Bläddrade ner litet i länken: Under "Details of tested car" står "kerb weight" angiven till 1 689 kg. Den testade bilen är en SAAB 9-5 2.0 diesel, Linear.Ursprungligen postat av vitaminburken
Enligt Wikipedia:
"Curb weight (US English) or Kerb weight (UK/Commonwealth English) is the total weight of a vehicle with standard equipment, all necessary operating consumables (e.g. motor oil and coolant), a full tank of fuel, while not loaded with either passengers or cargo."
Mvh
9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch
M.a.o tjänstevikt. 1689kg är inte så hiskeligt mycket.Ursprungligen postat av SAAB amateur
mvh marre
Saab 9-3ss Aero 2004
http://www.garaget.org/?car=219488
M.a.o tjänstevikt. 1689kg är inte så hiskeligt mycket.Ursprungligen postat av Marre90
mvh marre[/quote]
Nä. En Insignia 2,0 Diesel har en tjänstevikt på 1613kg. Knappa 100kg extra är inte så farligt.
Fredrik J
vart kommer då "2ton monstret" ifrån som många klagar om?
Är det en fullutrustad 2.8T xwd?
Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851
Förmodligen. En Insignia OPC väger in på 1825kg i tjänstevikt....Ursprungligen postat av potatis
Sen har det slagits i bilregistret på ett par provbilar som synts i media. Vi får se vad de officiella siffrorna blir men knappt 100kg upp på Insignia är som sagt rimligt.
Fredrik J
När kommer 1,6T på 180 hk? För det är väl inget jag drömt?
SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08
2011. Tillsammans med BioPower 2.0T, Full färgpallet, kombi, diesel-XWD, och mer.Ursprungligen postat av TurboAnde
Nu har det kommit en komplett prislista med alla tillbehör...
http://automotorsport.se/news/20477/saa ... eh%C3%B6r/
EDIT: Här är SAAB's egen prislista...
http://automotorsport.se/news/20477/saa ... eh%C3%B6r/
Garaget: SAAB 9-3 SC 2,8T V6 Aero -06 och SAAB 9-5 Aero -00
Projekttråd: SAAB 9-3 Aero - Kolfiber
Projekttråd: SAAB 9-5 Extrem budget - SÅLD!
Jäkligt humana priser på tillbehören tycker jag!
Och jäkligt fint utrustade standard!
Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias
Nån som sett bilder där man ser skillnad mellan Aero'n och Linear/Vector, alltså utan Aero-exteriör paket??
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
De första bilderna vi såg på nätet var på bolar utan Aero-optik.Ursprungligen postat av perr
Personligen tycker jag att fronten är snyggare på Linear/Vector.
Runt sida 13 nånting hittade jag denna länk:
http://www.automotorsport.se/news/18907 ... ya-bilder/
Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
Här hittade jag en praktiskt detalj som jag ska försöka kopiera. Väldigt bra när man
har jättestora bagageutrymmen med plant golv och när man bara har smågrejer
där. Denna lilla avdelare hindrar prylarna från att glida omkring hejvilt
och dessutom slipper man sträcka sig så långt in för att hämta ut dem.
Lite inspiration inför sommarens träffar om nu någon tvekar om NG9-5 platsar i "tuffa klassen".
(Favorit i repris)
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Den första bilden är ju så fruktansvärt underbar!