Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tankar kring Maptun steg 4

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Tankar kring Maptun steg 4

    Svårplacerad tråd.. men men, allmänt känns väl rätt på något vis. Nedanstående gäller min 9-5 2.3t 170hk 1999.

    Jag står och väger fram och tillbaka mellan ett Maptun steg 3 och steg 4 och har svårt att bestämma mig och behöver således lite input och råd från mina erfarna och kompetenta forumkamrater.

    Först och främst skall jag få hjälp av en trevlig forummedlem med att göra en motorrenovering på bilen, byte av kamkedja med tillbehör, byte av balansaxelkedja med tillbehör, invändig motortvätt, byte av växellådsolja, byte av kolvringar, byte av topplockspackning och muttrar, byte av packningar och packboxar.. Efter detta tänkte jag lämna över bilen till Maptun för lite godis.

    Steg 3 och 4 skiljer en hel del i pris såklart men också i hårdvara och levererad effekt. 255hk känns ganska överkomligt men frågan är om 285hk blir för mycket, går det ens att få ner kraften i backen i lägre hastigheter och på lägre växlar? Är det lönt för dom extra pengarna? Jag vill ha både landsvägskraft och en del lågfartskraft..

    Visserligen innebär ett steg 4 ny turbo och ny koppling vilket innebär att jag slipper åtgärda dom två prylarna i framtiden eftersom dom ligger i riskzonen båda två vid ett steg 3 men samtidigt uppstår ju frågan om vad som annars kan gå åt pipan med ett steg 4, är det stor risk för att växellådan tackar för sig? Vad mer ligger i riskzonen på ett steg 4 som inte gör det på ett steg 3?

    Ja, ni förstår säkert hur mina tankegångar går och vilket huvudbry jag har

    Jag vill ha effekten i ett steg 4, om det är värt det.. vad skulle jag rekommenderas att ytterligare åtgärda rent maskinellt innan jag ger mig på ett steg 4?

    Vad säger ni om ljudnivån med dylika steg? Någon som har någon youtubevideo eller liknande liggandes?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Tankar kring Maptun steg 4

    Turbo.Steg 4 kräver en ny turbo, det gör inte steg 3 vid monteringen. Med original turbon några gasglada månader så ska du se att den kommer trycka olja. Märkte inget direkt med min men vid demontering så hade den tryckt olja in i IC.

    Antingen kör du på steg 3, rasar turbon, tvättar slangarna fixar en ny. Eller så fixar du en ny från början och slipper detta jobb, då passar sig nog 4 in riktigt bra. Om du väljer att börja med steg 3 och original turbo och sedan byter till en "starkare" så kommer du åka på om-mappning för den nya.

    Växellådan steg3 vs steg4 klart mer kraft större chans att den ger upp. Men knappast att det är någon skillnad imellan dem, kör med huvuded så håller den lika långt med båda skulle jag säga.

    Få ner kaften. med våt mark kan du spinna på nästan vilken växel. Men en varm sommardag har jag då aldrig spunnet med mitt steg3 på någon annan än ettan vid hård start. Nu har jag dock inte pressat bilen i alla situationer och lägen men gjort endel fullgasrepor på 2an utan spinn med mitt steg 3. Provade bilen i mitten av december i år efter en lång vila, var inte riktigt blött men väldigt kall asfalt iaf och där drog den inte loss på trean.

    Tror du blir nöjd med båda, dock om du vill göra det rätt för dig från början. Skrota turbon och skaffa en Aero turbo eller dylik är mitt råd.


    Mvh
    -Faen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Re: Tankar kring Maptun steg 4

    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Turbo.Steg 4 kräver en ny turbo, det gör inte steg 3 vid monteringen. Med original turbon några gasglada månader så ska du se att den kommer trycka olja. Märkte inget direkt med min men vid demontering så hade den tryckt olja in i IC.

    Antingen kör du på steg 3, rasar turbon, tvättar slangarna fixar en ny. Eller så fixar du en ny från början och slipper detta jobb, då passar sig nog 4 in riktigt bra. Om du väljer att börja med steg 3 och original turbo och sedan byter till en "starkare" så kommer du åka på om-mappning för den nya.

    Växellådan steg3 vs steg4 klart mer kraft större chans att den ger upp. Men knappast att det är någon skillnad imellan dem, kör med huvuded så håller den lika långt med båda skulle jag säga.

    Få ner kaften. med våt mark kan du spinna på nästan vilken växel. Men en varm sommardag har jag då aldrig spunnet med mitt steg3 på någon annan än ettan vid hård start. Nu har jag dock inte pressat bilen i alla situationer och lägen men gjort endel fullgasrepor på 2an utan spinn med mitt steg 3. Provade bilen i mitten av december i år efter en lång vila, var inte riktigt blött men väldigt kall asfalt iaf och där drog den inte loss på trean.

    Tror du blir nöjd med båda, dock om du vill göra det rätt för dig från början. Skrota turbon och skaffa en Aero turbo eller dylik är mitt råd.


    Mvh
    -Faen
    Det var lite så jag tänkte, om jag lägger pengarna på ny turbo och ny koppling nu slipper jag det sedan.. men samtidigt är jag ju rädd för att de extra 30hk blir tillräckligt för att skapa nya problem som inte lika lätt uppstår med steg 3. Men det kanske kvittar..

    Det ingår ett TD04HL15T #5 med steg 4, och en Kopplingssats B235R som enligt uppgift skall klara 450nm.

    Har lite tvivel egentligen om fästet.. visserligen har jag så dåliga däck både på vinter- och sommarhjulen att det är skrämmande redan original, men det lär väl bli att köpa nytt till sommaren då. Har kört Continental PremiumContact 2 tidigare, var bra fäste med dom..

    Men om jag satsar på ett steg 4, vad mer än det jag nämnde i mitt första inlägg kan vara värt att lägga pengar på?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Tankar kring Maptun steg 4

    285 Hk är ju inte mycket i en trimmad turbosaab. Hade själv 330 Hk i min 9-5a med original låda. Mycket trevligt faktiskt.
    Jag hade utan tvekan valt St4. Dels får du en i det närmaste skottsäker turbo, dels får du en riktigt bra koppling med i paketet som står pall för det mesta.
    Om man ser till greppet är det inga problem så fort du fått rull på grejorna, men från stillastående har även en original Saab svårt med fästet.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Re: Tankar kring Maptun steg 4

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    285 Hk är ju inte mycket i en trimmad turbosaab. Hade själv 330 Hk i min 9-5a med original låda. Mycket trevligt faktiskt.
    Jag hade utan tvekan valt St4. Dels får du en i det närmaste skottsäker turbo, dels får du en riktigt bra koppling med i paketet som står pall för det mesta.
    Om man ser till greppet är det inga problem så fort du fått rull på grejorna, men från stillastående har även en original Saab svårt med fästet.
    Visserligen inte, men grejer kan hamna i riskzonen ändå. Och då är det bra att vara medveten om det, så man inte står där med skägget i brevlådan.. vill gärna att bilen skall vara pålitlig och starta varje dag, även om den är trimmad. Dessutom vill jag skämma bort bilen ordentligt med att försöka förebygga eventuella problem istället.. och 170hk i all ära.. men nu får det vara nog.

    Blir nog ett steg 4 iaf.

    Ljudnivån då? Kan man smyga runt i Pelle svanslöskvarteren i Fjärdingen i Uppsala utan att någon höjer på ögonbrynen? Eller är det oljud hur man än gör? Det är ju ett JT 3" som ingår i satsen, har bara erfarenhet av Simons 2.5" på min 9000 och det var knäpptyst. Någon som har någon film eller ljudklipp på lur?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Tankar kring Maptun steg 4

    Såg att du listade det mesta utom att uppgradera vevhusventilationen?

    Om du inte redan har det gjort eller att du glömde skriva det så tycker jag absolut att det är en grej du borde göra.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Re: Tankar kring Maptun steg 4

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Såg att du listade det mesta utom att uppgradera vevhusventilationen?

    Om du inte redan har det gjort eller att du glömde skriva det så tycker jag absolut att det är en grej du borde göra.
    Version 6 installerade jag den 23:e december.

    Glömde ta med det i listan.. tack för tipset.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Tankar kring Maptun steg 4

    steg 4 helt klart....skrotade 2 sånna turbos som du har innan jag bytte till aero turbon som klarar mkt!
    växellåda behöver du inte oroa dig för om du kör någorlunda normalt.
    min förra bil hade jag trimmad i 15 000mil/5år.
    Det var steg2 till 360hk 500Nm i den med samma orginal vxl-låda hela tiden.
    körde ganska hårt med den. dock sparsam på 1:an.

    Vill du trimma mer sedan behövs andra kolvar. kan vara bra att tänka på oim du nu ska renovera kanske lika bra att slänga i T5 grejerna för den lilla summa d kostar

    Steg4 hos maptun är trevligt program iaf, dock hade jag 2.0
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    99

    Re: Tankar kring Maptun steg 4

    Hej,
    Jag tycker också du ska satsa på ett steg 4, den största skillnaden kommer du att märka högre upp i registret då Td04an orkar ladda även på varvet. Det blir helt enkelt roligare att gasa...
    Oavsett om du väljer steg 3 eller steg 4 så rekommenderar jag starkt en uppgradering till Ferrita avgassystem. Högre klass samt ett trevligt diskret muller på tomgång, inget störande "brum" i landsvägsfart men en skön sång vid acceleration. Precis som man vill ha det.
    Visst, det kostar några tusenlappar extra. Men det är en bra investering som håller i längden.

    Lycka till med timplanerna.
    Mvh
    Henrik
    9-5 Aero Sedan 2008
    Audi A1 1,6TDI 2011

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Tankar kring Maptun steg 4

    Ger steg 4 bara 285hk så är det det minsta du skall ha
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Re: Tankar kring Maptun steg 4

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Ger steg 4 bara 285hk så är det det minsta du skall ha
    Det är ju också en kostnadsfråga för en fattig student som jag som bara vill ha lite roligare bakom ratten..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Re: Tankar kring Maptun steg 4

    SaabTurbo95 och MaptunHenrik och ni andra.. tack för inputs. Det blir ett steg 4 med ferrita. Återkommer med resultatet.

    Någon som sitter på siffror 80-120, 100-150 och liknande?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

Liknande ämnen

  1. Tankar kring 4wd 9000....
    Av Gurfus i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-08-30, 17:26
  2. Tankar kring uppgradering och Streetgear
    Av snuppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 19:25
  3. Lite tankar kring min 9-3:a
    Av Razorblade_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 13:36
  4. Maptun Steg 3 Vs BSR Steg 3. Vilket är bäst?
    Av BorgaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •