Tjena, jag undrar om aero m06-> inloppsrör "kungskobra"
passar på TD04-15T oavsett årsmodell på turbon ?
Vet nämligen inte vilken årsmodell turbon har.. och det finns ju 2st olika
kobror en som passar 2000-2005 och en 2006->. hmm..
mvh Fabbe
Tjena, jag undrar om aero m06-> inloppsrör "kungskobra"
passar på TD04-15T oavsett årsmodell på turbon ?
Vet nämligen inte vilken årsmodell turbon har.. och det finns ju 2st olika
kobror en som passar 2000-2005 och en 2006->. hmm..
mvh Fabbe
Hej,
För att få på den kobran krävs ett s.k "trubbnos-kompressorhus" och det tvivlar jag på att din har (om nu inte Nordic köpt såna av Saab förstås)...
Det finns annars trubbnoshus att köpa som inbytes. Vet att t ex MapTun brukar ha på lager.
Klart lyft med kungskobran blir det i alla fall!
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Nej, kungskobran passar bara på MY06 och framåt.Ursprungligen postat av fabbe
För att den ska passa på en äldre måste man svarva ner huset på turbon.
Det finns eftermarknads kobror som passar Bolt-on utan svarvning.
Tjena KK, Ahaa.. I see. Då fårre nog bli en 00-05 kobra då istället.. lär ju iafUrsprungligen postat av KK
vara bättre än den jag har
dessutom hittade jag denna, den borde ju passa.. iof står det inte om de är till aero eller ej kanske får slå dom en signal imorrn. Dom hade ju humana priser
http://www.streetgear.se/index.php?p...emart&Itemid=1
mvh Fabbe
Hej,
Visst blir det snäppet bättre med eftermarknadskobra, absolut. Dock inte i närheten lika bra som kungskobran...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ursprungligen postat av KK
Jasså.. varför blir eftermarkandskobrerna inte lika bra som M06 "kungskobran"
har det ngt med diametern på insugssidan på turbon att göra ?
för annars till formen så ser den ju grövre ut.
Annars finns det ju folk som svarvar till ditt agg, så kungskobran passar, för en billig penning.
96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11
Hej!
Är det bilen i signaturen det handlar om?
Där sitter det nog redan en vanlig Aero kobra (inte kungskobra) tänkte mest så du inte går och köper en ny likadan.
Eftermarknads kobror har ju en avsmalnad ner till längst in mot snurran vilket inte kungskobran har, sen är det ju det med vevhusventen det är nog inte uträknat på en eftermarknads.
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Tjena!Ursprungligen postat av _oxygene_
Jupp glömde nämna det att det är bilen i signaturen de gäller.
Mjo men jag tycker den ser så klen ut.. insugsröret som sitter där nu.
så tillplattat. Vad kan ett nytt såkallat trubbnoshus kosta då så den blir bolt-on ?
Tackar för klargörandet !
En svarvning kan väll gå på 400-600 kr eller något dylikt. Ska svarvas 13-15mm, tror det är 15mm som rekommenderas, rätta mig om jag har fel. Är väll ingen direkt svårighet för en svarvare.
MvH
-Faen
Är det vid anslutningen som svarvas om till en ny lite längre in? Någon som har en bild på en orginal och en svarvad bredvid varandra?
Någon runt Trollhättan som kan fixa detta för en billig peng?
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Jaha ja, billigt skall det vara.Ursprungligen postat av Mr Aero
Finns ju kompletta kitt annars, bara att bulta på;
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
Original: http://www.speedparts.se/images/prod/turbo/59,1103.jpgUrsprungligen postat av Mr Aero
Trubbnos: http://www.speedparts.se/images/prod/turbo/59,1105b.jpg
MrTurbo: Känns väl fånigt att köpa en hel turbo om man bara behöver köpa/svarva kompressorhuset och kobran?
2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.
Är det verkligen så att dom svarvar ner dom där? Fräser man inte bort dom 15mm som ska bort?
Sätter du turbon i svarven så kommer du få fet obalans och hela skiten kommer börja vibrera och förmodligen gå sönder iom att du måste ha lite varv på det hela om det ska gå att svarva. Dessutom... hur centrerar man turbon i svarven...?
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Sorry, det var jag som började med fel terminologi.
Lämpligen plockar man loss kompressorhuset innan man börjar bearbeta det...Ursprungligen postat av Manick
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Men kompressorhuset är ju inte helt balanserat det heller..?Ursprungligen postat av KK
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Det behöver det inte vara heller.Ursprungligen postat av Manick
Du spänner med chuckarna från baksidan typ där kompressorimpellern sitter.
IOM det blir det centrerat i förhållande till det du skall svarva.
Så hög hastighet behövs heller inte eftersom diametern där man svaravar är ganska stor och att huset är i aluminum men visst är det lite otäckt ändå när huset vevar runt precis framför näsan.....
mvh Jonas
Det behöver det inte vara heller.Ursprungligen postat av jonTe
Du spänner med chuckarna från baksidan typ där kompressorimpellern sitter.
IOM det blir det centrerat i förhållande till det du skall svarva.
Så hög hastighet behövs heller inte eftersom diametern där man svaravar är ganska stor och att huset är i aluminum men visst är det lite otäckt ändå när huset vevar runt precis framför näsan.....
mvh Jonas[/quote]
Att jag inte tänkte på det
Då kan jag ju fixa det själv på min så jag får på M06'ans inloppsrör jag med :]
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Hur många varv ska man köra på när man svarvar kompressorhuset?
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012