Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 75

Ämne: Någon som har trimmat en Turbo X?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Någon som har trimmat en Turbo X?

    Hirsch har ett kit, likaså ser jag att BSR har det. Vet inte om Nordic är färdiga ännu.
    Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

  2. #2
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 211

    Re: Någon som har trimmat en Turbo X?

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Hirsch har ett kit, likaså ser jag att BSR har det. Vet inte om Nordic är färdiga ännu.
    Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
    Vad jag har hört så har dom visat sig gå riktigt dåligt med chip/290 hkr

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    435
    Har stoppat i BSR trim i en på jobbet...
    Den bilen kör med orginal program nu, slutsatsen får du själv dra....
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    622
    Medlem#
    6922
    Vad är det som gör att bilen är "svår" att trimma. Är det pga det avancerade XWD systemet eller är det något motorrelaterade?


    Citat Ursprungligen postat av TRMaster
    Har stoppat i BSR trim i en på jobbet...
    Den bilen kör med orginal program nu, slutsatsen får du själv dra....
    Hur gick din bil och vad var det som gjorde att du inte var nöjd skulle vara kul att höra?

    MvH
    -Faen

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Vad är det som gör att bilen är "svår" att trimma. Är det pga det avancerade XWD systemet eller är det något motorrelaterade?


    Citat Ursprungligen postat av TRMaster
    Har stoppat i BSR trim i en på jobbet...
    Den bilen kör med orginal program nu, slutsatsen får du själv dra....
    Hur gick din bil och vad var det som gjorde att du inte var nöjd skulle vara kul att höra?

    MvH
    -Faen
    Undrar jag med, med tanke på att man med BSR's chip bara får 300hk är det ju något som sätter käppar i hjulet. 10 lök för ett tillskott på ynka 20hk är ju ett skämt ?!

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 877
    Citat Ursprungligen postat av knallert
    Undrar jag med, med tanke på att man med BSR's chip bara får 300hk är det ju något som sätter käppar i hjulet. 10 lök för ett tillskott på ynka 20hk är ju ett skämt ?!
    Skulle det vara 20st tillförlitliga hästar är 10.000SEK ett enormt bra pris och jag tror de flesta gladligen skulle betala.

    Kan du förklara på vilket sätt det skulle vara ett skämt? Skulle dessa 20hk vara rikligt testade och verifierade skulle jag i alla fall se dessa som betydligt mer prisvärda än vissa andra 300hk-kit.

    Det handlar ju faktisk till stor del vad man är ute efter i form av körbarhet, medeleffekt, driftsäkerhet och service.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Mr X är på väg att trimma på sin ordentligt, vad jag vet så är det annar prog i den nu och det borde ju komma ifrån maptun

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Mr X är på väg att trimma på sin ordentligt, vad jag vet så är det annar prog i den nu och det borde ju komma ifrån maptun
    Skulle inte X satsa på 500 pållar eller så?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Mr X är på väg att trimma på sin ordentligt, vad jag vet så är det annar prog i den nu och det borde ju komma ifrån maptun
    Skulle inte X satsa på 500 pållar eller så?
    Jodå, den maskinen är redan färdigbyggd.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Hej,

    När det gäller TurboX-trim gäller det ju att komma ihåg att TurboX inte skiljer sig nämnvärt från vanliga V6 Aero hårdvarumässigt. Varför skulle det helt plötsligt gå att få ut 300 hk utan hårdvarumods?

    Kan väl, i förbifarten, nämna att en TurboX med enbart mjukvaruväss går helt jämnt med en 2.0t BioPower steg 2+ (ja, OK...det satt en pers extra i X:et, men ändå...)

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 211
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    När det gäller TurboX-trim gäller det ju att komma ihåg att TurboX inte skiljer sig nämnvärt från vanliga V6 Aero hårdvarumässigt. Varför skulle det helt plötsligt gå att få ut 300 hk utan hårdvarumods?

    Kan väl, i förbifarten, nämna att en TurboX med enbart mjukvaruväss går helt jämnt med en 2.0t BioPower steg 2+ (ja, OK...det satt en pers extra i X:et, men ändå...)

    Mvh
    KK
    Så du menar att en turbox går med 290 hkr ca 20 sec 100-200 km/h
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 046
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    När det gäller TurboX-trim gäller det ju att komma ihåg att TurboX inte skiljer sig nämnvärt från vanliga V6 Aero hårdvarumässigt. Varför skulle det helt plötsligt gå att få ut 300 hk utan hårdvarumods?

    Kan väl, i förbifarten, nämna att en TurboX med enbart mjukvaruväss går helt jämnt med en 2.0t BioPower steg 2+ (ja, OK...det satt en pers extra i X:et, men ändå...)

    Mvh
    KK
    1kg/hk extra gör tydligen varken till eller från. Gasade ingen innan eller på andra tutet?
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Vad är det som gör att bilen är "svår" att trimma. Är det pga det avancerade XWD systemet eller är det något motorrelaterade?


    Citat Ursprungligen postat av TRMaster
    Har stoppat i BSR trim i en på jobbet...
    Den bilen kör med orginal program nu, slutsatsen får du själv dra....
    Hur gick din bil och vad var det som gjorde att du inte var nöjd skulle vara kul att höra?

    MvH
    -Faen
    Inte min bil.. (tyvärr är det ingen större risk att man kan köpa en sådan på en sketen bilmekslön)Om det var trimmets fel eller ej att bilen ryckte, stannade och fick bärgas m.m vet jag inte, men har nog varit en bidragande orsak.
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av knallert
    Undrar jag med, med tanke på att man med BSR's chip bara får 300hk är det ju något som sätter käppar i hjulet. 10 lök för ett tillskott på ynka 20hk är ju ett skämt ?!
    Skulle det vara 20st tillförlitliga hästar är 10.000SEK ett enormt bra pris och jag tror de flesta gladligen skulle betala.

    Kan du förklara på vilket sätt det skulle vara ett skämt? Skulle dessa 20hk vara rikligt testade och verifierade skulle jag i alla fall se dessa som betydligt mer prisvärda än vissa andra 300hk-kit.

    Det handlar ju faktisk till stor del vad man är ute efter i form av körbarhet, medeleffekt, driftsäkerhet och service.
    Spekulera kan vi göra i evigheter
    Fakta är att chippet ger ett tillskott på 20hk och kostar 9.900. För mig är det allt annat än prisvärt.

    Måste säga att jag är riktigt nyfiken på hur en org. Turbo X presterar i intervallerna 0-100 och 100-200. Nån som har tider ?

    Skulle inte förvåna mig om en 255hk Aero är snabbare 100-200.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    1kg/hk extra gör tydligen varken till eller från. Gasade ingen innan eller på andra tutet?
    Uppmätta tider. Jämförde slutfart på 201 m, 100-150 och 100-200.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 046
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    1kg/hk extra gör tydligen varken till eller från. Gasade ingen innan eller på andra tutet?
    Uppmätta tider. Jämförde slutfart på 201 m, 100-150 och 100-200.

    Mvh
    KK
    Ok. Så en 300hk´s turboX med BSR mjukvara skulle gå lika bra/dåligt som en 9-3SC 1,8/2.0t med org turbo?
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Mr X är på väg att trimma på sin ordentligt, vad jag vet så är det annar prog i den nu och det borde ju komma ifrån maptun
    Skulle inte X satsa på 500 pållar eller så?
    Jodå, den maskinen är redan färdigbyggd.

    Mvh
    KK
    Jasså? Kör man med bilen? Eller har den redan rasat? Infohungrig.nu

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Hmm...enligt mig är Turbo X inget annat än en fabrikchippad Aero med extra vikt och ett par hjul extra att driva. Därför är det inte konstigt att man inte kan hämta mycket mer ur den med mer chippning samt att den kanske inte är så kvick som man förväntar sig (med tanke på vikt och effektförluster genom drivlinan).
    Signatur...

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 682
    Att köra ifrån en TurboX med en trimmad 2,0T (210hk) med helt orginal hårdvara är inga problem.
    Starten och dom lägre hastigheterna har ju givetvis TurboX:en övertag i, men när farten börjar öka så minskar ledningen för att sedan besegras.
    Man lär så länge man lever.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 046
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Att köra ifrån en TurboX med en trimmad 2,0T (210hk) med helt orginal hårdvara är inga problem.
    Starten och dom lägre hastigheterna har ju givetvis TurboX:en övertag i, men när farten börjar öka så minskar ledningen för att sedan besegras.
    Nu var det inte det utan en trimmad TurboX också.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Liknande ämnen

  1. Någon som har trimmat med Saab Sisu Performance?
    Av Kristofer81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 14:51
  2. Någon som trimmat med chip från Bilotrim till 9-5aero?
    Av MITH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 22:15
  3. Någon som trimmat 2,2 tid??
    Av Källén i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 09:42
  4. Någon som trimmat sin BioPower
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 09:38
  5. Någon som ppc trimmat sin aero
    Av skorped_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •