Sidan 25 av 82 FörstaFörsta ... 1523242526273575 ... SistaSista
Resultat 481 till 500 av 1627

Ämne: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Avställd för i år.

  1. #481
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Mission completed.

    Nu har jag lite bekymmer.
    För det första så är det någonting som klonkar och har sig när jag gör lite skarpare svängar än normalt.
    Om jag t.ex. åker rakt fram och snabbt svänger höger, vänster, höger, vänster så klonkar det från höger fram.
    Om jag å andra sidan gör höger, höger så verkar det inte låta, så det är något som rör sig och stannar där tills jag svänger skarpt åt andra hållet.

    Det har också börjat gnissla från samma trakt vid gupp eller om man står och trycker ner på karossen.
    Det låter ju som att det är fjädern eller dämparen va? Är den kanske av? Och kan det ha något samband med klonkandet?

    Ett annat problem som uppenbarade sig idag är att jag tog en högersväng väldigt skarpt i ganska hög hastighet, på gränsen till att den släppte fram, och då plingade det till och olje-lampan lyste, men så fort jag fick bilen lite rakare så släcktes den. Den lyste alltså i ungefär en sekund eller två, inte mer.
    Är det så enkelt som att det blir så när man svänger riktigt skarpt eller har jag kanske för lite olja?

    Jag jobbar hela helgen så jag kommer inte ha tid att hissa upp bilen och kolla på dämpare och fjädrar och allt som finns där, därför frågar jag er för att få ett humm om vad jag speciellt ska kolla efter.
    Oljan borde jag i alla fall hinna med att kolla på
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #482
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Att oljelampan går igång är väll ganska vanligt om man trycker på i hårda svängar, ala U-svängar. På lite powerbilar bygger man väll "en vägg" i trånget för att hålla kvar oljan på plats? Vet inte hur det är på 900 men, oftast är det bara åt ena hållet det händer då "olje-suget" ligger oftast mer åt någon kant. Får oljeblink vid kraftiga högersvängar med 9-5an, kan tänka mig att det är samma sak för dig. Du får se till att svänga mer vänster helt enkelt!


    MvH
    -Faen

  3. #483
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Att oljelampan går igång är väll ganska vanligt om man trycker på i hårda svängar, ala U-svängar. På lite powerbilar bygger man väll "en vägg" i trånget för att hålla kvar oljan på plats? Vet inte hur det är på 900 men, oftast är det bara åt ena hållet det händer då "olje-suget" ligger oftast mer åt någon kant. Får oljeblink vid kraftiga högersvängar med 9-5an, kan tänka mig att det är samma sak för dig. Du får se till att svänga mer vänster helt enkelt!


    MvH
    -Faen
    Jag har aldrig hört talas om att man kan bygga en vägg i tråget, men det låter ju inte som någon dålig idé egentligen.
    Men då kan jag känna mig lite lugnare och följa ditt råd om att svänga åt vänster istället, men det lär ju ta rätt lång tid att ta sig till jobbet
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #484
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Skvalp-plåt tror jag det kallas, har inte sett någon som modifierat sitt trång här på STCS, så du har nog chansen att bli först!


    MvH
    -Faen

  5. #485
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Skvalp-plåt tror jag det kallas, har inte sett någon som modifierat sitt trång här på STCS, så du har nog chansen att bli först!


    MvH
    -Faen
    Hur fixar man en skalplåt när silen sitter nästa mitt i tråget? tänkte vart ska man sätta plåten då
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  6. #486
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Skvalp-plåt tror jag det kallas, har inte sett någon som modifierat sitt trång här på STCS, så du har nog chansen att bli först!


    MvH
    -Faen
    Veti tusan om det är värt jobbet att hålla på med det där, kanske om jag får för mig att ta några varv åt fel håll i en rondell, men det lär nog inte hända på ett tag.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #487
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Skvalp-plåt tror jag det kallas, har inte sett någon som modifierat sitt trång här på STCS, så du har nog chansen att bli först!


    MvH
    -Faen
    Hur fixar man en skalplåt när silen sitter nästa mitt i tråget? tänkte vart ska man sätta plåten då
    Man får väl kapa ut i plåten så att den går över silen, eller nåt.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #488
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av kwansa

    Hur fixar man en skalplåt när silen sitter nästa mitt i tråget? tänkte vart ska man sätta plåten då
    Man får väl kapa ut i plåten så att den går över silen, eller nåt.
    Inte ägnat en sekund hur denna procedur ska tas, så har faktiskt inte en blekaste.


    MvH
    -Faen

  9. #489
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    406

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Det är ingenting man bara kastar ihop, helst inte eftersom vevaxeln hamnar i olika lägen nere i tråget beroende på varv etc.
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  10. #490
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Ska man verkligen behöva mecka dit ett hemmabyggt skvalpskott i tråget? Vet ett par som kör med mer än 400hk och inte alls har detta bekymmer... Kollat oljepumpens skick? Kan även vara tryckreduceringsventilen vars fjäder är slapp.

    mvh marre

  11. #491
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    406

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Känns lite överkurs för gatkörning, däremot om du enbart kör bana så kanske det är nånting att tänka på.

    Vad jag vet så finns det enbart ett fåtal som byggt detta i sin Saab, rätta mig gärna om jag har fel!
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  12. #492
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Angående ditt klonk så finns det ungefär lika många olika "klonk" som "fel" på ng900/og9-3 verkar det som!

    På min ng900 klonkade det efter att motorn varit ur. Då behövde bara bultarna till subframen efterdras så blev det knäpptyst.

    På min og9-3 klonkade det i framvagnen för att bussningarna var defekta. Rörde sig om yttre länkarmsbussning framförallt.

    Eftersom det verkar som att det bara klonkar när du svänger (?) så kanske det är glapp i någon styrled? Kan även röra sig om topplagringarna i i fjäderbenstornet.
    Iaf några tips som du kanske kan ha nytta av!

    Ang. skvalpplåt är det nog ganska overkill för en gatbil som flera nämnt ovan . Sitter bräddat tråg med skvalpplåt på farsans rally-Amazon, och det ser inte så "bara" ut när man öppnar och kikar efter hehe. Tror dessutom det kan vara lite halvtrixit att svetsa när det varit olja i tråget innan.

  13. #493
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Ska man verkligen behöva mecka dit ett hemmabyggt skvalpskott i tråget? Vet ett par som kör med mer än 400hk och inte alls har detta bekymmer... Kollat oljepumpens skick? Kan även vara tryckreduceringsventilen vars fjäder är slapp.

    mvh marre
    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    Känns lite överkurs för gatkörning, däremot om du enbart kör bana så kanske det är nånting att tänka på.

    Vad jag vet så finns det enbart ett fåtal som byggt detta i sin Saab, rätta mig gärna om jag har fel!
    Med tanke på att jag skrev följande:

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Veti tusan om det är värt jobbet att hålla på med det där, kanske om jag får för mig att ta några varv åt fel håll i en rondell, men det lär nog inte hända på ett tag.
    så är det alltså inget allvarligt snack om en skvalpplåt.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #494
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Angående ditt klonk så finns det ungefär lika många olika "klonk" som "fel" på ng900/og9-3 verkar det som!

    På min ng900 klonkade det efter att motorn varit ur. Då behövde bara bultarna till subframen efterdras så blev det knäpptyst.

    På min og9-3 klonkade det i framvagnen för att bussningarna var defekta. Rörde sig om yttre länkarmsbussning framförallt.

    Eftersom det verkar som att det bara klonkar när du svänger (?) så kanske det är glapp i någon styrled? Kan även röra sig om topplagringarna i i fjäderbenstornet.
    Iaf några tips som du kanske kan ha nytta av!

    Ang. skvalpplåt är det nog ganska overkill för en gatbil som flera nämnt ovan . Sitter bräddat tråg med skvalpplåt på farsans rally-Amazon, och det ser inte så "bara" ut när man öppnar och kikar efter hehe. Tror dessutom det kan vara lite halvtrixit att svetsa när det varit olja i tråget innan.
    Tack för tipsen!
    Ska kika lite på de där grejerna vid tillfälle.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #495
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Händer det något med bilen?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #496
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Nja, inte så mycket just nu faktiskt.
    Har haft lite problem med laddet som jag sa till dig förut, men jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja kolla.
    Tänkte tanka in programmet jag fick senast, men räcker bränslemapparna i det till 7200 rpm?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #497
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Jag börjar tröttna lite på att bilen gasar på av sig själv nu.
    Om man varvar till säg 2500 rpm och växlar så ligger gasen kvar där tills man får i nästa växel.
    När man ligger i 50 km/h på femman så kan den gasa på själv, ibland släpper den gasen för att några sekunder senare gasa igen.
    Vid tomgång ligger den gärna vid 1500 rpm i några sekunder för att sen gå ner till 1000.
    När motorn är kall så gör den inte så här, bara när den är varm.
    Jag har testat med tre olika tomgångsmotorer utan någon skillnad, även mjukvaran har jag av andra anledningar testat med flertalet olika.
    Det är väl inte världens största bekymmer, men ack så irriterande.

    Är det någon som har några förslag på vad jag kan testa?
    Kan det vara något läckage någonstans som orsakar ett sådant här fel?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #498
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Hur känns det med bilen? Ångrar du dig?

  19. #499
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Kan det vara något läckage någonstans som orsakar ett sådant här fel?
    Börja leta efter luftläckage, byttes alla vacumslangar i samband med motorbytet? Gå även igenom övriga slanganslutningar och trycktesta gärna systemet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  20. #500
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Småbekymmer, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jag börjar tröttna lite på att bilen gasar på av sig själv nu.
    Om man varvar till säg 2500 rpm och växlar så ligger gasen kvar där tills man får i nästa växel.
    När man ligger i 50 km/h på femman så kan den gasa på själv, ibland släpper den gasen för att några sekunder senare gasa igen.
    Vid tomgång ligger den gärna vid 1500 rpm i några sekunder för att sen gå ner till 1000.
    När motorn är kall så gör den inte så här, bara när den är varm.
    Jag har testat med tre olika tomgångsmotorer utan någon skillnad, även mjukvaran har jag av andra anledningar testat med flertalet olika.
    Det är väl inte världens största bekymmer, men ack så irriterande.

    Är det någon som har några förslag på vad jag kan testa?
    Kan det vara något läckage någonstans som orsakar ett sådant här fel?
    Kontroller så att spjället verkligen är stängd vid tomgång.....har själv haft det problemet....Bara att mäta upp med ett skjutmått. Och så givetvis kolla så att alla slangar m.m. är OK..... Kolla också om det är venilen för tankurluftningen är ok. Det gör du genom att plugga vid spjället så vet man att det inte kan komma några feta bensinångor den vägen som kan pressa upp tomgången eller ställa till med annat besvär..

    Lycka till...
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

Liknande ämnen

  1. Bilen avställd, Atava fortsätter dra pengar? LÖST! äntligen!
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 22:23
  2. Vad kan min 900R -96 va värd...
    Av jonne_M3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 22:14
  3. 900R stolar
    Av alex_svenne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •