Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 141 till 154 av 154

Ämne: Köpråd OG9-5

  1. #141
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    9308

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    2006 fick väl kolvarna andra kolvringar som jag utgår ifrån är bättre än tidigare. Men jag hade nog ändå valt 02an tror jag. Är alltid lite riskabelt att köpa en långmilad bil om man inte vet hur den har körts/servats tidigare. 02an har du ju ändå en chans att ordna till om det skulle vara något som är på väg att krångla.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-07-13 klockan 17:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #142
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    620
    Jag ser inga direkt specifika tips om man tittar på en TiD. Finns det några speciella saker man ska titta på på en SAAB Diesel?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #143
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Eftersom sökfunktionen inte vill jobba med mig ikväll så kanske det går att lyfta denna tråd i sann montecarlsson-stil?

    Hur är det egentligen med skinnklädsel i de senare modellerna av OG 9-5 (2006 och uppåt)?
    Den jag hade förut hade inga slipsar, och nu när jag letar 9-5:a så finns det slipsar på olika årsmodeller utan - för mig - någon synlig logik.
    Klädseln hade klarat sig bra trots över 22 000 mil.
    T.ex.
    Inga slipsar på en MY07 tillverkade 2006: https://www.blocket.se/vasternorrlan...3.htm?ca=5&w=2
    Slipsar på en MY07 tillverkad 2007: https://www.blocket.se/uppsala/Saab_...8.htm?ca=5&w=2
    Vill minnas att jag sett en MY08 med klädseln utan slipsar, så det kan ju inte vara beroende på årsmodell?

    Var det något extra tillval? Slits de olika bra? Många klagar ju på slipsarna likt de i NG9-3.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #144
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 041
    Medlem#
    2555
    Utan slitsar som jag vill kalla dom är PREMIUM, kostade alltså extra i utr-listan.

    Bollman och jag har tittat en hel del på det där och det är få som har äkta skinn, PREMIUM.

    2 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #145
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Då är det ju det man ska ha alltså. Tyckte känslan var väldigt lik skinnet i min OG 9-3 från 2000, och den har klarat sig ruskigt bra.
    Tack för svar.

    p.s. slits är väl en öppning, som en glipa. I och för sig blir slipsarna slitsar med tiden, kanske var det du menade?

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #146
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 041
    Medlem#
    2555
    Vet inte vart Bollman fått ordet slipsar ifrån, men detta är ju slitsar.

    Saknas ju en del riktigt skinn, alltså slitsar

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #147
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 384
    Är det inte Jubileums paketet som har dom slitsade stolarna 2007 ?

  8. #148
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Enligt t.ex. http://www.wallentin.be/SAAB/Pris%20...%2006-07b.html så bör väl stolarna med sli(p/t)sar vara det som kort och gott heter "Läderklädsel" eftersom Sport kostar mycket mer och också finns som ventilerad. Så den tvåfärgade varianten var billigare och standard på Vector/Aero, vilket känns som att det stämmer utifrån de bilar jag kollat på.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  9. #149
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 702
    Känner mig hedrad att vara trådbumparkung i stcs
    Det finns så mycket dold kunskap i gamla trådar att man kan väva en duk i sattyg av alla problem

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Eftersom sökfunktionen inte vill jobba med mig ikväll så kanske det går att lyfta denna tråd i sann montecarlsson-stil?

    Hur är det egentligen med skinnklädsel i de senare modellerna av OG 9-5 (2006 och uppåt)?
    Den jag hade förut hade inga slipsar, och nu när jag letar 9-5:a så finns det slipsar på olika årsmodeller utan - för mig - någon synlig logik.
    Klädseln hade klarat sig bra trots över 22 000 mil.
    T.ex.
    Inga slipsar på en MY07 tillverkade 2006: https://www.blocket.se/vasternorrlan...3.htm?ca=5&w=2
    Slipsar på en MY07 tillverkad 2007: https://www.blocket.se/uppsala/Saab_...8.htm?ca=5&w=2
    Vill minnas att jag sett en MY08 med klädseln utan slipsar, så det kan ju inte vara beroende på årsmodell?

    Var det något extra tillval? Slits de olika bra? Många klagar ju på slipsarna likt de i NG9-3.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #150
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Ang “Vevhusventilationen , är det den nyaste verision 6?"
    Jag antar att från 2006 (9-5ng) så har de nyaste vevhusventilationen? Det är väl gamla og som har problem med sludge?

  11. #151
    Citat Ursprungligen postat av xious Visa inlägg
    ... från 2006 (9-5ng)
    NG9-5 kom 2010 och finns 2010-2011
    OG9-5 har 2 facelift, 2002, 2006 även kallad Dame Edna

    VHV ändrades slutligt under MY04 med oljefälla som har anslutning in i motorblocket.
    Versionerna som finns gäller innan denna ändring för de äldre motorerna utan hål i blocket för VHV.

  12. #152
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 235
    Faktum är att den "slutgiltiga" versionen inte kom förrän 2005.
    Enligt program 154 33 publicerad i januari 2005 så är sista bilen som hade den felaktiga 04-05-versionen nummer 53502479, alltså ca 2500 in på årsmodell 2005.
    Man byter oljefälla och några slangar.

  13. #153
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    2006- har plastslang från ventilkåpan med snabbkoppling på oljefällan. Detta är den sista varianten av utförandet med hål i blocket. Jag har inte sett detta på någon 2005.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #154
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Ska provköra 9-5 2.0T i helgen, YS3E, nått bra sätt att testa turbons välmående så man inte riskerar att åka på dyr reparation inom kort? (kan man ju aldrig vara säker på, men...)

    Andra fallgropar man bör tänka på? Haft 9000x2 och en YS3E sportcombin tidigare, men det är en 5-6år sedan jag bytte undan kombin så kommer inte ihåg hur den 'ska kännas'

    /TP


    Äh. Det blev köp
    Senast redigerat av lopec den 2021-07-26 klockan 01:24.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •