Sidan 31 av 82 FörstaFörsta ... 2129303132334181 ... SistaSista
Resultat 601 till 620 av 1627

Ämne: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Avställd för i år.

  1. #601
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Åk in till Kuntze i västberga avfart midsommarkransen. Dom har armerade slangar som klarar böjar men endock är skapligt felxibla. Där kan du ju kombinera och i värsta fall köpa vinklar så får du ihop det.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  2. #602
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 057

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Eller så skickar du ett PM till mig med din adress och betalar portot, så skickar jag en hel slang till dig

    //Konrad.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #603
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad-
    Eller så skickar du ett PM till mig med din adress och betalar portot, så skickar jag en hel slang till dig

    //Konrad.
    Frikostigt!
    Jag kan tänka mig att sälja en slang annars... så jag får tummen ur och byter mina mot de silikonslangar jag köpt på do88.se. Jag köpte ett sånt här kitt förut när jag ledsna på att alla slangar bara pajade hela tiden, men ändå byter jag dom bara efter hand dom går sönder
    http://www.do88.se/p/silikonslang-sl...omplement.html
    Ett sånt kitt kanske kan vara något för dig annars?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  4. #604
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Oj, här kom det många fina förslag!
    Jag ska nog ta och glida förbi Kuntze i morgon bitti efter jobbet med slangen i handen och se om man kan hitta någon värdig ersättare som inte kostar en förmögenhet.
    Annars var ju Konrads förslag inte alls så dåligt! Jag är förresten skyldig dig en öl sedan bromsbytet
    do88 har ju fina slangar, men det verkar inte som man kan köpa bara en slang, utan man måste köpa hela kitet, eller? Visserligen är det ett bra pris, men jag behöver ju inte slangarna till dumpen.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #605
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    406

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Den kostar inte så mycket ny på SAAB, har en splitterny liggades i garaget, betalade strax över 200:- för den.
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  6. #606
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    Den kostar inte så mycket ny på SAAB, har en splitterny liggades i garaget, betalade strax över 200:- för den.
    Det måste vara något med min lokala Svenska Bil-handlare, alla som handlar någon annanstans verkar få betala mycket mindre än jag får.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #607
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Jag drog till Kuntze i onsdags morse och inhandlade ett par 90-gradersböjar som jag gjorde en halvful slang av, men det blev inte bättre med tomgången av det, så nu ska jag peta i en omgjord programvara och se om det kan tänkas bli bättre då.

    Nu har jag problem med bromsarna också.
    Jag bytte till 9-5 Aero-ok med RedStuff bak för att matcha frambromsarna, men efter det så tar bromspedalen väldigt långt ner. Jag har inte hittat någon information om hur fjädern ska sitta på bakoken. På framoken så finns det ju ett par klackar som fjädern ska sitta bakom, men så ser det inte ut på bakoken, så jag testade att sätta fjädern runt belägget, om ni förstår vad jag menar, men det gjorde ingen skillnad. Det är inte omöjligt att huvudbromscylindern är trasig efter alla luftningar jag blev tvungen att göra denna vecka, men jag vill gärna utesluta alla billigare alternativ innan jag köper och byter den.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #608
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 057

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Eller så är inte all luft ute, det kan även (teoretiskt iaf) vara så att Pedalen måste längre ned, när (om?) arean på kolvarna i oken nu är större än vad det är original.

    //Konrad S
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  9. #609
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Vi har dragit igenom ca 1,5 liter bromsvätska, det kommer inget annat än ren och fin bromsvätska, så det borde inte finnas luft kvar om det inte har satt sig en luftficka någonstans, men om det ens är möjligt vet jag inte.
    Kolvarean är ju något mindre på Aero-oken i och med att det är en stor kolv jämfört med två mindre på original-oken.
    Vad säger besiktningen om att pedalen tar långt ner även om värderna ser bra ut?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #610
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Vad säger besiktningen om att pedalen tar långt ner även om värdena ser bra ut?
    Jag besiktigade nyss cabben med samma bromsar och samma problem och fick perfekta bromsvärden. Besiktningsmannen förstod efter alla tidigare frågor han ställt att jag kunde mecka själv så han sa bara att jag borde kolla över bakbromsarna snarast.

    Mina bakbromsar tar inte förens pedalen är ganska långt ner. Jag drog av nippeln på bromsoket höger bak kvällen innan besiktning när jag skulle lufta, sen drog jag av en grispitt i det som var kvar av nippeln så det håller tätt men är inte luftat. Eftersom klockan var mycket och det var mörkt så ledsnade jag och var inställd på ombesiktning men det gick ju bra ändå. Antagligen blir det bra när jag bytt till ny nippel och luftat... men jag följer det här problemet du har med intresse ifall jag också har samma fel.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  11. #611
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Vad säger besiktningen om att pedalen tar långt ner även om värdena ser bra ut?
    Jag besiktigade nyss cabben med samma bromsar och samma problem och fick perfekta bromsvärden. Besiktningsmannen förstod efter alla tidigare frågor han ställt att jag kunde mecka själv så han sa bara att jag borde kolla över bakbromsarna snarast.

    Mina bakbromsar tar inte förens pedalen är ganska långt ner. Jag drog av nippeln på bromsoket höger bak kvällen innan besiktning när jag skulle lufta, sen drog jag av en grispitt i det som var kvar av nippeln så det håller tätt men är inte luftat. Eftersom klockan var mycket och det var mörkt så ledsnade jag och var inställd på ombesiktning men det gick ju bra ändå. Antagligen blir det bra när jag bytt till ny nippel och luftat... men jag följer det här problemet du har med intresse ifall jag också har samma fel.
    Det var ju skönt att han var snäll! Men du har inte lika mycket otur som kompisen som skulle byta en trasig huvudbromscylinder på sin 142. Nippeln gick av, grispitten gick av, så han skulle försöka borra ut den, men borret gick av. Sen försökte han med en dyrare svinpitt, men den gick av. Då blev det nya ok istället
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #612
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Jag besiktigade nyss cabben med samma bromsar och samma problem och fick perfekta bromsvärden. Besiktningsmannen förstod efter alla tidigare frågor han ställt att jag kunde mecka själv så han sa bara att jag borde kolla över bakbromsarna snarast.

    Mina bakbromsar tar inte förens pedalen är ganska långt ner. Jag drog av nippeln på bromsoket höger bak kvällen innan besiktning när jag skulle lufta, sen drog jag av en grispitt i det som var kvar av nippeln så det håller tätt men är inte luftat. Eftersom klockan var mycket och det var mörkt så ledsnade jag och var inställd på ombesiktning men det gick ju bra ändå. Antagligen blir det bra när jag bytt till ny nippel och luftat... men jag följer det här problemet du har med intresse ifall jag också har samma fel.
    Det var ju skönt att han var snäll! Men du har inte lika mycket otur som kompisen som skulle byta en trasig huvudbromscylinder på sin 142. Nippeln gick av, grispitten gick av, så han skulle försöka borra ut den, men borret gick av. Sen försökte han med en dyrare svinpitt, men den gick av. Då blev det nya ok istället
    Huummm...jag har ju inte försökt borra än
    Blir att köpa ny superduper borr och hoppas på det bästa. Är ju inte helt lätt att få tag i dessa ok på skroten...
    Hoppas du hittar felet på dina bromsar!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  13. #613
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Som om problemen jag redan inte har räcker till så har bilen nu börjat rosta.
    Eftersom bilen var körd i Tyskland i tio år innan jag tog hem den så har den klarat sig fantastiskt bra från rost, men jag körde den tre svenska vintrar innan jag i höstas köpte en billig 9-5 att ha som vinterbil.
    Det är rost i vänster tröskel och i båda bakre hjulhusen, det är åtminstone det jag har hittat än så länge. Antagligen så får jag fixa det själv, även om jag inte är någon hejare på rostlagning, men det beror på vad det kan tänkas kosta att lämna in den på firma.
    Är det någon som kommer ihåg vad ni betalat för rostlagning och lack i hjulhusen?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #614
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 057

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Åh nej, rost!

    Är det I hjulhusen? ytrost, mycket synligt? är det som henriks röda? (tror jag iof knappast ) ta lite bilder och skicka till mig så ska du få en fin guide av mig

    //Konrad.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  15. #615
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Åh nej, rost!

    Det stämmer bra att det är i hjulhusen. Nu kommer jag inte ihåg hur Henkes röda ser ut, men även jag har svårt att tänka mig att det är lika omfattande
    Jag ska knäppa några dåliga mobilbilder vid tillfälle. Tack!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #616
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Åh nej, rost!

    Här kommer några bilder på de gudsförgätna plåtbitarna.












    Jag var ute och bytte spjällhuset i dag för att jag inte stod ut med pluggningen jag hade gjort på det andra spjällhuset. Efter det så unnade jag mig en tur till macken för att tanka lite i det vackra vädret, och då fungerade tomgången som den skulle, motorn gick ner direkt i varv när man släppte gaspedalen.
    När jag hade tankat klart och begav mig hemåt så betedde sig motorn som den brukar, dvs att den gick sakta, sakta ner i varv och gasade av sig själv vid ett visst varvtal.
    Hur ska man tolka detta egentligen?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #617
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Vaken!

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Jag skulle också gissa på problem med mjukvaran, en basfil från en 1994 borde lösa problemet.
    Vart skall du hitta en basfil till en NG900 2,3t?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #618
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Åh nej, rost!

    Funkar det inte med en från en 9000 2,3T 1994?

  19. #619
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Åh nej, rost!

    Snygga brillor...

    Den där rosten är väl fan inget att gråta över? Tror du att jag la igen mina sidolister för att jag tyckte att det var kul eller...

    Om du lämnar in bilen för att laga den där lilla rosten kommer det kosta dig typ 100 spänn

  20. #620
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Åh nej, rost!

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Funkar det inte med en från en 9000 2,3T 1994?
    Kanske, kanske inte. Det är det som ligger i nu, men eftersom jag inte hittar något annat fel så kan jag ju lika gärna testa med en annan map.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Bilen avställd, Atava fortsätter dra pengar? LÖST! äntligen!
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 22:23
  2. Vad kan min 900R -96 va värd...
    Av jonne_M3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 22:14
  3. 900R stolar
    Av alex_svenne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •