Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Autoboss

  1. #1

    Autoboss

    Har sett att autoboss.se gör reklam för chiptrim till bl.a. Saab på blocket. Har någon någon erfarenhet av företaget?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    829

    Re: Autoboss

    Citat Ursprungligen postat av columbus
    Har sett att autoboss.se gör reklam för chiptrim till bl.a. Saab på blocket. Har någon någon erfarenhet av företaget?
    För en 9-5 2.3t 185hk så är autoboss iaf 3000:- billigare än t.ex maptun
    Men hemsidan ser inte direkt tilltalande ut, lite oseriöst.
    MEN jag vet inget om dem.

    Hoppas någon har erfarenhet av dem.

    En fråga på det också:
    Efter optimering får man 230hk / 380nm
    Klarar en orginal 9-5 av det?
    Håller koppling, turbo? kolvar? stakar?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Hallo
    Jag har en 9-5 Ltt 98 från början, bytte till aero turbo och chippa till 255 hk och körde i 2 år, Nm kommer jag inte ihåg exakt vad det var, men nu har jag kört med 295 hk 440Nm ett år utan problem med varken koppling eller växellåda.
    Aero turbon ska ju hålla till ca 295 har jag hört så det det är ju på f-håret, men kan ju va att jag haft tur, gillar ju gasa men jag kör ju inte nån banracing på gatorna heller iofs.
    Kolvar o stakar får nog nån bättre vetande svara på.
    Mvh
    Saab= Saab Allt Annat är Bögigt. egen påhittad kanske inte så rolig men alltid nått:-)

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    829
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Pekka
    Hallo
    Jag har en 9-5 Ltt 98 från början, bytte till aero turbo och chippa till 255 hk och körde i 2 år, Nm kommer jag inte ihåg exakt vad det var, men nu har jag kört med 295 hk 440Nm ett år utan problem med varken koppling eller växellåda.
    Aero turbon ska ju hålla till ca 295 har jag hört så det det är ju på f-håret, men kan ju va att jag haft tur, gillar ju gasa men jag kör ju inte nån banracing på gatorna heller iofs.
    Kolvar o stakar får nog nån bättre vetande svara på.
    Mvh
    Så om man gör ett St1 trim, 230hk/380nm(gäller alltså en 9-5 2.3t -01 kombi), så kommer original turbo och koppling att hålla. Förutsatt att det är i gott skick från början och att man inte kör som en jävla idiot på nån bana?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    564
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Pekka
    Hallo
    Jag har en 9-5 Ltt 98 från början, bytte till aero turbo och chippa till 255 hk och körde i 2 år, Nm kommer jag inte ihåg exakt vad det var, men nu har jag kört med 295 hk 440Nm ett år utan problem med varken koppling eller växellåda.
    Aero turbon ska ju hålla till ca 295 har jag hört så det det är ju på f-håret, men kan ju va att jag haft tur, gillar ju gasa men jag kör ju inte nån banracing på gatorna heller iofs.
    Kolvar o stakar får nog nån bättre vetande svara på.
    Mvh
    Så om man gör ett St1 trim, 230hk/380nm(gäller alltså en 9-5 2.3t -01 kombi), så kommer original turbo och koppling att hålla. Förutsatt att det är i gott skick från början och att man inte kör som en jävla idiot på nån bana?
    Jag har en 2,0t (150hk spis) som jag pillade i SQR steg 1 i.
    Det gav:
    Effekt: 215 hk / 5062 rpm
    Vridmoment: 319 nm / 3800 rpm

    Kopplingen orkar med, men självklart beroende på hur hårt man kör och hur sliten den är.
    Ska du upp i effekt ytterligare rekommenderar jag att du monterar Aerokopplingen. Den passar rakt av och är god för ca 450 nm.

    Din Garrett GT17 turbo är det största riskmomentet enligt min mening.
    Det är inte ovanligt med orginalbilar med 10-15000 mil på mätaren som haft turbohaverier. Min fd kollega bytte sin turbo (på garanti) efter 11,000mil efter att den hade rasat.

    Jag slet ganska snart bort min GT17 och ersatte med Aerons turbo (TD04HL-15T) för att minska risken för turboras.
    Kika här http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 91#1587891 så får du se hur min GT17 såg ut efter 14100mil otrimmat!

    Kort sagt: Din koppling och turbo bör hålla, men jag rekommenderar ett byte av båda två.


    Mvh Johan

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    564
    Medlem#
    6892

    Re: Autoboss

    Citat Ursprungligen postat av columbus
    Har sett att autoboss.se gör reklam för chiptrim till bl.a. Saab på blocket. Har någon någon erfarenhet av företaget?

    Absolut ingenting jag känner till.
    En lite personlig åsikt och resonemang är att jag inte vänder mig till "nya stjärnskott" på trim-himlen, utan låter de testas tills det finns ett bättre kundunderlag att fråga.
    Jag tänker som så att jag gärna betalar (överpris?) för att företaget är välrenomerat och funnits med ett tag i branschen, det betyder i min skalle att man har erfarenhet, och erfarenhet gillar jag.

    Jag skulle slänga ett öga på Maptun, SQR, BSR, Nordic, Trollspeed och så vidare...

    Mvh Johan

  7. #7
    Ja, men jag bytte till Aero turbo på samma gång som jag steg1 chippa, (för att vara på den säkra sidan)med org turbon vet jag inte.
    Annars så sa dom att koppling o växel låda håller, och detta va på Sqr:s tid så det va ju en seriös firma. och än så länge har dom haft rätt
    Har med en 2.3 fast 98
    Saab= Saab Allt Annat är Bögigt. egen påhittad kanske inte så rolig men alltid nått:-)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    564
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Pekka
    Ja, men jag bytte till Aero turbo på samma gång som jag steg1 chippa, (för att vara på den säkra sidan)med org turbon vet jag inte.
    Annars så sa dom att koppling o växellåda håller, och detta va på Sqr:s tid så det va ju en seriös firma. och än så länge har dom haft rätt
    Har med en 2.3 fast 98
    Du har fattat ett bra beslut att byta turbon också... Det har du igen i längden.
    Jo, SQR känner jag till och vill hålla med om att deras produkter har matchat mina förväntningar.

    Mvh Johan

  9. #9

    Re: Autoboss

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Absolut ingenting jag känner till.
    En lite personlig åsikt och resonemang är att jag inte vänder mig till "nya stjärnskott" på trim-himlen, utan låter de testas tills det finns ett bättre kundunderlag att fråga.
    Jag tänker som så att jag gärna betalar (överpris?) för att företaget är välrenomerat och funnits med ett tag i branschen, det betyder i min skalle att man har erfarenhet, och erfarenhet gillar jag.

    Jag skulle slänga ett öga på Maptun, SQR, BSR, Nordic, Trollspeed och så vidare...

    Mvh Johan
    Det var lite det jag hade tänkt att ta reda på om de var, nya stjärnskott alltså. Har inte så bra koll på trimmarknaden, men har fått lite lust att få lite mer bett i min skönhet.

    Men om ingen här har erfarenhet av autoboss känns det inte som att jag vill använda mig utav dem.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    564
    Medlem#
    6892

    Re: Autoboss

    Citat Ursprungligen postat av columbus
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Absolut ingenting jag känner till.
    En lite personlig åsikt och resonemang är att jag inte vänder mig till "nya stjärnskott" på trim-himlen, utan låter de testas tills det finns ett bättre kundunderlag att fråga.
    Jag tänker som så att jag gärna betalar (överpris?) för att företaget är välrenomerat och funnits med ett tag i branschen, det betyder i min skalle att man har erfarenhet, och erfarenhet gillar jag.

    Jag skulle slänga ett öga på Maptun, SQR, BSR, Nordic, Trollspeed och så vidare...

    Mvh Johan
    Det var lite det jag hade tänkt att ta reda på om de var, nya stjärnskott alltså. Har inte så bra koll på trimmarknaden, men har fått lite lust att få lite mer bett i min skönhet.

    Men om ingen här har erfarenhet av autoboss känns det inte som att jag vill använda mig utav dem.
    Jag håller med du...
    Ingen vill vara krockdocka.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    829

    Re: Autoboss

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Citat Ursprungligen postat av columbus
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Absolut ingenting jag känner till.
    En lite personlig åsikt och resonemang är att jag inte vänder mig till "nya stjärnskott" på trim-himlen, utan låter de testas tills det finns ett bättre kundunderlag att fråga.
    Jag tänker som så att jag gärna betalar (överpris?) för att företaget är välrenomerat och funnits med ett tag i branschen, det betyder i min skalle att man har erfarenhet, och erfarenhet gillar jag.

    Jag skulle slänga ett öga på Maptun, SQR, BSR, Nordic, Trollspeed och så vidare...

    Mvh Johan
    Det var lite det jag hade tänkt att ta reda på om de var, nya stjärnskott alltså. Har inte så bra koll på trimmarknaden, men har fått lite lust att få lite mer bett i min skönhet.

    Men om ingen här har erfarenhet av autoboss känns det inte som att jag vill använda mig utav dem.
    Jag håller med du...
    Ingen vill vara krockdocka.
    Å andra sidan, någon måste vara den första.
    Kom igen nu columbus, testa!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  12. #12

    Re: Autoboss

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Å andra sidan, någon måste vara den första.
    Kom igen nu columbus, testa!
    Mmm... jo det lockar ju lite med priset... men de få tusingar man tjänar försvinner snabbt om det skulle visa sig vara skit.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    829

    Re: Autoboss

    Citat Ursprungligen postat av columbus
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Å andra sidan, någon måste vara den första.
    Kom igen nu columbus, testa!
    Mmm... jo det lockar ju lite med priset... men de få tusingar man tjänar försvinner snabbt om det skulle visa sig vara skit.
    Å andra sidan får vi andra reda på om det fungerar bra eller inte, till ingen kostnad alls.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •