Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vilken olja efter Nordic?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Vilken olja efter Nordic?

    Tjena, var på Nordic idag o fixade steg 2 till min 9-3 SS, nu passar det så perfekt att kvalitén på oljan är på 2% så jag får ny trimmat + ny olja.
    Nu till själva frågan, vad ska jag välja för olja? Enligt "certifikatet" jag fick på nordic ska jag använda "Laser Way 5W-40" men bilen enligt manual ska ha 0W-40. Laser way är väl statoil olja om jag inte har fel så då är den väl inte allt för billig antar jag, ringde även till Biva här i uppsala för att kolla vad dom tar för Mobil1 0W-40 och det kostar 1350 för 6 liter
    Vad ska jag rikta in mig på? 5W-40 enligt nordic cert. eller 0W-40 enligt manual och även vilket fabrikat rekommenderar ni? Behöver absolut inte vara billigast möjligt utan kanske en bra kompromiss mella kvalitet och pris.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 846
    Hej !

    Viskositet 0W-40 tycker jag är ett bättre val.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 754
    Medlem#
    10798
    LazerWay 5W-40 har inte heller rätt GM klassning så Mobil 1 0W-40 är helt klart att föredra bland dessa två. Dessutom innehåller Statoil oljan en billigare basolja, är sannolikt därför den inte klarar 0W klassen.

    Skulle dock inte betala 1350 kr för 6 liter Mobil 1 0W-40. Köper du på ex. mapodo.de så får du 8 liter för ca 850 kr.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289
    Tack för svaren, jag hade tänkt byta nu i helgen så mapodo är inget alternativ den här gången.
    Jag ska ju byta nånstans mellan var 1000 och 1500 mil så baserat på det vilken annan 0W-40 olja (fabrikat) kan man gå och köpa? Tänkte byta i helgen som sagt.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474
    En liten stilla undran bara.. Tror ni inte det finns någon speciell anledning till varför Nordic rekommenderar en viss olja efter att bilarna har vart in och fått en genomgång hos dom?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    En liten stilla undran bara.. Tror ni inte det finns någon speciell anledning till varför Nordic rekommenderar en viss olja efter att bilarna har vart in och fått en genomgång hos dom?
    Har jag också funderat på, en kompis var där för ett par veckor sen och i hans "certifikat" stog det att han ska använda "Statoil Laser Way 5W-40". Kan det vara så att dom får spons från statoil?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474
    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    En liten stilla undran bara.. Tror ni inte det finns någon speciell anledning till varför Nordic rekommenderar en viss olja efter att bilarna har vart in och fått en genomgång hos dom?
    Har jag också funderat på, en kompis var där för ett par veckor sen och i hans "certifikat" stog det att han ska använda "Statoil Laser Way 5W-40". Kan det vara så att dom får spons från statoil?
    Ingen aning men det stod samma sak på mitt cert när jag var där och E85 konverterade min 9-5'a.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Det här var annars en höjdare när jag bodde i Borås.
    Iofs har de postorderbeställningar också, men vet inte om de blir så förmånligt...

    http://www.verktygsboden.se/?id=67779
    4 liter 0w40 mobil1 för 435:-

    SAAB's ÅF Gustaf E Bil där nere tog 690:- för samma dunk.

    Sök lite på youtube så får ni se skillnaden i kallstartsegenskaper på olika oljor. De lägger in olja i frysen för att sedan se vilket som flyter bäst, en bra stor skillnad mellan tex 5w40 och 0w40 oljor.



    Mvh Johan

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    En liten stilla undran bara.. Tror ni inte det finns någon speciell anledning till varför Nordic rekommenderar en viss olja efter att bilarna har vart in och fått en genomgång hos dom?
    Har jag också funderat på, en kompis var där för ett par veckor sen och i hans "certifikat" stog det att han ska använda "Statoil Laser Way 5W-40". Kan det vara så att dom får spons från statoil?
    Ingen aning men det stod samma sak på mitt cert när jag var där och E85 konverterade min 9-5'a.
    Jag har i alla fall en aning. Eftersom Statoil står med på deras länksida under Ferrita så kan det ju vara så att de är delvis sponsrade om de skriver så i certen. Vet inte om så är fallet, men aningar kan man ju ha, för det finns ju alternativa oljor som är minst lika bra.

    http://www.nordictuning.se/main.php?page=links
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 025
    Medlem#
    6220
    Ja skulle vilja säga att så länge oljan uppfyller rätt klassning och rätt viskositet så kan man köra med vilket märke man själv känner för då är det ju priset på olika märken man går efter.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Ja skulle vilja säga att så länge oljan uppfyller rätt klassning och rätt viskositet så kan man köra med vilket märke man själv känner för då är det ju priset på olika märken man går efter.

    Mvh
    Precis. Att det står Statoil på certifikaten beror på att vi sålde deras oljor tidigare. Köp vilka oljor ni vill bara de har rätt klassning. Uppgiften om vilken olja som rekomenderas kommer från Statoil.
    Mvh, Rolf
    Swedish performance

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289
    Tackar för svaren, har köpt olja nu och det blev billigare än hos Saab iallafall

Liknande ämnen

  1. I vilken ordning ska jag fortsätta trimma? Har nu st2 nordic
    Av Jonke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 00:30
  2. HJÄLP, Nordic steg 3 box går på grundladd efter byte?
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 21:27
  3. Nordic VS. Hirsch. Vilken är billigast ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 22:38
  4. vilken trimfirma? nordic uhr, speedparts eller sqr?
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •