissa hisinge-raggare ibland envisas med :P

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Bensinkvalité

    Känns för som som att skeptikerna till JET säkerligen är samma som är skeptiska till tex syntetolja/filter m.m. från Biltema..
    Jag har iaf aldrig någonsin märkt någon skillnad mellan JET, Statoil, Preem, OK eller någon annan.
    Men det vore verkligen intressant med lite labbanalyser ifrån olika bolags 98pumpar.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Bensinkvalité

    är det inte bara 95BF som är krönt och sen blandas det i x mängd kemikalier för att få ungefär 98 lr 99 oktan ??

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Bensinkvalité

    Den enda skillnaden jag kan märka är att på statoils 98 oktan så går bilen lite snålare.
    Men de kan även bero på hur länge bensinen få vara i tankarna hos dom olika bolagen då oktan talet sjunker med tiden.
    Men på 95 oktan kan jag inte se att de skulle skilja nått men på 98 som inte åtgången är så stor kan de finnas skillnader men de är ju inte kvalliten direkt.

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Bensinkvalité

    Bilen går snålare med 98, 95 på vintern dock.

    Men har faktiskt upplevt olika kvalité på BF98 på samma Statoil.
    Ena gången gick bilen klockrent och snålt.
    Andra gången blev det trögare och hur man än körde drog den mer, ungefär samma väder. Gråmulet 10 grader.

    Har hänt 2 gånger.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491

    Re: Bensinkvalité

    Jag har tankat på JET i många år och inte märkt någon skillnad. När jag tankade på statoil med min 900og jag hade då så hackade bilen. Tankade jag någon annanstans så gick det bra. Detta hände varje gång jag tankade. Så även en välrenomerad mack kan ha sina fläckar.Dock tankar jag nu endast på preem eftersom jag har 30 öre rabatt på bensin samt 52 öre på diesel. Tankar inte heller på JET l'ängre, vi har ingen mack i närheten.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Bensinkvalité

    hm, tror ni tankbilarna kanske fyller på tex 95okt i en 98 tank ifall de skulle ha nån kubik över och 95 tanken är full? eller av misstag fyllt i 95 i fel? känns ju inte helt otroligt då det ju hänt att det varit diesel i några pumpar.

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Bensinkvalité

    Hej !

    Att bränslets egenskaper varierar är tyvärr ett faktum, fan vet vad vissa blandar ihop ibland? Att oktantalet är för lågt på vissa ställen är inte helt ovanligt, gissar på att det blandats i BF95 i hålet för BF98. Jag är skapligt säker på att diesel i små mängder sundtals blandats i. Att vissa bolag levererat E85 med i vart fall 93% etanol är ju oxo ett faktum...

    Jag har koll på de bilar jag kör!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Bensinkvalité

    DrBoost, dig har jag väntat på hela dagen. Tyvärr var inte ditt svar lika uttömmande som jag hade hoppats på

    Men slutsatsen är alltså att det kvittar vart man tankar, alla "fuskar" mer eller mindre.

    Synd att det inte finns lite "labbtester".
    Fem största bolagen, 98oktan. Vem har jämnast oktantal över ett par månader.
    Vore kanon.

    Slår jag i Shell V Power kan jag iaf vara säker på att få minst 97 va?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Bensinkvalité

    Hej !

    Nja, vissa sanningar är inte avsedda för utomstående.
    Men, i princip så håller den mesta soppan vad den lovar. Felena uppstår nog i sista ledet, med eller utan avsikt....

    Såvitt jag tycker så håller V-Power vad den lovar, kanske lite lågt MON. Statoil BF98 högt RON (98.5) o lite högre MON än Shell V-Power. Slutsats, V-Power 99 oktan, "onödigt dyr", Statoil BF98 mer prisvärd.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104

    Re: Bensinkvalité

    Känner en som kör för en av dem mest kända stationerna. Å har dem typ 100 liter kvar i tanken med 95 så slänger dem det i 98an.

    Så är en del som fulblandar kan jag nog säga... JAg kör bara min bil på sommaren å då i häljerna så jag kör med oktan booster i tanken...

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Bensinkvalité

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !
    Såvitt jag tycker så håller V-Power vad den lovar, kanske lite lågt MON. Statoil BF98 högt RON (98.5) o lite högre MON än Shell V-Power. Slutsats, V-Power 99 oktan, "onödigt dyr", Statoil BF98 mer prisvärd.
    Får man då fråga Boosten vad han tycker om skillnaden mellan då Statoils BF98 och T.ex Jet98 eller OK98? Har du några erfarenheter som du vill/kan dela med dig om kanske?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •