Sidan 10 av 20 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 392

Ämne: "GM överväger att sälja SAAB "

  1. #181
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  2. #182
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Undrar om det är en slump att alla som hyllar bilindustrins betydelse för Sverige råkar bo i Göteborg med omnejd

  3. #183
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Alltid något. motsvarande drygt 3,4 mdr $ i div stöd och lånegarantier från lilla Sverige till vår inhemska fordonsindustri kanske ger intryck på USA's senat.

    Men kan det inte bli ett skott i foten också?

    Håkan Matsson antydde i TV i morse att många av republikanerna i senaten förmodligen skulle rösta nej om regeringspaketet på totalt 14 mdr $. (Redan prutat 1 mdr), med det råa motivet att företag ska klara sig själv.
    Kan det då inte ligga nära till hands att de då också tycker att drakarna "there over" bör kunna göra sig av med Saab & Volvo på ett lättvindigt sätt och kanske kräva det?
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #184
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76

    Men att komma dragandes med att alla Audi's känns nya efter 10000mil..... bullshit!. Min egna erfarenhet finns i en annan tråd. Inget stort eller viktigt, men knappar som tappar färg och repkänsliga "alu"lister/konsoller ger inte nybilskänsla.
    Du har dina erfarenheter och jag har andra. Jag står till 100% för det jag skriver att en begagnad A4 med 10.000 mil känns väldigt mycket fräschare än en likadan Saab 9-3. Framförallt skramlet i 9-3an drar ner intrycket, att stolarna slits ut i ryggstödets vänstersida vid skinnklädsel bara efter några tusen mil är inte mycket bättre. Blinkersspaken känns som en micrad lakritsrem (men det har den ju i och för sig gjort sedan ny)

    Detta är ett faktum och det avspeglas också på andrahandsvärdet. Inget fel i det för då prissätts bilen efter vad marknaden är villig att betala. En 9-3 Vector -06 går runt 100k idag. Vad kostade den ny? Runt 340.000?

    Det är främst nypriset som är fel på 9-3. Att den kostar mer än exempelvis en Passat känns helt fel.

    Dessutom så verkar många förväxla premiumkänsla med hållbarhet. Det är två vitt skiljda saker. I en ideal värld sammanfaller de men så är det inte. Toyota har sannolikt världens bästa hållbarhet men det innebär inte att kunderna är beredda att betala lika mycket som en Audi/BMW/Mercedes för det. Toyota förmedlar inte rätt känsla av "premium" och kan därför inte ta betalt. Att bygga bilar som folk verkligen vill ha lönar sig http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... ion=109555
    Du verkar inte tolka vad jag skriver.
    Jag förnekar inte att någon bil slits och självklart inte känns som ny efter 10000mil. Saaben kanske inte känns lika bra ihopskruvad när den är ny, och konstigt vore om den då hade blivit bättre med 10000mil på mätaren. Audi som jag själv tog upp känns bättre ihopskruvad från fabrik, och borde således kännas bättre ihopskruvad efter 10000mil.
    Men det jag sa var att även andra märken och modeller har sina akilleshälar, något som du förnekar med "känns som ny". Det finns dessutom väldigt bra exempel på personer som lyckas använda bilar i 5000mil och de känns skrotfärdiga samtidigt som det finns de som lyckas att hålla en bil i perfekt skick i 50000mil. Så vem hade brukat de bilarna du kollade på och vem hade brukat de jag kollade på?

    Nu vet inte jag vad en Audi A4 kostar i jämförelse med en Saab 9-3 (om det ska vara jämförbara fordon med likvärdig utrustning. Jag har dock en känsla av att Audi'n kostar ett antal tusenlappar mer, och för de pengarna så borde man även få mer. Men visst, man kan diskutera segment och prisbild hur mycket man vill. Det finns lika många uppfattningar som personer som ger sig in i diskussionen och jag är inte sen med att ifrågasätta om Saab ligger lämpligt vare sig i segment eller pris, men det är inte den diskussionen vi för just nu.

    Att Saabs andrahandsvärde är betydligt lägre om man räknar kronor är inte heller speciellt konstigt. Gamla bilar och relativt få köpare.... Saab lider i alla led av sina gamla modeller, men kära nån, är det någon som tror att Saab och GM inte är medvetna om detta själv.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Dessutom så verkar många förväxla premiumkänsla med hållbarhet. Det är två vitt skiljda saker.
    Nu vet jag inte om detta var ett svar på mitt inlägg eller om det är en fortsättning av dina egna tankar....
    Jag tolkar det som ett svar på mitt "nykänsla efter 10000mil... bullshit"
    Jag fattar inte vad det har med den delan att göra. Jag klagade på detaljer som slits och att de därmed inte ger en nybilskänsla. Jag har varken använt premium eller kvalitet och du vet mycket väl från tidigare inlägg i forumet att jag mycket väl vet skillnaden och själv brukar "anklaga" folk för att missta sig på detta!



    Nu kommer jag resa iväg en längre tid med begränsad tillgång till internet. Hoppas jag har möjlighet att fortsätta om det kommer fler inlägg... men det kan ta sin tid innan de kommer!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  5. #185
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    437

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Citat Ursprungligen postat av knallert
    Men det är kanske tack vare ålderdomliga fordonskoncept man lyckas kränga bilar där också?
    Kan inte låta bli: Med tanke på hur bra Ford F-150 säljer (USAs mest sålda bil) så varför inte? Den är konstruktionsmässigt inte särskilt långt ifrån en hästkärra...
    Hela detta klippet är sevärt men kolla vid ca: 2:33...... Trodde faktiskt att
    Fåååårdeeen skulle vara lite bättre iaf...
    http://www.youtube.com/watch?v=irTqF0wPKso
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  6. #186
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av TRMaster
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren

    Kan inte låta bli: Med tanke på hur bra Ford F-150 säljer (USAs mest sålda bil) så varför inte? Den är konstruktionsmässigt inte särskilt långt ifrån en hästkärra...
    Hela detta klippet är sevärt men kolla vid ca: 2:33...... Trodde faktiskt att
    Fåååårdeeen skulle vara lite bättre iaf...
    http://www.youtube.com/watch?v=irTqF0wPKso
    Man ser tydligt att karossen helt kollapsar medans ramen nästan är intakt eftersom den är så hård. Fruktansvärd konstruktion egentligen.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #187
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Kul och se att gammla bubblan och Golf från -60-70talet klarar sig bättre än dagens Kineser och kanske även Ford F-serien.
    Skulle Saab eller Volvo kommit med en sån farlig bil ens på -80talet? Nej!
    Ytterligare bevis på "jänketänk". Aktiekursen idag, inte resultatet nästa decenium.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #188
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Undrar om det är en slump att alla som hyllar bilindustrins betydelse för Sverige råkar bo i Göteborg med omnejd
    Nej, absolut inte. Läser man Göteborgsposten så kan man ju nästan tro att alla i Sverige jobbar eller har jobbat antingen på varven, Volvo, Saab eller SKF.

    Något jag skulle vilja veta är hur många som verkligen berörs. Lyssnar man på förespråkare för bilindustrin, eller de som arbetar i den, så om en Volvo-arbetare får gå så får även 4-6 andra gå hos underleverantörer m.m.

    Ju djupare denna kris blivit desto högre blir också den angivna siffran, i början av krisen hörde jag 3-4 och nu senast igår 6 st!!! Ekonomer påstår att den verkliga siffran är snarare 2 personer.

    Chefsekonomen på Moody´s påstår att om alla de tre stora i USA skulle gå under så skulle upp till 2.6 miljoner bli arbetslösa. Skrämmande siffror men ändå "bara" knappt 1.9% av den totala arbetsmarknaden i USA.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  9. #189
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Ska man importera en massa prylar så är det bra om man också exporterar en del. Handelsbalans. Bilindustrin är en exportindustri.
    Fredrik J

  10. #190
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Idag kom så beskedet att den Amerikanska senaten säger "nej" till det sk, krispaketet som skulle rädda den amerikanska bilindustrin.
    Enligt Rapport på svt så är Ford, GM och Chrysler "bara veckor ifrån att kollapsa".

    SAAB Automobile AB meddelar att man håller nära förhandlingar med den Svenska Regeringen.
    Regeringen å sin sida meddelar att man tillsammans med Tyskland försöker komma fram till en gemensam lösning för de två ländernas bilindustri...

    Vad tror ni om detta?

  11. #191
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    ...och nu lägger Bush in sitt "veto" med att kanske avsätta pengar från de 700MDR-paketet...

    Vilken rysare detta blir!

    /Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  12. #192

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Idag kom så beskedet ... Vad tror ni om detta?
    Jag vet att du borde bli bättre påläst och citera bättre källor. Använd WSJ eller FT.

    Ford är inte i behov av kapital kommande 12 mån (så som marknaden ser ut idag). GM+Chrysler ligger risigt till. C11 är i antågande.

  13. #193
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Idag kom så beskedet ... Vad tror ni om detta?
    Jag vet att du borde bli bättre påläst och citera bättre källor. Använd WSJ eller FT.

    Ford är inte i behov av kapital kommande 12 mån (så som marknaden ser ut idag). GM+Chrysler ligger risigt till. C11 är i antågande.
    En äkta journalist vädras här kanske? - Med tanke på din skicklighet att klippa i och förvanska uttalanden.

    Och vilka källor menar du skulle vara "bättre"? Är inte SVT trovärdigt?

    Sant är att GM & Chrysler ligger risigast till, med Ford som stark trea.
    Jag tror att Soundcorp, precis som media, lägger alla av "The Big Tree" i samma korg
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  14. #194
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    De skulle kosta mer att låta dom gå omkull än ge stöd paket.
    Men att de blev ett nej i senaten boror ju på facket. dom ville inte sänka lönerna!
    Går GM omkull går dom andra 2 de med för många under leverantörer går omkull då!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #195
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    De skulle kosta mer att låta dom gå omkull än ge stöd paket.
    Men om man ger stödpaket och de går omkull i alla fall..... hur dyrt blir det då?

    Problemet består väl i att kunna visa upp tillräckligt drastiska och konkreta förändringsplaner, så att en någorlunda säkrad framtid kan betraktas som realistisk.

    En nordamerikansk kontinent helt utan bilindustri är nog uteslutet, men många tycker att en nödvändig strukturomvandling går snabbast och smidigast utan skattebetalarnas bistånd till att upprätthålla status quo.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #196
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    De skulle kosta mer att låta dom gå omkull än ge stöd paket.
    Men om man ger stödpaket och de går omkull i alla fall..... hur dyrt blir det då?

    Problemet består väl i att kunna visa upp tillräckligt drastiska och konkreta förändringsplaner, så att en någorlunda säkrad framtid kan betraktas som realistisk.

    En nordamerikansk kontinent helt utan bilindustri är nog uteslutet, men många tycker att en nödvändig strukturomvandling går snabbast och smidigast utan skattebetalarnas bistånd till att upprätthålla status quo.
    Stödpaketen är bara växelpengar i sammanhanget.

    Går biltillverkarna i konkurs så blir det någon som blir tvungen att betala. Biltillverkarna sägs exempelvis vara skyldiga underleverantörerna över 80 miljarder dollar och en stor del av denna summa kommer sannolikt inte betalas ut vid en konkurs.

    Biltillverkarna betalar också sjukförsäkringskostnader till många arbetare och pensionärer och pensioner till många pensioner vars antal idag överskrider antalet GM anställda flera gånger om. Går de i konkurs så kommer sannolikt många få se en kraftigt reducerad pension, och staten lär bli tvungen att gå in och betala en del, men många kan också bli tvunga att gå tillbaka till arbetet. Många kommer också stå utan sjukförsäkringar, och även här får nog staten räkna med att gå in och ta över en stor del. I USA så ser ju inte systemet för pensioner ut som det gör i Sverige och var och en får ju betala sina egna sjukhusbesök såvida man inte har försäkring.

    En konkurs innebär att många betalningar kommer att ställas in eller reduceras (man kommer betala de som anses viktiga), många företag lär bli av med kontrakt eller få se sina kontrakt sjunka kraftigt i värde. Löner och föremåner till de anställda kommer också att sjunka kraftigt samtidigt som många kommer att få att få gå. Även i återförsäljarleden så kommer många få gå, räkna med att ett par tusen återfösäljare kommer att bli tvunga att slå igen. Går man i konkurs så är också frågan hur många som kommer att välja att köpa en bil från de biltillverkare som gått i konkurs, en av de vanligaste anledningarna att folk idag inte väljer en bil från GM när de köper en ny bil är just risken för konkurs enligt en undersökning. Många uppger dessutom att de inte skulle köpa en bil som är i konkurs.

    Går Chrylser och GM i konkurs så lär Ford vara tvunga att följa efter.

  17. #197
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Dyrt blir det säkerligen hur som helst, för skattebetalarna.

    Men jag måste i viss mån hålla med de som anser att lösningen på denna gigantiska problematik inte består i att på konstgjord väg hålla gamla hjul rullande, som i sig själva har tappat rullförmågan.

    Något har varit kraftigt fel länge, men det är först nu det slår tillbaka med full kraft.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #198
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Dyrt blir det säkerligen hur som helst, för skattebetalarna.

    Men jag måste i viss mån hålla med de som anser att lösningen på denna gigantiska problematik inte består i att på konstgjord väg hålla gamla hjul rullande, som i sig själva har tappat rullförmågan.

    Något har varit kraftigt fel länge, men det är först nu det slår tillbaka med full kraft.
    Lånar staten ut pengar och bolagen lyckas vända på deras ekonomi och betalar tillbaka lånen så blir det inte speciellt dyrt för skattebetalarna.

    Man håller inte heller gamla hjul rullande, utan man har redan idag reducerat kostnaderna kraftigt och det kommer kunna göra ytterligare besparingar de närmaste åren. Man har betalat ut enorma summor som ska göra situationen bättre med pensionerna, man har omförhandlat om de anställdas löner och föremåner, man har köpt ut många anställda för att ersätta dem med nya vilka får en lägre lön, man har avskedat många och stängt ned fabriker osv. Det kommer dock att ta ett tag innan allt detta får effekt, dessutom kostar dessa förändringar pengar och det är det man nu behöver statliga lån till.

    Skulle man dessutom ansöka om konkurs enligt C11 så är det troligtvis svårt att få den finansiering man behöver för att struktuera om bolaget. I normala fall är det ganska lätt att hitta sådan finansiering då man som långivare i sådana fall har förtur att få tillbaka sina pengar om bolaget skulle gå i konkurs igen, men så är inte fallet nu pga bristen på kredit.

  19. #199
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Man håller inte heller gamla hjul rullande, utan man har redan idag reducerat kostnaderna kraftigt och det kommer kunna göra ytterligare besparingar de närmaste åren. Man har betalat ut enorma summor som ska göra situationen bättre med pensionerna, man har omförhandlat om de anställdas löner och föremåner, man har köpt ut många anställda för att ersätta dem med nya vilka får en lägre lön, man har avskedat många och stängt ned fabriker osv. Det kommer dock att ta ett tag innan allt detta får effekt, dessutom kostar dessa förändringar pengar och det är det man nu behöver statliga lån till.
    Och jag antar att det är precis detta man har fullt sjå att försöka övertyga politikerna om.

    Rädslan för att "they will be here again soon, asking for more" kan vara svår att överbrygga.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #200

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Man håller inte heller gamla hjul rullande, utan man har redan idag reducerat kostnaderna kraftigt och det kommer kunna göra ytterligare besparingar de närmaste åren.
    Dina inlägg innehåller många om. Hur skall jänkarna någonsin kunna betala tillbaka sina stora lån? Du har idag neg avkastning på US 3M T-bonds. Vem vill avsätta sina pengar där? GMs lån betalas till ca 10c per $1. Denna kreditkris ser jag som en darwinism som helt sonika får löpa linan ut på egen hand. Det kommer den också att göra för eller senare. Nu tror jag, tyvärr att den nya administrationen fixar fram lånen (om inte Bush gör det), men världen hade blivit friskare utan Chrysler+GM.

    Jag ser det som en möjlighet att SAAB kanske får bättre ägare. Annars får vi leva med att våra bilar blir än mer unika.

    Fiat 500 och dylika räcker gott för de allra flesta.

Liknande ämnen

  1. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 17:23
  2. Slutat sälja N-Core trius 3,5"?
    Av Örebroarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 09:49
  3. Vad kan man sälja sina 17"hjul för?
    Av chrill3 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 13:35
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •