Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Laddtrycks problem. 9-5 2,0t 192 hk-99 **LÖST**

  1. #1

    Laddtrycks problem. 9-5 2,0t 192 hk-99 **LÖST**

    För två veckor sen böt jag kamkedja och balansaxelkedja och allt som där hör till. Trodde allt var frid och fröjd, men nu har jag märkt att bilen blivit slö. Känns precis som att den "tvekar" precis när turbon börjar ladda. provade att rycka bort slangen från turbon till magnetventilen, då laddade den på som f-n. Någon som har någon idé??
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  2. #2
    Ska kanske tillägga att allt var ok även efter kamkedjebytet, det är först sista dagarna som jag märkt att bilen blivit slö.
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  3. #3
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220
    Är nog inte kam/balans bytet som har något med saken att göra.

    Om den ladda på som fan så är det ju inget fel på snurran, hur mår MV, LMM, tändstift, DI, vaccumslangar sitter dom där de ska och är hela.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Har idag varit inne på jobbet och kollat vakumslangar, tryckslangar, provat by-pass ventilen. Provade att byta till en annan LMM och tändkassett. Men ingen skillnad. Kollade även med Bosch instrumentet , men inga felkoder fanns. Hade ingen magnetventil att prova med, Kan det vara den som är boven i dramat??
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248
    Backventilerna?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Har sett att det sitter en blå vid LMM. Är det den du menar eller finns det fler??
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av Vagnsbult
    Har sett att det sitter en blå vid LMM. Är det den du menar eller finns det fler??
    hej ja det sitter en vid lmm sen en på samma slang under servo behållaren dom kan vara kamoflerade med skumplast.
    saab 9-5 2.3t -04

  8. #8
    Ok, tackar för tipsen. Ska kolla dom imorgon.
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    562
    Medlem#
    6892
    Har samma trim som dig (dock annan hårdvara)...
    Har du kollat vilken version av vevhusventilation du har?

    Fick tips från pålitliga källor att den annars kan ställa till med alla möjliga märkliga fenomen.
    Jag kommer beställa uppdateringssatsen från Speedparts nästa vecka för att undanröja i alla fall ett felmoment.
    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... ring.shtml

    Det är ju inga jättepengar det handlar om.

    Ska se om jag kommer ihåg att uppdatera dig med hur de gick.
    Har lite av samma bekymmer som dig...


    Mvh Johan

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Har samma trim som dig (dock annan hårdvara)...
    Har du kollat vilken version av vevhusventilation du har?

    Fick tips från pålitliga källor att den annars kan ställa till med alla möjliga märkliga fenomen.
    Jag kommer beställa uppdateringssatsen från Speedparts nästa vecka för att undanröja i alla fall ett felmoment.
    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... ring.shtml

    Det är ju inga jättepengar det handlar om.

    Ska se om jag kommer ihåg att uppdatera dig med hur de gick.
    Har lite av samma bekymmer som dig...


    Mvh Johan
    Inte just versionen på vevhusventialtionen men är den aldrig bytt så lär slangarna vara riktigt dåliga, på den som går ut från ventilkåpan hade jag en 10cm spricka, de andra såg inte så mycket bättre ut...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    562
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    En massa text...


    Mvh Johan
    Inte just versionen på vevhusventialtionen men är den aldrig bytt så lär slangarna vara riktigt dåliga, på den som går ut från ventilkåpan hade jag en 10cm spricka, de andra såg inte så mycket bättre ut...
    Var inte versionen jag syftade på heller, även om de kanske lät så.
    Hur som, jag tar hem den satsen och byter slangar. Får se om jag upptäcker mitt fel (som liknar ditt trådskapare, Vagnsbult).
    Annars börjar jag fundera över de sk. "blå ventilerna".

    Mvh Johan

  12. #12
    Jag har den senaste versionen av vevhusventilation, monterade det för ca ett halvår sen. Har inte hunnit kolla backventilerna ännu, men ska göra det en kväll i veckan.
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  13. #13
    Kollade backventilerna idag. Det visade sig att den ena backventilen var kass. Den som sitter under servobehållaren var öppen åt båda håll så jag monterade provisoriskt en som jag hittade på jobbet. En enkel modell med kula i som egentligen är till för tryckluftsverktyg. Men det blev mycket bättre! Ska nu skafffa nya och montera. Återkommer med resultat.
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  14. #14
    Monterade idag backventilerna från VAG som jag beställt tidigare i veckan. Blev som en helt ny bil! Nu laddar bilen som den ska, inga ryck vid gaspådrag och inget tvekande laddtryck. Såg att den tidigare backventilen som jag monterade tillfälligt inte riktigt höll tätt.


    Tackar så mycket för alla tips!
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Vagnsbult
    Monterade idag backventilerna från VAG som jag beställt tidigare i veckan. Blev som en helt ny bil! Nu laddar bilen som den ska, inga ryck vid gaspådrag och inget tvekande laddtryck. Såg att den tidigare backventilen som jag monterade tillfälligt inte riktigt höll tätt.


    Tackar så mycket för alla tips!

    Jag har nåt liknande fel som du hade innan, fast på en og9-3 '00. Antar det är backventiler på den med? Hur och var sitter dessa isf?
    mvh

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    NV STOCKHOLM
    Inlägg
    15
    Shit, det låter precis som det fel som kan vara på min kärra (9-5 2.3LTT@steg2 -02)

    Bilen har småryckt princip sedan första dagen jag hade den, men mest då när den var kall men något mindre när den är varmkörd. Vid fullgas känns det som turbon liksom portionerar ut tryck i intervaller, försvinner vid 4500rpm och uppåt.
    Bilen rycker rejält vid detta tillfälle.
    Snurran är uppdaterad med OBIZ (UmeåMS) steg2 (245hk) med ltt turbo, sportsystem, K&N filter, ny backventil (den vid ventilkåpans bakkant), kallare stift.
    Vevhusventilationen är orginal från fabrik...orörd m.a.o.

    Jag har även misstänkt soppapumpen eftersom den låter som sju svåra år.
    Jag bytte den i veckan, men ryckningarna finns kvar endå .
    Sedan gick tanken åt bränsleregulatorn, tänkte kolla soppaflödet till spridargalleriet, samt kolla upp flödet från spridarna.

    Men nu när jag läst denna tråd, så misstänker jag backventilerna jag med.
    Kan någon tala om var exakt alla backventiler sitter i motorrummet?

    jo, just det. När jag skickat plattan i mattan hörs ett kraftigt dovt pysande ljud från motorrummet. typ bakom hastighetsmätaren men bakom torpedväggen....var det inte där det satt en ventil? Jag har testat polarens AERO, och den låter inte så iaf.

    tacksam för hjälp

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    NV STOCKHOLM
    Inlägg
    15
    UPDATE!
    Jaha, så har man varit i garaget och ryckt o slitit i slangar och kontakter.

    Den blå ventilen som sitter vid servobehållaren kunde jag inte kolla vid tillfället (sitter som benet), men jag provade att koppla ifrån MV (slang R)
    Testade och ryckningarna försvann helt vid acc.
    Ok, så nu till det underliga.
    Jag kopplade slangen på R igen och testade....inga ryckningar?!

    va fan, går det troll i bilen

    Jaja, ska köpa den senaste versionen av vevhusventilationssatsen och byta, så då blir ventilerna bytta.

    några tips?

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av S*A*A*B
    Jaja, ska köpa den senaste versionen av vevhusventilationssatsen och byta, så då blir ventilerna bytta.

    några tips?
    Nja, de blå ventilerna ingår inte i vevhus satsen...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    NV STOCKHOLM
    Inlägg
    15
    jag såg det också, men då får det bli VAG ventilerna och nya slangar m.a.o.

    jag ska plocka bort slangarna och provtrycka dessa imorrn.

    just det, som det nämns i en annan tråd på forumet så räcker det inte med att bara rycka slangen från R på MV, utan slangen måste pluggas från spjällhuset?

    Sant eller falskt? bekräfta ni som vet

  20. #20
    När jag felsökte ryckte jag bort R slangen från MV utan att plugga vid spjällhuset. Då försvann alla symptom och bilen gick bättre.
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

Liknande ämnen

  1. laddtrycks problem steg 3 9-5 aero (LÖST!!)
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 17:36
  2. laddtrycks problem!
    Av saab_006 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 09:16
  3. Laddtrycks Problem! 9-5 *Löst*
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 14:01
  4. Laddtrycks Problem
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •