Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    621
    Medlem#
    6922

    Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    Hej

    Nu är det snart dags för att dra igång min motor. Den har utrustats med nya ram/vev-lager kolvar, turbo, stålomspunnaslangar m.m.

    Men hur gör man nu på bästa/smidigaste-sätt att få oljan runt i alla ledningar. Vill tex inte låta turbon snurra snustorr. Tycktes mig läsa för ett tag sedan att man kunde låta bilen gå på tändningen? Funkar det? Hur länge? Eller att man skulle koppla ur något och nöta bilen på startmotorn?

    Någon som har något tips?

    MvH
    -Faen

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 802
    Medlem#
    10069

    Re: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    Gasen i botten så tänder den inte eller den öppnar inte spridarna iaf. Då nöter du bara på startmotorn
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    402

    Re: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    Plocka ur kontakten till DI-Kasetten och dra runt på startmotorn någon minut.
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 802
    Medlem#
    10069

    Re: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    Plocka ur kontakten till DI-Kasetten och dra runt på startmotorn någon minut.
    Inte smaratare att dra ut säkringen till soppapumpen? annars pumpas det in bensin i cylindrarna?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    3456

    Re: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    Har du ryckt ur kontakten till tändasetten så pumpas ingen bensin in i cylindrarna eftersom motorn inte tänder.

    Så det bästa är alltså att rycka kontakten till tänkasetten och dra runt motorn en stund...är inte rekommenderat att dra på starten så länge som en minut i ett streck, men säg 3x15sekunder.

    Vill du va riktigt seriös så lossar du oljetilförseln till turbon och häller in en skvätt olja eftersom det tar en stnd för oljan att hitta ut till turbon.

    Sen låter du den varmköras på tomgång. Sen ger du dig ut och kör tills motorn är genomvarm sen gör du ett par hårda accelerationer med nedvarvning emellan.

    När detta är gjort åker du hem och byter olja sen är din bil klar att användas, som vanligt...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 219

    Re: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    Vill man ha lite fart på motorn(oljepumpen) så kör man på starten med tändstiften urtagna och gasspjället öppet max.
    Jag brukar göra så och tom köra motorn på starten från motorrummet med kammarna borta för att se så olja strömmar upp ur alla hål fint som de ska.
    Kammkedjan låter jag snurra runt en pet-plaska.
    Känns alltid bra att se och veta att oljan flödar ordentligt, det kan ta nån minut om det är helt tomt. (men fullt i tråget givetvis)

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 791
    Medlem#
    3183

    Re: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Vill man ha lite fart på motorn(oljepumpen) så kör man på starten med tändstiften urtagna och gasspjället öppet max.
    Jag brukar göra så och tom köra motorn på starten från motorrummet med kammarna borta för att se så olja strömmar upp ur alla hål fint som de ska.
    Kammkedjan låter jag snurra runt en pet-plaska.
    Känns alltid bra att se och veta att oljan flödar ordentligt, det kan ta nån minut om det är helt tomt. (men fullt i tråget givetvis)

    M.V.H.
    SERIÖST!!
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 512

    Re: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    När jag byggde en motor förut så var jag überpetig med oljegrejen.

    Jag ville absolut ha fullt oljetryck så tidig som bara möjligt.

    Så jag svetsade helt enkelt samman ett tryckkärl med en anslutning för hydraulslang längst ned på ena sidan. Där anslöt jag en hydraulslang som i andra änden via oljefilter anslöts till blocket. Sen fyllde jag i olja i kärlet och satte en tryckluftslang på däckventilen jag satt i toppen på tryckkärlet, och puttade på lite tryck till ca 1-2 bar i kärlet. Då pressade lufttrycket ut oljan via slangen och in i motorn och efter en liten stund så slocknade oljetryckslampan, och så fick det stå sen i ca 30 min med tryck på och koll att inte oljan i kärlet tog slut så luft pressades in. Och då ventilkåpan var av så kunde man se att det började sippra olja överallt där uppe där det skulle sippra olja.

    Efter detta var klart så monterades ventilkåpan, och tyckkärlet kopplades bort. Sen drogs motorn runt på starten med stiften ur (ingen kompression att brottas med för startmotor och lager) så man såg att motorns egen oljepump klarade att få upp trycket som den skulle.

    Därefter monterades tändstift och T-kassett och motorn startades på riktigt.

    Ett väldans overkill men säkert inte skadligt, och kul att klura ut lösningarna.

    Körde dessutom extrema hydrauloljefilter på denna motor, som renade oerhört mycket mer än vanliga motoroljerfilter. Vilket är en egen historia...


    KTL
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 892

    Re: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    A och O är naturligtvis att man smörjer rikligt när man monterar ihop och att man gärna fyller oljepump och liknande så den inte är torr. Då är det sällan nå problem även om tryck saknas de första sekunderna.
    Det är som många tror inte trycket i sig som smörjer utan så länge det finns olja i ett glidlager så blir det oljefilm och bärighet tills det börjar strömma dit mer olja.
    Är pumpen primad och den suger olja så ska det rimligen inte ta mer än 10-15 sekunder innan man har oljetryck, får man inte det så är det förmodligen nåt som är galet.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 219

    Re: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Är pumpen primad och den suger olja så ska det rimligen inte ta mer än 10-15 sekunder innan man har oljetryck, får man inte det så är det förmodligen nåt som är galet.
    Tror nog många inte primar pumpen. Är alla oljekanaler i motor, pump och topp tomma så är min erfarenhet att det tar längre tid än 10-15 sekunder på startmotorn att bygga tryck.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 892

    Re: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Är pumpen primad och den suger olja så ska det rimligen inte ta mer än 10-15 sekunder innan man har oljetryck, får man inte det så är det förmodligen nåt som är galet.
    Tror nog många inte primar pumpen. Är alla oljekanaler i motor, pump och topp tomma så är min erfarenhet att det tar längre tid än 10-15 sekunder på startmotorn att bygga tryck.

    M.V.H.
    ja absolut........är pumpen helt tom kan det ju faktiskt på vissa motorer bli så att den helt enkelt inte klarar att suga...........

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    Hej!

    Read this:

    Ta bort DI (om inte redan) , tändstiften och skruva löss banjoskruven på turbons oljematning. Plugga olja-in eller ha en finger på.

    Nu till det roliga:

    Dra ut vevhusventilation från ventilkåpan.

    Anslut luftpistol (kompressor krävs) mot vevhusventilation anslutning på ventilkåpan.

    Daggs att se till att den fria oljein på turbon är pluggad (finger på hålet?? ).

    Dossera lätt lufttryck i motor.

    Nu händer det.

    Tryckluftern kommer trycka ner dvs upp oljan i oljepickupen, den kommer passera oljepumpen, oljefilter osv och vidare igenom oljeröret mot turbon.

    När oljan kommer fram till turbon, avbryt trycksättning.

    Se till att trycksättning blir måttlig (överdriv ej , det räcker att det pyser luft under finger vid lätt tryckning mot oljeinloppet) ca: 0,5 Bar. Ingen av packboxar vid vävaxel kan vändas ändå).

    Nu kan man skruva tillbaks oljetillförsel på turbon o köra startmotor.

    Turbon kommer få oljan på direkten.
    vävaxel o kammar under 1-2 sec.

    Oljetryckslampa kommer slockna då.

    Montera tändstift , DI kassett (torka ev. oljespill runt turbo).

    Körklart.

    Ha D

    (PS: känns som man redan fixat dussintals motorer på detta vis )
    PSS: Nu slapp Du kostsamma o innovativa preluber enheter
    jag tror = att vilseledda fakta

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798

    Re: Tänka på vid start av nyrenoverad motor

    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Har du ryckt ur kontakten till tändasetten så pumpas ingen bensin in i cylindrarna eftersom motorn inte tänder.

    Så det bästa är alltså att rycka kontakten till tänkasetten och dra runt motorn en stund...är inte rekommenderat att dra på starten så länge som en minut i ett streck, men säg 3x15sekunder.

    Vill du va riktigt seriös så lossar du oljetilförseln till turbon och häller in en skvätt olja eftersom det tar en stnd för oljan att hitta ut till turbon.

    Sen låter du den varmköras på tomgång. Sen ger du dig ut och kör tills motorn är genomvarm sen gör du ett par hårda accelerationer med nedvarvning emellan.

    När detta är gjort åker du hem och byter olja sen är din bil klar att användas, som vanligt...
    Vill man stoppa bränsleinsprutningen under startmotorkörningen så räcker det att ge fullgas innan man vrider om startnyckeln och sedan hålla gaspedalen i botten under startmotorkörningen. Inga kontakter behöver lossas, inga säkringar behöver ryckas, man behöver inte ens öppna huven!

    Turbon ska förövrigt smörjas innan den monteras. Turbon klarar körning i ett par sekunder utan oljetryck.

    Har motorn motorvärmare så kan man också använda den för att se till att motorn är varm innan uppstarten.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Inkörning av nyrenoverad motor?
    Av Magnus Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 21:24
  2. Oljeförbrukning på nyrenoverad motor (2,3i)
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •