Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Riktigt sur!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    849

    Riktigt sur!

    Måste bara skriva av mig lite...

    Hämtade min nya bil för ganska exakt tre veckor sedan nu!

    Följande har hänt :

    - För-servicen inte utförd helt och hållet då spolarna till vindrutan var ur funktion vid hämtning
    - Bilen har lika många, om inte mer, stenskott vid åldern 3 veckor och 180 mil än vad min gamla BMW 318i -99 med 11000 mil har!
    - Samtliga lister som sitter runt om bilen har börjat lossna i ändarna, en av dem är redan knäckt då min svärfar öppna bakdörren och listen knäcktes mot framdörren
    - Vinterdäck och fälg införskaffades och vid beställningstillfället visade han prislista på Bridgestone däck men vid leverans "billiga" Dayton däck. Tyvärr har jag inget skriftligt på detta.

    Har blivit väldigt dåligt bemött av personalen på stället där jag köpte bilen. Blev idag nästan utskälld för att jag kom tillbaka och "klagade" på att alla listerna höll på att ramla av!

    Försäljaren vill inte ens svara på frågan om det är rimligt att en tre veckor gammal bil har lika många, om inte fler, stenskott än en 6 år gammal bil. Samme försäljare tyckte inte heller det var särskilt anmärkningsvärt att alla listerna höll på att ramla av!

    ARGH!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678
    Ge dig inte...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    849
    Tänker jag inte heller! Lokale säljaren är ju en "#%%& så jag pratar med generalagenten om att de skall köpa tillbaka skiten men tyvärr så blir jag nog tvugnen att behålla den!

    Är bara så irriterad
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 295
    vad för bil??

    ta med dig KKL o åk ner o peka bara, den har dum-i-huvut förklarat varenda konsument så det ärväl bara o utnyttja
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    849
    Det är roliga är att detta märke hävdar att de har flest nöjda kunder och minst fel på sina bilar osv. Gissa vilken bil det är?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 295
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Det är roliga är att detta märke hävdar att de har flest nöjda kunder och minst fel på sina bilar osv. Gissa vilken bil det är?
    BMW 5-serien??? du verkar ha för mkt pengar för ditt eget bästa om man läser din signatur, ge genast din X5 till mig utan att passera gå, (du får saaben i utbyte, men då ska jag ha full tank med)

    seriöst igen, kolla KKL o ta med den ner o peka sen finns hur mkt som helst som är svårt o misstolka.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 521
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Det är roliga är att detta märke hävdar att de har flest nöjda kunder och minst fel på sina bilar osv. Gissa vilken bil det är?
    Om du inte köpt en begagnad X5 så gissar jag på Toyotan i kostym? Låter inte som en BMW-ÅF heller, dom brukar generellt sett vara rätt noga med att ha nöjda kunder.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    849
    Nej nej X5 är tantens! Ja, full tank behövs om man skall köra en längre tur om 5 mil!

    Visst har jag rätt enligt KKL, men det finns ju mjukare värden såsom tillit och tilltro till verkstaden/säljaren/märket. Dom kommer att fixa min bil men jag kommer ju aldrig att vilja sätta min fot där igen utan serva den så långt från den verkstaden som möjligt samt att jag kommer ALDRIG att rekommendera någon att köpa bil där eller ens av samma märke!

    Jag vill ha en bil som fungerar och där jag har en bra relation till verkstaden! Till BMW har jag det men den nya 3-serien kommer inte med en kombi förräns till senhösten!

    Tror jag skall köpa mig en sån där bil "för nufitga människor"!!!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Tror jag skall köpa mig en sån där bil "för nufitga människor"!!!
    Häv köpet på lexusen och beställ en ny 9-3 Aero SportCombi..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    849
    Det tråkiga är att jag får nog svårt att häva köpet pga. att listerna ramlar av! Det är sättet dom behandlar mig som kund som gör mig så förbannad!

    Här skall gnällas lite här och var!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 378
    Stå på dig!!

    Mvh
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    849
    Ääässchh... Med alla fina personer här inne så känns det som att jag måste köpa en Saab igen! Saknar turboknuffen lite!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    365
    Får kanske börja ompröva mitt nästa bilköp. Har sneglat lite på Lexus just för att få de saker du inte fick och som jag inte tycker att jag fått på Saab. Nämligen bil med synnerligen hög kvalitet och bra service. Var det på Lexus i Malmö?
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    849
    Jag vill inte gå ut med var jag köpt bilen just nu eftersom jag för en diskussion med Lexus Sverige om återköp alt. annan lösning.

    Personligen så har jag "bara" varit i kontakt med Lexus i Malmö och i Sisjön samt på det ställe där jag köpt min bil. Malmö och Sisjön har en helt annan service än på det stället jag köpt min på, detta beror nog på att "min" återförsäljare även säljer Toyota.

    Förvisso har produkten inte levt upp till mina förväntningar men det som verkligen fallerat har varit servicen!

    Vilken Lexus har du tänkt köpa?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Lexusägare brukar annars vara lyriska över hur bra bilarna är. Det tycker man ju att generalagenten borde vara mån om att behålla. Verkar konstigt att de släpper ut en bil som har såna skitfel. Hade dom lite vett så skulle dom ge dig en ny...
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    365
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Jag vill inte gå ut med var jag köpt bilen just nu eftersom jag för en diskussion med Lexus Sverige om återköp alt. annan lösning.

    Personligen så har jag "bara" varit i kontakt med Lexus i Malmö och i Sisjön samt på det ställe där jag köpt min bil. Malmö och Sisjön har en helt annan service än på det stället jag köpt min på, detta beror nog på att "min" återförsäljare även säljer Toyota.

    Förvisso har produkten inte levt upp till mina förväntningar men det som verkligen fallerat har varit servicen!

    Vilken Lexus har du tänkt köpa?
    Är inne på IS 200. Helst en sportcross - du kanske har en till salu Allvarligt talat så har jag kollat på en sportcross men den går inte att få med automat vilket hustrun anser vara nödvändigt. Dessutom skulle jag vilja ha lite bättre tryck i motorn och då är IS 300 ett alternativ. Då börjar det bli löjligt dyrt. 100´extra för den större motorn känns inte riktigt motiverat. Tycker att de bristande valmöjligheterna är lite av japanernas problem. Såg den nya IS:en på Motorjournalen - såg trevlig ut.

    De kontakter jag haft med Lexus i Malmö har varit positiva. Som du säger - kanske beroende på att de bara säljer Lexus
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    691
    Lister som lossnar! aldrig sett på nån is undra vad du fått för exemplar..
    låter som du har haft otur med val av återförsäljare..prövat ett annat ställe när du ska serva eller liknande.

    sportcross går väl visst att få med auto...
    och is 300 går bara att få med auto vare sig det är sedan eller sportcoss..
    sen är pris skillnaden ny mellan 200an och 300an nästan 100k tycker inte det är värt det faktiskt.
    9000 cde 2,0t
    Corolla 1,4

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    849
    Visst går SportCross att få med automat men bara som IS300!

    Några fåniga saker som stör mig på min SportCross är :

    - farthållare finns BARA att få tillsammans med automat
    - inga knappar i ratten för stereo
    - Corolla-känsla i alla reglage
    - interiören verkar vara designad av Sony och Nintendo
    - ingen varning för lite spolarvätska
    - knapp för spolning av strålkastarna(?!?!?!)
    - ingen skisack i kombin
    - högtalarna bak sitter i skuffen riktade bakåt (inga högtalare i bakdörrarna)
    - bältet för mittpassageraren sitter i taket!
    - motorhuven saknar hydralik! På gammeldagsvis används en pinne som håller den uppe! Huven är TUNG!
    - ingen färddator så förbrukning kan inte ses (finns inte som tillval heller)
    - tankluckan verkar vara tillverkad av kapsylplåt! (eller en gammal Peugeot 205)
    - bagageluckan kan inte öppnas via en knapp på nyckeln på kombin (på sedanen går det)
    - "bara" 16" fälgar som standard fastän bilen är dyrare än sedanen som har 17" som standard
    - påfyllnad till spolarvätska är bara ett svart rör, man ser inte hur mycket man kan hälla i

    Bilen har ju faktiskt blivit tvättad två gånger, av Ditec, så det kanske är därför listerna lossnar

    Tro mig, du vill INTE ha en IS200 med automat! 0-100 på 11.4 sek samt att den dricker strax över litern i snitt, en IS200 manuell skall snitta 0.98 enligt manualen! Oavsett vilket är det mycket med tanke på motorstyrka och storlek på bil.

    Synd att inte Saab kommit med sin SC, annars skulle en aero sitta fint! Själv så har jag gluggat in en BMW 525 Touring, pris med paketutrustning 355.000:- vilket är ett bra pris, eller varför inte en BMW 320 Touring med paketutrustning för 269.000:-? BMW vill ju "bli av" med E46 karossen nu! 525:an är fin men designen tar ju ett tag att vänja sig vid!

    Visst kan jag välja ett annat ställe vid service men jag ser bilköpande som en helhet, kvalitet på både bil och service är viktigt och som det är idag saknar jag förtroende för Lexus helt och hållet, tyvärr. Dessutom så stör det mig enormt om jag måste åka 10 mil för att serva min bil!

    Nygren, precis som du säger så är det lite tunnt med valmöjligheter! Exempelvis den större stereon som finns i katalogen går inte att få tag i osv. En annan störig sak är att i alla broschyrer står det att metallic ingår som standard, men den kostar faktiskt 5.900:- extra tror jag.

    Jag har blivit lovad svar idag, eller senast imorgon så det skall bli spännande och se vad Lexus kommer fram till! Återkommer!

    Hoppas jag nu inte skrämt iväg någon från att köpa en Lexus, det är egentligen ganska fina bilar men även om driftkvaliteten är hög så känns inte bilen lika välbyggd som exempelvis BMW. Lexus är väl kvalitet på japansktvis, och om det är positivt eller negativt är väl upp till var och en!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    Haft oturen att åka runt med en RX300.. ingen höjdare, inte så man blev begeistrad över kvalitetskänsla..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    365
    Visst har japanerna lite lustiga tankar kring tillval och vilken utrustning som går att kombinera... Man undrar om det är generalagenterna som är för små för att kunna ställa krav på tillverkarna eller vad?! För visst måste väl IS 200 sport cross tillverkas med automat när sedanen gör det.

    Hur som helst. Mina lexustankar blommade som mest när min bil strulade som värst och jag drömde om att få återuppleva japansk driftsäkerhet.

    Nu när det var 3 månader sedan senaste strulet då jag blev stående med brunnen DI-kassett börjar minnet av problemen blekna och jag inser hur nöjd jag är med bilen - fullutrustad, automat, bra kraft i motorn, snygg etc. Var hittar man det till ett rimligt pris? Nu när det snart är vår och värme känns cabägandet dessutom helt motiverat
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

Liknande ämnen

  1. Riktigt låg Og9-3
    Av -StronG- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-17, 11:53
  2. Cab går inte riktigt ner
    Av hagan i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-13, 14:33
  3. [LÖST] Riktigt slö NG9-3 1,8t -06
    Av apteck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 00:32
  4. Då var den knäckt på riktigt....
    Av Folke_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 22:54
  5. Nya OG9-5 Dame Edna är riktigt ful
    Av Lamer i forum Allmänt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 01:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •