Precis som Helios skriver så är hårdvaran densamma, så även om motorn rasat och blivit utbytt så kvarstår effekten om inte mjukvaran bytts ut, vilket inte är så troligt.Ursprungligen postat av noksin
Precis som Helios skriver så är hårdvaran densamma, så även om motorn rasat och blivit utbytt så kvarstår effekten om inte mjukvaran bytts ut, vilket inte är så troligt.Ursprungligen postat av noksin
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Varför tror du att motorn rasat? Åk till Saab och be dem kolla. Ta med en påse bullarUrsprungligen postat av noksin
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)
Jag tror inte att den har det, undrade bara utifall att.
Det finns många som ersätter motorer med lägre effekt men då andra märken
Snåla inte, köp nyare 9-5, de ligger otroligt lågt i pris. 2004 och framåt är det inga problem med vevhusvent och allt är mkt bättre jämfört med 98-01.
Sen kanske inte alla har pengarna men det är mitt råd
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)
Nej.Ursprungligen postat av maaaakn
http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=18&t=209625
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Nu tänkte jag på motor och chassi etc
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)
Det blev inte den som jag skrev om, utan det blev helt enkelt en 2,3t s -01 istället men det ska visst sitta m02 motor i den enligt papprena, men det kanske det gör i alla -01? Fattade det som att de satt från i -02 men den kanske är sent uttagen.
Hej!
Har hittat en 9-5 Aero -00 som jag är intresserad av.
Har läst här på forumet och även på andra ställen om vanliga fel och sånt.
Men då jag är ganska n00b när det kommer till bilar generellt så vore det bra med lite feedback från kunniga personer.
Har inte hunnit titta på bilen än men fått denna information av säljaren.
Saab 9-5 Aero årsmodell -00, 25400mil.
10 ägare. Senaste godkända besikt. 2012-11-07.
Haft bilen sedan april 2008. Då hade den gått lite drygt 16 000 mil.
Fram tills dess var den servad på aukt verkstad.
Sedan dess har säljaren själv servat bilen var 2000.e mil plus gjort oljebyte var 1000.e mil.
Tändkasett och SID-display var relativt nybytt när säljaren köpte bilen.
2010 bytte jag stötdämpare bak. 2011 byttes bilbatteri
Bakvagnsbussningarna är bytta till lila Powerflex år 2012.
Samtidigt byttes även Vattenpump, multirem samt spänn och löphjul.
Vevhusventilationen är uppdaterad och kamkedjan går tyst och fint.
Bilprovningen har inte anmärkt på något.
Säljaren skriver: "Under de åren jag har haft bilen, jag har försökt hålla efter bilen och åtgärdat felen när de har uppstått. Bromsar fram är OK men bak börjar de kanske sjunga på sista versen, Jag har dock skivor+ belägg liggandes som jag kan skicka med om du skruvar lite själv?".
Att byta skivor/belägg är ju inga problem.
Det som oroar mig är kamkedjan då jag fått uppfattningen att ett byte kan gå upp mot 10 000kr då det är bäst att byta flera delar som spännare, släpor, silen i tråget, m.m.
Säljaren har inte mätt sträckaren/spännaren, så jag vet inte vad den ligger på.
Säljaren ville ha 21000kr men gick med på 15 000kr utan vinterdäck till, sitter 17" S + alu på.
Vore skönt med lite feedback!
Eftersom säljaren uppenbarligen kan lite om att skruva saab, be honom skruva lös sträckaren när du är där så ni båda kan titta på det? Fråga skadar ju inteUrsprungligen postat av bloodandashes
9-5 2.3t steg 1
Ja, det är en bra idé, tänkte faktiskt fråga. Ligger den under 15mm så kan jag ju vara lite lugn.Ursprungligen postat av vossie
Sen blir jag lite fundersam över att den har haft 10 ägare???
9 ägare mellan -00 och -08 då när nuvarande ägare köpte bilen.
Bilar är en slit och släng sak i dagsläget. Folk byter bilar rätt ofta. När jag köpte min -03a 2009 så hade den 7 tidigare ägare. Så jag är nr 8 alltså. Sen får man inte glömma att om bilen gått som tjänstebil så har den från början ägts av en bilhandlare, sen av företaget som den rullar hos och sen tillbaka till bilhandlare och kanske sålts vidare till annan bilhandlare och därefter sålts till första privatpersonen. Så att en bil har många ägare är egentligen inte så konstigt tycker jag.Ursprungligen postat av bloodandashes
Saab 9-5 2003 2,3T
Håller med daekol där.
Sen tänker jag oxå om jag köper en beggad bil så får man vara beredd att lägga ut 5-10K för att åtgärda vissa fel som man kanske inte upptäcker direkt vid köpet.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Hur orolig över kamkedjan behöver jag vara?Ursprungligen postat av bloodandashes
Den har ju ändå gått 25000mil. Ska titta på bilen imorrn.
Jag skulle inte vilja påstå att du bör vara särskilt orolig egentligen. Min har gått 28 000 mil och jag hör varken rassel eller andra missljud från motorn. Iförsig är min en 03a men ändå.Ursprungligen postat av bloodandashes
Saab 9-5 2003 2,3T
Vågar man säga något? Snart 29tusen mil inte tecken på kamkedjebyte. -00a bytt olja var tusen mil
Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131
Man ska väl kontrollera att motorn är kall och sedan starta den och höra att kedjan inte skrammlar (bara lite i början). Fast min tysnade efter 1 år (med olje byten vart 1000 mil).
Halloj!
Har nu varit utan Saab i ganska exakt ett år och börjar bli riktigt sugen på att köpa en 9-5 Aero SC från 2003 (modellår 2004 enl. diverse värderingssidor) som jag har hittat.
Tycker dock att säljaren har satt ett överpris på 54900kr, kollade upp bilen lite snabbt på nätet och en Saab 9-5 Aero SC 2003 som har gått 14000mil ska inte kosta mer än 38tusen.
Vad kan det vara som driver upp priset så mycket?
Vad tror ni om prutmån på ett sånt exemplar?
Länk till annonsen: http://www.blocket.se/stockholm/Saab....htm?ca=11&w=1
SAAB 9-5 Aero 2006.
Det är en -04.Ursprungligen postat av Timos
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Det är väl upp till var och en att sätta ett pris på sin bil. Förstår inte varför just Saab skall vara så jävla billiga hela tiden.. Jämför vad en Volvo med det årtalet/miltalet kostar så förstår du min poäng...Ursprungligen postat av Timos
Saab 9-5 2003 2,3T
Hej, går i tankarna att köpa mig en 9-5 kombi. Hade tänkt mig max 30 000kr.
Vad jag funderar lite på hur "illa" det är att köpa en med högt miltal? Givetvis varierar det från bil till bil och hur den är skött men vad skulle ni ha valt av tex en -02 som gått 15 000 mil eller en -06 som gått 35 000?
Är det någon fara med en som gått så långt sålänge den är bra skött?
Med vänlig hälsning, Niklas