Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Passar aero m06-> inloppsrör ?

  1. #1

    Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Tjena, jag undrar om aero m06-> inloppsrör "kungskobra"
    passar på TD04-15T oavsett årsmodell på turbon ?

    Vet nämligen inte vilken årsmodell turbon har.. och det finns ju 2st olika
    kobror en som passar 2000-2005 och en 2006->. hmm..

    mvh Fabbe

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Hej,

    För att få på den kobran krävs ett s.k "trubbnos-kompressorhus" och det tvivlar jag på att din har (om nu inte Nordic köpt såna av Saab förstås)...

    Det finns annars trubbnoshus att köpa som inbytes. Vet att t ex MapTun brukar ha på lager.

    Klart lyft med kungskobran blir det i alla fall!

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    321

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Tjena, jag undrar om aero m06-> inloppsrör "kungskobra"
    passar på TD04-15T oavsett årsmodell på turbon ?

    Vet nämligen inte vilken årsmodell turbon har.. och det finns ju 2st olika
    kobror en som passar 2000-2005 och en 2006->. hmm..

    mvh Fabbe
    Nej, kungskobran passar bara på MY06 och framåt.
    För att den ska passa på en äldre måste man svarva ner huset på turbon.

    Det finns eftermarknads kobror som passar Bolt-on utan svarvning.

  4. #4

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    För att få på den kobran krävs ett s.k "trubbnos-kompressorhus" och det tvivlar jag på att din har (om nu inte Nordic köpt såna av Saab förstås)...

    Det finns annars trubbnoshus att köpa som inbytes. Vet att t ex MapTun brukar ha på lager.

    Klart lyft med kungskobran blir det i alla fall!

    Mvh
    KK
    Tjena KK, Ahaa.. I see. Då fårre nog bli en 00-05 kobra då istället.. lär ju iaf
    vara bättre än den jag har

    dessutom hittade jag denna, den borde ju passa.. iof står det inte om de är till aero eller ej kanske får slå dom en signal imorrn. Dom hade ju humana priser
    http://www.streetgear.se/index.php?p...emart&Itemid=1

    mvh Fabbe

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Hej,

    Visst blir det snäppet bättre med eftermarknadskobra, absolut. Dock inte i närheten lika bra som kungskobran...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Visst blir det snäppet bättre med eftermarknadskobra, absolut. Dock inte i närheten lika bra som kungskobran...

    Mvh
    KK

    Jasså.. varför blir eftermarkandskobrerna inte lika bra som M06 "kungskobran"
    har det ngt med diametern på insugssidan på turbon att göra ?

    för annars till formen så ser den ju grövre ut.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Annars finns det ju folk som svarvar till ditt agg, så kungskobran passar, för en billig penning.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  8. #8
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Hej!

    Är det bilen i signaturen det handlar om?

    Där sitter det nog redan en vanlig Aero kobra (inte kungskobra) tänkte mest så du inte går och köper en ny likadan.

    Eftermarknads kobror har ju en avsmalnad ner till längst in mot snurran vilket inte kungskobran har, sen är det ju det med vevhusventen det är nog inte uträknat på en eftermarknads.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Är det bilen i signaturen det handlar om?

    Där sitter det nog redan en vanlig Aero kobra (inte kungskobra) tänkte mest så du inte går och köper en ny likadan.

    Eftermarknads kobror har ju en avsmalnad ner till längst in mot snurran vilket inte kungskobran har, sen är det ju det med vevhusventen det är nog inte uträknat på en eftermarknads.

    Mvh
    Tjena!

    Jupp glömde nämna det att det är bilen i signaturen de gäller.

    Mjo men jag tycker den ser så klen ut.. insugsröret som sitter där nu.
    så tillplattat. Vad kan ett nytt såkallat trubbnoshus kosta då så den blir bolt-on ?

    Tackar för klargörandet !

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    617
    Medlem#
    6922

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    En svarvning kan väll gå på 400-600 kr eller något dylikt. Ska svarvas 13-15mm, tror det är 15mm som rekommenderas, rätta mig om jag har fel. Är väll ingen direkt svårighet för en svarvare.

    MvH
    -Faen

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 910

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Är det vid anslutningen som svarvas om till en ny lite längre in? Någon som har en bild på en orginal och en svarvad bredvid varandra?
    Någon runt Trollhättan som kan fixa detta för en billig peng?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  12. #12
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 518
    Medlem#
    1469

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Någon runt Trollhättan som kan fixa detta för en billig peng?

    Jocke
    Jaha ja, billigt skall det vara.

    Finns ju kompletta kitt annars, bara att bulta på;

    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    880

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Är det vid anslutningen som svarvas om till en ny lite längre in? Någon som har en bild på en orginal och en svarvad bredvid varandra?
    Någon runt Trollhättan som kan fixa detta för en billig peng?

    Jocke
    Original: http://www.speedparts.se/images/prod/turbo/59,1103.jpg
    Trubbnos: http://www.speedparts.se/images/prod/turbo/59,1105b.jpg

    MrTurbo: Känns väl fånigt att köpa en hel turbo om man bara behöver köpa/svarva kompressorhuset och kobran?
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Är det verkligen så att dom svarvar ner dom där? Fräser man inte bort dom 15mm som ska bort?

    Sätter du turbon i svarven så kommer du få fet obalans och hela skiten kommer börja vibrera och förmodligen gå sönder iom att du måste ha lite varv på det hela om det ska gå att svarva. Dessutom... hur centrerar man turbon i svarven...?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    321

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Sorry, det var jag som började med fel terminologi.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Är det verkligen så att dom svarvar ner dom där? Fräser man inte bort dom 15mm som ska bort?

    Sätter du turbon i svarven så kommer du få fet obalans och hela skiten kommer börja vibrera och förmodligen gå sönder iom att du måste ha lite varv på det hela om det ska gå att svarva. Dessutom... hur centrerar man turbon i svarven...?
    Lämpligen plockar man loss kompressorhuset innan man börjar bearbeta det...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Är det verkligen så att dom svarvar ner dom där? Fräser man inte bort dom 15mm som ska bort?

    Sätter du turbon i svarven så kommer du få fet obalans och hela skiten kommer börja vibrera och förmodligen gå sönder iom att du måste ha lite varv på det hela om det ska gå att svarva. Dessutom... hur centrerar man turbon i svarven...?
    Lämpligen plockar man loss kompressorhuset innan man börjar bearbeta det...

    Mvh
    KK
    Men kompressorhuset är ju inte helt balanserat det heller..?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Är det verkligen så att dom svarvar ner dom där? Fräser man inte bort dom 15mm som ska bort?

    Sätter du turbon i svarven så kommer du få fet obalans och hela skiten kommer börja vibrera och förmodligen gå sönder iom att du måste ha lite varv på det hela om det ska gå att svarva. Dessutom... hur centrerar man turbon i svarven...?
    Lämpligen plockar man loss kompressorhuset innan man börjar bearbeta det...

    Mvh
    KK
    Men kompressorhuset är ju inte helt balanserat det heller..?
    Det behöver det inte vara heller.
    Du spänner med chuckarna från baksidan typ där kompressorimpellern sitter.
    IOM det blir det centrerat i förhållande till det du skall svarva.
    Så hög hastighet behövs heller inte eftersom diametern där man svaravar är ganska stor och att huset är i aluminum men visst är det lite otäckt ändå när huset vevar runt precis framför näsan.....

    mvh Jonas

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Men kompressorhuset är ju inte helt balanserat det heller..?
    Det behöver det inte vara heller.
    Du spänner med chuckarna från baksidan typ där kompressorimpellern sitter.
    IOM det blir det centrerat i förhållande till det du skall svarva.
    Så hög hastighet behövs heller inte eftersom diametern där man svaravar är ganska stor och att huset är i aluminum men visst är det lite otäckt ändå när huset vevar runt precis framför näsan.....

    mvh Jonas[/quote]


    Att jag inte tänkte på det

    Då kan jag ju fixa det själv på min så jag får på M06'ans inloppsrör jag med :]
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 910

    Re: Passar aero m06-> inloppsrör ?

    Hur många varv ska man köra på när man svarvar kompressorhuset?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

Liknande ämnen

  1. Inloppsrör aero, skillnad mot 9-5 2,0t bio ??(redigerad)
    Av greger_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 11:29
  2. Inloppsrör aero, skillnad mot 9-5 2,0t bio ??(redigerad)
    Av greger_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-13, 16:39
  3. Effekt av annat inloppsrör? (9-5 Aero)
    Av VIKINGMAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 11:16
  4. Insugningsrör, inloppsrör eller vad det kallas 9-3 aero -02
    Av BorgaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 19:22
  5. aero inloppsrör till 2.0t? (9-5)
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •