Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ny Kamkedja rasslar [film] (servopump)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Ny Kamkedja rasslar [film] (servopump)

    Hej,

    Har fått min kamkedja bytt av en känd firma här på forumet i samband med motorrenoveringen. Så dem gjorde bytet med motorn lös. Nu har jag satt in motorn och gjort mitt uppstartsförsök vilket lyckades mycket bra, förutom det hemska ljudet som tycks komma från ventilkåpan. Låster som det kommer ifrån kamkedjedreven.

    Ljudet kommer inte direkt vid start utan kanske 3-5 sekunder efter. Först låter ljudet mer skrikigt för att efter en 20-30sek låta mer rassel. Det är den krikiga delen som är med på filmen, fick slut på lagringsutrymme där av en väldigt kort snutt.

    Vad kan felet vara? Motorn har gått max ca 3min totalt. Men i flera korta omgångar.

    Ska självklart kontakta dem som utförde arbetet men tänkte om man kunde få lite tips här.

    http://www.youtube.com/watch?v=wXo5-8n6wTM

    MvH
    -Faen

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollywood
    Inlägg
    149

    Re: Ny Kamkedja rasslar [film]

    låter mer som en remskiva som håller på att skära ihop?? eller möjligtvis ac pumpen. eftersom ljudet inte kommer med en gång?? så jag tror att det är pumpen som sjunger på sista versen eftersom, om jag nu inte har fel, pumpen startar ett tag efter motorn startar. det är ju magnetkoppling på den väl? rätta mig nån om jag har fel. ett tips iaf...
    ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    252

    Re: Ny Kamkedja rasslar [film]

    Tja..

    Skulle tippa på StyrServo pumpen som skriker..

    tästa att lyfta bort Genremen så hör du om det är kedjan, eller om det är Servopumpen eller Acn..
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774

    Re: Ny Kamkedja rasslar [film]

    Finns nya satser som har fört oljud....har varit med om det 2ggr...

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240

    Re: Ny Kamkedja rasslar [film]

    låter mer som remhjul prova plocka av remen och se om den blir tyst

    mvh

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Ny Kamkedja rasslar [film]

    Tack för era svar, ska prova lyfta av remmen idag.


    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Finns nya satser som har fört oljud....har varit med om det 2ggr...

    Mvh Johan!!
    Menar du att det Skulle fortvarande gå att göra bilen med en sådan tjutande kamkedja? (om det nu är den).

    MvH
    -Faen

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Ny Kamkedja rasslar [film]

    Sådär tog bort remmen å vips ljudet försvann. Med hjälp av en skruvmejsel lyckades jag stetoskop:a mig fram till servopumpen, så den sjunger troligen på sista versen.

    Vågsr man åka en lite bit sådär? Tänkte nämligen lämna in den för nu orkar jag inte mecka mer.

    MvH
    -Faen

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Ny Kamkedja rasslar [film]

    har dom dragit fast alla anslutningar till servopump då? så där brukar det låta när den suger luft nånstans så att oljan skummar. Kolla i burken så den är "klar" alltså inte vitskummandes innan du börjar byta nåt...........

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240

    Re: Ny Kamkedja rasslar [film]

    du har rattat på ratten fram och tbx MÅNGA gånger så det har fått luftat sig? starta bilen sväng fullt höger och sen vänster och håll på så ett tag och kolla så där e olja så ska du se de försvinner

    mvh

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Ny Kamkedja rasslar [film] (servopump)

    Har rattat endel, svårt att veta om det är många gåner. Men olja är vitskummande, eller va vitskummande blev mer och mer klar ju mer jag luftade. Dock fick jag ett anna ljud ibörjan när man drog runt ratten. Detta ljud har nu mer och mer avtagit och kan ändas höra när man rattat fullt höger/vänster ca sista centimeter. Dock så låter pumpen fortvarande likt filmen fast nu mycket mindre. Kan ju hoppas detta bara är en luftningssyndrom, hade varit en rolig julklapp isf

    MvH
    -Faen

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Ny Kamkedja rasslar [film] (servopump)

    Så nu har jag varit ute och kört. Underbart ljudet som filmen visar är borta. Nu har jag bara lite smågnäll på sista centimeterna för max rattutslag höger/vänster. Det betyder väll att det fortvarande är luft i systemet? Oljan har gått från grummen/skummig/bubblig ljusgrön. Till mer mörkare klarare olja, ungefär precis som den är i förpackningen.

    Servopumpen har ju ett hål i locket, så jag antar att den luftar automatiskt när man är ute och kör. Kommer detta gnäll på maxutslag gå bort efter några repor? Skall ut och resa snart så kommer inte ha tid mer i år för bilen.

    MvH
    -Faen

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Ny Kamkedja rasslar [film] (servopump)

    ljudet vid fullt rattutslag är nog troligen svårt att bli av med eftersom det kommer sig av att övertrycksventilen i pumpen öppnar och avlastar.
    Systemet är självluftande men det låter ändå som det tar väldigt lång tid så frågan är ju fortfarande om alla anslutningar är dragna ordentligt ? Särskilt retursidan suger ju gärna in luft utan att det behöver läcka olja för det.
    Normalt sett så kan man ju fylla på ett skummande halvtomt system och det är klar olja efter en kvart stillastående med lite rattande.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Ny Kamkedja rasslar [film] (servopump)

    Okej får går igenom slangarna och se så allt sitter. Kanske är någon slangklämma som saknas. Nu kommer jag inte ihåg hur det låter normalt? Kanske alltid är ett lite gnäll vid fullt rattutslag?

    15 minuters aktivt rattande har jag då nog inte kommit upp i, snarare 5min. Så det kanske saknas lite där. Körde ca 1-2km med bilen men blev inte så mycket fullt utslagsrattande utan mera småsvängar, bara för att få upp tempen i bilen. Fick slut på kylvätska när motorn blev varm så var tvungen att styra in mot garaget försiktigt. Men under denna tiden så sjönk inte nivån i servon, och oljan var klar och fin.

    Är det farligt att köra med detta gnäll? Läste lite här att om man "torrkör" pumpen så kan man ha sönder styrservon?

    MvH
    -Faen

Liknande ämnen

  1. Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.
    Av Rickard Lundgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-01-20, 14:07
  2. Missljud 9-5, Kamkedja eller drivremsrelaterat? - Film finns
    Av Erol i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 23:51
  3. Kamkedja eller växellåda som rasslar vid lågvarv+belastning?
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 23:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •