Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Öppen dump, Saab 93 aero 00

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Öppen dump, Saab 93 aero 00

    Var en som påstod att jag kunde använda en öppen dump på min saab, men den har som jag förstått det en LMM vilket inte skulle resultera något possetivt över huvud taget, eller har jag fått det om bakfoten och att det faktiskt går fint på min saabmodell ?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053
    Då du har T5 i din bil kan du ha öppen dump, 01 kom T7 och då kan man inte ha öppen dump.

    Är du bara ute efter "psschhh" ljudet? Ett sportluft filter i orginalburken gör faktiskt lite.
    Saablös dåre

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115
    Nu är jag lite förvirrad då jag är ganska säker på att jag har T7 i min bil ?
    Jo i dagsläget sitter det ett sport insatsfilter i min delvis hålborrade orginal burk .

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053
    Citat Ursprungligen postat av Sanion
    Nu är jag lite förvirrad då jag är ganska säker på att jag har T7 i min bil ?
    Jo i dagsläget sitter det ett sport insatsfilter i min delvis hålborrade orginal burk .
    Det stämmer det du säger.
    Blandade ihop med og9-3 ltt som hade T5 fram till 00.
    Din har som sagt T7, och det brukar inte det systemet tycka om när man sätter dit en öppen dump.
    Saablös dåre

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115
    okej , klurigt de där med alla modeller . får pröva att investera ett öppet luftfilter och blir det en märkbar effektskillnad så åker det i soptunnan

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053
    Citat Ursprungligen postat av Sanion
    okej , klurigt de där med alla modeller . får pröva att investera ett öppet luftfilter och blir det en märkbar effektskillnad så åker det i soptunnan
    Du kommer inte få någon märkbar effektskillnad, är din bil helt orginal?
    Oftast brukar ng900 & og9-3 gå sämre med öppet luftfilter då värme sugs in, även med avskärmning..
    Saablös dåre

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115
    Nej bilen är steg 3 trimmad och lite annat, uppskattad effekt är strax över 300 häst . okej ja där har du en poäng, men om man lyckas leda in frisk luft inanför avskärmningen så är det possetivt med öppet filter ?
    Isf lutar det åt ett från bsr: http://sv.bsr.se/products/4900502/

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053
    Citat Ursprungligen postat av Sanion
    Nej bilen är steg 3 trimmad och lite annat, uppskattad effekt är strax över 300 häst . okej ja där har du en poäng, men om man lyckas leda in frisk luft inanför avskärmningen så är det possetivt med öppet filter ?
    Isf lutar det åt ett från bsr: http://sv.bsr.se/products/4900502/
    Har själv aldrig ägt en ng900 eller og9-3 men mina vänner har haft problem. Då de pressar bilarna hårt och avskärmningsplåten blir varm och därmed varm luft igenom filtret. På og900 kan man sätta filtret i högra framskärmen, och där är det svalt
    Saablös dåre

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    622
    Medlem#
    6922
    Visst går det att ha en öppen dump i T7an. Som du säger så gillar dock inte LMM det, därför om du verkligen vill ha en öppen dump så flyttar du LMM efter dumpen. Men annars funkar ju orginaldumpen mycket bra. Men det är ju klar inte samma ljud.

    MvH
    -Faen

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Visst går det att ha en öppen dump i T7an. Som du säger så gillar dock inte LMM det, därför om du verkligen vill ha en öppen dump så flyttar du LMM efter dumpen. Men annars funkar ju orginaldumpen mycket bra. Men det är ju klar inte samma ljud.

    MvH
    -Faen
    Allt går om man vill, sen om det funkar så bra är ju en annan sak.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    622
    Medlem#
    6922
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Allt går om man vill, sen om det funkar så bra är ju en annan sak.
    Sant. Men kan väll knappast bli sämre funktion? Det ända du missar är "dumpluften" som försvinner med öppen men kommer tillbaka med återcirkulerande, och det kan väll knappast påverka något direkt.

    MvH
    -Faen

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Problemet handlar snarare om LMMs luft/bränslemätning som blir fel än att en gnutta luft åker till luftintaget igen...

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Bränsle/luft blandningen blir för fet och det kan resultera i motorras om man har otur. Finns vissa som råkat ut för att motorlampan har tänds.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    622
    Medlem#
    6922
    Det är ju därför man flyttar LMM efter dumpen då ska dessa problem inte uppstå? Dumpen släpper ut luften innan LMM läser in den. Eller har jag fått allt om bakfoten?

    Fel bränslemängd är ju vad man får om man placerar öppen dump på originalstället och har LMM där den sitter original.

    MvH
    -Faen

  15. #15
    Sätt dit ett öppet filter med avskärming så får du härligt ljud utan att behöva flytta LMM..

    Kör själv med ett öppet med avskärming från bsr.
    Riktigt skönt ljud, det ända du inte får som du får med en öppen AV är det aggresiva dumpljudet enligt min åsikt.

    Det ända konstiga felet som uppenbara sig för min var att bilen ladda fullt på 2:an vilket den inte gjorde tidigare (nått var galet.).

    Har än inte förstått varför..
    En motor utan Turbo, Suger...

    http://www.garaget.org/Saab_Dahlberg

Liknande ämnen

  1. öppen dump saab 9-3 t7
    Av crazydude88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 22:49
  2. göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900
    Av andreas1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 02:29
  3. Öppen dump på 9-5 Aero -02
    Av rpracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 23:20
  4. Kan man köra med öppen dump på saab 9-3 aero -01
    Av BROMAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •